Hvad gør jeg??
Fra : Rasmussen

Dato : 01-09-06 18:47

Hej NG!

Råd søges:

Problem: Min dreng på 6 år er startet i 0. klasse her efter sommerferien.
Jeg har spurgt ham dagligt hvordan det går i skolen og han fortæller mig, at
de slåser meget og hans sidekammerat slår, bider og tegner på ham.
Læreren har byttet om på bordene så det firemandsbord Jakob sidder ved er
flyttet helt op forrest i klassen., hvorfor mon, tænker jeg?

Jeg har en velfungerende dreng, der har været meget vellidt i børnehaven af
piger, drenge og voksne.
Han er en dreng der ikke bruger albuerne, meget eftertænksom og god til at
finde på lege og har mange kammerater udenfor skolen.

Han fortæller mig, at mange af drengene har været efter ham idag fra klasse
og at de har fået nogen af de store med, bare fordi han legede med pigerne
inde i klassen.
Vi har altid opmuntret ham til at lege, også med piger og han har haft en
del kærester i børnehaven

Hvad pokker gør vi?
Jeg har mest af alt lyst til at gå ned og give de møgunger et par på kassen
MEN...............

Nå, men taler jeg med læreren om det (Og jeg ved jo godt at at der sikkert
ikke er ressouser til at gøre noget, men at "folkeskolen skal være rumlig".
Har hørt af omveje at der er mange "bøller" i klasse), lader ham selv klare
det eller hvad, hvad har I gjort?

Skal lige siges, at jeg selv er pædagog og arbejder selv med en børnegruppe
lige iøjeblikket som har kæmpe socialeproblemer. Min konklusion på børnenes
problemer er, at det er ikke ungerne der er problemet, men deres forældre
(Meget velstillet forældre ) De tør ikke sætte grænser og bøjer reglerne til
deres egen fordel og glemmer helt at fortælle deres børn hvordan man er
sammen med andre mennesker. Meget meget sørgeligt tænker jeg, for hvad er
det lige for et samfund vi får med så mange børn/unge der ikke har lært de
almindelig sociale regler og som ikke kan se lige ud over sin egen næsetip.

Hvad tænker I, er jeg bare pylleret eller hvad??

Venlig hilsen Jakobs mor

Fra : Per Vadmand

Dato : 01-09-06 19:59

Rasmussen wrote:

> Hvad tænker I, er jeg bare pylleret eller hvad??

Du taler med læreren omgående, og hvis han ikke er indstillet på at skride
drastisk ind, finder du en anden skole.

Per V.

--
Det er med diskussioner som med jernbaner: Det sjove sker ude ad
sidesporene.

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 01-09-06 20:11

> Du taler med læreren omgående, og hvis han ikke er indstillet på at skride
> drastisk ind, finder du en anden skole.

Første trin korrekt, men hvis det ikke virker, ringer du til inspektøren,
eller endnu bedre: mød op personligt og få en samtale, hvor evt.
også læreren deltager.

Man kunne jo også overveje at ringe direkte til den pågældende forælder.

Mvh.Bodil.

Fra : Per Vadmand

Dato : 01-09-06 21:46

Bodil Grove Christensen wrote:
> [...]
> hvor evt. også læreren deltager.
>
> Man kunne jo også overveje at ringe direkte til den pågældende
Man skal i hvert fald ikke finde sig i det.

Mine forældre ignorerede det for 50 år siden, og det har jeg aldrig tilgivet
dem.

Per V.

Fra : ThomasB

Dato : 01-09-06 21:54

> Mine forældre ignorerede det for 50 år siden, og det har jeg aldrig
> tilgivet dem.

Det er jo ikke *nødvendigvis* kun negativt, at blive mobbet af en
sidekammarat(er)?

Måske var dit liv blevet anderledes uden mobning, men det havde jo ikke
været *dit* liv

Fra : Per Vadmand

Dato : 01-09-06 23:08

ThomasB wrote:
> [...]
> sidekammarat(er)?
>
> Måske var dit liv blevet anderledes uden mobning, men det havde jo

Det synes jeg, du skulle lade mig selv dømme om. Det er i hvert fald ikke
nogen undskyldning for ikke at skriude ind mod mobning.

Per V.

Fra : ThomasB

Dato : 01-09-06 23:51

> Det synes jeg, du skulle lade mig selv dømme om.

Det var også meningen.

> Det er i hvert fald ikke nogen undskyldning for ikke at skriude ind mod
> mobning.

Afgjort ikke.

Lige så snart der er problemer, skal der være åben snak i klassen. Børnene
lærer at tolke deres følelser på den måde.

Fra : CDJ

Dato : 02-09-06 02:21

On 01/09/06 22:53, in article 44f89dd1$0$75035$14726298@news.sunsite.dk,
"ThomasB" <usenet*fjern*@*SKAL FJERNES*2ma2.dk> wrote:

> "Per Vadmand" <perve@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Det er jo ikke *nødvendigvis* kun negativt, at blive mobbet af en
> sidekammarat(er)?

Jo, mobning er ALTID yderst negativt! Drillerier kan være anderledes, men
mobning er den groveste form - og den er aldrig positiv...

> Måske var dit liv blevet anderledes uden mobning, men det havde jo ikke
> været *dit* liv

Jeg er sikker på, at Per ville føle at livet var hans, selvom det havde
været lykkeligere...

Fra : Per Vadmand

Dato : 02-09-06 08:33

CDJ wrote:
> [...]
> men mobning er den groveste form - og den er aldrig positiv...

> Jeg er sikker på, at Per ville føle at livet var hans, selvom det

Nu vil jeg ikke påstå, at mit liv er ulykkeligt, tværtimod, men mit forhold
til andre mennesker ville nok have været anderledes.

Per V.

Fra : Sabina H.

Dato : 01-09-06 20:12

Rasmussen wrote:
> [...]
> firemandsbord Jakob sidder
> ved er flyttet helt op forrest i klassen., hvorfor mon, tænker jeg?

ofte (er min oplevelse med min egen søn) er der en der initierer og en der
er "offer".... desværre bliver offeret ofte til "bussemand" (altså får
skylden) fordi vedkommende reagerer på det den anden gør, og derfor
forstyrrer klassen.....
det er altid nemmere for en lærer at skælde en ud der IKKE svarer igen,
eller er ligeglad.....

> [...]
> med pigerne inde i klassen.
> Vi har altid opmuntret ham til at lege, også med piger og han har

bliv ved med at opmuntre ham til at lege med pigerne, det har jeg altid
gjort.... bare fortæl ham at nogle drenge ikke kan finde ud af at være gode
venner med både drenge og piger, og at selvom det er svært skal han være
ligeglad og bare være sammen med dem han bedst kan lide....

> Hvad pokker gør vi?
> Jeg har mest af alt lyst til at gå ned og give de møgunger et par på
> kassen MEN...............

jeg forstår dig godt.....

> [...]
> være rumlig". Har hørt af omveje at der er mange "bøller" i klasse),
> lader ham selv klare det eller hvad, hvad har I gjort?

jeg synes du skal tage en alvorlig snak med læreren.... fortæl hvad din søn
siger (ovennævnte historie), og bed læreren om at flytte om på pladserne i
klassen så din dreng ikke bliver "offer"...

> Hvad tænker I, er jeg bare pylleret eller hvad??

jeg tror du er meget opmærksom, og det er i og for sig fint.... en ting er
at være opmærksom på hvad der foregår, og tage en snak med læreren (uden at
indvolvere resten af klassen ELLER din søn) en anden ting er at gøre et
stort nummer ud af det...

hvis du formår at gøre noget, uden at din søn opdager det og uden at i
snakker om det hjemme, så tror jeg det er det bedste du kan gøre.... at
starte ud med at være en "besværlig" forælder, er lidt surt.... både for dig
og din søn.....

hav iøvrigt i mente at der altid er en indkøringsperiode... både for børnene
og for læreren....

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Lars Remmen

Dato : 01-09-06 21:26

Sabina H. skrev:

> hav iøvrigt i mente at der altid er en indkøringsperiode... både for børnene
> og for læreren....

For forældrene også (både indbyrdes og i forhold til personale).

Lars

Fra : ThomasB

Dato : 01-09-06 22:10

"Sabina H." <sabina@websetter.dk> skrev i en meddelelse

> bliv ved med at opmuntre ham til at lege med pigerne, det har jeg altid
> gjort...

Var det ikke mere logisk, at opmuntre ham til at lege mere med drengene? Der
er jo en grund til at han bliver drillet..

Fra : Per Vadmand

Dato : 01-09-06 23:08

ThomasB wrote:
> "Sabina H." <sabina@websetter.dk> skrev i en meddelelse

> Var det ikke mere logisk, at opmuntre ham til at lege mere med
> drengene? Der er jo en grund til at han bliver drillet..

Du har virkelig fattet problematikken, hvad?

Per V.

Fra : ThomasB

Dato : 01-09-06 23:42

> Du har virkelig fattet problematikken, hvad?

Ja, det er korrekt.

Synes du Jakob skal flygte (skifte skole), fordi der er et par drenge der
driller?

Hvad lærer man af det?

Fra : Per Vadmand

Dato : 02-09-06 08:31

ThomasB wrote:
> "Per Vadmand" <perve@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, det er korrekt.
>
> Synes du Jakob skal flygte (skifte skole), fordi der er et par drenge
> der driller?

Kun hvis skolen ikke er indstillet på at gøre noget ved det.

Og udtrykket "et par drenge der driller" er vist ret meget af en
underdrivelse her, hvis man skal tro beskrivelsen.

> Hvad lærer man af det?

At der er grænser for, hvad man skal finde sig i, herunder dårlige skoler.

Per V.

Fra : ThomasB

Dato : 02-09-06 19:17

Per Vadmand skrev:

> Kun hvis skolen ikke er indstillet på at gøre noget ved det.

Eller forældrene til drengene der driller.

> Og udtrykket "et par drenge der driller" er vist ret meget af en
> underdrivelse her, hvis man skal tro beskrivelsen.

Jeg tror netop at "bøller" er en overdrivelse. Hvis du læser startindlæget,
så vil du se at det er rygter der dømmer drengene til bøller.

> At der er grænser for, hvad man skal finde sig i, herunder dårlige
> skoler.

Jeg synes tværtimod at man lærer at flygte og dømme.

Jeg synes også følgende citat er ret dømmende:
[...]

Drengen lærer at de meget velstillede forældre er "dumme" - og det er ikke
ligefrem med til at løse konflikten...

I øvrigt mangler vi jo at høre den anden side af historien.

Fra : Rasmussen

Dato : 03-09-06 12:02

"ThomasB" <usenet*fjern*@*SKAL FJERNES*2ma2.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ligefrem med til at løse konflikten...
>
> I øvrigt mangler vi jo at høre den anden side af historien.

Hvis du læser mit indlæg igen vil du kunne læse at det sidste jeg har
skrevet er IKKE om min søns klassekammerat/er men om den børnegruppe jeg
selv arbejder med.
Jeg ved intet om min søns klassekammerater, så derfor kan jeg ikke udtale
mig der om.
Grunden til at jeg skriver "velstillede forældre" er blot for at forklar at
det er åbenbart alle sociale lag der har problemer med opdraglsen af deres
guldklumper.. Men det hele handler jo nok om at have overskud til sine børn
og være gode "rollemodeller".

Jakobs mor

Fra : ThomasB

Dato : 03-09-06 12:28

"Rasmussen" <per@fjernmiggets.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis du læser mit indlæg igen vil du kunne læse at det sidste jeg har
> skrevet er IKKE om min søns klassekammerat/er men om den børnegruppe jeg
> selv arbejder med.

Okay, det havde jeg misforstået.

> Jeg ved intet om min søns klassekammerater, så derfor kan jeg ikke udtale
> mig der om.

Måske var det en ide at lave noget forældre-halløj, så i også lærer hinanden
bedre at kende?
Så kan i også ringe direkte til hinanden og snakke om evt. problemer.

Lige præcis.

Fra : Sabina H.

Dato : 02-09-06 02:16

ThomasB wrote:
> "Sabina H." <sabina@websetter.dk> skrev i en meddelelse

> Var det ikke mere logisk, at opmuntre ham til at lege mere med
> drengene? Der er jo en grund til at han bliver drillet..

du mener altså man skal lægge hele sin opdragelse til siden, og glemme hvem
man er, fordi andre opførere sig som idioter??

men altså.... vi skal huske på at der er tale om 0. klasse... ungerne har
knapt været der i en uge, 14 dage eler så... hvem siger ikke at selvsamme
knægte ender med at blive bedste venner til næste år....
dermed ikke sagt man skal sætte sine børns problemer overhørig, men der er
heller ingen grund til at male fanden på væggen, og tro at fordi ungerne
endnu ike har lært hvordan man går i skole, så lærer de det aldrig....

tag tyren ved hornene..... kontakt den person der har direkte adgang til at
løse problemet... læreren..... lad være med at gøre det til et kæmpe issue
og lade dette lille dilemma vokse sig til noget der kan plage barnet i hele
skoletiden.....
faktum er at ungerne er startet i 0. for at lære at gå i skole, ikke for at
lære pensum og diverse (jaja, jeg ved godt der er pensum i 0. også, men
udgangspunktet er at vænne sig til skolebænken)..... gid dem dog den
chance....

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : ThomasB

Dato : 02-09-06 19:11

Sabina H. skrev:

> du mener altså man skal lægge hele sin opdragelse til siden, og
> glemme hvem man er, fordi andre opførere sig som idioter??

Nej, jeg mener at drengen skal lære at takle situationer som denne.

Jeg kunne ikke være mere enig!!

Fra : Sabina H.

Dato : 02-09-06 20:05

ThomasB wrote:

> Nej, jeg mener at drengen skal lære at takle situationer som denne.

ja, men da ikke på bekostning af hvad han selv har lyst til og føler han har
behov for.... jeg synes knægten skal lære at gøre som han finder rigtigst,
også selvom nogle drenge ikke kan finde ud af at piger ikke er andenrangs
personer....
til pokker med idioterne så længe han selv har det godt med det han gør....

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : CDJ

Dato : 02-09-06 02:26

On 01/09/06 23:09, in article 44f8a18f$0$75041$14726298@news.sunsite.dk,
> [...]

> Var det ikke mere logisk, at opmuntre ham til at lege mere med drengene? Der
> er jo en grund til at han bliver drillet..

Han skal lege med dem han har lyst til - leg giver ikke mening, hvis den
foregår med nogle man ikke er på bølgelængde med. Drengen her skal ikke
acceptere, at andre skal diktere hvem han skal lege med - de andre skal
acceptere, at de kan lege med hvem de vil, og at det kan deres
klassekammerat også, uden at skulle udsættes for drillerier af den grund.
Det er skidt at lære børn, at de skal være som alle andre - og ellers må de
finde sig i chikane. Det var bedre at lære børn, at det er i orden, at vi
ikke alle har samme holdning til tilværelsen, og at man ikke har ret til at
genere nogle der mener anderledes.

Fra : Michael Zedeler

Dato : 01-09-06 22:57

Rasmussen wrote:
> [...]
> Læreren har byttet om på bordene så det firemandsbord Jakob sidder ved er
> flyttet helt op forrest i klassen., hvorfor mon, tænker jeg?

Det lyder ret ekstremt med en sidekammerat der slår, bidr og på andre
måder mobber. Hvis det ikke er engangsforteelser, men en del af et
generelt problematisk adfærdsmønster, er du nødt til på en pæn men
bestemt måde at tage læreren i nakken og få vedkommende til at tage sig
af det.

Nu skriver du også at skolens undskyldning er at de ikke har ressourcer
til at håndtere problemet, men du har det glimrende argument at hvis de
ikke tager hånd om det nu, bliver det bare meget, meget værre senere.
Hvis nogle af børnene får lov til at mobbe hinanden, vil det jo være
normdannende og kan føre til elendige sociale rammer, som er ekstremt
svære at ændre senere.

Så der er ikke andet end at hanke op i læreren. Hvis det ikke virker, så
synes jeg at du skal se tiden an. Bliver det ikke bedre i løbet af nogle
måneder hvor I arbejder med at løse problemet, må I finde en anden skole.

Når det er sagt, synes jeg også at der er et generelt dillemma omkring
børn og deres evne til selv at løse konflikter. På den ene side er det
svært som forælder at være vidne til det børnene udsætter hinanden for.
På den anden side er det i noget omfang også med til at forberede
børnene på hvad for slemme ting der kan ske i "det virkelige liv", når
man er færdig med skolen. Det er ikke sådan at jeg kan se noget oplagt
princip at følge, andet end at hvis man er overbeskyttende, spolerer man
sit barns muligheder for at klare sig selv.

Mvh. Michael.

Fra : Rasmussen

Dato : 02-09-06 12:44

> [...]
> kan se lige ud over sin egen næsetip.
>
> Hvad tænker I, er jeg bare pylleret eller hvad??

Hej NG!

Tak for Jeres hurtige respons.

Har læst jeres svar igennem og er kommet til den konklussion at jeg taler
med læreren, stille og roligt og fortæller hende om de episoder Jakob har
fortalt om, med et ønske/krav om at Jakob skal have en ny sidekammerat.

Der er en der skriver, at det er klart han bliver drillet, da han leger med
piger. Vil så lige sige i den sammenhæng at han mest leger med drenge, men
åbenbart lige den dag havde valgt at lege med piger.
Men som en anden skrev, så skal de (drengene) da ikke bestemme hvem Jakob
skal lege med.

Og igen I har ret jeg skal ikke overpyller og livet giver små og store stød,
men for pokker det gør ondt i hjertet, når han fortæller om hans oplevelser
i skolen.

Jeg er blevet bekræftiget i at det jeg har tænkt mig at gøre ikke er helt
hen i skoven og min dreng skal ikke om mange mange år bebrejde os at vi ikke
hjalp, gjore noget, da han gik i skole.

Venlig hilsen Jakobs mor

Fra : Anita

Dato : 02-09-06 13:22

Da jeg gik i børnehaveklasse var der en pige, der drillede mig ret meget.
Hun var især efter mig på vej til og fra skole og truede bl.a. med at hendes
bror ville give mig nogen på frakken. Jeg var ofte ked af det når jeg kom
hjem. Det blev min mor for meget, så hun flyttede mig om i en anden klasse,
som mødte om formiddagen i stedet for om morgenen. I den nye klasse gik det
meget bedre, så det kan jeg kun være glad for at hun gjorde.

Venligst Anita