Hvordan gør revisoren dette?
Fra : Morten

Dato : 05-09-06 21:46

Hej

Jeg kender et firma der sender en mængde regninger til deres kunder - nogle
bliver betalt, andre bliver annulleret igen.

Normalt forudbetaler du jo momsen når fakturaen oprettes, og får denne
tilbage når du laver en kreditnota, men de har følgende ordning med en
revisor:

Eksempel:

Fak. 1 - Betalt
Fak. 2 - Betalt
Fak. 3 - Ikke afgjort (ligger stadig hos kunden)
Fak. 4 - Betalt
Fak. 5 - Annulleret

De tager kopier af de fakturaer der er færdige, og aflevere dem til ham med
jævne mellemrum med et "Betalt" eller "Annulleret" stempel på - og kun de
fakturaer der er blevet betalt (gået ind på kontoen) i det givne kvartal
bliver der indberettet moms for. Fakturaerne er med fortløbende numre, og
revisoren formulere det som "At det reelt først er et køb når kunden
betaler"

Er der nogen der ved hvordan man rent regnskabsmæssigt gør dette? (Ja, jeg
kunne blot betale revisoren, men jeg synes dette er for dyrt hvis metoden er
lige til - jeg laver pt. selv mit regnskab)

Fra : Nico de Jong

Dato : 05-09-06 22:55

"Morten" <NOSPAM_post@simonsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Jeg kender et firma der sender en mængde regninger til deres kunder -
nogle
> bliver betalt, andre bliver annulleret igen.

<< klip >>

Såvidt jeg kan se, er det ulovligt.
Man skylder momsen så snart man skriver en regning, og tilsvarende kan man
modregne momsen lige så snart man skriver en kreditnota.

Hvis regningen ikke betales, hænger man selv på momsen.

Selv i forbindelse med kundens konkurs kan man ikke bare få momsen tilbage;
det kan man kun få "når tabet er endeligt konstateret"

Nico

Fra : Pistolprinsen

Dato : 06-09-06 05:41

> Man skylder momsen så snart man skriver en regning, og tilsvarende kan man
> modregne momsen lige så snart man skriver en kreditnota.

Såååååh...

Så snart man opdager, at en kunde ikke kan/vil betale, så sender man ham
blot en kreditnota, og så har man i det mindste momsen hjemme igen?

Ja, man får dermed heller ikke pengene for købet hjem igen, og mister retten
til at gøre krav på det, men hvis man alligevel ved pengene er tabt, så kan
man vel i princippet i det mindste redde momsen på denne måde?

Eller....?

Pistolprinsen

Fra : Nico de Jong

Dato : 06-09-06 07:22

"Pistolprinsen" <@> skrev i en meddelelse

> [...]
kan
> man vel i princippet i det mindste redde momsen på denne måde?

I princip har du vel egentlig ret, men sagen er mere indviklet.
Lad os tage en konkurssag.
Jeg havde for 2 år siden en kunde der gik konkurs. Iflg bobestyreren var der
aktiver for svjh 300.000, mens der var for 2-3 millioner udestående
forpligtelser, herunder en halv million til Skat. Da de står forres i
rækken, kunne man allerede der se at tabet var endeligt konstateret, og jeg
kunne lave en manuel momspostering med advokatens brev som bilag.

Når der f.eks. er aktiver for 800.000, gæld for 1 million, Skat har fået
sit, og aktiverne realiseres for 500.000,får man 50% af sit tilgodehavende,
og du kan lave en manuel postering for momsen af de øvrige 50%

Man kan derfor afveje om chancen for at få 50% af hele beløbet overskygges
af rentetabet på momsen i den tid det tager at behandle konkursen.
I mit tilfælde drejede det sig om renten af momsen af 3.000 i 2 år, dvs
0,25% af 25% af 3.000 x 2 = 3,75.

Nico

Fra : Nico de Jong

Dato : 06-09-06 08:32

> [...]
> af rentetabet på momsen i den tid det tager at behandle konkursen.
> I mit tilfælde drejede det sig om renten af momsen af 3.000 i 2 år, dvs

Lille tilføjelse : og så har man naturligvis også en likviditetsforringelse
på momsbeløbet i perioden

Nico

Fra : Jonathan Stein

Dato : 06-09-06 11:13

Morten wrote:

> Er der nogen der ved hvordan man rent regnskabsmæssigt gør dette? (Ja, jeg
> kunne blot betale revisoren, men jeg synes dette er for dyrt hvis metoden er
> lige til - jeg laver pt. selv mit regnskab)

Den lovlige måde at gøre dette på er at udstede en "Proforma-faktura" i
stedet for en rigtig faktura.

Den kan være fuldstændig magen til en rigtig faktura - bortset fra, at
der altså står "Proformafaktura" på den.

Når proformafakturaen betales, udstedes en rigtig faktura. - Og hvis den
ikke betales, gør man ikke mere.

Obs! Hvis proformafakturaerne nummereres, skal det numrene naturligvis
IKKE indgå i rækken af rigtige fakturanumre.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Morten

Dato : 06-09-06 13:10

"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Den kan være fuldstændig magen til en rigtig faktura - bortset fra, at
> der altså står "Proformafaktura" på den.

Okay - er der regler for at det skal stå tydeligt og sådan - f.eks. om man
måtte skrive
----
Faktura

(proforma)
----

> Når proformafakturaen betales, udstedes en rigtig faktura. - Og hvis den
> ikke betales, gør man ikke mere.

