|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Forskel på aircondition og klimaanlæg? Fra : MRN
 | 
 Dato :  30-06-06 16:18
 | 
 |  | 
 
            Hejsa gruppe!
 Nu har jeg endelig fået købt ny (brugt) bil    En Citroen Xsara 2,0i Exlusive med bl.a. fuldautomatisk klimaanlæg...
 Men så var det jeg kom til at tænke på, hvad er forskellen på 
 aircondition og klimaanlæg? Og er der overhovedet nogen forskel?
 Mvh
 MRN
 -- 
 "I don't know half of you half as well as I should like, and I like 
 less than half of you half as well as you deserve!"
 Bilbo Baggins
            
             |  |  | 
  Klaus D. Mikkelsen (30-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen
 | 
 Dato :  30-06-06 16:26
 | 
 |  |  |  |  | 
  Kim Jespersen (30-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kim Jespersen
 | 
 Dato :  30-06-06 17:03
 | 
 |  | 
 
            MRN skrev:
 > Hejsa gruppe!
 > 
 > Nu har jeg endelig fået købt ny (brugt) bil    > 
 > En Citroen Xsara 2,0i Exlusive med bl.a. fuldautomatisk klimaanlæg...
 > 
 > Men så var det jeg kom til at tænke på, hvad er forskellen på 
 > aircondition og klimaanlæg? Og er der overhovedet nogen forskel?
 > 
 > Mvh
 > MRN
 > 
 Det er rigtigt som Klaus skriver, men bare for at gøre tingene værre, så 
 findes der:
 1. Aircondition (Som du selv regulerer)
 2. Aircondition med termostatregulering (Køler til en given temperatur)
 3. Klimaanlæg (både køler og varmer, holder en given temperatur)
 klimaanlæg affugter også kabinen, det gør aircondition ikke.
 Fuldautomatisk klimaanlæg er derfor at foretrækkesom en helhed, men hvis 
 det "bare" er for at køle bilen ned, så er aircondition rigeligt.
            
             |  |  | 
  Klaus D. Mikkelsen (30-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen
 | 
 Dato :  30-06-06 17:07
 | 
 |  |  |  |  | 
  Ib Jakobsen (30-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ib Jakobsen
 | 
 Dato :  30-06-06 18:19
 | 
 |  | Kim Jespersen skrev:
 
 > klimaanlæg affugter også kabinen, det gør aircondition ikke.
 
 Er du sikker på det?. Jeg har endnu ikke set er aircon der ikke har
 afløbsslange. Fælles for dem er at de køler luften ned under dugpunktet.
 Man kan vel ikke lave om på fysikkens love?.
 
 
 --
 MVH
 
 Ib Jakobsen
 
 
 |  |  | 
  Claus Nygaard-Peders~ (02-07-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Claus Nygaard-Peders~
 | 
 Dato :  02-07-06 09:29
 | 
 |  | Kim Jespersen skrev:
 >
 > klimaanlæg affugter også kabinen, det gør aircondition ikke.
 
 Vrøvl!
 
 Uanset hvad dise køleanlæg kaldes (afhængig af hvor meget automatik der
 er koblet på dem - Som Tom helt rigtigt skrev) så affugter de alle luften.
 Ved afkøling af luften sætter luftens fugtighed sig som kondensvand på
 kølelegemet (også kaldet fordamperen). Herfra drypper det af og løber
 gennem en slange ud under bilen.
 
 Mvh
 Claus
 
 
 |  |  | 
  Kent Oldhøj (30-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kent Oldhøj
 | 
 Dato :  30-06-06 17:33
 | 
 |  | 
 
