QoS/"VIP ports" på Zyxel ES-105A og ES-108~
Fra : Lars

Dato : 01-09-06 09:42

Hej

Er der nogen der kan forklare hvad QoS/"Vip ports" på Zyxels to
små switche (ES-105A og ES-108A) mere præcist gør?

Og også gerne om det rent faktisk gør en forskel i praksis.

Informationen om det på:
<http://www.zyxel.dk/web/product_family_detail.php?PC1indexflag=20040520161143&CategoryGroupNo=AEC4DB7B-0E8C-4842-9964-36DC86261850>
og i brugsvejledningen er ganske sparsom...

Jeg går ikke ud fra det er noget man selv har mulighed for at
konfigurere da switchene er unmanaged.

--
Lars,
<http://www.gaarde.org/acronyms/>

Fra : NoOne

Dato : 01-09-06 10:54

On Fri, 01 Sep 2006 10:42:15 +0200, Lars
<go_ahead..._spam_this_address@tlaloc.invalid> wrote:

jeg har også haft kigget på den ....

selv på pruduktbladet er der ikke ret meget at hente .....

http://www.zyxel.com/DownloadLib/200504071145282005040709565820040811211941_20050923_1-ds_es-105a-108a_102406g_050831.pdf

jeg har lige sendt en mail til support@zyxel.dk for at få at vide
hvordan prioriteringen af trafikken fungerer .... om der er en "liste"
som fx giver VOIP (SIP) den højerst prioritet ....

RaZoR :)

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 03-09-06 07:24

Jeg tror det er meget mere simpelt - mit gæt er at trafik modtaget på de
QoS mærkede porte priotiteres ganske simpelt højere i switchens interne
"kø". Den er formodentligt fløjtende ligeglad med om det er SIP, H323
eller SMTP..

Alt i alt fuldstændigt overflødigt hvis den router du typisk har
siddende efterfølgende ikke understøtter QoS.

--
Mail mig på uffe <elefantnæseA> skelmose <prik> dk

Fra : NoOne

Dato : 04-09-06 15:11

On Sun, 03 Sep 2006 08:24:10 +0200, "Uffe S. Callesen"
<anon@anon.local> wrote:

> [...]
>
>Alt i alt fuldstændigt overflødigt hvis den router du typisk har
>siddende efterfølgende ikke understøtter QoS.

Fra Zyxel support :

<snip>

ES-108A har ikke QoS, det den har er 3 VIP porte som bliver
prioriteret før de 5 andre porte, der er ikke noget der kan sættes op
eller ændres, det bliver prioriteret 2-1 forhold på de 3 VIP porte.

<snip>

seriøst ... kan det bruges til noget ?? .... jeg tænker på at "den"
ikke ved fx hvad ens max upload er ... tænker i forbindelse med VOIP

RaZoR :)

Fra : Lars

Dato : 04-09-06 18:32

On Mon, 04 Sep 2006 16:11:09 +0200, NoOne <mail.test.dk@> wrote:

>Fra Zyxel support :
>
><snip>
>
>ES-108A har ikke QoS,

Så synes jeg da det ville være smart hvis de ikke skrev den havde
det.

På fronten af switchen står der "QoS" neden under port 6,7 & 8:
<http://www.zyxel.dk/upload/images/product/es-108a_250x250.jpg>

I brugsvejledningen under "Product specifications" i afsnittet
"QoS" står ES-108A til at have 3 porte:
<http://www.zyxel.com/DownloadLib/200504071145342005040709565820040811211941_20060630_1-ES-105A_108A_MLUG_V1_2006-5-23.pdf>
Der er også en kort forklaring af QoS.

Og så er der også datasheet'et på
<http://www.zyxel.com/DownloadLib/200504071145282005040709565820040811211941_20050923_1-ds_es-105a-108a_102406g_050831.pdf>
nederst, hvor der står:
"Get max. bandwidth for your preferred applications through 3
priority ports (QoS ports)"

Men derfor kan det slf. godt være den ikke har QoS. :)

>det den har er 3 VIP porte som bliver
>prioriteret før de 5 andre porte, der er ikke noget der kan sættes op
>eller ændres, det bliver prioriteret 2-1 forhold på de 3 VIP porte.

Det var sådan noget information jeg ledte efter. Tak for det.

>seriøst ... kan det bruges til noget ??

Jeg har købt én og placeret en båndbreddeædende maskine på en af
ikke-VIP-portene og en almindelig maskine og internetforbindelsen
på VIP-portene. Det er ikke en kæmpe forskel jeg kan mærke på
alm. surf/mail, men dog nok til at jeg beholder den. Det virker
til at forbindelsen på den alm. maskine ikke "dør" i samme grad
som uden switchen er på, men måske er det mest indbildning.

Under alle omstændigheder ville det smarteste nok være at det var
routeren der havde noget QoS som kunne konfigureres, men indtil
routere med gigabit switche bliver mere udbredte, nøjes jeg med
denne løsning.