Hvor kritisk er TDC bredbånd mht. lednings~
Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 21-06-01 10:09

Hej alle,
Jeg har netop bestilt TDC bredbånd og der skulle ikke være nogen problemer,
centralen er klar og jeg bor 1,2 km fra centralen.
Jeg bor i et ældre parcelhus fra 60'erne, og selve telefoninstallationen er
nok fra den tid også. Kablet fra vejen ender i et rundt stik på husmuren,
hvorfra der så er trukket et tyndt porøst udseende gråt kabel som går op ad
muren, rundt under taget og ned på¨min terasse, hvorfra det så er boret ind
gennem væggen til et telefonstik i stuen.
Kan man forestille sig at der bliver problemer med kvaliteten af
stikledningen fra vejen og ind til huset, eller med kablet fra den runde
dåse og ind til telefonstikket i stuen ? - hvis det bliver et problem, er
det så TDC som står for at trække nye kabler, eller er det mit eget problem
?

mvh

Andreas M. Hansen
- Som netop har hentet "gør-det-selv-pakken" i telebutikken, og nu venter på
at det bliver den 10. august.

Fra : Lestat

Dato : 21-06-01 10:17

Hej Andreas.

Jeg har ikke forstand på det "tekniske" vedr. kabler, men jeg bor selv i en
boligblok fra 60'erne hvor telefonledningerne også er noget tyndt skrammel
der løber langs husmuren ind i en tvivlsom installation indenfor.

Jeg kører 1024/256 hos TDC og det banker derudaf, så for mit vedkommende er
der ikke problemer.

Men tag da lige en snak med dem...

/ Morten

Fra : Simon K.N

Dato : 21-06-01 10:38

"Andreas M. Hansen" <nokke9@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> dåse og ind til telefonstikket i stuen ? - hvis det bliver et problem, er
> det så TDC som står for at trække nye kabler, eller er det mit eget

Ring derind. TDC måler din linie og giver dig ja/nej. Hvis du får ja kan du
dog få problemer senere hvis du ønsker en højere hastighed og har lidt støj.

- Simon

Fra : dyssegaardsparken.dk

Dato : 21-06-01 23:58

Hej
¨jeg kan kun sige at TDC kunne ikke levere hos mig og jeg bor 3,7 km fra
centralen, selvom de sagde over telefonen at jeg godt kunne få det!!!!!!
jeg har nu WOL og det kører fint! jeg spurgte så TDC hvorfor de ikke kunne
levere når WOL kunne , og de sagde bare DET VED VI DA IKKE.

Hilsen David

Fra : Crane

Dato : 22-06-01 06:55

Jeg kunne heller ikke få Tele dk ADSL, men cybercity gav mig 512/512 og det
banker derudaf !!

Jens

Fra : Andreas

Dato : 22-06-01 08:19

On Fri, 22 Jun 2001 00:57:50 +0200, "dyssegaardsparken.dk"
> [...]

>jeg har nu WOL og det kører fint! jeg spurgte så TDC hvorfor de ikke kunne
>levere når WOL kunne , og de sagde bare DET VED VI DA IKKE.
<.......>

Well, det kunne være fordi TDC anlægger en konservativ politik på det
område.

Den handler om at de ikke vil sælge et bredbåndsabonnement med en
given hastighed, hvis ikke de er 110% sikre på at ledningsnettet kan
bære denne - måske WOL er lidt mindre striks hvad det angår?

--

Med Venlig Hilsen
- Andreas

Fra : Jesper Skriver

Dato : 24-06-01 17:04

On Fri, 22 Jun 2001 09:19:25 +0200, Andreas wrote:

><.......>
>
>Well, det kunne være fordi TDC anlægger en konservativ politik på det
>område.

Man foretager en grov vurdering af afstanden, og så siger man hellere
nej i trivlstilfældet, end at love noget man ikke kan holde.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Andreas

Dato : 22-06-01 08:32

> [...]

>jeg har nu WOL og det kører fint! jeg spurgte så TDC hvorfor de ikke kunne
>levere når WOL kunne , og de sagde bare DET VED VI DA IKKE.

Hmmmmm, glemte at skrive noget før........

Sådan som jeg har forstået proceduren finder de som det første ud af,
om der er ADSL på din lokale telefoncentral - det er der
tilsyneladende da du i første omgang fik positivt tilsagn men, et
eller andet sted mellem din telefoncentral og dig må der være en årsag
til at TDC desværre ikke alligevel kan levere - som jeg skrev i mit
forrige indlæg leverer de ikke en given bredbåndsløsning, hvis ikke de
er 110 % sikre på at linien kan "bære".

--

Med Venlig Hilsen
- Andreas

Fra : frank damgaard

Dato : 22-06-01 15:53

> [...]

> jeg har nu WOL og det kører fint! jeg spurgte så TDC hvorfor de ikke kunne
> levere når WOL kunne , og de sagde bare DET VED VI DA IKKE.

Underligt svar, alle de gange jeg har henvendt mig til TDC har de kunnet
give ordentligt svar.

Jeg fik at vide centralen havde ADSL, og at linien ville
blive målt (fik endda en dato for måling), og kort efter denne da
skriftlig besked. I øvrigt vidste medarbejderen ikke om der til
TDC ADSL/Bredbånd var mail/news/homepage (stod ikke på www.tele.dk),
men var nødt til at spørge en anden medarbejder først.

Nu fik jeg desværre ikke ADSL, da afstand/kabelkvalitet er sådan
at ISDN+ADSL ikke er muligt.
Ved fornyet henvendelse kunne de se af dataene at jeg kunne
konverteres til PSTN+ADSL og så skulle det være muligt.
Nu vil jeg ikke undvære ISDN (2 linier/numre) ;(
så TDC's løsning ville blive for dyr for mig (ekstra tlf. abonemment).

I øvrigt gælder det for alle ADSL udbydere, at selvom centralen
har ADSL, så er det ikke sikkert at kabel/afstand er egnet.
Det kan man først få at vide ved at måle på den givne linie.

Da TDC anvender "filter" som man på samme linie har både telefoni
(PSTN eller ISDN) og ADSL så kræves øjensynlig lidt mere.

WOL og Cybercity kører "uden filter" og kan række lidt længere
på den måde.

--
Frank Damgaard | http://home3.inet.tele.dk/frda

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 23-06-01 15:07

"frank damgaard" <frank.damgaard@no.spam> skrev i en meddelelse
> [...]
> (PSTN eller ISDN) og ADSL så kræves øjensynlig lidt mere.
> WOL og Cybercity kører "uden filter" og kan række lidt længere

Filtrene dæmper kun minimalt og man kan ikke udnytte større frekvensområde
til ADSL blot fordi der ikke anvendes tale

--
Med Venlig Hilsen

Martin Højriis Kristensen
Svar bedes baseret på RFC1855