Printer på andet netværk?
Fra : Pistolprinsen

Dato : 03-09-06 12:11

Hejsa,

Jeg er ikke helt sikker på, at dette er det korrekte forum, jeg spørger i,
men ellers må I lige smide mig videre...

Jeg har en bekendt, som jeg ofte udveksler tegninger med.
Skal det være direkte foregår det ved fax, og skal det være af bedre
kvalitet forgår det pr. mail, hvorefter vi hver især skriver tegningerne ud.

Men, så var det vi kom til at tænke på, at vi begge har et lille
hjemmenetværk, hvor hver vores netværksprintere er tilsluttet.

Hvis nu min makker kender min eksterne IP-adresse, og kender lokal
IP-adressen på min printer på mit lokal netværk.

Kunne han så ikke oprette en netværksprinter på hans computer, men som
udskriver på min printer her i huset?

Håber, at I forstår, hvad jeg mener: Kan vi oprette hver hinandens printere
på hver vores computere og udskrive vores tegninger direkte til hinanden via
Internettet?

Og, kan det lade sig gøre, hvordan gør vi så???

TIA,

Pistolprinsen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 03-09-06 12:39

"Pistolprinsen" <@> wrote:

> [...]
>Internettet?
>
>Og, kan det lade sig gøre, hvordan gør vi så???

Det burde kunne lade sig gøre - Men den praktiske opsætning er stærkt
printerafhængig.

Hvis I kører med netværksprintere der fungerer over en TCP/IP port
driver, burde det kun være et spørgsmål om at oprette en virtuel server
i routeren der forwarde den relevante port (9100 ?!) til printeren.

Men vær lige opmærksom på at I principelt deler printeren med alle os
andre herude på internettet.

<mlr>

Fra : Pistolprinsen

Dato : 03-09-06 14:32

> Men vær lige opmærksom på at I principelt deler printeren med alle os
> andre herude på internettet.

Det er vi opmærksom på, men...

1) Så skal I jo kende vores eksterne IP (omend den er let at finde
2) Så skal I jo kende hvilken IP printeren er på lokalt
3) Så skal I jo kende hvilken port vi bruger
4) Så skal I jo fra starten af vide, at der er en printer sat op på denne
måde
5) Og, hvad glæde skulle I have af at udskrive jeres papirer på en fremmed
printer, som I jo knap aner, hvor i verden står?!?

Alt i alt, en mindre risiko....

Selvom dit svar ikke præcist fortalte, hvordan, så gav det os dog troen på,
at det kan lade sig gøre, og vi vil lede videre efter en løsning...

Skulle der være nogen herinde, der kan hjælpe os yderligere på vej?

TIA,

Pistolprinsen

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 03-09-06 14:45

Pistolprinsen wrote:
> 1) Så skal I jo kende vores eksterne IP (omend den er let at finde

Det står i headeren på din posting.

> 2) Så skal I jo kende hvilken IP printeren er på lokalt

Nej, det behøver man ikke. Din router skal jo sørge for
at sende trafikken videre til din printer.

> 3) Så skal I jo kende hvilken port vi bruger
> 4) Så skal I jo fra starten af vide, at der er en printer sat op på denne
> måde

Det står i body'en i din posting

> 5) Og, hvad glæde skulle I have af at udskrive jeres papirer på en fremmed
> printer, som I jo knap aner, hvor i verden står?!?

Der skal nok være en spammer eller to der syntes at det er
sjovt at printe 117 sider reklame ud.

> Skulle der være nogen herinde, der kan hjælpe os yderligere på vej?

Du kommer nok til at afsløre noget mere, fx hvordan
printeren er tilsluttet netværket.

Mogens

--
Mogens Kjaer, mk@lemo.dk
http://www.lemo.dk

Fra : Pistolprinsen

Dato : 03-09-06 14:50

> Det står i headeren på din posting.

Som jeg sagde: Let at finde ud af

> Der skal nok være en spammer eller to der syntes at det er
> sjovt at printe 117 sider reklame ud.

Ja, men så tænker de sig ikke om, for det vil i hvert fald ikke få mig til
at købe noget fra deres reklamer!

> Du kommer nok til at afsløre noget mere, fx hvordan
> printeren er tilsluttet netværket.

Tja, som en netværksprinter???
Mere er der vel ikke i det???

mvh.,

Pistolprinsen

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 03-09-06 15:00

Pistolprinsen wrote:
> Mere er der vel ikke i det???

Forstår den jetdirect (port 9100)?

lpr (port 515)?

ipp (port 631)?

Der er sikkert flere muligheder.

Mogens

--
Mogens Kjaer, mk@lemo.dk
http://www.lemo.dk

Fra : Michal

Dato : 03-09-06 15:18

On Sun, 03 Sep 2006 16:00:02 +0200, Mogens wrote:

> Forstår den jetdirect (port 9100)?
>
> lpr (port 515)?
>
> ipp (port 631)?
>
> Der er sikkert flere muligheder.

SMB, som er stærkt ikke-anbefalbart ;)

Uanset hvad er det garanteret muligt at sætte et ip-filter op på
netværksprinteren. Det kan i hvert fald snildt lade sig gøre på både
unix-lpr ting og på hp jetdirect.

Og så bliver 'smuds-print' minimeret kraftigt :)

--
Venlig Hilsen
Michal

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 03-09-06 16:04

Michal wrote:
> Uanset hvad er det garanteret muligt at sætte et ip-filter op på
> netværksprinteren. Det kan i hvert fald snildt lade sig gøre på både
> unix-lpr ting og på hp jetdirect.

