MS Windows
briani 27239
Boot disk
Fra : Steen Wrem

Dato : 06-09-06 21:01

Har en win xp liggende på en extern disk, som jeg gerne vil brænde over på
en cd, men kan ikke få cd-en til at boote ved genstart, hvad gør jeg galt
ved brændingen??

Vh SteenW

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 06-09-06 21:44

Steen Wrem <steen@wrem.net> wrote:

>Har en win xp liggende på en extern disk, som jeg gerne vil brænde over på
>en cd, men kan ikke få cd-en til at boote ved genstart, hvad gør jeg galt
>ved brændingen??

Du taler om en windows installation - og ikke om et image af windows
CD'en ?

Standard XP kan ikke boot'e fra CD'er - Den forsøger at skrive til
boot-disken under opstarten, og kan den ikke det, nægter den konsekvent
at starte op....

<mlr>

Fra : Flemming Nielsen

Dato : 06-09-06 23:49

> Standard XP kan ikke boot'e fra CD'er - Den forsøger at skrive til
> boot-disken under opstarten, og kan den ikke det, nægter den konsekvent
> at starte op....

En XP kan altid boote fra cd'er. Det er dog ikke alle ældre cd-drev og
BIOS'er der understøtter boot fra cd'er.

Flemming Nielsen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 07-09-06 08:09

On Thu, 7 Sep 2006 00:48:45 +0200, "Flemming Nielsen" <nn@nn.nn>
wrote:

>En XP kan altid boote fra cd'er. Det er dog ikke alle ældre cd-drev og
>BIOS'er der understøtter boot fra cd'er.

Vi taler forbi hinanden.

Windows distributions CD'en kan selvfølge bootes...

Men forsøger du at kopiere en windows installation over på CD får du
problemer. Den nægter nemlig at boot'e fra ikke-skrivbare medier...

Fra : Claus Albæk

Dato : 07-09-06 09:57

Michael Rasmussen wrote:

> [...]
>
> Men forsøger du at kopiere en windows installation over på CD får du
> problemer. Den nægter nemlig at boot'e fra ikke-skrivbare medier...

CD'en skal bare brændes som bootable cd. intet mere.

Fra : jørgen

Dato : 07-09-06 10:30

Claus Albæk wrote:

> CD'en skal bare brændes som bootable cd. intet mere.

Den skal vel også fodres med en eller anden programstump, som skal
lægges ind i boot sektoren

Fra : Claus Albæk

Dato : 07-09-06 11:57

jørgen wrote:

> Den skal vel også fodres med en eller anden programstump, som skal
> lægges ind i boot sektoren

ja selvfølgelig, ellers kan PC'en jo ikke starte op fra den CD.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 07-09-06 10:40

On Thu, 07 Sep 2006 10:57:11 +0200, Claus Albæk <claude@eugina.dk>
wrote:

>CD'en skal bare brændes som bootable cd. intet mere.

Du kan ikke boot'e en standard XP installation fra ikke-skrivbare
medier !!!!

Hvis du absolut skal rode med Windows Live-CD'er er du nødt til at
bevæge dig over i l Microsoft Windows Preinstallation Environment
("Windows PE") eller BartPE !!!

http://www.nu2.nu/pebuilder/

Fra : Claus Albæk

Dato : 07-09-06 11:59

Michael Rasmussen wrote:

> Du kan ikke boot'e en standard XP installation fra ikke-skrivbare
> medier !!!!

Hvad er det du koger op over? siger du at det ikke er muligt at brænde
en XP ned på en CD skiver der er gjort bootable?

> Hvis du absolut skal rode med Windows Live-CD'er er du nødt til at
> bevæge dig over i l Microsoft Windows Preinstallation Environment
> ("Windows PE") eller BartPE !!!
>
> http://www.nu2.nu/pebuilder/

Hvem har snakket om en Live windows CD ? sådan noget som en Live XP (i
samme klasse som ubuntu linux osv) findes mig bekendt ikke.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 07-09-06 12:18

On Thu, 07 Sep 2006 12:58:48 +0200, Claus Albæk <claude@eugina.dk>
wrote:

>Hvad er det du koger op over? siger du at det ikke er muligt at brænde
>en XP ned på en CD skiver der er gjort bootable?

For mig lyder det som om spørgeren vil afvikle XP fra en CD i stedet
for den eksterne disk.

Og det er desværre ikke muligt....

Fra : Ukendt

Dato : 07-09-06 16:23

Michael Rasmussen wrote:

> For mig lyder det som om spørgeren vil afvikle XP fra en CD i stedet
> for den eksterne disk.
>
> Og det er desværre ikke muligt....

Så er vi på samme side og helt enige, man kan komme 'noget nær' et xp
miljø, men bestemt ikek det samme....

jeg forstår han spørgsmål som at han gerne vil lave en installations cd
ud af et directory på hans harddisk.

--
Claus Albæk (kbh.)

