hjemmenetværk
Fra : JENS ANDERSEN

Dato : 06-09-06 20:22

hej ng

håber i kan hjælpe mig lidt.
i forbindelse med ombygning af vores overetage, har jeg fået et et
netværksstik i hver rum, en mellemgang, to børneværelser, et soveværelse,
alle ledningerne fra disse stik er ført ud i mit værksted, hvor der er
rigelig plads til at samle det hele på en eller anden måde.
Jeg vil gerne have 3 eller 4 pc'er på internettet (adsl fra tdc), men
samtidig vil jeg gerne have at alle pc'er kan se hindanen og dele printer +
enkelte mapper.
mit spørgsmål er så hvordan gør jeg det så det både er til at finde ud af
for en armatør som mig, og så det virker ordentligt.

har tidligere haft et netværk mellem de to pc'er der virkede fortrineligt,
men efter en omformatering har jeg ikke kunnet få det til at virke igen.

alle pc'ere kører xp (den ene er dog en egnelsk model)

de venligste hilsner jens

Fra : Lasse Jensen

Dato : 06-09-06 20:39

JENS ANDERSEN wrote:

> [...]
> men efter en omformatering har jeg ikke kunnet få det til at virke igen.
>
> alle pc'ere kører xp (den ene er dog en egnelsk model)

Du har altså en række PC'er, hvoraf du kun vil have nogle af dem til at
kunne gå på nettet?

Hvor stor skal den sikkerhed være?

Har du router eller modem?

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-09-06 21:22

JENS ANDERSEN skrev:

> Jeg vil gerne have 3 eller 4 pc'er på internettet (adsl fra tdc), men
> samtidig vil jeg gerne have at alle pc'er kan se hindanen og dele printer +
> enkelte mapper.

Med en router er det nemt nok. Sørg for at alle pc'er er på samme
arbejdsgruppe og har åbnet for Klientprogram til Windows netværk
samt fil- og udskriftsdeling. Så skulle de gerne kunne se sig
selv og hinanden. Derefter kan du dele f.eks. en printer ved at
højreklikke på den og vælge "Deling og sikkerhed".

Bemærk at de to programmer udgør en sikkerhedsrisiko hvis pc'erne
går direkte på nettet (uden om routeren).

Med en router er der kun ét apparat der skal kobles op hos
udbyderen, så man kan få lige så mange pc'er på internettet uden
at spekulere på om man får IP-numre nok fra udbyderen.

--
Bertel

Fra : Lars Grau

Dato : 06-09-06 21:37

> [...]
> udbyderen, så man kan få lige så mange pc'er på internettet uden
> at spekulere på om man får IP-numre nok fra udbyderen.

Troede at en route skulle stå ved en selv og ikke hos udbyderes*SS*

Fra : JENS ANDERSEN

Dato : 07-09-06 18:32

> Med en router er der kun ét apparat der skal kobles op hos
> udbyderen, så man kan få lige så mange pc'er på internettet uden
> at spekulere på om man får IP-numre nok fra udbyderen.

Kan forstå at det er en router jeg skal have fat i i første omgang.

er der en bestemt man kan andbefale.

indtil videre tak for svar

Jens

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-09-06 19:42

JENS ANDERSEN skrev:

> Kan forstå at det er en router jeg skal have fat i i første omgang.

> er der en bestemt man kan andbefale.

Jeg kender kun Linksys som er udmærket. Køb en trådløs med det
samme: WRT54G.

--
Bertel

Fra : JENS ANDERSEN

Dato : 07-09-06 20:43

> Jeg kender kun Linksys som er udmærket. Køb en trådløs med det
> samme: WRT54G.

Hæ Hæ nu er alle kablerne trukket, netop for at ungå trådløst, men tror da
jeg vil kigge nærmere på en Linksys til kabler.

Jens

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 08-09-06 08:24

"jeg vil kigge nærmere på en Linksys til kabler"

Kig også lige på Zyxel... Jeg har en 335 prestige som fungere uden
problemer. Og så har den en USBport, så det er muligt at dele en printer på
netværket...

--
Mvh.
Henrik

Fjern de 2 x'er ved svar på mail

Fra : JENS ANDERSEN

Dato : 08-09-06 22:18

"Henrik Nielsen" <xng@xpost.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Kig også lige på Zyxel... Jeg har en 335 prestige som fungere uden
> problemer. Og så har den en USBport, så det er muligt at dele en printer
> på netværket...

ja det er sq ok, men så kommer printeren til at stå ude i skuret, (lidt
upraktisk)

jens