Adgang for kørestolsbrugere - lov om.
Fra : Flemming Svendsen

Dato : 21-06-01 12:34

Hvor på Internettet kan man finde hvilke regler der er gældende for
indretning af offentlige bygninger med henblik på adgang for
kørestolsbrugere??
Med venlig hilsen.
Flemming Svendsen, Korsør.

Fra : Leonard

Dato : 21-06-01 13:17

>Hvor på Internettet kan man finde hvilke regler der er gældende for
>indretning af offentlige bygninger med henblik på adgang for
>kørestolsbrugere??

Der findes ikke specielle regler for offentlige bygninger, reglerne
gælder for alle bygninger, hvor der er almindelig adgang, dvs.
kontorer, klinikker, butikker, hoteller, biografer osv. uanset hvem
der ejer dem.
Reglerne findes i Bygningsreglementet 1995, som kan findes på
www.retsinfo.dk
De specifikke handicapkrav er beskrevet på
http://www.clh.dk/br95/br95.htm
Adressen fandt jeg på http://www.dhf-net.dk/btpu/links/

--
Thomas Leonard Gertz - Næstformand i Paraplegikerkredsen
Brug tilgængelighedsbasen på http://paraplegi.dk/

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 22-06-01 06:04

Tak for svaret...
Efter mange forsøg på nettet kom der endelig et kvalificeret svar.

Jeg forstår at kravene kun gælder for nye bygninger, - opført efter 1995.

Det vil sige at ældre apoteker, museer, biografer og så videre, kan lade
hånt om handicappede.

Venlig hilsen
Flemming Svendsen, Korsør.
--------

Fra : R.N.

Dato : 22-06-01 11:04

"Flemming Svendsen" <flemclar@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Det vil sige at ældre apoteker, museer, biografer og så videre, kan lade

Jeg synes man bør takke Flemming Svendsen, fordi han gider interessere sig
for, hvordan forholdene er for kørestolsbrugere. Jeg ville f.eks. gerne
videre i min slægtsforskning, og er
blevet klar over, at hvis jeg vil finde noget om min farfar er jeg nødt til
at starte med at finde hans fødsel og død på Københavns Stadsarkiv. Jeg blev
kørt til hovedindgangen, hvor chaufføren gik ind og konstaterede, at man
ikke kunne få en kørestol ind i stadsarkivet ad den vej. Nå så kørte vi om,
hvor man kunne parkere ved Brandstationen. Da vi kom ind ad bagdøren til
Rådhuset, vik vi
at vide, at vi skulle tage en elevator ned i kælderen for at kunne tage en
anden elevator op til 1. sal,
hvor vi så søgte og ledte ad en masse lange gange. Endelig var der een, som
fortalte os hvilken gang vi skulle ned ad, så kommer I lige til en elevator,
som går direkte ned i Stadsarkivet, sagde han.

Vi kom hen hvor der var en slags niche i væggen, og der inde skulle man vist
træde et par skridt til siden for at komme ind i en elevator, der var
smallere end dørene på mit klædeskab. Chaufføren sagde, at hun ville dårlig
turde gå alene ind i den og med en kørestol, jamen enhver kunne se, at
ville være en umulighed.

Pludselig stod der en rådhusbetjent ved siden af os, og han fortalte det
glædelige budskab, at om et par måneder ville der være bygget en
handicap-elevator ud mod H.C. Andersens Boulevard, og den går op til
stadsarkivet, sagde han.

Nå da vi var kommet på den anden side af nytår ringede jeg til stadsarkivet
og spurgte om man nu kunne benytte den nye elevator til at komme ind i
arkivet. Næh det kunne man da rigtig nok ikke, var svaret, ganske var
elevatoren færdig, men den gav da ikke adgang til stadsarkivet.

Er der nogen af Jer i denne gruppe, der har været ude for lignende
situationer?

Jah jeg synes bare det er flot, når en person der ikke selv har problemet
inde på livet,
overhovedet gider interessere sig for det.

Med venlig hilsen elena@io.dk

Fra : Lotte M

Dato : 22-06-01 18:41

"Flemming Svendsen" skrev

> Det vil sige at ældre apoteker, museer, biografer og så videre, kan lade
> hånt om handicappede.

De ikke alene /kan/ - de gør det i stor stil. Jeg bor i Danmarks
4 største by og ikke i én af byens biografer kan jeg komme
ind og ud, uden det skal foregå ad mærkværdige omveje.

--
Lotte

http://www.handiinfo.dk
http://www.lotte-m.dk

Fra : Karsten Jensen

Dato : 23-06-01 14:38

On Fri, 22 Jun 2001 19:40:58 +0200, "Lotte M" <info@lotte-m.dk> wrote:

>De ikke alene /kan/ - de gør det i stor stil. Jeg bor i Danmarks
>4 største by og ikke i én af byens biografer kan jeg komme
>ind og ud, uden det skal foregå ad mærkværdige omveje.

Ja, nogle gange føles det "diskriminerende"...

--

Med venlig hilsen fra

Karsten Jensen
k-j@post6.tele.dk

Fra : Karl Ejnar Christens~

Dato : 23-06-01 15:27

Lotte M og Karsten Jensen skrev:
[klip]
....ikke i én af byens biografer kan jeg komme

> Ja, nogle gange føles det "diskriminerende"...

Ikke alene føles - det er diskriminerende: Man er også henvist til at vælge
de film der går i den ene sal, som der ad omveje er adgang til. I de fleste
tilfælde kunne det klares med en trappelift, men uha da, sådan en koster jo
mange penge. En anden mulighed er, at eliminere trapperne. Det burde kunne
lade sig gøre nogle steder.

