Indendørsaktiviteter til Buster
Fra : Ukendt

Dato : 06-09-06 08:32

Nu nærmer tiden sig hvor det er så koldt udenfor at Buster ikke vil være ude
så længe ad gangen, og derfor er jeg på jagt efter nogle
indendørsaktiviteter til ham, som jo især er gode her i vinterhalvåret.

I sommer, eller dvs siden april-maj måned har Buster været ude det meste af
tiden fra jeg står op og til jeg går i seng, dvs mange dage har jeg kun set
ham når han ville spise eller om natten.. (hvor jeg onde slave tvinger ham
tilat være inde)

Det er sådan at jeg har en del "kattelegetøj" allerede, men sådan noget vil
Buster ikke lege med, det er jo bare noget kattepjat, og man fortjener vel
bedre, synes han at mene..
Det eneste der fx kan få ham til at vise lidt interesse for en pelsmus er et
par dråber Baldrian..

Derfor føler jeg mig lidt på herrens mark ift hvad jeg kan tilbyde ham af
aktiviteter indendøre til vinter..
Jeg har overvejet at bruger klikkertræning som en del af aktiviteten, men
vil, og så gerne have noget mere jeg kan tilbyde ham..
Også gerne noget varieret, så det ikke er den samme aktivitet hver dag, men
måske en aktivitet til hver dag i ugen..

Så det jeg nu vil spørge jer om, er om I vil dele ud af jeres
aktivitets-erfaringer, så jeg ahr noget til Buster..
For godt nok synes han det er rart at blive nusset, men et par minutter ad
gangen må da være rigeligt, man er jo ikke killing længere!!!

På forhånd tak for input

Louise og Buster

Fra : Tina

Dato : 06-09-06 10:21

"Louise" <louise.krarupSNABELAprivat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> så længe ad gangen, og derfor er jeg på jagt efter nogle
> indendørsaktiviteter til ham, som jo især er gode her i vinterhalvåret.

En laserpointer er genial beskæftigelse. Pas på ikke at ramme øjnene, og gør
det ikke til en daglig ting. Kattenen bliver dybt afhængige af den lille
røde prik, og det er et mareridt når skidtet går i stykker eller batterierne
er flade.

Andre forslag:

- Drillepind
- Lege gemmeleg med tørfoderet/guf
- Rydde nye steder der kan udforskes af katten (fx en hylde på en reol, et
hulrum bag bøgerne, toppen af en reol/et skab)
- En uordentlig plaid i en stol (der kan gå lang tid med at udforske sådan
en plaids indre)
- Kilde-ture, hvor man siger "kildekildekilde" mens dyret ligger og vrider
sig på gulvet. Uden lyd på mennesket er det ikke sjovt. ;)
- Daglige ritualer, fx børstning efterfulgt af en hyggestund eller en guf

Ikke det hele på én gang, og ikke hver dag, undtagen ritualerne, for så
bliver de kedelige for katten.

Tina

Fra : Ukendt

Dato : 06-09-06 11:37

> [...]
> og gør det ikke til en daglig ting. Kattenen bliver dybt afhængige af
> den lille røde prik, og det er et mareridt når skidtet går i stykker

Nogle der ved hvad en sådan koster?? For det kunne måske være ed idé...

> Andre forslag:

Tak for fortslagene

> - Drillepind
Har jeg, og det er det eneste af det nuværende han gider
> - Lege gemmeleg med tørfoderet/guf
Bruger jeg, han har to foderbolde, men bør nok gemme endnu mere af hans mad,
så det bliver en jagt at finde det
> - Rydde nye steder der kan udforskes af katten (fx en hylde på en
> reol, et hulrum bag bøgerne, toppen af en reol/et skab)
Vil jeg tage til efterreting
> - En uordentlig plaid i en stol (der kan gå lang tid med at udforske
> sådan en plaids indre)
Super idé, det havde jeg slet ikke tænkt på
> - Kilde-ture, hvor man siger "kildekildekilde" mens dyret ligger og
> vrider sig på gulvet. Uden lyd på mennesket er det ikke sjovt. ;)
Er jeg ikke sikker på han vil bryde sig om
> - Daglige ritualer, fx børstning efterfulgt af en hyggestund eller en
> guf
Skal jeg have gjort til en rutine når vinterpelsen kommer

> Ikke det hele på én gang, og ikke hver dag, undtagen ritualerne, for
> så bliver de kedelige for katten.

