| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Omdrejninger på generator... Fra : Keld Rosenberg | 
  Dato :  12-08-06 23:01 |  
  |   
            Kører Escort 89'er....
 
 Har lige skiftet generator - kan det passe at motoren skal spinnes op på 
 3000-4000 omdrejninger før generatoren leverer så meget strøm at f.eks. 
 kørelysrelæet trækkes ??
 
 Eller sagt på en anden måde: Ved hvor mange omdrejninger skal en generator 
 begynde at lade...???
 
 Hilsen Keld 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Ukendt (12-08-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  12-08-06 23:19 |  
  |   
            
 "Keld Rosenberg" <keld.rosenberg@mæil.dk> skrev i en meddelelse 
 news:44de4fb9$0$3549$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > Kører Escort 89'er....
 >
 > Har lige skiftet generator - kan det passe at motoren skal spinnes op på 
 > 3000-4000 omdrejninger før generatoren leverer så meget strøm at f.eks. 
 > kørelysrelæet trækkes ??
 >
 > Eller sagt på en anden måde: Ved hvor mange omdrejninger skal en generator 
 > begynde at lade...???
 
 Det skulle den gerne i tomgang. Men hvis nu dit batteri har været helt 
 afladet så tager det jo lidt tid inden generatoren har fået spændingen op 
 igen.
 Normalt skal du kunne måle de 13.5 til 14.5V allerede ved tomgang 5 min. 
 efter at bilen er startet....såfremt du ikke har tændt for 
 lys,sædevarme,ventilator,2000W stereo osv.
 Har du ikke nogen tal for hvor meget spænding der er over batteriet ?
 
 --
 Tom
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Keld Rosenberg (12-08-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Keld Rosenberg | 
  Dato :  12-08-06 23:33 |  
  |   
            
 "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse 
 news:44de53cb$0$84029$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 >
 > "Keld Rosenberg" <keld.rosenberg@mæil.dk> skrev i en meddelelse 
 > news:44de4fb9$0$3549$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >> Kører Escort 89'er....
 >>
 >> Har lige skiftet generator - kan det passe at motoren skal spinnes op på 
 >> 3000-4000 omdrejninger før generatoren leverer så meget strøm at f.eks. 
 >> kørelysrelæet trækkes ??
 >>
 >> Eller sagt på en anden måde: Ved hvor mange omdrejninger skal en 
 >> generator begynde at lade...???
 >
 > Det skulle den gerne i tomgang. Men hvis nu dit batteri har været helt 
 > afladet så tager det jo lidt tid inden generatoren har fået spændingen op 
 > igen.
 > Normalt skal du kunne måle de 13.5 til 14.5V allerede ved tomgang 5 min. 
 > efter at bilen er startet....såfremt du ikke har tændt for 
 > lys,sædevarme,ventilator,2000W stereo osv.
 > Har du ikke nogen tal for hvor meget spænding der er over batteriet ?
 >
 > --
 > Tom
 >
 >
 
 Nix.... Tager mit multimeter med på arbejde i næste uge - så kan jeg prøve 
 at se hvad den giver og hvornår.....
 
 /Keld 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Uffe Ravn (12-08-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Uffe Ravn | 
  Dato :  12-08-06 23:32 |  
  |   
            Keld Rosenberg wrote:
 
 > Har lige skiftet generator - kan det passe at motoren skal spinnes op
 > på 3000-4000 omdrejninger før generatoren leverer så meget strøm at
 > f.eks. kørelysrelæet trækkes ??
 
 Er generatoren helt ny?
 
 Mvh. Uffe Ravn
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Uffe Ravn (12-08-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Uffe Ravn | 
  Dato :  12-08-06 23:40 |  
  |   
            Uffe Ravn wrote:
 
 >> Har lige skiftet generator - kan det passe at motoren skal spinnes op
 >> på 3000-4000 omdrejninger før generatoren leverer så meget strøm at
 >> f.eks. kørelysrelæet trækkes ??
 >
 > Er generatoren helt ny?
 
 Og et tillægs spørgsmål, virker ladelampen korrekt?
 
