asp og MSSQL
Fra : Brian Odsgaard

Dato : 04-09-06 00:53

Hejsa

Jeg har en access database bestående af 2 tabeller :
#1 - 'guestbook' - er en gæstebog med dato, indhold og brugerId
#2 - 'bruger' - er en liste over registrerede brugere (brugerId,
navn, kodeord og email)

   DSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; "
   DSN = DSN & "DBQ=" & Server.MapPath("/db/database.mdb")
   Conn.Open DSN

   strSQL = "Select * from guestbook Order by dato"
   Set rs = Conn.Execute(strSQL)

   do

      response.write (rs("indhold") & "<br>)

   rs.MoveNext

   Loop While Not rs.EOF

Hvordan kan jeg udvide oventstående kode, så jeg via brugerId kan
skrive brugerens navn sammen med indlægget ?

På forhånd tak
Brian Odsgaard

Fra : Ukendt

Dato : 04-09-06 07:26

"Brian Odsgaard .dk>" <mail@oddball<remove> skrev i en meddelelse
> Hejsa
>
> Jeg har en access database bestående af 2 tabeller :

Forkert overskrift...
Access har intet med MSSQL at gøre !!!

> [...]
>
> Hvordan kan jeg udvide oventstående kode, så jeg via brugerId kan
> skrive brugerens navn sammen med indlægget ?

Hvis du skal kombinere data fra to forskellige tabeller, må du lave en
"view"/"querry" !
Det gøre nemmest i access !!!

Neuhafen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 04-09-06 08:16

Neuhafen skrev:

> Hvis du skal kombinere data fra to forskellige tabeller, må du
> lave en "view"/"querry" !
> Det gøre nemmest i access !!!

- fx via en forespørgselsguide. I asp kan man lave en select fra en
forespørgsel helt på samme måde som fra en tabel.

Hvis Brian vil have hjælp til forespørgslen, kan han prøve at
spørge i dk.edb.database.ms-access hvor spørgsmål om Access-
databasen hører hjemme.

NB: Det ser ud som om der er noget galt med 1-tasten på dit
tastatur.
eller Brønshøj, max 6000 pr. måned.
Kontakt pr. mail - nospam(at)gyros.dk
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jørn Andersen

Dato : 04-09-06 14:17

On Mon, 04 Sep 2006 01:53:20 +0200, Brian Odsgaard
<mail@oddball<remove>.dk> wrote:

>Jeg har en access database bestående af 2 tabeller :
>#1 - 'guestbook' - er en gæstebog med dato, indhold og brugerId
>#2 - 'bruger' - er en liste over registrerede brugere (brugerId,
>navn, kodeord og email)
<snip>
>   strSQL = "Select * from guestbook Order by dato"
<snip>
>Hvordan kan jeg udvide oventstående kode, så jeg via brugerId kan
>skrive brugerens navn sammen med indlægget ?

strSQL = "SELECT guestbook.indhold, guestbook.dato,
guestbook.brugerId, bruger.navn
FROM bruger INNER JOIN guestbook ON bruger.brugerId =
guestbook.brugerId
ORDER BY guestbook.dato;"
(det hele på én linie)

Derudover er det rigtigt, at den slags spørgsmål hører til i
Access-gruppen.

Good luck!

--
Jørn Andersen,