Den er vel så betalt på forhånd når man opretter den ?

Kan virksomheden man sender Proformafakturaen til trække denne fra i deres
regnskab, eller skal det være den rigtige? (i tilfælde af at man ikke fik
sendt nummer 2 ud)

Fra : Jonathan Stein

Dato : 06-09-06 15:56

Morten wrote:

> Okay - er der regler for at det skal stå tydeligt og sådan - f.eks. om man
> måtte skrive

Ikke specifikt om font-størrelse o.s.v., men jeg kunne forestille mig,
at man overtræder "god markedsføringsskik", hvis man præsenterer en
proformafaktura som en rigtig faktura.

Du kan sådan set også kalde den alt muligt andet (f.eks. "Tilbud").
Proformafaktura er bare et almindeligt begreb.

> Den er vel så betalt på forhånd når man opretter den ?

Ja.

> Kan virksomheden man sender Proformafakturaen til trække denne fra i deres
> regnskab, eller skal det være den rigtige? (i tilfælde af at man ikke fik
> sendt nummer 2 ud)

Nej - man skal fremsende den rigtige faktura efterfølgende.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Michael Zedeler

Dato : 06-09-06 11:42

Morten wrote:

> Jeg kender et firma der sender en mængde regninger til deres kunder - nogle
> bliver betalt, andre bliver annulleret igen. [...]

Hvorfor sender firmaet ikke blot ordrebekræfteler?

Mvh. Michael.

Fra : Morten

Dato : 06-09-06 13:11

"Michael Zedeler" <michael@zedeler.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor sender firmaet ikke blot ordrebekræfteler?

Det gør de skam også, men kunden skal jo have en faktura bagefter (det er jo
også denne der skal trækkes fra i regnskabet)

Fra : Michael Zedeler

Dato : 06-09-06 18:55

Morten wrote:
> "Michael Zedeler" <michael@zedeler.dk> skrev i en meddelelse

> Det gør de skam også, men kunden skal jo have en faktura bagefter (det er jo
> også denne der skal trækkes fra i regnskabet)

Så kunderne får først en ordrebekræftelse, hvor de kan vælge om de gerne
vil have varen, dernæst får de en faktura (fordi de har valgt at få
den), men alligevel får de lov til at ombestemme sig igenigen? Ej forstå.

Mvh. Michael.

Fra : Morten

Dato : 07-09-06 09:34

> Så kunderne får først en ordrebekræftelse, hvor de kan vælge om de gerne
> vil have varen, dernæst får de en faktura (fordi de har valgt at få
> den), men alligevel får de lov til at ombestemme sig igenigen? Ej forstå.

Kunderne ringer og bestiller et produkt.

De får en ordrebekræftelse. Produktet leveres, og de får en faktura.

Der er ingen fortrydelsesret (B2B)

Fra : Michael Zedeler

Dato : 07-09-06 19:27

Morten wrote:
> "Michael Zedeler" <michael@zedeler.dk> skrev i en meddelelse

> Kunderne ringer og bestiller et produkt.
>
> De får en ordrebekræftelse. Produktet leveres, og de får en faktura.
>
> Der er ingen fortrydelsesret (B2B)

Og hvor kommer så proforma-fakturaerne ind?

Mvh. Michael.

Fra : Morten

Dato : 10-09-06 12:13

> Og hvor kommer så proforma-fakturaerne ind?

Den skal erstatte fakturaen - så momsen ikke skal forudbetales...

Fra : Ukendt

Dato : 12-09-06 16:12

> "Michael Zedeler" <michael@zedeler.dk> skrev i en meddelelse

> Den skal erstatte fakturaen - så momsen ikke skal forudbetales...

Du skal lige huske, at kunden (køberen) ikke må trække moms fra den faktura,
men skal vente til den rigtige faktura kommer (ligesom du venter med at
betale moms af salget).

Fra : Jonathan Stein

Dato : 06-09-06 16:00

Michael Zedeler wrote:

> Hvorfor sender firmaet ikke blot ordrebekræfteler?

Man kunne forestille sig, at der ikke var tale om en ordre, men nærmere
om et tilbud.

Det kan f.eks. bruges ved levering af varer på prøve. Hvis man beholder
varen, betaler man proformafakturaen og får derefter en rigtig faktura
på købet - ellers returnerer man varen og behøver ikke at gøre mere.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : alexbo

Dato : 10-09-06 15:36

"Morten" skrev

> Jeg kender et firma der sender en mængde regninger til deres kunder -
> nogle bliver betalt, andre bliver annulleret igen.

For mig lyder det som et firma med kommisionssalg, de sender varer og
proformafakturaer ud til deres kunder, som enten bruger/sælger varerne, og
derefter bliver ægte faktureret.

Jeg ser proformafakturaer i forbindelse med opgørelse af store
lastbilskader.
En reservedelsmand fra forhandleren kommer ud skriver dels de dele op han
kan se er defekte, dels de dele han gætter på er defekte.
Derefter sender han en proformafaktura, så har man prisen på de enkelte
dele.
Hvis bilen skal laves sender han alle delene.
De dele der ikke bliver brugt sendes tilbage, en rigtig faktura udskrives.

Det har efter min mening ikke det ringeste med momsen at gøre, hverken i
ovenstående tilfælde eller i andre situationer man bruger proforma.

I forbindelse med momsperioder har sælger og køber jo modsatrettede
interesser, så det giver ingen mening i at enes om en proforma i stedet for
en rigtig.

mvh
Alex Christensen