Jeg vil også "Kun" lave en aktivitet hver dag udover ritualerne. MEn ved at
have flere aktiviteter i baghånden bliver det jo varieret for både ham og
jeg.

> Tina

Louise

Fra : Tina

Dato : 06-09-06 12:21

> Nogle der ved hvad en (laserpointer) sådan koster?? For det kunne måske
være ed idé...

Billigbutikkerne/rodebutikkerne har dem til ca. en 20'er, inkl. batterier.
Kræmmermarkederne kan man også finde dem på til den pris.

Ellers skal man i butikker der sælger skrammel til kontorer, men her er
prisen ca. 50-100 kr. Kvaliteten er ikke bedre end dem til en 20'er.

Thansen har dem til 50 kr.

Tina

Fra : Sabina H.

Dato : 06-09-06 18:14

Louise wrote:

> Bruger jeg, han har to foderbolde, men bør nok gemme endnu mere af
> hans mad, så det bliver en jagt at finde det

jeg så en udsendelse på animal planet hvor man pakkede vådfoder ind i små
pakker af et eller andet papirlignende (men jeg tror det var spiseligt), og
gemte forskellige steder i huset.... så skulle katten slikke på papiret
indtil det var så vådt at det gik i stykker og den kunne spise maden inde i
pakken.... jeg er helt på herrens mark med hvad det kan være, men det var et
fint tyndt hvidt papir, så mon ikke du kan finde noget der ligner i en
velassorteret butik?

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Tina

Dato : 06-09-06 18:26

"Sabina H." <sabina@websetter.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
et
> fint tyndt hvidt papir, så mon ikke du kan finde noget der ligner i en

Mon det har været rispapir?

Tina

Fra : Sabina H.

Dato : 06-09-06 19:55

Tina wrote:
> "Sabina H." <sabina@websetter.dk> skrev i en meddelelse

> Mon det har været rispapir?

hvis det er spiseligt*G* så ja, garanteret ;)

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Tina

Dato : 07-09-06 02:01

> hvis det er spiseligt*G* så ja, garanteret ;)

Det er spiseligt, og det er ikke det samme som det papir der er i
rispapirlamper. ;)

Rispapir er lavet at rismel, vand og salt, de er meget tynde, og trods det,
kan de holde til en del. Bl.a. er de billeder vi ser pryde kagerne hos
bageren, trykt på rispapir med levnedsmiddelgodkendte farver.

Tina

Fra : Sabina H.

Dato : 07-09-06 06:04

Tina wrote:
> [...]
> trods det, kan de holde til en del. Bl.a. er de billeder vi ser pryde
> kagerne hos bageren, trykt på rispapir med levnedsmiddelgodkendte

ok*G* ja hvad ved jeg ;)
ej, det lyder helt klart til at være det.... jeg synes bare det var en sjov
lille ting, som holder katten beskæftiget fordi den jo skal bruge nogle
timer på at først lede efter pakkerne, og dernæst spise dem ;)

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Tina

Dato : 07-09-06 06:50

> [...]
> lille ting, som holder katten beskæftiget fordi den jo skal bruge nogle
> timer på at først lede efter pakkerne, og dernæst spise dem ;)

Helt klart

Kunne man pakke tunvand ind, ville jeg klart prøve det. *g*

Tina

Fra : Ukendt

Dato : 07-09-06 17:43

> Helt klart
>
> Kunne man pakke tunvand ind, ville jeg klart prøve det. *g*
>
> Tina

Nej, pakke det ind bliver svært, men hvad med at fryse det?? Det tager lidt
tid at tå op, så er der lidt underholdning så længe..
Jeg har prøvet at give Buster en frosen terning mælk, det var lige sagen...

