Sure katte
Fra : Merete Nielsen

Dato : 03-09-06 20:36

For et år siden fik vi to små killinger (hunkatte), der siden har gået
sammen som inde katte uden nogle problemer overhovedet. Nu er
kattelemmen så blevet åbnet, og det i sig selv er også en succes.
Problemet er nu, at den ene kat er begyndt at knurre og hvæse meget af
den anden så snart de mødes, og vil helst ikke komme ind hvis den anden
er der. Den anden reagerer ikke specielt på at hun hvæser, men går blot
videre.

Har I nogle ideer til hvad der kan være sket? Det vil være lidt trist,
hvis det bliver så galt, at den ene stikker af.

Med venlig hilsen
Merete
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Sabina H.

Dato : 03-09-06 21:12

Merete Nielsen wrote:
> [...]
>
> Har I nogle ideer til hvad der kan være sket? Det vil være lidt trist,
> hvis det bliver så galt, at den ene stikker af.

jeres misser er blevet voksne og er i fuld gang med at afstikke hiraki
overfor hinanden....

når to hunkatte i samme hus er fertile (ikke neutraliserede) vil der blive
magtkampe om hvem der er "overmis"....
det bedste i kan gøre er at neutralisere en eller begge missere, og dermed
eliminere magtkampen.....

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Merete Nielsen

Dato : 04-09-06 07:31

> [...]
> magtkampe om hvem der er
> det bedste i kan gøre er at neutralisere en eller begge missere, og dermed

Havde godt en ide om det var hen i den retning. Hvis så bare dyrlægerne
kunne finde ud af, at det ikke skal være så ekstremt dyrt at få en
hunkat neutraliseret..... Det der blot undrede mig, var at det begyndte
netop som de blev lukket ud - men så er der jo blot et større territorie
at slåsse om.

Tak for hjælpen

Med venlig hilsen
Merete Nielsen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Sabina H.

Dato : 04-09-06 07:35

Merete Nielsen wrote:

> Havde godt en ide om det var hen i den retning. Hvis så bare
> dyrlægerne kunne finde ud af, at det ikke skal være så ekstremt dyrt
> at få en hunkat neutraliseret.....

i kunne jo starte med at netralisere den ene, selvom i muligvis kunne få
rabat hvis i tager begge på en gang....
men ved at vælge den ene, har i allerede elimineret konkurrencen.....
jeg ville vælge at neutralisere den der hvæser, HVIS jeg skulle vælge.... ud
fra det du beskriver, er det sansyneligvis hende der er "den lille" og ved
at neutralisere hende, kan i effektivt overgive magten til den der allerede
har den.....

> Det der blot undrede mig, var at
> det begyndte netop som de blev lukket ud - men så er der jo blot et
> større territorie at slåsse om.

netop.... større territorie, nye dufte, fremmede katte som de skal etablere
sig overfor også ;)

> Tak for hjælpen

anytime ;)
--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Kate

Dato : 05-09-06 17:43

"Sabina H." <sabina@websetter.dk> wrote in

> netop.... større territorie, nye dufte, fremmede katte som de skal
> etablere sig overfor også ;)

Jeg kan se hos mig, selvom mine er kastrater, så skulle der lige
etableres en ny rangorden da haven blev tilladt område at færdes i. (
For dem som ikke ved det, er mine katte indekatte, men har for kun 2
uger siden fået adgang til indhegnet have).
Mowgli, den yngste, skulle specielt markere overfor hunkatten, som han
i forvejen prøver at "vælte af pinden" i perioder.

Men som de andre nævner ville jeg også vælge at få dem kastreret for at
nedtone konkurrencen mellem dem.

--
Kate

Pas på hvor du køber kat. Læs www.katteinfo.dk
Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 04-09-06 08:50

Merete Nielsen wrote:

> Havde godt en ide om det var hen i den retning. Hvis så bare dyrlægerne
> kunne finde ud af, at det ikke skal være så ekstremt dyrt at få en
> hunkat neutraliseret.....

Mon ikke det er væsentlig dyrere at opfostre 2 kuld killinger (såfremt
dine katte går frit og kan bevæge sig væk fra din grund)?