            MRN <haha@hvadtrorduselv.dk> wrote in news:mn.f40d7d6611be8ada.56759
 @hvadtrorduselv.dk:
 > Men så var det jeg kom til at tænke på, hvad er forskellen på 
 > aircondition og klimaanlæg? Og er der overhovedet nogen forskel?
 Aircondition er det engelske ord for klimaanlæg. De bruges desværre ikke 
 bare i flæng men også direkte forkert. Derfor den komplette liste her:
 Aircondition/klimaanlæg: Engelsk/dansk betegnelse for et køleanlæg 
 tilsluttet bilens ventilationsanlæg. Det kan typisk være tændt eller 
 slukket, og skal reguleres manuelt.
 Climate control/automatisk klimaanlæg: Et anlæg som ovenstående, men med en 
 eller anden form for styring, så anlægget selv kan regulere efter brugerens 
 ønsker. Det skal typisk reguleres een gang og styrer så selv resten.
 Nogle bilmærker har deres egne betegnelser, bare for at gøre forvirringen 
 komplet    |  |  | 
  Ukendt (30-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  30-06-06 17:38
 | 
 |  | 
 "Kent Oldhøj" <kent@FJERNESoldhoj.dk> skrev i en meddelelse 
 news:Xns97F2BCB2CE73Ckentoldhoj@oldhoj.dk...
 > MRN <haha@hvadtrorduselv.dk> wrote in news:mn.f40d7d6611be8ada.56759
 > @hvadtrorduselv.dk:
 >
 >
 >> Men så var det jeg kom til at tænke på, hvad er forskellen på
 >> aircondition og klimaanlæg? Og er der overhovedet nogen forskel?
 >
 > Aircondition er det engelske ord for klimaanlæg. De bruges desværre ikke
 > bare i flæng men også direkte forkert. Derfor den komplette liste her:
 >
 > Aircondition/klimaanlæg: Engelsk/dansk betegnelse for et køleanlæg
 > tilsluttet bilens ventilationsanlæg. Det kan typisk være tændt eller
 > slukket, og skal reguleres manuelt.
 >
 > Climate control/automatisk klimaanlæg: Et anlæg som ovenstående, men med 
 > en
 > eller anden form for styring, så anlægget selv kan regulere efter 
 > brugerens
 > ønsker. Det skal typisk reguleres een gang og styrer så selv resten.
 >
 > Nogle bilmærker har deres egne betegnelser, bare for at gøre forvirringen
 > komplet    Enig
 Klima = tysk betegnelse for luftkonditionering
 Aircondition = engelsk betegnelse for samme
 Hvad der ellers måtte være af finurligheder af elektronik og blanding af 
 luft osv. er noget man skal læse grundigt om, da bilfabrikker ikke kan enes 
 om den danske språk
 --
 Tom
            
             |  |  | 
  Per Henneberg Kriste~ (30-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~
 | 
 Dato :  30-06-06 19:27
 | 
 |  | 
 
            Kent Oldhøj wrote:
 > MRN <haha@hvadtrorduselv.dk> wrote in news:mn.f40d7d6611be8ada.56759
 > Aircondition/klimaanlæg: Engelsk/dansk betegnelse for et køleanlæg
 > tilsluttet bilens ventilationsanlæg. Det kan typisk være tændt eller
 > slukket, og skal reguleres manuelt.
 >
 > Climate control/automatisk klimaanlæg: Et anlæg som ovenstående, men
 > med en eller anden form for styring, så anlægget selv kan regulere
 > efter brugerens ønsker. Det skal typisk reguleres een gang og styrer
 > så selv resten.
 >
 > Nogle bilmærker har deres egne betegnelser, bare for at gøre
 > forvirringen komplet    Nu er der så også 2 forskellige klimaanlæg: Dem der automatisk holder den 
 valgte temperatur (jeg går ud fra at det kun er dem der bliver indstillet 
 med en digital temperatur) og dem der forsøger at holde den valgte 
 temperatur, men som bliver forstyrret af sollys, skiftende 
 udedørstemperaturer m.m. Sidstnævnte findes bl.a. i Golf 5. Den styres lige 
 som den varme luft på en "gammel" bil, blot kan den også gøre luften kold 
 fra aircon´en.
 -- 
 Per, Esbjerg 
            
             |  |  | 
   Brian (30-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian
 | 
 Dato :  30-06-06 20:09
 | 
 |  | Per Henneberg Kristensen skrev:
 
 > Nu er der så også 2 forskellige klimaanlæg: Dem der automatisk holder
 > den valgte temperatur (jeg går ud fra at det kun er dem der bliver
 > indstillet med en digital temperatur) og dem der forsøger at holde
 > den valgte temperatur, men som bliver forstyrret af sollys, skiftende
 > udedørstemperaturer m.m.
 