Louise

Fra : Siri

Dato : 08-09-06 09:58

> Sabina H. skrev:

Hej - jeg begyndte ret hurtigt at gemme Gias foder i alle (ja ja, man er
vel katte-slave) hendes huler, lidt hvert sted, for at give hende motion
- og nu kommer hun og brokker sig, hvis der er tomt i hulerne, selvom
madskålen er fyldt.... Succes?
Den foder-bold, jeg kunne få, var hæslig - fesent-rød plast med
afpillede fiskeskrog på..... Men andet må ku fåes andre steder?

> [...]
var et
> fint tyndt hvidt papir, så mon ikke du kan finde noget der ligner i en >

Hmmm, kan det være noget a la japansk (eller anden orientalsk), hvor jeg
også mener at have mødt spiseligt "papir" (af rismel?)som en del af
madkunsten og dens servering....

Jeg hopper gerne med på efterlysningen af katte-underholdning, da min
lille 'perserina' også keder sig lidt inden døre - og hun skal slet ikke
ud!
Med venlig hilsen
Siri
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Siri

Dato : 08-09-06 10:35

> [...]
gør> det ikke til en daglig ting. Kattenen bliver dybt afhængige af den
lille> røde prik, og det er et mareridt når skidtet går i stykker eller

Wow - jeg skal da vist i Tiger på vej hjem - håber, at de har dem!

> Andre forslag:
> - Drillepind

Jeg har oplevet stor forskel - bolde og alt rundt og trillende rager Gia
en fjer - ja, for hun vil have noget, der kan flyve, alle drillepinde
med fjer på snor, eller kulørte bånd, det er vildt sjovt (også for
mig.... )

> - Lege gemmeleg med tørfoderet/guf
Gem det i kattens 'huler' og ved basen af kradsetræet - Gia brugte ikke
rigtig sit, men det fandt hun ud af ved at skulle fiske maden frem
bagved det.... Ritsj-ratsj!

> - En uordentlig plaid i en stol (der kan gå lang tid med at udforske
sådan> en plaids indre)

Ja, eller når man vifter med drillepinden inde under tæppe/dyne - hun
går helt amok og kaster sig over 'musen', der gemmer sig! Skønt syn!

> - Kilde-ture, hvor man siger > sig på gulvet. Uden lyd på mennesket er det
ikke sjovt. ;)

OK, den fanger jeg ikke.... Forklar mig? Du kilder katten - eller du
kilder ikke katten, men siger bare kilde-kilde, og så snor den sig?
Undskyld, hvis jeg er lovlig langsom....

> - Daglige ritualer, fx børstning efterfulgt af en hyggestund eller en guf>

Huha, jeg glæder mig til, at min Gia finder ud af, at børstningen
faktisk ikke er noget at hyle over - men hun får nus undervejs, og
godbid (RC persermad) bagefter, så det må komme.

> Ikke det hele på én gang, og ikke hver dag, undtagen ritualerne, for så>
bliver de kedelige for katten.

Det er en god ide at skifte med legetøjet - gemme noget væk for en tid,
så bliver det som nyt og sjovt igen for katten. Har selv lige oplevet
det

Fra : Tina

Dato : 08-09-06 12:48

"Siri" <medetsmilKATTE@BAKKEyahoo.dk> skrev i en meddelelse

> ikke sjovt. ;)
>
> OK, den fanger jeg ikke.... Forklar mig? Du kilder katten - eller du
> kilder ikke katten, men siger bare kilde-kilde, og så snor den sig?
> Undskyld, hvis jeg er lovlig langsom....

Kilder katten, og siger samtidig "kilde kilde kilde" - ligesom når man leger
kildeleg med børn.
Mine katte har syntes det var helt vildt underholdende at blive tumlet rundt
med på den måde, men har jeg ikke sagt noget mens jeg har kildet dem, syntes
de ikke det var spor underholdende.

Tina