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Siri

Dato : 04-09-06 09:39

> [...]

> Mon ikke det er væsentlig dyrere at opfostre 2 kuld killinger (såfremt
> dine katte går frit og kan bevæge sig væk fra din grund)?

Jeps, der var noget der - har du planlagt at avle?
Og planlagt mht salg til gode hjem, når (for det er vist ikke noget
'hvis' mht ude-hunkatte....) der kommer killinger?
Hvis ikke, så er det bedst at få den sterilisering ordnet for dem begge,
og så har du ro i lejren! Om man så skal gøre det af to omgange for
hierarkiets skyld, ved jeg ikke en bønne om (men det gør Sabina, og
hurra for det ) - men mht dyrlæge og priser: Nu ved jeg ikke, hvor
du bor. Men hvis der er flere i dit område, så tjek deres hjemmesider,
altern. ring og spørg om priser. Det kan de ikke have noget imod (hvis
de har, så er der noget galt).
Tag så på visit i åbningstiden hos hver af dem, kig indenfor og hils
på, det nævner de fleste gode klinikker selv på deres hjemmesider, de
vil nemlig gerne have glade kunder og trygge dyr. Igen - hvis ikke det
er OK at smutte ind om og hilse på, så find en anden klinik, for man kan
også købe for billigt (især for éns dejlige sprællevende (s)kattebasse!).
Vælg derpå den dyrlæge, du føler dig tryggest ved - han er ikke
nødvendigvis den dyreste. Hvis han er, så er det nok prisen værd, og så
må man grave i lommeulden eller be' om hjælp (jeg ville ikke skamme mig
ved at spørge 5-7 af mine gode venner om et korttidslån af 100kr, hvis
det var nødvendigt, de kender katten, og ser, hvor hun har gjort mig
godt).
Og så behøver jeg vel næppe minde dig om at tjekke advarslen om ham dr
monster, der er advaret om her på sitet... Jeg ville ønske, at jeg
aldrig havde læst om, hvad han gør, men alle bør være obs på ham så
rædslerne kan undgåes, og manden en dag bliver stoppet - om ikke andet,
så fordi der ingen kunder kommer. Spred advarslen, I, der har
hjemmesider, please.

Med venlig hilsen
Siri
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Ukendt

Dato : 04-09-06 10:44

> [...]
> rædslerne kan undgåes, og manden en dag bliver stoppet - om ikke
> andet, så fordi der ingen kunder kommer. Spred advarslen, I, der har

Jeg vil for en god ordens skyld sige at den "dr monster" som Siri henviser
til er dyrlæge Jens Breth, som har klinikker flere steder i landet...
Han er _meget_ billig, men kvaliteten er også derefter, fx er der mange
eksempler på at han kun er ude efter penge, og at mange dyr ikke har
overlevet besøget hos ham...

Louise

Fra : Sabina H.

Dato : 04-09-06 17:02

Siri wrote:

> Og så behøver jeg vel næppe minde dig om at tjekke advarslen om ham dr
> monster, der er advaret om her på sitet...

hey ;)
jeg vil lige minde dig om at www.dk-fritid-dyr-kat.dk ikke er det eneste
sted man kan læse disse indlæg...
mange af os læser via vores newsserver, i vores Outlook Ekspress, så når du
henviser til "her på siden" kan der være nogen der ikke aner hvad du taler
om ;)

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Merete Nielsen

Dato : 10-09-06 11:27

> [...]
>
> Mon ikke det er væsentlig dyrere at opfostre 2 kuld killinger (såfremt
> dine katte går frit og kan bevæge sig væk fra din grund)?

Det skal til den lige tilføjes de begge er på p.piller der bliver givet
meget timet - og det kan pris mæssigt svare sig i mange år, hvis det var
det der skulle vælges ud fra. Men planen har hele tiden været, at de
skulle ind forbi dyrlægen.

Med venlig hilsen
Merete Nielsen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Tove Krieger

Dato : 10-09-06 12:02

Merete Nielsen wrote:

> [...]
> hvis det var det der skulle vælges ud fra. Men planen har hele
> tiden været, at de skulle ind forbi dyrlægen.

