Har desperat brug for hjælp mht. nykøbt PC~
Fra : tvc

Dato : 20-06-01 22:58

Jeg har lige købt en AMD Thunderbird 1000Mhz. ASUS A7V, VIA Apollo KT133A

Efter at have sat min gamle HDD i, og installeret Windows, ville jeg sætte
mit Netkort(pci) i. Jeg finder nu ud af at mit netkort deler IRQ med en
anden komponent i maskinen (PCI slot 2 interrupt med eller sådan noget),
derefter spørger dem om netkortet kan "share IRQ" med det andet kort. Jeg
trykker F1 for at fortsætte. Nu sker der ikke noget. Jeg tager netkortet ud
og genstarter, for at finde ud af at min AMD 1Ghz nu kun kører 750 Mhz. Jeg
bliver mistænksom, har de mon solgt mig en 750 Mhz og OC i butikken. Jeg ser
i BIOS at "CPU Clock multiplier" er sat til 7.5X men "CPU/DRAM frequency"
begge er sat til 100Mhz. Jeg prøver at sætte "CPU Clock" til 10X men der
sker ikke noget, stadig 750 Mhz ved start. Derfor prøver jeg at ændre den
til 11X, nu er det så at problemerne starte :(

- når jeg tænder min Pc høres der ikke noget "bip"
- både den grønne og røde lampe lyser hele tiden
- HDD og CPU kan jeg høre kører
- skærmen får overhovedet ikke noget strøm (min Semio er helt død, og min
nye samsung star og blinker som om den er i power save mode)
- jeg kan overhovedet ikke komme ind i BIOS da skærmen er uden strøm
- den eneste måde jeg kan slukke maskinen på er ved at holde power knappen
inde i over 5 sec
- jeg har prøvet at starte om uden netkortet, det samme sker
- jeg kan ikke køre bootdisk, ingen respons

Er der nogen der har nogle gode råd ??

Den eneste grund til alt dette som jeg kan komme på, er at når man slukker
for PC'en, er der stadig strøm på A7V (der er en lille grøn lampe der
lyser), dette havde jeg ikke opdaget da jeg satte netkortet i, kan det være
nok til at MB måske går i stykker ??? Hvordan kan jeg teste om dette er sket
? Da jeg ikke kan komme ind i BIOS tænkte jeg på om der er en måde at
nulstille BIOS på ?

på forhånd tusinde tak, TVC

Fra : Kim Kløve

Dato : 21-06-01 04:08

er du sikker på at du har trykket skærmkortet helt i bund mit geforce skal
lige ha et tryk bag i for at gå helt i bund
jeg havde de samme problem med mit netkort bios kom op og sagde at mit net
kort delte irq med en af controllerne så jeg måtte flytte kortet ellers
ville lortet ikke kører (har også et Asus A7V133 750 mhz).
prøv lige først at sikker dig at grafikkort er trykket helt i bund så du kan
komme ind i bios inden du begynder på noget andet

Fra : Henning

Dato : 21-06-01 06:53

> [...]
>sker ikke noget, stadig 750 Mhz ved start. Derfor prøver jeg at ændre den
>til 11X, nu er det så at problemerne starte :(

Hold Del nede når du starter - så resettes bios til default.
Multiplier skal stå til 7,5, men bussen skal være 133.

Henning
hsb@REMOVETHISimage.dk

Fra : tvc

Dato : 21-06-01 08:16

Tak for jeres svar.

Mit problem er dog at jeg overhovedet ikke kan få liv i min skærm. Jeg har
tjekket at skærmen virker på min anden PC, og jeg har ikke rørt ved min nye
PC's skærmkort (det har virket inden jeg fik problemer)

1) Jeg tænder for power knappen
2) Begge lamper forand på kabinettet lyser (rød/grøn), den grønne diode på
MB lyser.
3) Alle blæserne virker, det lyder som om HDD også kører.
4) Skærmen får overhovedet ikke strøm, den er helt sort.
5) PC'en siger ikke bip på noget tidspunkt.
6) Den eneste måde jeg kan slukke på er ved at holde power knappen nede i 5
sek.

Da det er skærmen der ikke virker skulle man tro det var skærmkortet, men
det har jeg ikke rørt (??)

Er der nogen der har nogen idé om hvad det kan være ???

TVC

Fra : Thomas Strøm Larsen

Dato : 21-06-01 10:26

Resette bios så kan du komme ind og sætte den på bus på 133 og clock på 7.5.
kik i mamualen om hvordan du resetter bios der er normalt to punkter der
skal korsluttes.

Mvh
Thomas

Fra : tvc

Dato : 21-06-01 10:53

Jeg har prøvet at kortslutte de to punkter med en skruetrækker, men enten
gør jeg det forkert, eller også virker det ikke. Computeren starter
ihvertfald op som den hele tiden har gjort, uden bip, uden nogen skærm, uden
noget som helst (

<3b31bd83$0$31241$ba624c82@nntp01.dk.telia.net>...

Fra : Santa Xcaze

Dato : 21-06-01 11:02

du har nok et defekt bundkort eller cpu ... !!!
Havde selv samme problem alt kørte men der skete ik en skid ... Defekt cpu
:(

Fra : pong

Dato : 21-06-01 19:00

He he ..
Jeg har prøvet det samme, vild panik
pil batteriet ud og start maskinen uden bat.
så kan du komme i bios og rette.

det virkede hos mig.

Fra : Anders Riis

Dato : 21-06-01 11:41

Der er også en anden mulighed, Er du sikker på at bundkortet er sat til
"Jumper free" ?
Der er en jumper der hedder JN1 eller sådan noget, den skal du have sat til
det.
den er ca. ud for 4. PCI-port. tæt på din "Power led."

Hilsen Anders.

Fra : Thomas Henmar

Dato : 21-06-01 10:58

Prøv at fjerne "unødvendigt hardware" fra din maskine.

Fjern kabler fra hdd & cd-rom. (Disse er ikke krævet for opstart)
Fjern ALLE kort undtagen SVGA
Hvis du har flere rammoduler, så fjern alle så der kun sidder ét i. (Prøv
evt. at skifte mellem moduler ved manglende opstart).

Ovenstående er min ide.

/Thomas

Fra : pong

Dato : 21-06-01 19:15

He he ..

Fra : tvc

Dato : 21-06-01 20:06

Hvordan tager man batteriet ud ? Skal der bare tages ved, eller er der et
trick ?

Fra : pong

Dato : 21-06-01 20:24

Batteriet vippes forsigtig ud med en lille skruetrækker.
Måske er det nemmere at kortslutte de to kontaktpunkter clrtc lige
ved siden af bat. Husk de skal være kortsluttet når du starter op første
gang.
(se manualos side 59)

Fra : tvc

Dato : 21-06-01 21:07

Nu har jeg prøvet at boote med batteriet HELT ude, stadig ingen forandring.
Det virker som om alt kører, men der er bare sort skærm :( Tyder det på at
CPU eller MB er i stykker ??

Fra : Klaus

Dato : 21-06-01 21:28

Har du kontrolleret at grafikkortet sidder som det skal?
Er der integreret grafikkort på MB - hvis så, bruger du alternativ
grafikkort og det dertil hørende stik?
Klaus

Fra : PerL

Dato : 22-06-01 14:05

Fra : PerL

Dato : 22-06-01 14:08

Jeg har selv haft præsis de samme problemer og det viste sig at være en
defekt CPU.

Mvh Per L

Fra : TVC

Dato : 22-06-01 19:51

Nu virker det sgu :) Ved ikke hvad fanden jeg gjorde. Jeg satte lydkortet
tilbage i maskinen, og pillede alle de ydre kabler ud af kabinettet,
samtidigt strykkede jeg på alle kablerne inde i MB for at sikre at de sad
ordenligt fast. Efter et reboot virkede den pludselig igen.

TVC

Fra : Thomas G

Dato : 22-06-01 23:07

> [...]
> samtidigt strykkede jeg på alle kablerne inde i MB for at sikre at de sad
> ordenligt fast. Efter et reboot virkede den pludselig igen.

Og så får man sku en helt varm fornemmelse i kroppen efter at ha svedt
koldsved i flere dage over om man havde smadret for flere 1000,- kr af ens
surt opsparede kr !!!! jeg har selv været gennem et par ture ala ovenståede
(man er vel en pil finger så held og lykke med den for fremtiden, håber
ikke for dig den begynder at slå kolbøtter igen.

mvh Thomas G