Ridse i hornhinden
Fra : Poul F. Andersen

Dato : 08-09-06 15:22

Kære NG,

Jeg har fået en ridse i hornhinden, og har noget kloramfenikolsalve i
køleskabet fra sidst jeg var ude for det. Det er ca 2 mdr. siden, men der
står på pakningen, at salven kun kan holde sig i 1 md. efter åbning.
Hvad er risikoen ved alligevel at bruge det nu?
Jeg var meget omhyggelig med, at det kun var den udløbende salve, og ikke
tubespidsen, det kom i kontakt med mig.
Min egen læge er taget på weekend nu, og jeg vil ikke besvære skadestuen.

--
Venligst
Poul F. Andersen

OBS: Ved direkte henvendelse, skal du fjerne dyret fra min emailadresse...

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 09-09-06 08:03

> [...]
> tubespidsen, det kom i kontakt med mig.
> Min egen læge er taget på weekend nu, og jeg vil ikke besvære skadestuen.

Ring til apoteket - eller gå ned til dem.

Mvh Maria

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 09-09-06 09:42

Poul F. Andersen skrev:
> [...]
> tubespidsen, det kom i kontakt med mig.
> Min egen læge er taget på weekend nu, og jeg vil ikke besvære skadestuen.

Når du har en diagnosticeret lidelse og har fået medicin for den og i
øvrigt ved hvordan den skal behandles, så kan du jo ringe til
lægevagten. De vil garanteret indtelefonere noget ny medicin til dig.

Jesper

Fra : Ditte H

Dato : 09-09-06 11:08

Poul F. Andersen kom med denne ide:
> [...]
> tubespidsen, det kom i kontakt med mig.
> Min egen læge er taget på weekend nu, og jeg vil ikke besvære skadestuen.

Hej

Der er en der anbefaler dig at gå på apoteket. Som farmakonomelev,
giver jeg gerne et bud på, hvad du vil få at vide på apoteket.
Ring til vagtlægen og få noget nyt medicin, da Kloramfenikol kun bør
opbevares en måned pga. bakterier. Øjet er noget af det mest sarte.

Når det så er sagt, så har min mor arbejdet ved en øjenlæge, der ikke
var så striks med at overholde den ene måneds opbevaring.

Jeg ville selv vælge, at ringe til vagtlægen, og spørge, om han vil
give dig en ny recept, eller spørge om du med sindsro, kan bruge det du
allerede har.

Jeg er KUN farmakonomelev.

--
Venlig hilsen
Ditte H

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 09-09-06 13:58

Tak for svarene!

Jeg valgte at kontakte vagtlægen her til morgen, som sendte mig omkring
øjenafdelingen på hospitalet. Derfra er jeg lige hjemkommet, med nye
øjendråber + neutral salve.
Diagnose: Betændelse i regnbuehinden.

Det blev indskærpet mig, at det er helt korrekt, at kloramfenikol højst må
opbevares 1 måned (i køleskab).
Så den salve er nu smidt ud.