efterlysning hvor?
Fra : taina

Dato : 08-09-06 23:54

Hvor efterlyser man katte henne?

En lille smuk mis er nemlig flyttet ind i stalden, hvor jeg har hest, og den
ligner en, der har et hjem et sted, så jeg vil gerne tjekke, at der ikke er
nogen, der saaaavner den

Jeg kan ikke se nogen øretatovering, hvis der er en, bør den vel kunne ses
på røde misseører, der er lyse indeni? Få dage efter den flyttede ind, fik
den killinger, og jeg undrer mig lidt - det er da ikke normalt, at en kat
går hjemmefra for at få killinger?

mvh. tina

Fra : Hanne Engermann

Dato : 09-09-06 00:32

> [...]
> den killinger, og jeg undrer mig lidt - det er da ikke normalt, at en kat

Du kan prøve at se under efterlysninger på www.dyrenesbeskyttelse.dk og
www.dyrenettet.dk. De samme steder kan du selv fremlyse den, og hvis du
har et billede af den, kan du også sætte det ind.

Jo, en missemor kan godt finde på at gå hjemmefra for at få sine
killinger, hvis der er meget støj og turmult, der hvor hun bor, og da
det ikke er så varmt ude mere, er en lun stald alle tiders sted at få
dem. Der er måske samtidig mus, hun kan fange.

Du kunne måske også prøve at høre dem, der bor i nærheden, om de kender
hende. Men hvis du nu ikke finder hendes ejere, kan du kontakte enten
Inges Kattehjem, Dyrenes Beskyttelse eller Kattens værn. Der er måske et
internat i nærheden af, hvor du bor.

Det kunne måske også være, hun kunne blive "staldmis". Og hvis I fodrer
hende, betaler hun for kost og logi ved at fange mus, for en mæt kat er
den bedste musefanger.

Med venlig hilsen
Hanne Engermann "Natravnen"
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Siri

Dato : 09-09-06 12:49

> Hanne Engermann skrev:
for en mæt kat er
> den bedste musefanger.
>
> Med venlig hilsen
> Hanne Engermann

Hvaa?? Hvordan det? Jager den ikke endnu mere, når den er sulten?
Æv (og piv) i bakspejlet, for det argument skulle min far bare have
hørt, til gavn for misserne i hestestalden!
Morale - vi kan ikke oplyse nok om katte. Vi må til det, venner, mere
info ud i DK om missebasserne! Flere søde og sjove artikler i f eks
Søndagsavisen og lignende, for der er da vist masser, som mange ikke ved
om katte - til skade for kattene!
Jer erfarne eksperter - frem med pennen og en diskette af sted til
bladene.. hep hep

Med venlig hilsen
Siri
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : C.H

Dato : 09-09-06 13:40

"Siri" <medetsmilKATTE@BAKKEyahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> om katte - til skade for kattene!
> Jer erfarne eksperter - frem med pennen og en diskette af sted til

Det er jo også lige vand på min mølle - mætte katte er de bedste
musefangere. Vi har fire staldkatte på kost og logi og jeg insisterer på, at
de skal leve godt og sundt med det bedste, jeg kan give dem. Men mange har
faktisk kommenteret, at de måske har det for godt til at fange mus. (Jeg ser
dem nu ofte fange mus, så et eller andet får de nu gjort under alle
omstændigheder).
Jeg glæder mig til at høre nærmere!!

CH

Fra : Hanne Engermann

Dato : 09-09-06 15:45

> [...]
> om katte - til skade for kattene!
> Jer erfarne eksperter - frem med pennen og en diskette af sted til

Katte, der VED, de skal leve af det de fanger, spilder ikke kræfter og
kalorier på at fange noget, hvis de lige har spist og er mætte. (Se
f.eks. løver, der lige har spist et dyr. De ligger og "slår mave", mens
zebraer og andre byttedyr går i fred lige i nærheden).

Men katte har jo et fangstinstinkt, og hvis de VED, de får rigeligt mad
serveret hver dag, skal de have afløb for dette fangstinstinkt og fanger
derfor mus "for sjov" - et herligt tidsfordriv. Jeg oplever det tit med
mine genudsætningskatte (neutraliserede). De har (næsten) altid mad i
skålene og fanger til gengæld mange mus og mosegrise, som de lægger på
mit dørtrin.