 Mvh. Uffe Ravn
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Keld Rosenberg (13-08-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Keld Rosenberg | 
  Dato :  13-08-06 00:40 |  
  |   
            
 "Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> skrev i en meddelelse 
 news:44de58a6$0$84019$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 > Uffe Ravn wrote:
 >
 >>> Har lige skiftet generator - kan det passe at motoren skal spinnes op
 >>> på 3000-4000 omdrejninger før generatoren leverer så meget strøm at
 >>> f.eks. kørelysrelæet trækkes ??
 >>
 >> Er generatoren helt ny?
 >
 > Og et tillægs spørgsmål, virker ladelampen korrekt?
 >
 > Mvh. Uffe Ravn
 >
 >
 Generatoren er helt ny... d.v.s. jeg afleverede den gamle og fik en der så 
 ny ud.... og virker som beskrevet..
 
 Da jeg oprindeligt fik problemet (med den gamle generator) var jeg lige kørt 
 af motorvejen ved Åbenrå og der tændte ladelampen... og batteriet holdt lige 
 til jeg nåede til destinationen 60 km senere..
 
 Nu virker ladelampen så ikke mere, men jeg har fået lavet en snydepære for 
 at se om generatoren leverer strøm, og det gør den... hvor meget skal jeg så 
 have målt her i løbet af næste uge... eller i morgen hvis jeg når det.. jeg 
 afkobler denne snydepære når motoren kører..
 
 /Keld 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Uffe Ravn (13-08-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Uffe Ravn | 
  Dato :  13-08-06 01:02 |  
  |   
            Keld Rosenberg wrote:
 
 >>>> Har lige skiftet generator - kan det passe at motoren skal spinnes
 >>>> op på 3000-4000 omdrejninger før generatoren leverer så meget
 >>>> strøm at f.eks. kørelysrelæet trækkes ??
 >>>
 >>> Er generatoren helt ny?
 >>
 >> Og et tillægs spørgsmål, virker ladelampen korrekt?
 
 > Generatoren er helt ny... d.v.s. jeg afleverede den gamle og fik en
 > der så ny ud.... og virker som beskrevet..
 >
 > Da jeg oprindeligt fik problemet (med den gamle generator) var jeg
 > lige kørt af motorvejen ved Åbenrå og der tændte ladelampen... og
 > batteriet holdt lige til jeg nåede til destinationen 60 km senere..
 >
 > Nu virker ladelampen så ikke mere, men jeg har fået lavet en
 > snydepære for at se om generatoren leverer strøm, og det gør den...
 > hvor meget skal jeg så have målt her i løbet af næste uge... eller i
 > morgen hvis jeg når det.. jeg afkobler denne snydepære når motoren
 > kører..
 
 Hvis ladelampen eksempelvis er sprunget, får generatoren ingen
 udefrakommende feltstrøm til at hjælpe med at opbygge feltet.
 Der opleves ved at motoren skal op i 3000-4000 omdrejninger før den "fanger"
 og laver strøm. Når først den er begyndt at lave strøm virker den også ved
 lavere omdrejninger-
 
 Du skal finde fejlen ved ladelampen, eller den ledning der løber fra denne,
 til generatoren. (undervejs møder du sikker føleledningen til kørelyset.
 Før du har en fungerende ladelampe er det omsonst at lede andre steder.
 
 Mvh. Uffe
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Keld Rosenberg (13-08-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Keld Rosenberg | 
  Dato :  13-08-06 07:56 |  
  |   
            
> Hvis ladelampen eksempelvis er sprunget, får generatoren ingen
 > udefrakommende feltstrøm til at hjælpe med at opbygge feltet.
 > Der opleves ved at motoren skal op i 3000-4000 omdrejninger før den 
 > "fanger"
 > og laver strøm. Når først den er begyndt at lave strøm virker den også ved
 > lavere omdrejninger-
 >
 > Du skal finde fejlen ved ladelampen, eller den ledning der løber fra 
 > denne,
 > til generatoren. (undervejs møder du sikker føleledningen til kørelyset.
 > Før du har en fungerende ladelampe er det omsonst at lede andre steder.
 >
 > Mvh. Uffe
 >
 Uffe, tusind tak for denne info.......   
Og her gik jeg og troede vi "bare" talte om en indikatorlampe og ikke en 
 komponent der har en så væsentlig funktion......
 Jeg skal nok melde tilbage når jeg har flået instrumentbordet fra hinanden 
 og skiftet tingesten...
 Hilsen Keld 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
               Uffe Ravn (13-08-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Uffe Ravn | 
  Dato :  13-08-06 10:46 |  
  |   
            Keld Rosenberg wrote:
 
 > Jeg skal nok melde tilbage når jeg har flået instrumentbordet fra
 > hinanden og skiftet tingesten...
 
 Kig nu lige først om ikke der skulle være smuttet en ledning ud ved
 generatoren.
 
 Mvh. Uffe Ravn
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               alexbo (13-08-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : alexbo | 
  Dato :  13-08-06 11:28 |  
  |   
            
 "Keld Rosenberg"  skrev
 
 > Jeg skal nok melde tilbage når jeg har flået instrumentbordet fra hinanden
 > og skiftet tingesten...
 
 Nu er det ikke sandsynligt at pæren til ladelampen skulle springe mens du
 skifter generator, det er mere sandsynligt at ledningen ikke sidder som den
 skal.
 
 Med tænding på bilen skal du kunne få lampen til at lyse ved at holde en af
 de tynde ledninger ved generatoren på stel.
 
 mvh
 Alex Christensen
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Jørgen M. Rasmussen (13-08-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen | 
  Dato :  13-08-06 08:35 |  
  |   
            
 "Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> skrev i en meddelelse 
 news:44de6bd5$0$84020
 
 > Hvis ladelampen eksempelvis er sprunget, får generatoren ingen
 > udefrakommende feltstrøm til at hjælpe med at opbygge feltet.
 > Der opleves ved at motoren skal op i 3000-4000 omdrejninger før den 
 > "fanger"
 > og laver strøm. Når først den er begyndt at lave strøm virker den også ved
 > lavere omdrejninger-
 >
 God info, gælder det også en moderne bil med "alt i el."?. I diagrammet 
 sidder min lampe bare på den "blackbox" så udgør instrumenterne. 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Uffe Ravn (13-08-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Uffe Ravn | 
  Dato :  13-08-06 10:29 |  
  |   
            Jørgen M. Rasmussen wrote:
 
 >> Hvis ladelampen eksempelvis er sprunget, får generatoren ingen
 >> udefrakommende feltstrøm til at hjælpe med at opbygge feltet.
 >> Der opleves ved at motoren skal op i 3000-4000 omdrejninger før den
 >> "fanger"
 >> og laver strøm. Når først den er begyndt at lave strøm virker den
 >> også ved lavere omdrejninger-
 >>
 > God info, gælder det også en moderne bil med "alt i el."?.
 
 Ja, jeg har endnu ikke set det lavet anderledes.
 
 Mvh. Uffe Ravn
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                Hans L. Jørgensen (13-08-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Hans L. Jørgensen | 
  Dato :  13-08-06 15:13 |  
  |   
            
 "Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> skrev i en meddelelse 
 news:44def0ca$0$84032$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 > Jørgen M. Rasmussen wrote:
 >
 >>> Hvis ladelampen eksempelvis er sprunget, får generatoren ingen
 >>> udefrakommende feltstrøm til at hjælpe med at opbygge feltet.
 >>> Der opleves ved at motoren skal op i 3000-4000 omdrejninger før den
 >>> "fanger"
 >>> og laver strøm. Når først den er begyndt at lave strøm virker den
 >>> også ved lavere omdrejninger-
 >>>
 >> God info, gælder det også en moderne bil med "alt i el."?.
 >
 > Ja, jeg har endnu ikke set det lavet anderledes.
 >
 
 Jeg sidder her og tænker hav' med remskiven på ombytningsgeneratoren.
 
 Jeg har for amnge år siden oplevet at få en ombytningsgenerator hvor 
 remskiven var dobbelt så stor som på den gamle, det nedsætter jo seriøst 
 ladeniveauet.
 
 
 -- 
 MVH Hans 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                 Jørgen M. Rasmussen (13-08-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen | 
  Dato :  13-08-06 16:08 |  
  |   
            
 "Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse
 
 > Jeg har for amnge år siden oplevet at få en ombytningsgenerator hvor 
 > remskiven var dobbelt så stor som på den gamle, det nedsætter jo seriøst 
 > ladeniveauet.
 >
 Self., hvis gearing er forkert. Jeg tænker på F1, de kan gå "døde" pga. 
 strømmangel ved for meget "safty car", det er jo ikke det største batt. man 
 vil ofre vægt på. 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                 Fam. Olsen (13-08-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Fam. Olsen | 
  Dato :  13-08-06 19:58 |  
  |   
            
"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse 
 news:prGDg.2250$yp7.1739@news.get2net.dk...
 > Jeg sidder her og tænker hav' med remskiven på ombytningsgeneratoren.
 >
 > Jeg har for amnge år siden oplevet at få en ombytningsgenerator hvor 
 > remskiven var dobbelt så stor som på den gamle, det nedsætter jo seriøst 
 > ladeniveauet.
 Ja især når man ikke kan få remmen på igen fordi den er for kort.   
MVH Niels 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                  Hans L. Jørgensen (13-08-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Hans L. Jørgensen | 
  Dato :  13-08-06 20:11 |  
  |   
            
"Fam. Olsen" <dono@newmail.dk> skrev i en meddelelse 
 news:44df766b$0$183$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >
 >
 > Ja især når man ikke kan få remmen på igen fordi den er for kort.   
>
 Nu er det tilladt at grine.
 Da jeg fik generatoren syntes jeg da godt nok ikke den så helt ud som den 
 gamle, og der var plads nok til kileremskiven.
 Da jeg så fik startet bæstet og erfarede at den skulle ret højt op i 
 omdrejninger før ladelampen holdt op med at lyse, gik der ikke mange 
 sekunder før miseren var opdaget.
 Til elektrikkerens ros skal jo så lige med at han med det samme sagde kom 
 herind så skal ordne det for dig (uden beregning) det kalder jeg da service, 
 desværre dør sådanne mennesker alt for tidligt...
 -- 
 MVH Hans 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                N/A (13-08-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : N/A | 
  Dato :  13-08-06 19:24 |  
  |   
            
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                 alexbo (13-08-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : alexbo | 
  Dato :  13-08-06 19:24 |  
  |   
            
 "Møller"  skrev
 
 > Nå, hvad laver modstanden der sidder i serie med lampen?
 
 Det kunne jeg også godt lide at vide, hvis der er sådan en modstand kan den 
 ingenting lave når pæren er gået.
 Så er kredsløbet brudt.
 
 mvh
 Alex Christensen 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                  Møller (13-08-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Møller | 
  Dato :  13-08-06 19:50 |  
  |   
            
"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message
 news:44df714b$0$139$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
 >
 > "Møller"  skrev
 >
 > > Nå, hvad laver modstanden der sidder i serie med lampen?
 >
 > Det kunne jeg også godt lide at vide, hvis der er sådan en modstand kan
 den
 > ingenting lave når pæren er gået.
 > Så er kredsløbet brudt.
 Tak, jeg sov.
 den sidder selvfølgelig parallel med og over lampen   )
 Gab
 Møller
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           kazz (12-08-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : kazz | 
  Dato :  12-08-06 23:39 |  
  |   
            En generator bør lade allerede ved 7-800 omdrejninger.
 Har man en ældre generator med slidte kul og et godt brugt laderelæ, skal 
 den måske lige hjælpes igang med 1500-2000 omdrejninger, men det er kun 
 meget kortvarigt.
 
 Når din ladelampe slukker, lader generatoren, så slukker den og dit 
 kørelysrelæ ikke slår til, bør du nok fejfinde på det isteddet for
 
 Kazz
 
 "Keld Rosenberg" <keld.rosenberg@mæil.dk> skrev i en meddelelse 
 news:44de4fb9$0$3549$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > Kører Escort 89'er....
 >
 > Har lige skiftet generator - kan det passe at motoren skal spinnes op på 
 > 3000-4000 omdrejninger før generatoren leverer så meget strøm at f.eks. 
 > kørelysrelæet trækkes ??
 >
 > Eller sagt på en anden måde: Ved hvor mange omdrejninger skal en generator 
 > begynde at lade...???
 >
 > Hilsen Keld
 > 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |