|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Vægt af påhængsvogn? Fra : Raghede
 | 
 Dato :  28-07-06 17:38
 | 
 |  | Må man køre med en påhængsvogn, som er typegodkendt til totalvægt 2000 kg,
 efter en bil der må trække 1800 kg på "krogen" når man sørger for at
 faktiske totalvægt af påhængsvognen ikke overstiger 1800 kg i
 gerningsøjeblikket.
 Fakta: A, B, C, D & E kort haves. Bilen: Peugeot Boxer totalvægt 3500 kg,
 last 1500 kg, synsfri sammenkobling til 1800 kg med bremser. Påhængsvognen:
 Maskintrailer med bremser totalvægt 2000 kg, last 1700 kg.
 
 mvh
 Jørn
 
 
 
 |  |  | 
  Morten Fruergaard (28-07-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Fruergaard
 | 
 Dato :  28-07-06 16:43
 | 
 |  | 
 
            Raghede wrote:
 > Må man køre med en påhængsvogn, som er typegodkendt til totalvægt
 > 2000 kg, efter en bil der må trække 1800 kg på "krogen" når man
 > sørger for at faktiske totalvægt af påhængsvognen ikke overstiger
 > 1800 kg i gerningsøjeblikket.
 > Fakta: A, B, C, D & E kort haves. Bilen: Peugeot Boxer totalvægt 3500
 > kg, last 1500 kg, synsfri sammenkobling til 1800 kg med bremser.
 > Påhængsvognen: Maskintrailer med bremser totalvægt 2000 kg, last 1700
 > kg.
 Ja.
 -- 
 Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk Alt under 6 cyl er ikke en rigtig motor - med mindre den yder 166 hk/L
 Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - OGSÅ til personbiler!
 Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort 
            
             |  |  | 
  Morten Fruergaard (28-07-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Fruergaard
 | 
 Dato :  28-07-06 16:43
 | 
 |  | 
 
            Morten Fruergaard wrote:
 > Raghede wrote:
 >> Må man køre med en påhængsvogn, som er typegodkendt til totalvægt
 >> 2000 kg, efter en bil der må trække 1800 kg på "krogen" når man
 >> sørger for at faktiske totalvægt af påhængsvognen ikke overstiger
 >> 1800 kg i gerningsøjeblikket.
 >> Fakta: A, B, C, D & E kort haves. Bilen: Peugeot Boxer totalvægt 3500
 >> kg, last 1500 kg, synsfri sammenkobling til 1800 kg med bremser.
 >> Påhængsvognen: Maskintrailer med bremser totalvægt 2000 kg, last 1700
 >> kg.
 >
 > Ja.
 Og kom ikke og sig, at det ikke var et hurtigt svar!
 55 min FØR 1. indlæg blev skrevet!
 -- 
 Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk Alt under 6 cyl er ikke en rigtig motor - med mindre den yder 166 hk/L
 Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - OGSÅ til personbiler!
 Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort 
            
             |  |  | 
   Raghede (28-07-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Raghede
 | 
 Dato :  28-07-06 20:31
 | 
 |  | 
 "Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
 meddelelse news:44ca309b$0$15781$14726298@news.sunsite.dk...
 > Morten Fruergaard wrote:
 >> Raghede wrote:
 >>> Må man køre med en påhængsvogn, som er typegodkendt til totalvægt
 >>> 2000 kg, efter en bil der må trække 1800 kg på "krogen" når man
 >>> sørger for at faktiske totalvægt af påhængsvognen ikke overstiger
 >>> 1800 kg i gerningsøjeblikket.
 >>> Fakta: A, B, C, D & E kort haves. Bilen: Peugeot Boxer totalvægt 3500
 >>> kg, last 1500 kg, synsfri sammenkobling til 1800 kg med bremser.
 >>> Påhængsvognen: Maskintrailer med bremser totalvægt 2000 kg, last 1700
 >>> kg.
 >>
 >> Ja.
 >
 >
 > Og kom ikke og sig, at det ikke var et hurtigt svar!
 > 55 min FØR 1. indlæg blev skrevet!
 >
 Tak for "ekstremt" hurtigt svar.
 Og så lige et tillægsspørgsmål: Er dit dæknavn "Speedy Gonsales"?
 Mvh
 Jørn
 
 
 
 |  |  | 
    Morten Fruergaard (28-07-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Fruergaard
 | 
 Dato :  28-07-06 20:54
 | 
 |  | 
 
            Raghede wrote:
 > Og så lige et tillægsspørgsmål: Er dit dæknavn "Speedy Gonsales"?
 Kun hvis du spørger min kone...     -- 
 Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk Alt under 6 cyl er ikke en rigtig motor - med mindre den yder 166 hk/L
 Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - OGSÅ til personbiler!
 Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort 
            
             |  |  | 
     Klaus D. Mikkelsen (29-07-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen
 | 
 Dato :  29-07-06 06:07
 | 
 |  |  |  |  | 
  A Andersen (29-07-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : A Andersen
 | 
 Dato :  29-07-06 09:13
 | 
 |  | 
 "Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en 
 meddelelse news:44ca306d$0$15781$14726298@news.sunsite.dk...
 > Raghede wrote:
 >> Må man køre med en påhængsvogn, som er typegodkendt til totalvægt
 >> 2000 kg, efter en bil der må trække 1800 kg på "krogen" når man
 >> sørger for at faktiske totalvægt af påhængsvognen ikke overstiger
 >> 1800 kg i gerningsøjeblikket.
 >> Fakta: A, B, C, D & E kort haves. Bilen: Peugeot Boxer totalvægt 3500
 >> kg, last 1500 kg, synsfri sammenkobling til 1800 kg med bremser.
 >> Påhængsvognen: Maskintrailer med bremser totalvægt 2000 kg, last 1700
 >> kg.
 >
 > Ja.
 >
 > -- 
 > Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk > Alt under 6 cyl er ikke en rigtig motor - med mindre den yder 166 hk/L
 > Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - OGSÅ til personbiler!
 > Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort
 >
 Øhh nej... det fik jeg engang oplyst at policen.. man gik altid efter total 
 vægten og ikke den faktiske vægt på traileren... er det lavet om..??
 Fik det oplyst for ca 2 år siden..
 Jeg skulle køre en tom hestetraileren med min mondeo... og det måtte jeg 
 ikke selvom den var tom..
 Det var en 2 tons trailer, og den vejede 800 kg tom.. mondeo måtte trække 
 1500 kg på krogen...
 Andersen 
            
             |  |  | 
   Per Henneberg Kriste~ (29-07-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~
 | 
 Dato :  29-07-06 09:32
 | 
 |  | 
 
            A Andersen wrote:
 > "Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
 > meddelelse news:44ca306d$0$15781$14726298@news.sunsite.dk...
 >> Raghede wrote:
 > Jeg skulle køre en tom hestetraileren med min mondeo... og det måtte
 > jeg ikke selvom den var tom..
 > Det var en 2 tons trailer, og den vejede 800 kg tom.. mondeo måtte
 > trække 1500 kg på krogen...
 >
 Det er rigtigt nok, men det gælder kun hvis du ikke har B/E kørekort.
 -- 
 Per, Esbjerg
 VW-træf på KTA Fredericia første weekend i August 2006
 fra Fredag kl. 16 til søndag kl. 16 - læs mere på www.clubgolf.dk Sprint, Street Race, Superstage, orienteringskørsel, kortegekørsel m.m.m.
 Camping, fest, musik, leg, samvær om aftenerne 
            
             |  |  | 
   Morten Fruergaard (29-07-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Fruergaard
 | 
 Dato :  29-07-06 09:32
 | 
 |  | 
 
            A Andersen wrote:
 > "Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
 > meddelelse news:44ca306d$0$15781$14726298@news.sunsite.dk...
 >> Raghede wrote:
 >>> Må man køre med en påhængsvogn, som er typegodkendt til totalvægt
 >>> 2000 kg, efter en bil der må trække 1800 kg på "krogen" når man
 >>> sørger for at faktiske totalvægt af påhængsvognen ikke overstiger
 >>> 1800 kg i gerningsøjeblikket.
 >>> Fakta: A, B, C, D & E kort haves. Bilen: Peugeot Boxer totalvægt
 >>> 3500 kg, last 1500 kg, synsfri sammenkobling til 1800 kg med
 >>> bremser. Påhængsvognen: Maskintrailer med bremser totalvægt 2000
 >>> kg, last 1700 kg.
 >>
 >> Ja.
 > Øhh nej...
 Øh jo.     Personen har E kørekort og må derfor (bl.a.) køre en personbil og alt det 
 den kan trække...     Personligt må jeg køre med min Patrol med en totalvægt på 3.025 kg. og en 
 trailer med en totalvægt OG faktisk vægt på 3.500 kg.
 Efter min Jeep må jeg også trække en trailer men en totalvægt på 3.500 kg 
 MEN kun faktisk 3.075 kg.
 -- 
 Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk Alt under 6 cyl er ikke en rigtig motor - med mindre den yder 166 hk/L
 Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - OGSÅ til personbiler!
 Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort 
            
