medicinsk sterilisation af kat
Fra : fbm

Dato : 03-09-06 20:31

Man hører om medicinsk sterilisation af mennesker
Men hvad med dyr?

Det var en nem og smertefri metode!!

vh Flemming

Fra : Tove Krieger

Dato : 03-09-06 20:53

fbm wrote:
> Man hører om medicinsk sterilisation af mennesker
> Men hvad med dyr?
>
> Det var en nem og smertefri metode!!

Det er da nok noget du tror. Medicinsk sterilisation af katte findes
ikke.

Man kan give en hankat hormoner så den ikke strinter eller har lyst
til at parre i en vis periode.

Man kan give sin hunkat p-piller (Der er mange eksempler på at katten
kaster pillerne op,uden at ejeren opdager det), og så er man lige
vidt.

I det hele taget er hormoner ikke særligt hensigtsmæssige (heller ikke
til mennesker hvis man kan undgå det), da der er en masse
bivirkninger. F.eks. kan de give brystkræft (også på hankatte), så
jeg ville til enhver tid undgå hormoner, og benytte operation.

Med venlig hilsen

Tove :)

Fra : Hanne Engermann

Dato : 03-09-06 21:06

> fbm skrev:
> Man hører om medicinsk sterilisation af mennesker
> Men hvad med dyr?
>
> Det var en nem og smertefri metode!!
>
> vh Flemming

Mon ikke du tænker på medicinsk *kastration*?
Sterilisation = fjernelse af formeringsevne, men ikke kønsdrift
Kastration = fjernelse af kønsdrift

Flere og flere individer bliver sterile på grund af bl.a. forurering,
bestråling og flere andre årsager.

Kemisk kastration sker bl.a. hos katte ved hjælp af p-piller, men dette
kan som bekendt have flere kedelige følger, bl.a. udvikling af kræft og
også sterilitet.

Med venlig hilsen
Hanne Engermann "Natravnen"
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : fbm

Dato : 03-09-06 21:11

> Mon ikke du tænker på medicinsk *kastration*?
> Sterilisation = fjernelse af formeringsevne, men ikke kønsdrift
> Kastration = fjernelse af kønsdrift

jooo, det er nok det rigtige ordvalg

Hvis det ikke skader mennesker skader det vel heller ikke dyr?

vh Flemming

Fra : Hanne Engermann

Dato : 04-09-06 00:36

> jooo, det er nok det rigtige ordvalg
>
> Hvis det ikke skader mennesker skader det vel heller ikke dyr?
>
> vh Flemming

Det er ret brugt at sterilisere mennesker (kirurgisk og efter eget
ønske), hvorimod kemisk kastration af mennesker er sjældent og mig
bekendt kun sker ved gentagne, grove voldtægtsforbrydelser.

Og jo, behandling med kønshormoner skader ikke alene dyr, men så
sandelig også mennesker, både kvinder og mænd.

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 04-09-06 08:51

Hanne Engermann wrote:

> Det er ret brugt at sterilisere mennesker (kirurgisk og efter eget
> ønske), hvorimod kemisk kastration af mennesker er sjældent og mig
> bekendt kun sker ved gentagne, grove voldtægtsforbrydelser.

Det må være "i gamle dage". Gældende ret har ikke sådanne muligheder.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Hanne Engermann

Dato : 04-09-06 10:12

> Kevin Edelvang skrev:

> Det må være
>
> Mvh
> Kevin Edelvang

Kan være, du har ret, men det var lige som ikke det, dit spørgsmål gik på!

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 04-09-06 11:32

Hanne Engermann wrote:

> Kan være, du har ret, men det var lige som ikke det, dit spørgsmål gik på!

Jeg har ikke stillet nogen spørgsmål, ville bare hjælpe med et faktum

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Hanne Engermann

Dato : 04-09-06 12:48

> Kevin Edelvang skrev:

> Jeg har ikke stillet nogen spørgsmål, ville bare hjælpe med et faktum
>
> Mvh
> Kevin Edelvang

Pardon, min fejl. Troede dit indlæg var fra Flemming (som startede
tråden).

Fra : Siri

Dato : 04-09-06 10:38

> fbm skrev:
> Man hører om medicinsk sterilisation af mennesker

A'hva' gør man? Undskyld min blanke uvidenhed, men jeg er slet ikke med
"Medicinsk sterilisation", d.v.s. permanent? Eller tænker du på
diverse kemiske anti-konceptionsmidler, der har en tidsbegrænsning, og
mig bekendt kun fåes til kvinder (p-piller, p-stave, p-indsprøjtning)?