 Men det normale herhjemme er stadig at aircon = manuel styring, og
 klima = fuldautomatisk. Sådan er det stillet op i 9/10 salgsannoncer - ikke
 at det gør det mere korrekt, men i mangel af bedre.
 
 /Brian
 
 
 
 
 |  |  | 
    Per Henneberg Kriste~ (01-07-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~
 | 
 Dato :  01-07-06 10:50
 | 
 |  | Brian wrote:
 > Per Henneberg Kristensen skrev:
 
 >> Nu er der så også 2 forskellige klimaanlæg: Dem der automatisk holder
 >> den valgte temperatur (jeg går ud fra at det kun er dem der bliver
 >> indstillet med en digital temperatur) og dem der forsøger at holde
 >> den valgte temperatur, men som bliver forstyrret af sollys, skiftende
 >> udedørstemperaturer m.m.
 
 > Men det normale herhjemme er stadig at aircon = manuel styring, og
 > klima = fuldautomatisk. Sådan er det stillet op i 9/10 salgsannoncer
 > - ikke at det gør det mere korrekt, men i mangel af bedre.
 
 Det vil jeg også mene. Men jeg mener også at der er forskel på en scooter og
 en Knallert 45 (som nu i loven skal til at hedde stor knallert!), så når
 nogen begynder at fortælle at de har en scooter fortæller jeg dem at en
 scooter kræver et mc-kort og intet andet - så glor de sgu!
 
 Ordenes betydning ændrer sig efterhånden som de bliver brugt :)
 
 --
 Per, Esbjerg
 
 
 
 
 |  |  | 
  Lars Knudsen (30-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lars Knudsen
 | 
 Dato :  30-06-06 19:37
 | 
 |  | 
 
            Hejsa,
 On Fri, 30 Jun 2006 17:17:35 +0200, MRN <haha@hvadtrorduselv.dk>
 wrote:
 >Nu har jeg endelig fået købt ny (brugt) bil    >
 >En Citroen Xsara 2,0i Exlusive med bl.a. fuldautomatisk klimaanlæg...
 Dejlig bil - tillykke med den!    >Men så var det jeg kom til at tænke på, hvad er forskellen på 
 >aircondition og klimaanlæg? Og er der overhovedet nogen forskel?
 I Xsara'en justerer den selv temperatur på luften fra systemet og
 blæserhastighed. I den manuelle (aircon) udgave skal du selv sætte
 blæserhastighed og justere på temperaturknappen så det passer. 
 ** Lars
            
             |  |  | 
  MRN (30-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : MRN
 | 
 Dato :  30-06-06 20:26
 | 
 |  | 
 
            > Dejlig bil - tillykke med den!    Tihvertifald!!!
 > I Xsara'en justerer den selv temperatur på luften fra systemet og
 > blæserhastighed. I den manuelle (aircon) udgave skal du selv sætte
 > blæserhastighed og justere på temperaturknappen så det passer. 
 Nu har jeg ikke fået bilen endnu, men ifølge min hullede hukommelse var 
 der tre 'drejeknapper'. En til at styre blæserhastighed og 
 genbrug/ikke-genbrugsluft, en til at bestemme hvor luften skal blæses 
 hen (ruder eller gulv osv.) og så en med de klassikske blå og røde 
 symboler. Men sidstnævnte havde også tal printet på. Det betyder vel at 
 man så kan sætte den til f.eks. 22 grader og så holder den det i 
 kabinen, eller hva?
 Mvh
 MRN
 -- 
 "I don't know half of you half as well as I should like, and I like 
 less than half of you half as well as you deserve!"
 Bilbo Baggins
            
             |  |  | 
   Jakob Skovgaard (30-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jakob Skovgaard
 | 
 Dato :  30-06-06 22:48
 | 
 |  | 
 