Du skulle prøve at læse hele tråden i indlægget fra d. 3/9 om
medicinsk sterilisation af katte.

Uanset om du giver dine katte p-piller "timet", så er der en stor
chance at pillen bliver kastet op igen. Du kan jo ikke holde øje med
dem hele tiden, når de også kan bevæge sig rundt udenfor.

Det *er* farligt med hormoner, det kan ikke gentages ofte nok. Jeg går
da stærkt ud fra at du holder af dine katte, så hvorfor ikke få dem
steriliseret hos dyrlægen nu ? Det er det aller sikreste. Det er godt
nok lidt af en udskrivning, men hvis man gerne vil sikre sine kattes
ve og vel, så er man nødt til at se bort fra de store udgifter der er
forbundet ved at have dem, ellers skal man nok ikke anskaffe sig dem.

Hvis det er 2 katte der skal igennem den procedure, så er jeg helt
sikker på at din dyrlæge vil give en del rabat på kat nr 2. Det er
standard på vores dyreklinik, og jeg har hørt at man kan få lov til at
dele regningen over nogle gange, det kunne min datters veninde i hvert
fald.

Med venlig hilsen, og håbet om en god løsning for dig og misserne.

Tove Krieger :)

Fra : Sabina H.

Dato : 10-09-06 15:41

Tove Krieger wrote:

> [...]
> ve og vel, så er man nødt til at se bort fra de store udgifter der er
> forbundet ved at have dem, ellers skal man nok ikke anskaffe sig dem.

for ikke at tale om de helbredsmæssige problemer en p-pille kan give en
hunkat som er på den i mange år...
P-piller er KUN en god løsning hvis der er tale om en avlskat som senere i
livet skal have killinger.... for den helbredsmæsige risiko ved at have en
kat på p-piller er langt dyrere end den udgift en sterelisation er.....

læs feks her:
http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=857/sprog=1/grp=2/menu=2/
Ikke alle katte kan tåle P-piller. En del katte kan ændre psyke og blive
agressive eller få ændret adfærd. Bivirkninger i form af sygelige
forandringer i livmoder, æggestokke og mælkekirtler kan ikke udelukkes.

og her:

http://www.netvet.net/dansk/artikler/ppiller-kat.htm

P-pillerne har bivirkninger. Bl.a. i form af større risiko for udvikling af
cancer, f.eks. i brystkirtel vævet. Derfor anbefales P-piller kun til de
katte som eventuelt senere skal have killinger. Skal katten ikke have
killinger bør man lade den sterilisere i stedet. Ved en sterilisation
fjernes æggestokkene og livmoderen eller kun æggestokkene. Katten kan
derefter ikke blive drægtig.

eller her:
http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/artikler/artikel.php?id=9&cat=8
Til hunkatte bruges p-piller - og i sjældnere tilfælde p-sprøjter, som har
længere effekt, hvor længe vides ikke præcist, da hunkattene reagerer
forskelligt på hormonpræparaterne.
For begges vedkommende kan desuden siges, at med mindre katten er en dyrt
købt avlskat, som kun skal have hormonbehandling i en kort periode, så bør
hormonbehandling ikke bruges!
Behandling med disse hormonpræparater kan betyde, at der selv ved ganske
kortvarig brug sker forandringer i underlivet (i form af livmoderkræft og
andre kræftsygdomme, cyster i livmoder og på æggestokke, livmoderbetændelse
mv. - hos hunkatte) samt dannelse af brystkræft eller andre forandringer i
brystkirtelvævet (både han- og hunkatte).
Mange hunkatte er desuden eksperter i at gemme pillen, for derefter at
spytte den ud, når de ser sit snit til det - mange katte "på p-piller" er
kommet drægtige hjem, desværre med den risiko, at ejeren fortsætter med at
give p-piller, som så kan give misdannede killinger og udsætning af fødsel.
Det kan altså ikke anbefales, at vælge at give sin kat p-piller eller
hormonsprøjter, da risikoen for dannelse af kræft og andre ubehageligheder
er alt for stor!

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på