Det hjælper jo ikke så meget. Al print fra den store verden vil jo
se ud som om det kommer fra routeren.

Filtreringen skal ske i routeren.

Mogens

--
Mogens Kjaer, mk@lemo.dk
http://www.lemo.dk

Fra : Michal

Dato : 03-09-06 16:31

On Sun, 03 Sep 2006 17:03:36 +0200, Mogens wrote:
> Det hjælper jo ikke så meget. Al print fra den store verden vil jo
> se ud som om det kommer fra routeren.

Nejda, forhåbentligt ikke :)

Så er det da en underlig router. Selv min Zyxel fra cybercity gjorde det
ikke (kun hvis jeg lavede dns-opslag fra et net zyxel'en ikke kendte
til).

> Filtreringen skal ske i routeren.

Måske er det en god idé. Måske er det en god idé at gøre det begge
steder. Og måske er det en god idé blot at gøre det på printeren.

--
Venlig Hilsen
Michal

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 03-09-06 15:03

"Pistolprinsen" <@> wrote:

> [...]
>3) Så skal I jo kende hvilken port vi bruger
>4) Så skal I jo fra starten af vide, at der er en printer sat op på denne

Der findes masser af software der systematisk scanner internettet efter
'interessante' åbne porte.

Så når I åbner printeren ud mod internettet kan I være 100% sikker at
nogen før-eller-senere finder frem til den

>5) Og, hvad glæde skulle I have af at udskrive jeres papirer på en fremmed
>printer, som I jo knap aner, hvor i verden står?!?

Der skal såmæn nok være nogen, der finder glæde ved at udskrive smuds på
jeres printere

>Selvom dit svar ikke præcist fortalte, hvordan, så gav det os dog troen på,
>at det kan lade sig gøre, og vi vil lede videre efter en løsning...

Du kan jo starte med at fortælle hvilke printere I kører med, og hvordan
I skriver til dem. Så skal vi prøve at hjælpe jer på vej...

Det kan bringes til at fungerer - Og endda også med rimelig god
sikkerhed, f.eks ved at sende printertrafikken i en krypteret tunnel via
openSSH.

Men først skal vi kende jeres printere....

<mlr>

Fra : Pistolprinsen

Dato : 03-09-06 15:17

> [...]

> openSSH.
>
> Men først skal vi kende jeres printere....

LOL

I stiller spørgsmål, som om jeg ved noget som helst om den slags
Jeg er sikker på, at hvis jeg kunne svare på jeres spørgsmål, og anede, hvad
I snakkede om, så havde jeg selv kunne finde ud af det

JetDirect? Krypteret tunnel? OpenSSH?

Men okey:

- Printeren er en HP 4600
- Vi skriver til den, ved at trykke på <Print> symbolet i værktøjslinien.
- Den blev installeret ved "Find ny hardware" guiden, og det eneste der blev
gjort var at trykke OK, da printeren blev fundet og installeret automatisk.

Det er jo det "smarte" ved XP - man skal ikke tænke, og derfor tilhører
verden nørderne fra før den tid, hvor man bare satte lortet i og så virkede
det

mvh.,

Pistolprinsen

Fra : Michal

Dato : 03-09-06 15:27

On Sun, 3 Sep 2006 16:17:16 +0200, Pistolprinsen wrote:
> - Printeren er en HP 4600

Jeg går ud fra det er en LaserJet?

Hvis det er en 4600n (eller hvis 'n' indgår i bogstavkombinationen lige
efter tallet 4600) har den netværks-modul. Altså JetDirect. Og kan
printes til på port 9100, og har ip-filtreringsmulighed.

> [...]
> verden nørderne fra før den tid, hvor man bare satte lortet i og så virkede

Det er det "usmarte" ved XP. Man skal ikke tænke og har ingen viden om
det udstyr man bruger :)

Det er glimrende til f.eks. en bunke aber som skal skrive Shakespeares
komplette værker [1], eller andre personer som bruger computeren til
deres daglige dont :)

Mht. printeren kan du garanteret enten installere en eller anden smart
HP tool til at konfigurere printeren, eller blot taste
ip-adresser/indstillinger ind på frontpanelet for herefter at
konfigurere ip-filtreringen via et telnet/www interface.

[1]: http://en.wikipedia.org/wiki/Infinite_monkey_theorem

--
Venlig Hilsen
Michal

Fra : Pistolprinsen

Dato : 03-09-06 15:38

> Jeg går ud fra det er en LaserJet?

Korrekt.

> Hvis det er en 4600n (eller hvis 'n' indgår i bogstavkombinationen lige
> efter tallet 4600) har den netværks-modul. Altså JetDirect. Og kan
> printes til på port 9100, og har ip-filtreringsmulighed.

Korrekt!

> Det er det "usmarte" ved XP. Man skal ikke tænke og har ingen viden om
> det udstyr man bruger :)

Korrekt!! (Osse derfor jeg satte "Smarte" i anførselstegn)

> [...]
> ip-adresser/indstillinger ind på frontpanelet for herefter at
> konfigurere ip-filtreringen via et telnet/www interface.

KORREKT!
Hvor ER du klog, mand!

NU har jeg straks en hel masse at lege med )))

Pistolprinsen

Fra : Leif Neland

Dato : 23-09-06 12:56

Pistolprinsen wrote:
> Det er jo det "smarte" ved XP - man skal ikke tænke, og derfor
> tilhører verden nørderne fra før den tid, hvor man bare satte lortet
> i og så virkede det

Ja, nu skal nørdernes opgave at finde ud af, hvorfor det ikke virker, når
det burde

Leif