|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Rustbeskyttelse (efterbehandling), virker ~ Fra : Jakob Sdr.Jylland
 | 
 Dato :  11-08-06 10:56
 | 
 |  | Hej Gruppe
 
 Jeg har diskuteret en del med en kammerat om rustbeskyttelse som
 efterbehandling virker, eller det bare er penge ud af vinduet.
 Det kunne være godt hvis der var nogle i gruppen som havde
 efterbehandlet f.eks. deres Alfasud (den var som bekendt lavet af
 affaldsjern..og ruster hurtigere end den accelerede..) og havde bevaret
 den længe modsat naboen som ikke fik sin bil efterbehandlet.
 Det er den slags eksempler jeg leder efter, så man ikke "bare"
 påstår at efterbehandling virker når man parkerer i en opvarmet
 garage og iøvrigt ikke kører vinterkørsel..
 
 MVH
 Jakob
 Sdr.Jylland
 
 
 
 |  |  | 
  ena (11-08-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : ena
 | 
 Dato :  11-08-06 13:01
 | 
 |  | 
 "Jakob Sdr.Jylland" <kajakob@gmail.com> skrev i en meddelelse
 news:1155290185.152546.143100@i3g2000cwc.googlegroups.com...
 Hej Gruppe
 
 Jeg har diskuteret en del med en kammerat om rustbeskyttelse som
 efterbehandling virker, eller det bare er penge ud af vinduet.
 Det kunne være godt hvis der var nogle i gruppen som havde
 efterbehandlet f.eks. deres Alfasud (den var som bekendt lavet af
 affaldsjern..og ruster hurtigere end den accelerede..) og havde bevaret
 den længe modsat naboen som ikke fik sin bil efterbehandlet.
 Det er den slags eksempler jeg leder efter, så man ikke "bare"
 påstår at efterbehandling virker når man parkerer i en opvarmet
 garage og iøvrigt ikke kører vinterkørsel..
 
 MVH
 Jakob
 Sdr.Jylland
 
 
 Suplerende rustbeskyttelse har stor betydning hvis du vil beholde bilen
 længe, jeg ser dagligt biler der er kendt for at ruste fx. gamle Hondaèr og
 også fx. ældre opelèr som er i forbavsende god stand - årsagen er altid en
 grundig efterbehandling mod rust - så det virker i høj grad.
 
 Jeg har selv ejet en Civic fra 1984 fra ny af den krøte jeg 325000 km i
 efterbehandlede osv. den blev passet jeg solgte den i 1998 og da var den
 satdig helt original i karoseri - og uden nogen form for rust eller
 rustpletter, jeg ved at den kører endnu men nu på 22 år ser den lidt
 medtaget ud - den blev dog synet ua for 1 md siden
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  Lars Knudsen (11-08-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lars Knudsen
 | 
 Dato :  11-08-06 14:40
 | 
 |  | 
 I forlængelse af denne diskussion kunne det være interessant at belyse om
 en rustbeskyttelse på en bil der hidtid ikke har fået nogen behandling kan
 betale sig?
 
 Konkret har jeg en 10 år gammel Seat Toledo, der ikke har set supplerende
 behandling indtil nu. Der er så småt begyndt at komme angreb, bla. under
 dørene (bag plasticpanelerne).
 
 Hvis jeg gerne vil have den synet om 2 år, med mindst mulig indsats mod
 rusten, hvad gør jeg så nu?
 
 mvh/lars
 
 
 |  |  | 
   Fam. Olsen (11-08-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Fam. Olsen
 | 
 Dato :  11-08-06 16:58
 | 
 |  | 
 "Lars Knudsen" <sspaceman@gmail.com> skrev i en meddelelse
 news:Xns981C9F5828321bofhtiwlicom@212.7.152.178...
 
 > Hvis jeg gerne vil have den synet om 2 år, med mindst mulig indsats mod
 > rusten, hvad gør jeg så nu?
 
 Sliber rusten væk, maler og giver bilen en komplet
 undervogns/hulrumsbehandling.
 
 Det vil, imho, altid kunne betale sig at efterbehandle. Undervognsmassen
 tørrer ud med tiden og kan sprække. Ved en efterbehandling holder man massen
 blød og smidig. Skrammer som der altid vil komme bliver også dækket ved en
 efterbehandling. Sådan nogle skrammer er noget rigtig lort hvis bunden har
 fået gummihud fra fabrikken. Så ruster det som ind i helvede under
 gummihuden og skaden er egentlig meget større end den ser ud. Så danne
 skader skal selvfølgelig slibes rene for rust inden man undervognsbehandler.
 Ellers ruster det bare videre inde under massen.
 
 
 MVH Niels
 
 
 
 
 |  |  | 
   Ukendt (11-08-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  11-08-06 19:30
 | 
 |  | 
 "Lars Knudsen" <sspaceman@gmail.com> skrev i en meddelelse
 news:Xns981C9F5828321bofhtiwlicom@212.7.152.178...
 
 
 > Konkret har jeg en 10 år gammel Seat Toledo, der ikke har set supplerende
 > behandling indtil nu. Der er så småt begyndt at komme angreb, bla. under
 > dørene (bag plasticpanelerne).
 
 Ja så er det da på høje tid, eller måske ligefrem
 unødvendigt, hvis du alligevel snart skal af med bilen.
 Ellers ku' du ha' gjort det for 5 år siden eks.
 
 > Hvis jeg gerne vil have den synet om 2 år, med mindst mulig indsats mod
 > rusten, hvad gør jeg så nu?
 
 Lader den stå til.
 Kosmetisk rust har sjældent noget at sige i synshallen
 medmindre det er så slemt den er 'livsfarlig'.
 Så er det brugsmæssigt du tænker på, så er småpletter
 ligegyldige.
 Skal vognen køres helt ned og være den pæneste
 når du afleverer den på hyggerpladsen, så få den
 behandlet i tide.
 Forskelligt er det også, hvornår der bør sættes ind.
 Helst tidligst muligt.
 Eks. Skoda og VW er dog så godt behandlede
 fra fabrikken med voks i hulrum, de kan gå et par
 år før de efterbehandles, hvorimod andre mærker
 ikke har fået så meget voks overalt, at en behandling
 bør foretages snarest. Det koster næsten ingen penge !
 
 Min egen Sierra gik 7 år i Esbjergs havluft før
 den fik en behandling, og led ikke under dêt.
 Andre ruster hurtigere, selvom de har fået
 behandling. Det er meget forskellige, hvordan
 biler reagerer, men supplerende olie er altid godt.
 
 
 
 
 |  |  | 
    Lars Knudsen (11-08-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lars Knudsen
 | 
 Dato :  11-08-06 19:46
 | 
 |  | "Olsen" <-> wrote in
 news:44dccc95$0$20293$edfadb0f@dread16.news.tele.dk:
 
 > Ja så er det da på høje tid, eller måske ligefrem
 > unødvendigt, hvis du alligevel snart skal af med bilen.
 > Ellers ku' du ha' gjort det for 5 år siden eks.
 
 Så lang tid har jeg ikke haft bilen, kun ca. 2 år :)
 
 > Lader den stå til.
 > Kosmetisk rust har sjældent noget at sige i synshallen
 > medmindre det er så slemt den er 'livsfarlig'.
 > Så er det brugsmæssigt du tænker på, så er småpletter
 > ligegyldige.
 
 Kosmetik er mig inderligt ligegyldigt på en bil der ikke er født som den
 kønneste. Dens primære opgave er at flytte famillien fra a til b, med
 parametre som økonomi, driftssikkerhed og komfort som betydende faktorer.
 
 Småpletterner er forlængst kommet, bla. på underkanten af dørene og ved
 brændstofklappen (popnittet på et sted uden inderskærm!)
 
 > Min egen Sierra gik 7 år i Esbjergs havluft før
 > den fik en behandling, og led ikke under dêt.
 > Andre ruster hurtigere, selvom de har fået
 > behandling. Det er meget forskellige, hvordan
 > biler reagerer, men supplerende olie er altid godt.
 
 Pudsigt nok er bilen lige flyttet til Esbjerg, så det var også et
 spørgsmål om hvordan jeg bedst konserveren bilen til at holde en syn
 mere.
 
 /lars
 
 
 |  |  | 
     Ukendt (11-08-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  11-08-06 20:11
 | 
 |  | 
 "Lars Knudsen" <sspaceman@gmail.com> skrev i en meddelelse
 news:Xns981CD3539C651bofhtiwlicom@212.7.152.178...
 
 
 > Pudsigt nok er bilen lige flyttet til Esbjerg, så det var også et
 > spørgsmål om hvordan jeg bedst konserveren bilen til at holde en syn
 > mere.
 
 Kun eet syn mere ?
 Så glem konserveringen *S*.
 Den skal nok gå igennem/falde igennem
 behandling eller ej...jeg ville spare
 pengene var jeg dig.
 
 
 
 
 |  |  | 
  Ukendt (11-08-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  11-08-06 19:26
 | 
 |  | 
 "Jakob Sdr.Jylland" <kajakob@gmail.com> skrev i en meddelelse
 news:1155290185.152546.143100@i3g2000cwc.googlegroups.com...
 Hej Gruppe
 
 Jeg har diskuteret en del med en kammerat om rustbeskyttelse som
 efterbehandling virker, eller det bare er penge ud af vinduet.
 
 Har nogen af jer haft bil ?
 
 Det kunne være godt hvis der var nogle i gruppen som havde
 efterbehandlet f.eks. deres Alfasud (den var som bekendt lavet af
 affaldsjern..og ruster hurtigere end den accelerede..) og havde bevaret
 den længe modsat naboen som ikke fik sin bil efterbehandlet.
 
 Selvom en bil er efterbehandlet, er det ingen garanti for ikke
 at få rust omkring eks. vinduesruder osv. Der er mange steder
 en bil kan ruste, hvor der ikke er suppleret op. Eks. omkring
 antennefastgørelser osv. Det handler lidt om hvor heldig og uheldig
 man nu er med den vogn man har købt. Så er det ligemeget, om
 naboen har en model mage til, som har fået behandling og
 måske alligevel ruster eller omvendt.
 Men efterbehandling er gode penge at gi' ud.
 Hellere ofre 3000 på en gang SUVO end 4000,-
 på et par popfælge. Alt for ofte ser du gamle biler
 som er shinet op med store fælge og fede afgangspotter
 selvom de er ræverøde af rust, fordi de ville ha haft bedre
 af en undervognsbehandling istedet for alt gejlet.
 
 > Det er den slags eksempler jeg leder efter, så man ikke "bare"
 > påstår at efterbehandling virker når man parkerer i en opvarmet
 > garage og iøvrigt ikke kører vinterkørsel..
 
 En dansk sommer er altid fugtig. Luften er fugtig.
 Om vinteren kan den være mere tør, luften...
 Men der er mig bekendt ingen fornuftige, som har
 frarådet at efterbehandle. Så bare få det gjort.
 Det er småpenge i det samlede budget.
 
 
 
 
 |  |  | 
 |  |