Effekt
Fra : Carlsen

Dato : 07-09-06 16:51

Hej NG'er..

Er der ensrettere i alle(de fleste) af "hjemmets elektriske maskiner" -
støvsugere, fjernsyn, vaskemaskiner osv.?

Jeg spørger fordi formlen P=U*I kun er i forbindelse med jævnspænding - er
den ikke? ... og hvis vi taler sinusformet vekselspænding skal cos(phi)
rodes med ind!?! Har jeg ret, og hvordan forholder det sig med de dersens
maskiner?

Med venlig hilsen
-LC

Fra : Max

Dato : 07-09-06 18:06

Hej Carlsen

> Er der ensrettere i alle(de fleste) af "hjemmets elektriske maskiner"
> - støvsugere, fjernsyn, vaskemaskiner osv.?

Nej, der er ikke ensrettere i de fleste maskeiner der indeholder
motore og varmelegemer, men i TV og radioer.

> Jeg spørger fordi formlen P=U*I kun er i forbindelse med jævnspænding

Nej, Ohm's lov gælder også ved vekselspænding, man skal bare
bruge vekselspændingens effektivværdi, den er for netspændingen
netop de 230V der nævnes. Med et multimeter måles også normalt
effektivværdien.

Mvh Max

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 07-09-06 19:09

Carlsen wrote:

> Er der ensrettere i alle(de fleste) af "hjemmets elektriske maskiner" -
> støvsugere, fjernsyn, vaskemaskiner osv.?

Ja, efterhånden er der. Så snart der er variabel hastighed på motorer er
der en stor chance for at der er.

> Jeg spørger fordi formlen P=U*I kun er i forbindelse med jævnspænding - er
> den ikke? ...

Nej, gælder generelt som Max skriver. Og der er noget med strømme med
højere frekvenser pga. ensretteren, som giver forvirring.

Du kan måske få bedre svar i gruppen dk.teknik.el. Emnet med ikke
sinusformet belastning har været diskuteret der. Kig i gamle indlæg.

Især i forbindelse med vurdering af effektmålere man kan købe, har emnet
været diskuteret.

Mvh. Jørgen

--
http://www.aktiveforbrugere.dk/

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 07-09-06 19:18

Carlsen <carlsens@webspeed.dk> wrote:

> [...]
> den ikke? ... og hvis vi taler sinusformet vekselspænding skal cos(phi)
> rodes med ind!?! Har jeg ret, og hvordan forholder det sig med de dersens

Ved vekselspænding skal du have fat i RMS (Root-mean-square) værdien af
strømstyrken. Mener jeg.

--
regards , Peter B. P. - liberterran.org, markedspartiet.dk, macplanet.dk
"The politicians don't just want your money. They want your soul. They

Fra : Carlsen

Dato : 07-09-06 20:01

Tak for jeres svar - jeg kigger i ng'en med el...

Mvh
-LC

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-09-06 20:05

Carlsen skrev:

> Jeg spørger fordi formlen P=U*I kun er i forbindelse med jævnspænding -

Den forkerte opfattelse skyldes måske at man ikke kan bruge
formlen hvis man kun kender den ohmske modstand i kredsløbet. Ved
vekselstrøm opstår der også en induceret modstand.

--
Bertel

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-09-06 20:09

Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> writes:

> Den forkerte opfattelse skyldes måske at man ikke kan bruge
> formlen hvis man kun kender den ohmske modstand i kredsløbet. Ved
> vekselstrøm opstår der også en induceret modstand.

Jeg mener engang at have lært at hvis man regner komplekst, holder
formlen P=U*I også for vekselstrøm.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Torben W. Hansen

Dato : 08-09-06 08:38

""Thorbjørn Ravn Andersen"" <nospam0000@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> writes:

> Jeg mener engang at have lært at hvis man regner komplekst, holder
> formlen P=U*I også for vekselstrøm.

Jeps...

For en seriebindelse af en modstand og en spole gælder

Z = R + i*XL

og for seriebindelse af en modstand og en kapacitet gælder:

Z = R - i*XC

Hvor

Z = den samlede impedans (ohmsk, kapacitiv og induktiv modstand), målt i ohm

XL = 2*PI*f*L er reaktans (induktiv modstand) af spolen, målt i ohm

XC = 1/(2*PI*f*C ) er reaktans (kapacitiv modstand) af kapaciteten, målt i
ohm

L = selvinduktion i henry

C = kapacitet i farad

R = ohmsk modstand

i = det imaginære tal sqrt(-1)

f = frekvensen i Hz

Det oprindelige spørgsmål vedr. P=U*I gælder for rent ohmsk modstand og ved
impedans gælder:

P=U*I*cos(phi) i watt

hvor

phi = arctan(XC/R) i radianer

eller

phi = arctan(-XL/R) i radianer

phi er faseforkellen mellem spændingerne over R og den serieforbundne
reaktans (XL eller XC).

Torben W. Hansen

Fra : N_B_DK

Dato : 08-09-06 00:40

Bertel Lund Hansen wrote:

> Den forkerte opfattelse skyldes måske at man ikke kan bruge
> formlen hvis man kun kender den ohmske modstand i kredsløbet. Ved
> vekselstrøm opstår der også en induceret modstand.

Eller kapacitiv, og netop pga det skal cos(phi) med i regnestykket, og
derfor er det der er noget der hedder VA og W, den ene er rent ohmsk
belastning, den anden er med en kapacitiv eller induktiv belastning.

--
MVH.
N_B_DK