--
Karl Ejnar
email: karl.ejnar@ingenioer.dk

Fra : Leonard

Dato : 23-06-01 23:14

"Karl Ejnar Christensen" <dcc9747@vip.cybercity.dk> skrev:

>I de fleste
>tilfælde kunne det klares med en trappelift, men uha da, sådan en koster jo
>mange penge.

Trappelifte er generelt noget skrammel.
De bliver ofte dårligt vedligeholdt og er dermed ikke særligt
driftsikre.
De er ofte for små til kørestole i voksenstørrelse.
De kan ofte ikke bære den nødvendige vægt.

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 22-06-01 19:41

Flemming Svendsen skrev:

>Det vil sige at ældre apoteker, museer, biografer og så videre, kan lade
>hånt om handicappede.

Drop bare det 'ældre' der.
Vores spritnye postbutik er en ren dødsfælde i den retning.

Rampen er på det nærmeste lodret, smal og uden gelænder eller
sikkerhedsnet.

Ovenfor denne mur er der noget de kalder en repos. Fandens fint ord
for et frimærke med en lodret rampe til den ene side og en trappe til
den anden. Størrelse 47 i sko stritter ud ved mindst 3 sider.

Den er der da bare dispenseret for, for det er ikke så ringe endda.
--
Kaj Svenningsen

Behandl dig selv som du vil behandles af andre.

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 22-06-01 21:08

"Kaj Svenningsen" <newssvar@kajsvenningsen.dk> skrev i en meddelelse
> Vores spritnye postbutik er en ren dødsfælde i den retning.

-----------------------------
Tak ska' far ha' !! Tænkte jeg det ikke nok; man er godt hjulpet med de
folkevalgte :,-/

På en forespørgsel til "Center for Ligebehandling af Handicappede"
fik jeg et svar som jeg syntes skulle komme andre tilgode:

Citat:

Tak for din henvendelse om adgangen til offentlige bygninger.

Alt byggeri (undtagen parcelhuse, sommerhuse etc.) bygges efter regler, der
findes i bygningsreglementet for 1995. I dette bygningsreglement findes der
bestemmelser der sige, at der skal være niveaufri adgang til samtlige
indgangsdøre i underetagen i et byggeri og der skal være elevator i alt
byggeri over to etager. Reglerne siger ligeledes, at der på de etager, hvor
der er adgang for publikum til et toilet også skal være et kørestolsegnet
toilet. Det betyder, at alle bygninger bygget efter 1995 skal efterleve
disse regler, medmindre kommunen har givet dispensation. Der har siden 1977
været regler i det daværende bygningsreglementet, der tilgodeså hensynet
til handicappede (dog ikke krav om elevator).

Når vi taler om bygninger bygget af statslige myndigheder, hvortil
offentligheden har adgang, har der siden 1972 været regler i cirkulære nr
49 af 23. marts 1972, der har tilgodeset tilgængeligheden for handicappede.

Problemet med disse regler er og har altid været, at de ikke altid bliver
overholdt. By- og Boligministeriet har lavet en undersøgelser, der viser,
at i 13 % af byggesagerne, blev der ikke taget hensyn til
tilgængelighedskravene i bygningsreglementet.

Som du kan se af ovenstående, så er der med den gældende lovgivningen taget
højde for, at også kørestolsbrugere skal have adgang til de bygninger, der
er opført inden for de seneste år. Problemet er, hvad vi gør ved den ældre
bygningsmasse. Her arbejder man i øjeblikket på at udarbejde
handlingsplaner, så der på et eller andet tidspunkt kommer til at ske
noget. Der er også planer om at indføre en tilgængelighedsstandard, der
skal erstatte det nuværende bygningsreglement. Denne standard er i sin
udformning meget detaljeret og kommer derfor forhåbentlig til at sikre, at
det kommende byggeri bliver langt mere anvendeligt for handicappede.

Du kan læse mere om bygningreglementets tilgængelighedskrav og cirkulæret
fra 1972 på Centrets hjemmeside: www.clh.dk. under pjecer og
tilgængelighed, ligesom du kan finde byggelovgivningen på By- og
boligministeriets hjemmeside på adressen: http://www.bm.dk.

Venlig hilsen
Lene Maj Pedersen
Center for Ligebehandling af Handicappede
Bredgade 25, opg. F, 4
1260 Kbh. K
tlf.: +45 3311 1044 fax.: +45 3311 1082 teksttelefon: +45 3311 1081
http://www.clh.dk

Citat slut.
-----------------
Bare et pip.
Flemming Svendsen, Korsør.

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 22-06-01 21:59

Flemming Svendsen skrev:

>Tak ska' far ha' !! Tænkte jeg det ikke nok; man er godt hjulpet med de
>folkevalgte :,-/

Dem er jeg også ret vild med.

>disse regler, medmindre kommunen har givet dispensation. Der har siden 1977

Og der fjæler ånden sig. De korr.. æhh de politikere, der skal
genvælges nu lige om lidt, har luret at der er flere stemmer i
besparelser end i invalider.

> [...]
>at i 13 % af byggesagerne, blev der ikke taget hensyn til
>tilgængelighedskravene i bygningsreglementet.

Og man burde så kunne forvente, at ventetid på afsonong af en spritdom
skyldes, at myndigheder og bygherrer fylder så meget i knasthullerne,
at der ikke er plads til en ærlig dranker.