Anbefaling af router (to subnet ønsket)
Fra : Fjollefrans

Dato : 04-09-06 16:54

Hejsa

På en standard TDC Erhverv ADSL linie vil jeg gerne opnå følgende.

Der skal være en Web Server & en FTP server, og så en mindre flok maskiner
(4-5 stykker) der skal dele linien.
Men, der må ikke være adgang mellem serverne og de almindelige maskiner.
Hvordan hulen for jeg delt det op.
Web/FTP server skal naturligvis være tilgængelige fra internettet, og de
almindelige maskiner skal bare ha' alm. internetadgang (dvs. surfe, hente
mails fra e.g. TDC's mail servere og den slags)

Pt. sidder der en D-Link 624 router istedet for den SpeedStream TDC leverede
i sin tid, men den kan jeg ikke rigtigt få til at dele tingene op.

Kan man ikke finde en, helst billig, router der kan klare den opgave. Jeg
regner med at de 4-5 maskiner kommer til at blive forbundet gennem en alm.
switch.

- FF

Fra : Hans

Dato : 04-09-06 17:36

Fjollefrans wrote:
> [...]
> Kan man ikke finde en, helst billig, router der kan klare den opgave.
> Jeg regner med at de 4-5 maskiner kommer til at blive forbundet

Det kan en Zywall2 klare for dig med en enkelt Lan-regel i firewallen:

Hans

Fra : Fjollefrans

Dato : 04-09-06 22:43

> Det kan en Zywall2 klare for dig med en enkelt Lan-regel i firewallen:
>
> http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=37987

Takker for svaret. Har lige siddet og lynlæst manualen. Jeg kan ikke helt
lige fange om dens VPN features gør at man fra internettet kan oprette VPN
forbindelse til LAN'et, og i givet fald kan den indbyggede VPN i Windows
bruges til det ?

- FF

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 05-09-06 05:21

"Fjollefrans" <eksisterernokikkevel@hotmail.com> wrote:

> [...]
>forbindelse til LAN'et, og i givet fald kan den indbyggede VPN i Windows

Du må gøre op med dig selv om du vil lave VPN fra routeren eller din
maskine. Det er to forskellige scenarier. Fra routeren / firewall
kalder man det ofte Lan2Lan, idet man laver en permanent tunnel mellem
to gateways og router den sikre traffik igennem den.

Alternativet er at du terminerer tunnellen i en klient - f.eks. din
PC. Men for at det skal overleve NAT, så skal routeren enten
understøtte IPsecs særheder (f.eks. IKE protokollen) eller man skal
bruge en VPN implementation hvor man transporterer det i en TCP eller
UDP session.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Fjollefrans

Dato : 06-09-06 17:53

> [...]
> understøtte IPsecs særheder (f.eks. IKE protokollen) eller man skal
> bruge en VPN implementation hvor man transporterer det i en TCP eller

Lige et par spørgsmål til.

Opsætningen bliver så givetvis:

ADSL Modem -> Zywall -> Dlink trådløs router (måske bare som access
point) -> en flok maskiner
->Web/FTP Server

Virker det fornuftigt?

Og angående VPN. Hvis jeg sidder på en forbindelse et andet sted i verden,
og vil ændre noget på Web/FTP serveren, skal jeg så bruge Zyxels VPN klient
?

- FF (der undskylder hvis spørgsmålene er dumme)

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 06-09-06 20:01

> [...]

>Lige et par spørgsmål til.
>
>Opsætningen bliver så givetvis:
>
>ADSL Modem -> Zywall -> Dlink trådløs router (måske bare som access

jo - evt. kan du jo sætte din server på et dmz hvis zywall'en
understøtter det.

>Og angående VPN. Hvis jeg sidder på en forbindelse et andet sted i verden,
>og vil ændre noget på Web/FTP serveren, skal jeg så bruge Zyxels VPN klient
>?

Det kommer lidt an på hvor paranoid du er.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/