             |  |  | 
    Raghede (29-07-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Raghede
 | 
 Dato :  29-07-06 11:20
 | 
 |  | 
 >>> Ja.
 >> Øhh nej...
 >
 > Øh jo.     >
 > Personen har E kørekort og må derfor (bl.a.) køre en personbil og alt det 
 > den kan trække...     > Personligt må jeg køre med min Patrol med en totalvægt på 3.025 kg. og en 
 > trailer med en totalvægt OG faktisk vægt på 3.500 kg.
 > Efter min Jeep må jeg også trække en trailer men en totalvægt på 3.500 kg 
 > MEN kun faktisk 3.075 kg.
 >
 Idet Morten svarer "Ja" og Andersen svarer "Nej" har jeg søgt meget mere og 
 fandt følgende på Færdselsstyrelsens hjemmeside under Spørgsmål og svar: 
 Hvad må min bil trække?
 På din bils registreringsattest kan der f.eks. stå "Maks. påhængskøretøj med 
 bremser 1200 kg". Det er så den maksimale faktiske vægt, som du må koble 
 efter bilen. Du må altså godt tilkoble en påhængsvogn, hvor den tilladte 
 totalvægt er 1500 kg, hvis du blot nøjes med at læsse den, så den faktiske 
 vægt bliver højst 1200 kg.
 Så, tak til alle for bidrag.
 Mvh
 Jørn
            
             |  |  | 
     Kim H. (30-07-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kim H.
 | 
 Dato :  30-07-06 00:07
 | 
 |  | 
 ----- Original Message ----- 
 From: "Raghede" <Raghede@msn.com>
 Newsgroups: dk.fritid.bil
 Sent: Saturday, July 29, 2006 12:19 PM
 Subject: Re: Vægt af påhængsvogn?
 >
 >>>> Ja.
 >>> Øhh nej...
 >>
 >> Øh jo.     Det afgørende er at bilens største tilladte påhængsvågnsvægt  holder sig 
 indenfor bilens vægt +50kg. så længe den gør det, må du køre med alle 
 trailere bare du ikke trækker mere end det bilen er godkendt til, og holder 
 sig under de 3500kg. totalvægt for hele vogntoget.
 Hvis din bil derimod er godkendt til at trække mere end bilens vægt +50 kg. 
 så må du ikke køre med påhængsvogne der er godkendt med en totalvægt der er 
 over bilens vægt +50 Kg.
http://www.sikkertrafik.dk/164e3e80 Kim
            
             |  |  | 
      Morten Fruergaard (30-07-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Fruergaard
 | 
 Dato :  30-07-06 08:10
 | 
 |  | 
 
            Kim H. wrote:
 > Det afgørende er at bilens største tilladte påhængsvågnsvægt  holder
 > sig indenfor bilens vægt +50kg. så længe den gør det, må du køre med
 > alle trailere bare du ikke trækker mere end det bilen er godkendt
 > til, og holder sig under de 3500kg. totalvægt for hele vogntoget.
 >
 > Hvis din bil derimod er godkendt til at trække mere end bilens vægt
 > +50 kg. så må du ikke køre med påhængsvogne der er godkendt med en
 > totalvægt der er over bilens vægt +50 Kg.
 >
 > http://www.sikkertrafik.dk/164e3e80 JO JO JO JO - også så lige en gang mere! JO.
 Manden har trailerkørekort og må derfør køre med alt det bilen må trække...!
 OG hvis man IKKE har trailerkort, så må man desuden gerne køre med en 
 trailer, som har en egenvægt på fx 1.000 kg og en totalvægt på 3.500 kg 
 efter en bil, som kun må trække 1.000 kg! - så længe bilen har en egenvægt 
 på min. 950 kg og ikke har en totalvægt på over 2.500 kg.
 -- 
 Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk Alt under 6 cyl er ikke en rigtig motor - med mindre den yder 166 hk/L
 Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - OGSÅ til personbiler!
 Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort 
            
             |  |  | 
 |  |