Sænkenet
Fra : PER ANDERSEN

Dato : 21-06-01 14:58

Er der nogen der kan fortælle mig hvor jeg kan købe et såkaldt "Sænkenet" -
en firkantet nettingest til bl.a. at fange skaller m.v.

jeg bor i københavn

per

Fra : Martin L

Dato : 21-06-01 18:28

I stort alle fiskeforretninger
gode fiske dage Martin

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 22-06-01 18:01

Martin L wrote:

> I stort alle fiskeforretninger

bob - bob - bob....!

Den holder ikke, jeg har været i alle de store Københavnske
grejforretninger, og nogle enkle af dem havde en billig model der er
noget juks.

Problemet er, at de fire sidestænger er leddelte og de er ikke lavet af
en ordenlig kvalitet fjederstål, så de bøjer sammen når sænkenettet
trækkes op, og så skal de rettes ud igen for hvert træk.

For mange år siden havde jeg et sænkenet, der bestod af en rund
stålklods med øje og fire huller til sidestængerne som ikke var
leddelte, det var en såre enkel minimal konstruktion der bare virkede,
og det kunne adskilles og pakkes sammen i "stangpose", der ikke var
længre end sidestængerne.

Jeg har desværre mistet dette sænkenet på en fisketur, og har lige siden
søgt efter et tilsvarende.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Claus

Dato : 22-06-01 18:40

Jeg har haf to forskellige af de omtalte leddelte sænkenet, og de
virker upåklageligt, hvis man ikke lige fanger mere end et par kilo
skaller i eet træk.

Claus

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 22-06-01 19:39

Claus wrote:

> Jeg har haf to forskellige af de omtalte leddelte sænkenet, og de
> virker upåklageligt, hvis man ikke lige fanger mere end et par kilo
> skaller i eet træk.

Jeg oplever at det er vandmodstanden når sænkenettet hives op, der får
stængerne til at bøje, og ikke som du antyder vægten af fangsten.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Martin L

Dato : 23-06-01 06:22

Det med at den billige model ikke kan holde kender jeg ikke til jeg her ved
uheld fanget en karpe på 5 kg og brasen på 2 kg og gedder 2/4 kg i det jeg
hade unde det gik i stykker men gamle cykelstel kunne det ikke lide
mvh Martin lund

Fra : Erik Munck

Dato : 23-06-01 07:52

Er der ikke noget med modstand og hastighed - tålmod er en dyd.

Muncken

Fra : Simon

Dato : 24-06-01 14:50

> Er der ikke noget med modstand og hastighed - tålmod er en dyd.

man skal jo ikke hive alt for langsomt op hvis man vil have fangsten...
men jeg har da ellers aldrig haft problemer med det, jo de leddelte stænger
bøjes - so what ? de tager ikke videre skade af det, jeg har 2 stk,
de koster omkring 100~150kr hvis jeg husker rigtigt (uden snor?)...
og er vidst ca 1m^2....
Mine net har jeg haft i ca. 8 år for det ældeste og 3 for det yngste...
stængerne
virker upåklageligt, godt nok er det tungeste jeg har prøvet at fange kun en
gedde på 3~4 kg,
men det er f..... blevet flittigt brugt !!

Det eneste problem er nettene, de bliver revet i stykker af grene mv... er
der nogen der ved hvor de kan købes seperat ?

tak

-Simon

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 24-06-01 22:22

Simon wrote:

> man skal jo ikke hive alt for langsomt op hvis man vil have fangsten...

Det er snart 40 år siden jeg startede med at bruge sænkenet, dengang var
Farum Sø ikke eutrofieret, så man kunne sagtens se bunden og fiskene på
2,5 meters dybde, og dengang lærte jeg lige præcis hvor hurtigt
sænkenettet skal hives op, for man kunne ved selvsyn se hvor mange
småfisk der nåede at smutte, hvis man var for langsom.

Vi fodrede med små havregrynskugler, og det skete tit at vi havde
agnfisk nok til en ålekrogline med 100 kroge på 1 til 2 træk.

De sænkenet vi brugte dengang var også en smule større end dem man kan
købe nu om stunder, jeg vil tro var ca. 1,5 meter på begge leder.

> Det eneste problem er nettene, de bliver revet i stykker af grene mv... er
> der nogen der ved hvor de kan købes seperat ?

Du kan køb nettet i metermål og selv sy et nyt, maskestørrelsen er den
samme som bruges til rejehove og rejeruser.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen