|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Langt på literen besættelse Fra : tb
 | 
 Dato :  22-06-06 22:14
 | 
 |  | 
 
            Ja ordet er vitterligt besættelse.  Det er så slemt, at min kone der ellers 
 er ret god til at samle biler bag sig ala det traktorer gør, kalder mig for 
 morfar    Anyway. Bilen er en cordoba sdi 2000 med et opgivet forbrug på 19,6km/l.
 Over de 15.000km jeg har ejet den har jeg aldrig været under 20.  Når jeg 
 køre pænt ligger den på 21,5, og de sidste 3.000km har den ligget på 
 22,6-22,95
 Nu er spørgsmålet så om jeg kan få den længere op.  Ikke fordi det betyder 
 så meget rent økonomisk (den er jo allerede ret økonomisk), og ikke fordi 
 jeg på nogen måde kan kalde mig utilfreds med forbruget, men mere fordi det 
 er blevet en sport.
 Nå, men jeg kører 40% motorvej (100-115km/t). 50% landevej (80-90) og 10% by 
 (35-50)
 De ca 21 har jeg opnået ved at gi den næste gear ved 1900 omdr. og altså 
 ligge på 1500-1900, undtagen motorvej hvor den ligger på 2500
 Nu har jeg så forsøgt at gi den næste gear ved 1500, så den ligger på 
 1100-1500omdr.  Dog forsøgt undgået sejtræk, således at den lå højere på 
 bakker eller ved friskere acc.  Det har så givet knap 23
 Det skal dog også siges at de knap 23 er sommer, og de 21 er vinter.  Så 
 spørgsmålet er om der reeelt er forskel.
 Og kan jeg komme længere op - hvordan ? 
            
             |  |  | 
  Kent (22-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kent
 | 
 Dato :  22-06-06 22:25
 | 
 |  | 
 
            "tb" <skodskod@yahoo.com> skrev i en meddelelse
 news:e7f173$djr$1@newsbin.cybercity.dk...
 > Ja ordet er vitterligt besættelse.  Det er så slemt, at min kone der
 ellers
 > er ret god til at samle biler bag sig ala det traktorer gør, kalder mig
 for
 > morfar    >
 >
 > Anyway. Bilen er en cordoba sdi 2000 med et opgivet forbrug på 19,6km/l.
 > Over de 15.000km jeg har ejet den har jeg aldrig været under 20.  Når jeg
 > køre pænt ligger den på 21,5, og de sidste 3.000km har den ligget på
 > 22,6-22,95
 >
 > Nu er spørgsmålet så om jeg kan få den længere op.  Ikke fordi det betyder
 > så meget rent økonomisk (den er jo allerede ret økonomisk), og ikke fordi
 > jeg på nogen måde kan kalde mig utilfreds med forbruget, men mere fordi
 det
 > er blevet en sport.
 >
 > Nå, men jeg kører 40% motorvej (100-115km/t). 50% landevej (80-90) og 10%
 by
 > (35-50)
 >
 > De ca 21 har jeg opnået ved at gi den næste gear ved 1900 omdr. og altså
 > ligge på 1500-1900, undtagen motorvej hvor den ligger på 2500
 >
 > Nu har jeg så forsøgt at gi den næste gear ved 1500, så den ligger på
 > 1100-1500omdr.  Dog forsøgt undgået sejtræk, således at den lå højere på
 > bakker eller ved friskere acc.  Det har så givet knap 23
 >
 > Det skal dog også siges at de knap 23 er sommer, og de 21 er vinter.  Så
 > spørgsmålet er om der reeelt er forskel.
 >
 > Og kan jeg komme længere op - hvordan ?
 >
 Skær et hul i bilen bund, så du ka' få fødderne ned på asfalten.
 Sørg også for at læne dig godt fremover, når du kører nedad bakke.
 Du klemmer derved snuden mere ned, så du mindsker vindmodstanden.
 Du kan også smøre bilens front ind i vaseline - igen for at mindske
 vindmodstanden.
 Kent.
 Kent.
            
             |  |  | 
  Brian S Jensen (22-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian S Jensen
 | 
 Dato :  22-06-06 22:33
 | 
 |  | 
 "Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> skrev i en meddelelse news:449b0a8c$0$12599> 
 Du kan også smøre bilens front ind i vaseline - igen for at mindske
 > vindmodstanden.
 >
 > Kent.
 >
 > Kent.
 >
 >
 Hej
 Den med vindmodstanden er ikke helt urealistisk - f.eks. på et almindeligt
 5-personers fly kan man godt mærke en god polering / lakforsegling
 Så frem med polérkluden og husk at køre med lukkede vinduer og
 soltag for at mindske luftmodstanden
 Forøvrigt en fin brændstoføkonomi !!
 Mvh.
 Brian S Jensen
 BMW 528iA E39 (har haft den oppe på 12.8km/l    Toyota Previa 2.4i (har lige sneget sig op på 10.1km/l) 
            
             |  |  | 
  tb (22-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : tb
 | 
 Dato :  22-06-06 22:32
 | 
 |  | 
 
            >> Og kan jeg komme længere op - hvordan ?
 >>
 >
 > Skær et hul i bilen bund, så du ka' få fødderne ned på asfalten.
 >
 > Sørg også for at læne dig godt fremover, når du kører nedad bakke.
 > Du klemmer derved snuden mere ned, så du mindsker vindmodstanden.
 >
 > Du kan også smøre bilens front ind i vaseline - igen for at mindske
 > vindmodstanden.
 Hmm, så du tror ikke det kan lade sig gøre at komme længere op formoder jeg 
   |  |  | 
   Preben Riis Sørensen (22-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen
 | 
 Dato :  22-06-06 23:51
 | 
 |  | 
 "tb" <skodskod@yahoo.com> skrev >
 > Hmm, så du tror ikke det kan lade sig gøre at komme længere op formoder
 jeg
 Jo, hvis du smører den ind i vaseline     --
            M.V.H.
 Preben Riis Sørensen
   preben@esenet.dk
            
             |  |  | 
  Stefan (22-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Stefan
 | 
 Dato :  22-06-06 22:23
 | 
 |  | 
 
            > Og kan jeg komme længere op - hvordan ?
 Hvis du hyrer en polak, kan han jo skubbe dig de 10% du kører inde i byen 
  )
 Stef
 Der er rigeligt tilfreds med de 18,3 km/l den gamle golf går.
 Og som stadigt mangler 4 gamle 13" fælge...dem fra traileren har ikke samme 
 hul diameter    |  |  | 
  tb (22-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : tb
 | 
 Dato :  22-06-06 22:31
 | 
 |  | 
 > Og som stadigt mangler 4 gamle 13" fælge...dem fra traileren har ikke 
 > samme
 > hul diameter    æv. har lige smidt 8 styk næsten nye på genbrugsen.....
 Jeg får nok et sæt til overs igen til vinter hvis det kan vente
            
             |  |  | 
   Stefan (22-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Stefan
 | 
 Dato :  22-06-06 23:10
 | 
 |  | 
 
            > æv. har lige smidt 8 styk næsten nye på genbrugsen.....
 > Jeg får nok et sæt til overs igen til vinter hvis det kan vente
 >
 Såen er det jo, det er til sommerdækkene på den nye spand, så til vinter 
 skulle jeg gerne være dækket ind    Jeg spørger huggeren når den gamle 
 mazda skal skrottes.
 Stef 
            
             |  |  | 
  Lars Frandsen (23-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lars Frandsen
 | 
 Dato :  23-06-06 04:55
 | 
 |  | 
 
            "Stefan" <stefware@email.dk> skrev i en meddelelse 
 news:449b0a26$0$67257$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
 >> Og kan jeg komme længere op - hvordan ?
 > Hvis du hyrer en polak, kan han jo skubbe dig de 10% du kører inde i byen 
 >   )
 Hvad med lillemor?    > Stef
 > Der er rigeligt tilfreds med de 18,3 km/l den gamle golf går.
 > Og som stadigt mangler 4 gamle 13" fælge...dem fra traileren har ikke 
 > samme hul diameter    Jeg har 4 liggende i garagen fra den gamle Seat Cordoba.
 -- 
 Mvh.
 Lars Frandsen, Bramming
http://nordholm-frandsen.dk |  |  | 
   Stefan Jacobsen (23-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Stefan Jacobsen
 | 
 Dato :  23-06-06 08:22
 | 
 |  | 
 
            >> Hvis du hyrer en polak, kan han jo skubbe dig de 10% du kører inde i byen 
 >>   )
 >
 > Hvad med lillemor?    Det er jo ikke altid man gider have hende med    Stef 
            
             |  |  | 
  Kent (22-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kent
 | 
 Dato :  22-06-06 22:37
 | 
 |  | 
 "tb" <skodskod@yahoo.com> skrev i en meddelelse
 news:e7f173$djr$1@newsbin.cybercity.dk...
 > Ja ordet er vitterligt besættelse.  Det er så slemt, at min kone der
 ellers
 > er ret god til at samle biler bag sig ala det traktorer gør, kalder mig
 for
 > morfar    >
 >
 > Anyway. Bilen er en cordoba sdi 2000 med et opgivet forbrug på 19,6km/l.
 > Over de 15.000km jeg har ejet den har jeg aldrig været under 20.  Når jeg
 > køre pænt ligger den på 21,5, og de sidste 3.000km har den ligget på
 > 22,6-22,95
 >
 > Nu er spørgsmålet så om jeg kan få den længere op.  Ikke fordi det betyder
 > så meget rent økonomisk (den er jo allerede ret økonomisk), og ikke fordi
 > jeg på nogen måde kan kalde mig utilfreds med forbruget, men mere fordi
 det
 > er blevet en sport.
 >
 > Nå, men jeg kører 40% motorvej (100-115km/t). 50% landevej (80-90) og 10%
 by
 > (35-50)
 >
 > De ca 21 har jeg opnået ved at gi den næste gear ved 1900 omdr. og altså
 > ligge på 1500-1900, undtagen motorvej hvor den ligger på 2500
 >
 > Nu har jeg så forsøgt at gi den næste gear ved 1500, så den ligger på
 > 1100-1500omdr.  Dog forsøgt undgået sejtræk, således at den lå højere på
 > bakker eller ved friskere acc.  Det har så givet knap 23
 >
 > Det skal dog også siges at de knap 23 er sommer, og de 21 er vinter.  Så
 > spørgsmålet er om der reeelt er forskel.
 >
 > Og kan jeg komme længere op - hvordan ?
 >
 >
 Der er også nogle rigtigt gode råd at finde her:
http://www.hejbilist.nu/spara/spara.html Kent.
            
             |  |  | 
  .J.S... (22-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : .J.S...
 | 
 Dato :  22-06-06 22:46
 | 
 |  | 
 "tb" <skodskod@yahoo.com> skrev i en meddelelse 
 news:e7f173$djr$1@newsbin.cybercity.dk...
 > Ja ordet er vitterligt besættelse.  Det er så slemt, at min kone der 
 > ellers er ret god til at samle biler bag sig ala det traktorer gør, kalder 
 > mig for morfar    >
 >
 > Anyway. Bilen er en cordoba sdi 2000 med et opgivet forbrug på 19,6km/l.
 > Over de 15.000km jeg har ejet den har jeg aldrig været under 20.  Når jeg 
 > køre pænt ligger den på 21,5, og de sidste 3.000km har den ligget på 
 > 22,6-22,95
 >
 > Nu er spørgsmålet så om jeg kan få den længere op.  Ikke fordi det betyder 
 > så meget rent økonomisk (den er jo allerede ret økonomisk), og ikke fordi 
 > jeg på nogen måde kan kalde mig utilfreds med forbruget, men mere fordi 
 > det er blevet en sport.
 >
 > Nå, men jeg kører 40% motorvej (100-115km/t). 50% landevej (80-90) og 10% 
 > by (35-50)
 >
 > De ca 21 har jeg opnået ved at gi den næste gear ved 1900 omdr. og altså 
 > ligge på 1500-1900, undtagen motorvej hvor den ligger på 2500
 >
 > Nu har jeg så forsøgt at gi den næste gear ved 1500, så den ligger på 
 > 1100-1500omdr.  Dog forsøgt undgået sejtræk, således at den lå højere på 
 > bakker eller ved friskere acc.  Det har så givet knap 23
 >
 > Det skal dog også siges at de knap 23 er sommer, og de 21 er vinter.  Så 
 > spørgsmålet er om der reeelt er forskel.
 >
 > Og kan jeg komme længere op - hvordan ?
 Der var en udsendelse om Danmarksmesteren i økonomikørsel på et tidspunkt, 
 og en overraskende ting var hvor hurtigt han kørte om hjørner og gennem 
 rundkørsler.
 Det er jo vigtigt ikke at miste fart man har brugt bensin på at opbygge.
 Ellers gik rådene på at holde god afstand og se langt frem i trafikken så 
 man kan slippe speederen og rulle farten af i stedet for at bremse.
 mvh/JS 
            
             |  |  | 
  Preben Riis Sørensen (22-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen
 | 
 Dato :  22-06-06 23:56
 | 
 |  | 
 ".J.S..." <mr_nobody@nowhere.com> skrev
 >
 > Ellers gik rådene på at holde god afstand og se langt frem i trafikken så
 > man kan slippe speederen og rulle farten af i stedet for at bremse.
 
 Et trick er ved den lejlighed at gå i højeste gear og lade den rulle, derved
 opnås længst rulning/mindst motorbremsning med fuel-cut-off .
 --
 M.V.H.
 Preben Riis Sørensen
 preben@esenet.dk
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  Henrik Stidsen (23-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik Stidsen
 | 
 Dato :  23-06-06 18:02
 | 
 |  | 
 
            ..J.S... expressed precisely :
 > Ellers gik rådene på at holde god afstand og se langt frem i trafikken så man 
 > kan slippe speederen og rulle farten af i stedet for at bremse.
 Hvilket også giver et meget bedre trafikflow - man undgår de kraftige 
 opbremsninger og efterfølgende accelerationer.
 -- 
 Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/ Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
  - Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060
            
             |  |  | 
  Christian S (22-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Christian S
 | 
 Dato :  22-06-06 22:51
 | 
 |  | > Nå, men jeg kører 40% motorvej (100-115km/t). 50% landevej (80-90) og 10%
 > by (35-50)
 >
 > De ca 21 har jeg opnået ved at gi den næste gear ved 1900 omdr. og altså
 > ligge på 1500-1900, undtagen motorvej hvor den ligger på 2500
 >
 > Nu har jeg så forsøgt at gi den næste gear ved 1500, så den ligger på
 > 1100-1500omdr.  Dog forsøgt undgået sejtræk, således at den lå højere på
 > bakker eller ved friskere acc.  Det har så givet knap 23
 >
 > Det skal dog også siges at de knap 23 er sommer, og de 21 er vinter.  Så
 > spørgsmålet er om der reeelt er forskel.
 >
 > Og kan jeg komme længere op - hvordan ?
 
 Jeg har selv været ude i den slags uha. har fået min  lille honda civic, som
 standart
 er opgivet til 0-100 på 7.5 til at gå 18.3 km/l på en hel tank.
 Det er noget med at koble ud og lade den trille i god tid. Inden
 lysreguleringer osv.
 Sætte farten lidt op ned af bakker og slække lidt op ad bakker. Ikke for
 meget og
 ikke for lidt.
 Men det der virkligt gav ved mig var at sætte farten længre ned på
 motorvejen
 find dig en god lastbil at følge efter, så skal du bare se.
 Med bilen vil en sænkning også hjælpe, samt smallere dæk.
 Alt dette skal selvfølgelig gøre _uden_ at genere andre i trafikken.
 Mvh
 Christian S
 
 
 
 
 |  |  | 
  Preben Riis Sørensen (22-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen
 | 
 Dato :  22-06-06 23:58
 | 
 |  | 
 "Christian S" <Realbadass@stofanet.dk> skrev
 > Med bilen vil en sænkning også hjælpe, samt smallere dæk.
 > Alt dette skal selvfølgelig gøre _uden_ at genere andre i trafikken.
 Det er nu heller ikke så tit den slags ombygninger præsteres midt på
 vejen...     --
            M.V.H.
 Preben Riis Sørensen
   preben@esenet.dk
            
             |  |  | 
   Kent (23-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kent
 | 
 Dato :  23-06-06 05:37
 | 
 |  | 
 "Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse
 news:449b206d$0$12593$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 >
 > "Christian S" <Realbadass@stofanet.dk> skrev
 > > Med bilen vil en sænkning også hjælpe, samt smallere dæk.
 > > Alt dette skal selvfølgelig gøre _uden_ at genere andre i trafikken.
 >
 > Det er nu heller ikke så tit den slags ombygninger præsteres midt på
 > vejen...     > --
 >            M.V.H.
 > Preben Riis Sørensen
 >   preben@esenet.dk
 >
 LOL!!!!!!!!!!    |  |  | 
  bjørn (23-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : bjørn
 | 
 Dato :  23-06-06 04:01
 | 
 |  | 
 "tb" <skodskod@yahoo.com> skrev i en meddelelse 
 news:e7f173$djr$1@newsbin.cybercity.dk...
 > Ja ordet er vitterligt besættelse.  Det er så slemt, at min kone der 
 > ellers er ret god til at samle biler bag sig ala det traktorer gør, kalder 
 > mig for morfar    >
 >
 > Anyway. Bilen er en cordoba sdi 2000 med et opgivet forbrug på 19,6km/l.
 > Over de 15.000km jeg har ejet den har jeg aldrig været under 20.  Når jeg 
 > køre pænt ligger den på 21,5, og de sidste 3.000km har den ligget på 
 > 22,6-22,95
 >
 > Nu er spørgsmålet så om jeg kan få den længere op.  Ikke fordi det betyder 
 > så meget rent økonomisk (den er jo allerede ret økonomisk), og ikke fordi 
 > jeg på nogen måde kan kalde mig utilfreds med forbruget, men mere fordi 
 > det er blevet en sport.
 >
 > Nå, men jeg kører 40% motorvej (100-115km/t). 50% landevej (80-90) og 10% 
 > by (35-50)
 >
 > De ca 21 har jeg opnået ved at gi den næste gear ved 1900 omdr. og altså 
 > ligge på 1500-1900, undtagen motorvej hvor den ligger på 2500
 >
 > Nu har jeg så forsøgt at gi den næste gear ved 1500, så den ligger på 
 > 1100-1500omdr.  Dog forsøgt undgået sejtræk, således at den lå højere på 
 > bakker eller ved friskere acc.  Det har så givet knap 23
 >
 > Det skal dog også siges at de knap 23 er sommer, og de 21 er vinter.  Så 
 > spørgsmålet er om der reeelt er forskel.
 >
 > Og kan jeg komme længere op - hvordan ?
 >
 har du vurderet psykologbistand?
 ikke til bilen..... 
            
             |  |  | 
  Klaus D. Mikkelsen (23-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen
 | 
 Dato :  23-06-06 05:44
 | 
 |  |  |  |  | 
  Karsten Feddersen (23-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Karsten Feddersen
 | 
 Dato :  23-06-06 06:06
 | 
 |  | 
 
            Hej
 tb wrote:
 > Og kan jeg komme længere op - hvordan ? 
 Jeg hørte engang en af de der køre-langt-på-literen-racer-kørere som 
 sagde at forbrugets største fjende var ikke speederen, men bremsen. Hver 
 gang man kunne undgå brugen af bremsen sparede man brændstof.
 -- 
 Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüßen
 Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk |  |  | 
  Ukendt (23-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  23-06-06 07:54
 | 
 |  | 
 "Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse
 
 Hver
 > gang man kunne undgå brugen af bremsen sparede man brændstof.
 >
 Besparelsen bliver "spist op" når bremserne skal udskiftes, de "dør" når der
 sjældent bremses i gennem. Værst med skivebremser bag til :(.
 
