Navigation: enzolim.php?page=etellerandet
Fra : Ralle

Dato : 03-09-06 18:02

hejsa...

Jeg kan godt lave en navigation som vist i overskriften altså:
enzolim.php?page=etellerandet

sådan gør man:

enzolim.php

<?php
session_start();

$url = $_GET['name'];
if (file_exists($url.'.php')) include($url.'.php');
else die('That File Dosent Existed');

?>

etellerandet.php:

<?php

if (!eregi("enzolim.php", $_SERVER['PHP_SELF'])) {
die ("You can't access this file directly...");
}

$name = basename(dirname(__FILE__));

echo "Test Side"

?>

det virker fint, altså så kan man kun tilgå filen
etellerandet.php via: enzolim.php?page=etellerandet (ikke .php!)

når men det er ikke det jeg har problemer med!

jeg vil gerne have sådan at alle mine sider står inde i min
database. altså at man har filen, index.php som så kommer med
link til de forskellige filer, linkene skal se sådan her ud:
index.php?ID=ettal

jeg har prøvet med en tutorial jeg fandt, men det virkede ikke,
nogle der kan hjælpe mig med at lave dette??

Ralle - ;-P

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Michael Zedeler

Dato : 03-09-06 18:53

Ralle wrote:
> [...]
> session_start();
>
> $url = $_GET['name'];
> if (file_exists($url.'.php')) include($url.'.php');

Der er ingen grund til at give en fejlmeddelelse. Desuden giver
ovenstående kode adgang til at man kan indirekte hente en hver fil med
efternavnet .php. Uanset hvor på din server, den befinder sig.

> etellerandet.php:
>
> <?php
>
> if (!eregi("enzolim.php", $_SERVER['PHP_SELF'])) {
> die ("You can't access this file directly...");
> }

Jeg ville nok bare lave en funktion i den php-fil, du henter og så kalde
den funktion.

> [...]
> database. altså at man har filen, index.php som så kommer med
> link til de forskellige filer, linkene skal se sådan her ud:

Dit filsystem er din database. Brug opendir til at "slå op" med.

http://dk.php.net/manual/en/function.opendir.php

Mvh. Michael.

Fra : Ralle

Dato : 04-09-06 16:56

> Der er ingen grund til at give en fejlmeddelelse. Desuden giver
> ovenstående kode adgang til at man kan indirekte hente en hver fil med
> efternavnet .php. Uanset hvor på din server, den befinder sig.

Det er også formålet med koden!

> Jeg ville nok bare lave en funktion i den php-fil, du henter og så kalde
> den funktion.

hvad mener du?? fx: functions.php:

<?php

function tjek() {

<?php

if (!eregi("enzolim.php", $_SERVER['PHP_SELF'])) {
die ("You can't access this file directly...");
}

?>

(ikke tested!)

og så i filen etellerandet.php:

<?php

require("functions.php");

tjek();

// rediger ikke herover!
// sidens kode / text herunder!

> Dit filsystem er din database. Brug opendir til at "slå op" med.
>
> http://dk.php.net/manual/en/function.opendir.php

opendir? hvorfor det?

og jeg har prøvet den der kode som de har et eksempel på hvordan det
virker, og den kommer op med en blank side.

og når ja, det kan også godt være jeg ikke har forklaret 100 % hvad det
skal bruges til.

du har tabellen: menu

i den er der følgende:

ID
name
content

id er auto ting, så den automatisk opretter 1 2 3 osv.

og så har man filen: index.php, som så kigger i databasen, kommer med
links ud på siden, et eksempel: <A href="index.php?ID=$id">$name</A>

og så når man trykker på $name linket, kommer man ind på en side, som
hedder: index.php?ID=$id ($id = 1, eller 2, eller 3, osv.)

og inde på den side, er der Name øverst, og 2 linjer længere nede er der
content.

Det er det jeg ikke kan finde ud af at lave.

Kan i hjælpe mig??

Ralle

Fra : Michael Zedeler

Dato : 05-09-06 12:15

Ralle wrote:

> Det er også formålet med koden!

Nogle php-filer er man måske ikke så interesseret i at folk henter. Når
jeg skriver alle filer, så mener jeg virkelig /alle/. Også filer som
ligger alle mulige andre steder end lige der hvor du normalt ville
forvente at hente dem fra.

> [...]
>
> <?php
>
> if (!eregi("enzolim.php", $_SERVER['PHP_SELF'])) {
> die ("You can't access this file directly...");

Nej.

I den enzolim.php har du

<?php
session_start();

$file = $_GET['name'];
if (!eregi("^\w+$", $file)) die (""); // parameteret name bør kun
indeholde A-Z, a-z, 0-9 og _
if (file_exists($file.'.php')) include($file.'.php');
else die("Unable to open '$file'.");

eval($file. "_render()"); // Kald funktionen ${file}_render()

?>

Antag at du har filen minfil.php. Så ser den sådan her ud:

<fil start><?php
function minfil_render() {
   // Indsæt her alt det, der skal ske når man har aktiveret
   // minfil.php
}
?><fil slut>

Hvis nogen på en eller anden måde henter minfil.php, sker der ganske
enkelt ingenting, da den kun indeholdr en funktion, som man ikke kan
kalde direkte.

> opendir? hvorfor det?

Hvorfor ikke? Du har jo alle filerne i dit filsystem. Det eneste, du
behøver er at lave en liste over dem.

> [...]
> content.
>
> Det er det jeg ikke kan finde ud af at lave.

Jeg foreslår at du opretter det som et separat spørgsmål.

Mvh. Michael.