Arrownet FWA erfaringer?
Fra : Lasse Jensen

Dato : 07-09-06 09:12

Har lige lagt mærke til at de har en mast her i byen. Det er vel 4 km
blandet byggeri mellem os og jeg er et af de laveste punkter.

Er det skidt? Hvor godt kører deres forbindelser generelt? Har de nok
backbone til at jeg får glæde af en 8 mbit? Har de fornuftig support? Laver
de rod i deres regninger (er gammel WOL kunde, og det cirkus gider jeg ikke
igen)?

Ifølge google har det emne ikke været diskuteret siden februar og eftersom
FWA er et rimelig nyt produkt, så må der være sket noget i mellemtiden.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : Jens Åge Holm

Dato : 07-09-06 23:20

On Thu, 07 Sep 2006 11:11:44 +0200, Lasse Jensen wrote:

> [...]
> FWA er et rimelig nyt produkt, så må der være sket noget i mellemtiden.

FWA skal have Line of Sight så hvis du ikke har det så kan det ikke virke.

Hvis de sælger 8 Mbps så burde du vel også kunne få denne hastighed det
meste af tiden - men det kommer velsagtens an på hvad der står i
kontrakten.

Mht. til afstand så skriver Arrownet selv 12 km.

--
JÅH

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 08-09-06 21:09

Hej

Lasse Jensen <fafler@gmail.com> wrote:

>Har lige lagt mærke til at de har en mast her i byen. Det er vel 4 km
>blandet byggeri mellem os og jeg er et af de laveste punkter.

Som en anden skriver så skal der være frit sigt mellem masten og din
position, og det skal forståes helt bogstaveligt, ikke noget med huse,
træer eller noget overhoved imellem, så virker det ikke...

>Er det skidt? Hvor godt kører deres forbindelser generelt? Har de nok

Jeg kender ikke Arrownets produkt, men jeg har haft FWA hos Sonofon
igennem nogle år, og produktet fungerer fint og helt uden problemer,
desværre valgte Sonofon at slukke og lukke for produktet 1/6 i år.

>FWA er et rimelig nyt produkt, så må der være sket noget i mellemtiden.

FWA er langtfra et nyt produkt, det har været benyttet i mange år, dog
ikke til mere eller mindre privat brug, men det bruges i stor stil til
en masse linkforbindelser, f.eks. benyttes det til at transportere
mobilsamtaler mellem GSM master, så man slipper for at bruge TDC
jordkabler :)

Konklusion: FWA er et glimrende, omend et dyrt, produkt, hvis der er
frit sigt.
--
M.v.h. Ole ®

"Skik følge, eller land fly"

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 08-09-06 22:55

"Ole Rasmussen" <newsfeeds@FJERN.melby-online.dk> wrote in message

> Jeg kender ikke Arrownets produkt, men jeg har haft FWA hos Sonofon
> igennem nogle år, og produktet fungerer fint og helt uden problemer,
> desværre valgte Sonofon at slukke og lukke for produktet 1/6 i år.

tror ikke sonofon har lukket helt, det ville dog da også være helt mærkeligt
hvis de så ikke havde solgt det dyre anlæg til anden side... Så vidt jeg ved
så det video der sendes fra motorveje osv rundt i Danmark for internet via
Sonofon FWA link.og har da set de ikke er nedtaget endnu. så det må køre
videre jo.

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 09-09-06 21:04

Hej

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*.REMOVE*spamfilter.dk> wrote:

> [...]

>Sonofon FWA link.og har da set de ikke er nedtaget endnu. så det må køre

Ja, som jeg også nævner så bruges det til en masse andet, bla. link
mellem GSM master, og som du selv nævner ovenfor til andre formål, men
det blev lukket for _internet_ FWA kunder den 1 Juni, og alt personale i
den afdeling blev opsagt pr. nævnte dato. - Og apropos det dyre udstyr,
så fik vi lov til at beholde det !, så jeg har stadig et komplet FWA
udstyr siddende oppe i min mast ! - Det var antagelig billigere end at
lade en montør køre rundt og pille det ned.

Iøvrigt var årsagen til lukningen angivelig pga. sammenlægningen af
Sonofon og Cybercity, og alle FWA kunder blev da også tilbudt at blive
overført til CC, men _ikke_ som FWA kunder, men med alm. ADSL...
--
M.v.h. Ole ®

"Skik følge, eller land fly"

Fra : Jens Åge Holm

Dato : 11-09-06 21:50

On Sat, 09 Sep 2006 23:04:27 +0200, Ole Rasmussen wrote:

> Hej

Det FWA du har haft ved Sonofon er 3,5 GHz. systemet - såvidt jeg kan se
på Telestyrelsens hjemmeside så har Arrownet en licens til FWA omkring
10,5 GHz. så tingene kan ikke helt sammenlignes.

> [...]
> udstyr siddende oppe i min mast ! - Det var antagelig billigere end at
> lade en montør køre rundt og pille det ned.

Som nævnt så er systemet som blev brugt til private et 3,5 GHz. system -
det der primært bliver brugt til flere forskellige ting opererer ved 26
GHz. og det lever stadig i bedste velgående - det kan stadig købes af
erhvervskunder iht. Sonofons hjemmeside.

--
JÅH
- der forøvrigt arbejder ved Sonofon men som alle andre repræsenterer sig