Fra : Flemming Nielsen

Dato : 07-09-06 21:46

""Claus Albæk (Kbh.)"" <claude@eugina.dk> skrev i en meddelelse

> Så er vi på samme side og helt enige, man kan komme 'noget nær' et xp
> miljø, men bestemt ikek det samme....
>
> jeg forstår han spørgsmål som at han gerne vil lave en installations cd ud
> af et directory på hans harddisk.

At tale forbi hinanden: Jeg læser det som, at han har kopieret XP skiven
over på HD, og nu herfra vil lave en bootbar installations cd.

Flemming Nielsen

Fra : Steen Wrem

Dato : 07-09-06 21:57

On 07/09/06 22:45, in article 828d$450084e4$5518146f$384@news.arrownet.dk,

Rigtigt forstået
Vh SteenW

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 07-09-06 22:28

Steen Wrem <steen@wrem.net> skrev:
Thu, 07 Sep 2006 22:56:32 +0200 i dk.edb.system.ms-windows
>Rigtigt forstået

Du kan ikke umiddelbart lave en rigtig installations CD, da den bruger
en speciel Bootloader.
Du kan dog lave en CD, der booter i DOS, og så bruge programmet
Winnt.exe til at starte Windows installationen.

Der var for 3 uger siden et lignende emne her i gruppen.
Det omhandlede en USB pen, men problemet med en CD er helt tilsvarende.
Se news:1v01e29ofp30smi7c9j1e7tsf8qrjt11hj@4ax.com

Erik Helmer Nielsen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 07-09-06 23:30

Steen Wrem <steen@wrem.net> wrote:

>Rigtigt forstået

Ok, det er jo en helt anden sag...

Så vil jeg henvise til 'Unattended Windows' på

http://unattended.msfn.org/unattended.xp/view/web/1/

Der ligger alt hvad du har brug for til at redigere din XP installations
CD - inklusive det ønskede boot image.

<mlr>

Fra : Claus Albæk

Dato : 08-09-06 14:59

Flemming Nielsen wrote:

> At tale forbi hinanden: Jeg læser det som, at han har kopieret XP skiven
> over på HD, og nu herfra vil lave en bootbar installations cd.

Præcis, det gør jeg også.

Fra : Steen Wrem

Dato : 07-09-06 13:13

On 07/09/06 11:40, in article sspvf2tabtmbs9omd0953ngvjko4bgbeko@4ax.com,
"Michael Rasmussen" <mic@HaderSpam.dou.dk> wrote:

> [...]

Hvordan brænder man den som Bootbar cd i f.eks Nero express???

Vh SteenW

Fra : Max

Dato : 07-09-06 13:24

Hej Steen

> Hvordan brænder man den som Bootbar cd i f.eks Nero express???

Vælg denne Wizard, Data Disc, Bootable Disc

Mvh Max

Fra : Steen Wrem

Dato : 07-09-06 14:21

On 07/09/06 14:24, in article 45000f63$0$2094$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
"Max" <max_jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> Hej Steen

> Vælg denne Wizard, Data Disc, Bootable Disc
>
> Mvh Max

Takker alle for svar
Vh SteenW

Fra : Steen Wrem

Dato : 07-09-06 14:46

> [...]
"Max" <max_jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> Hej Steen

> Vælg denne Wizard, Data Disc, Bootable Disc

Hvor ser du Bootable disk i Nero?
Kan se data disk, men ikke Bootable Disc?

Vh SteenW

Fra : Steen Wrem

Dato : 07-09-06 15:03

On 07/09/06 15:45, in article C125EF31.3172%steen@wrem.net, "Steen Wrem"
<steen@wrem.net> wrote:

> Hvor ser du Bootable disk i Nero?
> Kan se data disk, men ikke Bootable Disc?
>
> Vh SteenW

Fandt det naturligvis, ved ikke hvordan jeg kan have værest så blind!!

Endnu engang tak for hjælp
Vh SteenW

Fra : Henrik Villadsen

Dato : 07-09-06 16:01

On Thu, 07 Sep 2006 16:02:30 +0200, Steen Wrem <steen@wrem.net> wrote:

>Fandt det naturligvis, ved ikke hvordan jeg kan have værest så blind!!
>
>Endnu engang tak for hjælp
>Vh SteenW

Hvis du skal bruge XP's installations program, tror jeg ikke ovenstående vil
virke.

Du skal nok bruge et program som nLite:

http://www.nliteos.com/

Med venlig hilsen
Henrik Villadsen

Fra : Bjarne Christensen

Dato : 06-09-06 21:51

"Steen Wrem" <steen@wrem.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> en cd, men kan ikke få cd-en til at boote ved genstart, hvad gør jeg galt

Du har vel ikke bare brændt hele xp mappen over så der ikke ligger nogen
filer i roden såsom install.exe / autorun.inf osv
--
venlig hilsen / best regards
Bjarne Christensen

Fra : Flemming Nielsen

Dato : 06-09-06 23:46

> [...]
> en cd, men kan ikke få cd-en til at boote ved genstart, hvad gør jeg galt

Du skal brænde skiven som en bootbar cd. Du kan eks. bruge Nero Express til
at lave en bootbar disk.

Flemming Nielsen