Hej Erik
Først og fremmest... den billige løsning findes ikke... hvis man vil lave
sit el-system ordentligt, og det kan man ligeså godt når man nu er igang...
En god indledende øvelse er, at finde ud af hvilke forbrugs kilder man vil
have.... Nav udstyr... Lys... Vand, Lanterne eller hvad man nu har af
ønkser...
Herefter skal du finde ud af hvad de forskellige udstyr bruger af strøm...
dette er oftest oplyst i Watt. har du således en lampe som bruger 10W kan du
regne Ah. ud ved følgende formel W/V. da dit batteri er 12V for du følgende
10W / 12V = 0,83Ah således gør du for hver foerbruger... nemmest i et regne
ark. så kan du lege med hvor meget man bruger om man tænder alt på én
gang... og hvorledes et normalt forbrug vil være fordelt over et døgn, eller
over en planlagt tur. du bruger måske kun lyset i én time, men køletasken
kører i 24 timer etc.
Bemærk: ved valg af batteri bør du vælge et som er beregnet til forbrug...
og gerne et som kan tåle at blive vippet. det er ikke godt at aflade
batteriet for meget, da det så kan være svært at lade op igen, en
tommelfinger regel siger ca. 50%
Ønsker du at sammensætte flere batterier, skal batterier være lige store
f.eks. 2x75Ah. og lige gamle... ellers slider du det nye hurtigere = kortere
levetid...
Du bør vælge en lader med IOuIu (ja, det hedder det sgu) det er en tretrins
puls lade teknik som beviker at batterierne bliver ladet 100% op uden at
blive ødelagte, et batteri kan kun modtage 10% af dets størelse, så det
hjælper ikke at vælge en større lader... det giver ikke kortere lade tid...
en god lader kan også bruges som strømforsyning i havn, således den både
lader og leverer strøm til forbrug. en billig autolader ødelægger
batterierne.
Samles flere batterier sammen, anvendes der min 35mm² kabler med pressede
samlinger, brug lukkede kabelsko gerne med en bolt hvorpå du kan skrue kabel
endernes øje på.
Vejen fra batteriet til fordeler tavlen anvendes 16mm² kabel. Der skal side
en strejfe sikring max. 0,5 mtr. fra batteriet (lov pligtigt), det er lige
gyldigt om den monteres på + eller - siden. Denne sikring skal sidde i
holder hvorpå der er monteret bolte for bable montering.
+ Kablet skal gå gennem en hoved af bryder. inden fordeler tavlen.
Dansea leverer nogle smarte klemrækker, måske lidt dyre men absolut pengene
værd... således man monterer + og minus på klemrækken... dette føres så
videre gennem fordeler tavlens afbrydere... lad være at købe de billige i
båd forretningerne... de har ingen godkendelser og virker meget klejn. se
evt. hvad Dansea har.
Du kan nu forbinde dine forbrugere på klem rækken. husk at insætte korrekte
sikringer.
Køle taske bør monteres direkte på batteriet... evt. via et cigar stik.
Tykkelsen på kablerne afhænger af hvor mange W du kommer i gennem og
afstanden dertil, se dette link for en tabel.
www.bc-udstyr.dk/dimen.side.htm
Husk at f.eks. 4 mtr er to mtr. + ledning og to mtr. - ledning. 4 mtr.
rækker altså kun to mtr. frem.
Har du moter der elstartes, skal du have et start batteri også... og for at
kunne lade på det og derefter forbrugs batteriet skal du bruge en "Septor"
Dette laves for at sikre der er altid er strøm til at starte motoren. men
det vil jeg ikke komme yderligere ind på her.
Du kan også montere et landstik, således du blot skal plotte et 220V CEE
stik i... og alt incl lader er slået til med det samme... det vil jeg heller
ikke komme yderligere ind på her.
Der er stor kvalitets forskel på ledninger og kabelsko m.v. det kan ikke
betale sig at købe billigt.
Mange hopper let hen over ovenstående, dels fordi det er gemt væk og man
ikke kan se det... så har man ikke lyst til at bruge nogle 1000kr på det,
men kæden er jo som bekendt ikke stærkere end det svageste led...
Du kan evt. hente information på følgende link eller firmaer.
www.kjoeller.com
www.dansea.dk
Skriv om du løber i problemer, ellers kan Kjøller og Dansae give dig de
supplerende oplysninger. Jeg nævner disse fordi jeg har fundet dem seriøse i
deres rådgivning...
De bedste hilsner
Jan Rasmussen
"Erik Breum Petersen" <breum@hehe.com> skrev i en meddelelse
news:rbmY6.77$C_6.11135@news.get2net.dk...
> Som tidligere nævnt har jeg købt en lille men god sejlbåd der er meget
> skrabet apteret.
> Udover som tidligere nævn at ville opsætte nogle hylder, vil jeg gerne
have
> strøm i båden. Bare til lanterne, kahytslys, radio samt måske et ekkolod
på
> længere sigt.
>
> Er der nogle der har gode råd til hvordan det skal opbygges, og til
hvordan
> det gøres billigst muligt uden at gå på kompromis med sikkerheden (jfr.
> andet meget aktivt indlæg)
>
> Hvor kan jeg søge information om det?
>
> mvh
>
> Erik Breum Petersen
>
>
>