            MRN <haha@hvadtrorduselv.dk> skrev:
 >> Dejlig bil - tillykke med den!    >
 >Tihvertifald!!!
 >
 >
 >> I Xsara'en justerer den selv
 >>temperatur på luften fra systemet og
 >> blæserhastighed. I den manuelle
 >>(aircon) udgave skal du selv sætte
 >> blæserhastighed og justere på
 >>temperaturknappen så det passer. 
 >
 >Nu har jeg ikke fået bilen endnu,
 >men ifølge min hullede hukommelse var 
 >der tre 'drejeknapper'. En til at
 >styre blæserhastighed og 
 >genbrug/ikke-genbrugsluft, en til
 >at bestemme hvor luften skal blæses
 >hen (ruder eller gulv osv.) og så
 >en med de klassikske blå og røde 
 >symboler. Men sidstnævnte havde
 >også tal printet på. Det betyder vel at 
 >man så kan sætte den til f.eks. 22
 >grader og så holder den det i 
 >kabinen, eller hva?
 >
 >Mvh
 >MRN
 >
 >-- 
 >"I don't know half of you half as
 >well as I should like, and I like 
 >less than half of you half as well
 >as you deserve!"
 >
 >Bilbo Baggins
 Hvis det skal være et rigtig klima anlæg, skal anlægget udover 
 at kunne holde den angivne temperatur, også selv bestemme 
 blæsehastighed, og fordeling. 
 Der findes også dobbelt zone, og 4 dobbelt zone anlæg, hvor de 
 kan vælges seperate temperaturer i forskellige zoner i bilen, 
 højre, venstre, front og bag.
 Endvidere tager mange rigtige klimaanlæg også højde for 
 solindfald i bilen, udvendig luftfugtighed, nogle af de meget 
 advancerede, kan endda lugte om der er mange kulilte i 
 indblæsningsluften, og derved recirkulere luften i kabinen.
 Men igen er der også forskel på hvor godt sådanne klimaanlæg er 
 istand til at regulere. Har f.eks. prøvet et Suzuki Liana, hvor 
 udblæsningsluften konstant ændrede temperatur, hvilket er meget 
 utilfredsstillende. Hvorimod min egen Octavia 2's klima, fungere 
 perfekt, stille aldrig på noget, kører konstant på 21°C i begge 
 zoner.
            
             |  |  | 
   Lars Knudsen (01-07-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lars Knudsen
 | 
 Dato :  01-07-06 13:27
 | 
 |  | 
 
            Hej,
 On Fri, 30 Jun 2006 21:26:18 +0200, MRN <haha@hvadtrorduselv.dk>
 wrote:
 >> Dejlig bil - tillykke med den!    >Tihvertifald!!!
 Nemlig så...    Har selv haft en...
 >> I Xsara'en justerer den selv temperatur på luften fra systemet og
 >> blæserhastighed. I den manuelle (aircon) udgave skal du selv sætte
 >> blæserhastighed og justere på temperaturknappen så det passer. 
 >Nu har jeg ikke fået bilen endnu, men ifølge min hullede hukommelse var 
 >der tre 'drejeknapper'. En til at styre blæserhastighed og 
 >genbrug/ikke-genbrugsluft, en til at bestemme hvor luften skal blæses 
 >hen (ruder eller gulv osv.) og så en med de klassikske blå og røde 
 >symboler. Men sidstnævnte havde også tal printet på. Det betyder vel at 
 >man så kan sætte den til f.eks. 22 grader og så holder den det i 
 >kabinen, eller hva?
 Hmmm... Min havde tre drejeknapper og to trykknapper. 
 Dreje venstre: AUTO-0-Hastighed   - Ved instilling på AUTO styrede den
 selv blæserhastigheden. I praksis om vinteren startede den meget lavt,
 skruede så op når der kom varme på motoren og så ned igen når kabinen
 var varmet op. Om sommeren omvendt. 
 Dreje midt: Temperaturskala    - Man satte blot den ønskede temperatur
 og rørte den derefter ikke. Den styrede selv temperaturen på
 udblæsningsluften så man fik den ønskede temperatur i kabinen. 
 Dreje højre: Hvor den blæser hen, skulle styres manuelt
 Knap 1: Recirkulation af kabineluft
 Knap 2: Tænd/sluk for kølefunktionen 
 **L ars
            
             |  |  | 
    MRN (01-07-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : MRN
 | 
 Dato :  01-07-06 14:13
 | 
 |  | 
 
            > Hmmm... Min havde tre drejeknapper og to trykknapper. 
 >
 > Dreje venstre: AUTO-0-Hastighed   - Ved instilling på AUTO styrede den
 > selv blæserhastigheden. I praksis om vinteren startede den meget lavt,
 > skruede så op når der kom varme på motoren og så ned igen når kabinen
 > var varmet op. Om sommeren omvendt. 
 >
 > Dreje midt: Temperaturskala    - Man satte blot den ønskede temperatur
 > og rørte den derefter ikke. Den styrede selv temperaturen på
 > udblæsningsluften så man fik den ønskede temperatur i kabinen. 
 >
 > Dreje højre: Hvor den blæser hen, skulle styres manuelt
 >
 > Knap 1: Recirkulation af kabineluft
 >
 > Knap 2: Tænd/sluk for kølefunktionen 
 Hmm... Nu når jeg tænker efter kan det da godt ske at den er indrettet 
 sådan    Nu har du haft en - er det så noget der virker, og er det en god bil 
 generelt?
 Mvh
 MRN
 -- 
 "I don't know half of you half as well as I should like, and I like 
 less than half of you half as well as you deserve!"
 Bilbo Baggins
            
             |  |  | 
     Lars Knudsen (01-07-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lars Knudsen
 | 
 Dato :  01-07-06 15:20
 | 
 |  | 
 
            On Sat, 01 Jul 2006 15:13:12 +0200, MRN <haha@hvadtrorduselv.dk>
 wrote:
 >Hmm... Nu når jeg tænker efter kan det da godt ske at den er indrettet 
 >sådan    >
 >Nu har du haft en - er det så noget der virker, og er det en god bil 
 >generelt?
 Ja det syntes jeg bestemt det er. Jeg har haft en Xsara1 2.0 weekend
 exclusive og en Xsara2 2.0 VTS. For den første var eneste problem i
 den tid vi havde den faktisk kun at den havde en tendens til at futte
 lambda-sonden af. Ellers var der ikke noget bøvl med hverken
 elektronik eller mekanik, jeg kørte cirka 100.000 i den. 
 Det var en rigtig dejlig bil, gode sæder og godt træk i motoren. Den
 kører godt, er måske lidt til den bløde side i affjedringen men til
 gengæld meget komfortabel på motorvejen. Den er ikke udpræget
 økonomisk, så vidt jeg husker kørte den omkring 11 km/L. 
 Grundene til at jeg valgte den var at jeg dengang fik meget bil for
 pengene i den, at den havde en god motor og at det i det hele taget
 var en efter min mening rigtig pæn bil både ude - og ordentlig inden i
 også uden discount-agtigt look.  
 VTS'en var lidt mere problemfyldt, men det skyldtes at den blev utæt
 bagtil efter en påkørsel bagfra - så jeg havde en masse problemer med
 fugt i ledningerne i bilen mm. Men ellers det samme at sige, blot en
 anden type bil end weekend'en    ** Lars
            
             |  |  | 
      MRN (01-07-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : MRN
 | 
 Dato :  01-07-06 16:57
 | 
 |  | 
 
            > Ja det syntes jeg bestemt det er. Jeg har haft en Xsara1 2.0 weekend
 > exclusive og en Xsara2 2.0 VTS. For den første var eneste problem i
 > den tid vi havde den faktisk kun at den havde en tendens til at futte
 > lambda-sonden af. Ellers var der ikke noget bøvl med hverken
 > elektronik eller mekanik, jeg kørte cirka 100.000 i den. 
 >
 > Det var en rigtig dejlig bil, gode sæder og godt træk i motoren. Den
 > kører godt, er måske lidt til den bløde side i affjedringen men til
 > gengæld meget komfortabel på motorvejen. Den er ikke udpræget
 > økonomisk, så vidt jeg husker kørte den omkring 11 km/L. 
 >
 > Grundene til at jeg valgte den var at jeg dengang fik meget bil for
 > pengene i den, at den havde en god motor og at det i det hele taget
 > var en efter min mening rigtig pæn bil både ude - og ordentlig inden i
 > også uden discount-agtigt look.  
 Også mit argument    Tak for svaret    Jeg kan slet ikke vente til det bliver onsdag, så jeg kan få skiftet 
 den gamle, rustne Mazda 323 ud    Mvh
 MRN
 -- 
 "I don't know half of you half as well as I should like, and I like 
 less than half of you half as well as you deserve!"
 Bilbo Baggins
            
             |  |  | 
 |  |