cisco route-map og nat
Fra : Michal

Dato : 07-09-06 15:39

Hej NG

Jeg er lidt i tvivl om det er muligt at lave denne "erstatning".

En route-map benyttes i en no-nat situation. F.eks. når der skal laves
en ipsec lan2lan tunnel, men der ikke skal nattes mellem de forskellige
192.168.0.0/16 subnet.

ip nat inside source route-map nonat interface FastEthernet0/0 overload
access-list 110 deny ip 192.168.117.0 0.0.0.255 192.168.118.0 0.0.0.255
.... flere net der ikke skal nattes til
route-map nonat permit 10
match ip address 110

Er det i sådan et scenarie ikke muligt blot at bruge en access-liste
(faktisk den samme som route-map'en bruger) til blot at matche
natningen?

ip nat inside source list 110 interface FastEthernet0/0 overload

Alle steder jeg kigger på cisco.com kan jeg kun finde ipsec eksempler
med en route-map. Ingen skriver om at man blot kan lave en selektiv
natning med en ACL. Er der noget om det, eller kan det virkelig passe?

--
Venlig Hilsen
Michal

Fra : Michal

Dato : 11-09-06 13:06

On 07 Sep 2006 14:39:15 GMT, Michal wrote:
> [...]
> med en route-map. Ingen skriver om at man blot kan lave en selektiv
> natning med en ACL. Er der noget om det, eller kan det virkelig passe?

Det kan sagtens lade sig gøre. Jeg har lige testet successfuldt.

Nogen som ved hvorfor det ingen steder er skrevet det kan lade sig gøre,
og hvilke ulemper/fejl der er ved at no-natte uden route-map?

--
Venlig Hilsen
Michal

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 11-09-06 22:28

On 07 Sep 2006 14:39:15 GMT, Michal <usenet@spamwodzinskitrap.dk>
wrote:

> Er det i sådan et scenarie ikke muligt blot at bruge en access-liste
> (faktisk den samme som route-map'en bruger) til blot at matche
> natningen?

Det gør jeg altid, både i PIXOS og IOS. Det er faktisk sjældent, man
støder på en lavet med et route-map.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/