Så jo: En MÆT kat er den bedste musefanger. Det er da også noget, man
efterhånden ved på gårdene rundt omkring. (For øvrigt kan landmændene
trække udgifter til foder fra på selvangivelsen. Det indgår i
driftsomkostningerne).

Fra : Katrine Nederby

Dato : 09-09-06 16:25

> [...]
> Æv (og piv) i bakspejlet, for det argument skulle min far bare have
> hørt, til gavn for misserne i hestestalden!

I kan læse om det her: http://www.beydana.dk/div/jagt.jpg
Siden er scannet ind fra bladet "Katten" i serien "Natur og Museum", som
udgives af Naturhistorisk Museum.
Det kan købes her: http://www.nathistshop.dk/shop/default.asp?vare=272

--
Mange hilsner
Katrine

Fra : taina

Dato : 09-09-06 21:11

"Hanne Engermann" <mega-mcoKATTE@BAKKEmail.dk> skrev i en meddelelse

> Du kan prøve at se under efterlysninger på www.dyrenesbeskyttelse.dk og
> www.dyrenettet.dk. De samme steder kan du selv fremlyse den, og hvis du
> har et billede af den, kan du også sætte det ind.

Tak, det var vist lige det, jeg ledte efter

> [...]
> det ikke er så varmt ude mere, er en lun stald alle tiders sted at få
> dem. Der er måske samtidig mus, hun kan fange.

Okay, det forklarer det.

> [...]
> Det kunne måske også være, hun kunne blive "staldmis". Og hvis I fodrer
> hende, betaler hun for kost og logi ved at fange mus, for en mæt kat er

Hun er vist allerede blevet en af staldkattene, og kattene bliver fodret
Hun har været der nogle uger efterhånden, måske en måned. Det er ikke mit
sted, jeg har bare min hest derude, og det var først her for nyligt, at jeg
kom til at tænke på, at der da må være nogen, der savner hende. Underligt,
for havde hun stået ved min egen hoveddør, så ville det have været den
første tanke, jeg havde tænkt - altså lige efter tanken om, hvor godt hun
ville klæde min hvide sofa

mvh. tina

Fra : Hanne Engermann

Dato : 11-09-06 17:36

> taina skrev:

Nysgerrig som sædvanlig
Hedder du Tina eller Taina, eller er der tale om to personer?

"... klæde min hvide sofa" - Hvordan ser katten egentlig ud?
(også fordi du skrev, at du mente, at hun var en fin mis, der måtte høre
til et sted).

Fra : taina

Dato : 12-09-06 00:08

> [...]
>
> "... klæde min hvide sofa" - Hvordan ser katten egentlig ud?
> (også fordi du skrev, at du mente, at hun var en fin mis, der måtte høre

Nysgerrighed er en rigtig god ting! Jeg hedder tina, men det er der jo så
mange der hedder, så taina er det, jeg altid bruger i brugernavne og sårn

Det er en lille rød kat, som er så lille, at min tanke er, at den måske i
virkeligheden kun selv er en stor killing (men altså gammel nok til selv at
få killinger). Den er langhåret, men jeg kan ikke sætte race på. For lille
til at være noget MC/skovkat synes jeg, og bestemt uden perser-tegn, det er
hovedet for fint til. Så vidt jeg kan se, er den langhåret uden underuld
(hedder det ikke det?)

Den er ret opmærksomhedssøgende (men mest når jeg er derude sent og der
ikke ikke er andre i stalden, når der er det, ser jeg den ikke), og den vil
også gerne kæles med, men _kun_ når man gør det helt rigtigt, og det er
hverken for hårdt eller for blidt

Jeg har tjekket på de to sider, og der var den ikke. I dag glemte jeg min
plan om at ringe til den lokale dyrlæge og spørge der, må huske det i
morgen.

mvh. tina

Fra : Hanne Engermann

Dato : 12-09-06 00:21

> [...]
>
> Jeg har tjekket på de to sider, og der var den ikke. I dag glemte jeg min
> plan om at ringe til den lokale dyrlæge og spørge der, må huske det i

Tina, det kan jo være, katten er chippet - og forresten, hvor i landet
ligger stalden?