> Men hvad med dyr?

Som sagt, jeg har end ikke hørt om det til mennesker - ikke
sterilisation ialtfald - det kræver operativ overskæring af
sæd/æggeledere som minimum. Kastraktion er (som nogen skrev) noget helt
andet, kemisk eller ej.

> Det var en nem og smertefri metode!!

Hmja - hvor nemt er det at give en kat piller effektivt (som Hanne er
inde på) - p-stave skal indsættes under huden og kan give gener og ar -
indsprøjtning, tja....
P-piller til mennesker (altså, igen, de findes til kvinder, og vist kun
på forsøgsstadiet til mænd) er omdiskuterede, især af (køns-)politiske
årsager. Det hører til på et andet site, så jeg skal begrænse mig til at
sige, at nyere forskning har vist, at de fleste slags gavner mere, end
de skader (beskytter f eks mod brystkræft - men større risiko for
livmoderhalskræft) - samt at der er større risiko for at få blodpropper
af at være gravid end af at tage p-piller - betydeligt større endda. Men
nu er jeg ovre i at tale om mennesker - ikke katte.
Mht katte har jeg bare slet ikke hørt om andet end kemisk antikonception
og operativ sterilisation.
Med venlig hilsen
Siri
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : fbm

Dato : 04-09-06 19:22

Jeg har været ved at undersøge lidt på nettet

http://www.google.dk/search?sourceid=navclient&hl=da&ie=UTF-8&rls=GGLG,GGLG:2005-45,GGLG:da&q=%22medicinsk+kastration%22

en pille til katte og hunde burde være mulighed.
Og dyrelægerne mister en stor del af deres indtægtskilde!!

Vh Flemming

Fra : Hanne Engermann

Dato : 04-09-06 19:33

> [...]
>
> en pille til katte og hunde burde være mulighed.
> Og dyrelægerne mister en stor del af deres indtægtskilde!!

Ok nej, såmænd gør de ej! De får de fleste dyrene i løbet af nogle år,
når de har udviklet diverse former for kræft

Fra : Tove Krieger

Dato : 04-09-06 19:38

fbm wrote:
> [...]
>
> en pille til katte og hunde burde være mulighed.
> Og dyrelægerne mister en stor del af deres indtægtskilde!!

Hej igen Flemming.

Vi er er flere der har prøvet at forklare dig, at selvfølgelig er der
den mulighed med medicinsk kastration, men hvis man holder af sin kat
(hvad alle i denne gruppe selvfølgelig gør), så ser vi det *ikke* som
et fornuftigt alternativ. Det er kun muligt med hormoner, som giver
mange bivirkninger (afkalkning af knoglerne, leverskader og i værste
fald cancer). Det er der vist ikke mange der er interesserede i.

Hvis du spørger, fordi du har en kat der skal neutraliseres, og gerne
vil undgå det forholdsvis lille indgreb en neutralisering ved et
operativt indgreb er, så er det jo op til dig selv at veje for og
imod.

Hvis du derimod ikke har en kat, så kan du jo ikke bruge vores råd til
noget som helst, vel ?

Med venlig hilsen
Tove :)

Fra : Hanne Engermann

Dato : 04-09-06 20:28

> [...]
>
> en pille til katte og hunde burde være mulighed.
> Og dyrelægerne mister en stor del af deres indtægtskilde!!

Du får lige et par citater fra Netdyredoktor:

"Hvis katten behandles med p-piller eller er blevet behandlet for en
uønsket drægtighed, øger det risikoen for livmoderbetændelse."

"Det er også påvist, at brug af p-piller øger risikoen for, at katten
udvikler svulster i mælkekirtlen på et tidspunkt. Katte, der har fået
p-piller, udgør derfor en stor undergruppe af katte med svulster i
mælkekirtlen."

Og det var så det!

Fra : dpl

Dato : 05-09-06 10:22

Hanne Engermann skrev:
> [...]
> udvikler svulster i mælkekirtlen på et tidspunkt. Katte, der har fået
> p-piller, udgør derfor en stor undergruppe af katte med svulster i

Jep, vil lige give mit besyv med her...
Vores gamle, meget erfarne dyrlæge fortalte engang, at hun faktisk altid
kunne se på en hunkat der skulle opereres, om den havde været på
p-piller i kortere eller længere tid. For de havde nemlig alle sammen
cyster/svulster i kroppen!

Dorthe
http://www.vildkat.dk