 
 
 
 |  |  | 
  Stefan Jacobsen (23-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Stefan Jacobsen
 | 
 Dato :  23-06-06 08:26
 | 
 |  | 
 
            > Jeg hørte engang en af de der køre-langt-på-literen-racer-kørere som sagde 
 > at forbrugets største fjende var ikke speederen, men bremsen. Hver gang 
 > man kunne undgå brugen af bremsen sparede man brændstof.
 >
 Så det gæder simpelthen om at have hornet i bund og så bare køre over alt og 
 alle    Det er lidt lige som at mindske risikoen for uheld, vel at opholde 
 sig mindst muligt på vejen ad gangen   )
 Stefan 
            
             |  |  | 
  Per Henneberg Kriste~ (23-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~
 | 
 Dato :  23-06-06 12:15
 | 
 |  | Karsten Feddersen wrote:
 > Hej
 
 > tb wrote:
 >> Og kan jeg komme længere op - hvordan ?
 
 > Jeg hørte engang en af de der køre-langt-på-literen-racer-kørere som
 > sagde at forbrugets største fjende var ikke speederen, men bremsen.
 > Hver gang man kunne undgå brugen af bremsen sparede man brændstof.
 
 Det er jo så også rigtigt til en vis grænse. Det gælder om at køre rundt i
 svingene med en vis hastighed (man skal køre i så højt gear som muligt), så
 det kunne godt forekomme at man kørte sidelæns på grusvejene.
 
 Men økonomikørsel i konkurrenceform er ikke kun at køre langt på literen,
 men at komme frem til en masse poster inden for 1 minut. Kom man 1 sekund
 for sent, så koster det strafliter og kommer man 1 sekund for tidligt koster
 det strafliter. Man må godt komme for tidligt, men så skal man holde og
 vente på at køre hen til posten og så _har_ man jo brugt for meget brændstof
 ude på ruten til at komme for tidligt.
 
 Når jeg skriver 1 minut mener jeg at skal man ankomme ved en post 7.02, så
 har man fra 7.02.00 til 7.02.59.
 
 
 --
 Per, Esbjerg
 
 
 
 
 |  |  | 
  Michael Jørgensen (23-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Michael Jørgensen
 | 
 Dato :  23-06-06 07:21
 | 
 |  | [snip]
 > Anyway. Bilen er en cordoba sdi 2000 med et opgivet forbrug på 19,6km/l.
 > Over de 15.000km jeg har ejet den har jeg aldrig været under 20.  Når jeg
 > køre pænt ligger den på 21,5, og de sidste 3.000km har den ligget på
 > 22,6-22,95
 
 Meget pæne tal må man sig.
 
 Er de beregnet ved optankninger, eller fra kørecomputeren?
 
 Mvh
 Michael
 
 
 
 
 |  |  | 
  tb (23-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : tb
 | 
 Dato :  23-06-06 07:59
 | 
 |  | > Meget pæne tal må man sig.
 >
 > Er de beregnet ved optankninger, eller fra kørecomputeren?
 
 Optanktninger, da der ikke er kørecomputer....
 
 
 
 
 |  |  | 
  PetrolHead (23-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : PetrolHead
 | 
 Dato :  23-06-06 07:33
 | 
 |  | 
 Christian S skrev:
 
 > Jeg har selv været ude i den slags uha. har fået min  lille honda civic, som
 > standart
 > er opgivet til 0-100 på 7.5 til at gå 18.3 km/l på en hel tank.
 > Det er noget med at koble ud og lade den trille i god tid. Inden
 > lysreguleringer osv.
 
 Så er det faktisk bedre at lade den rulle i gear. Godtnok ruller bilen
 så heller ikke så langt, men til gengæld laver motoren så Fuel
 Cut-Off, så at motoren ikke bliver "fordret" med benzin til at
 omdrejnignerne igen er nede omkring ~1500. Ved at træde koblingen i
 bund dykker omdrejningerne under 1500 og moteren vil så have sit
 tomgangsforbrug.
 
 Fuel Cut-Off metoden virker så kun på nyere biler, da jeg mener at
 EFI er en betingelse for at man kan have det.
 
 
 
 |  |  | 
  Per Henneberg Kriste~ (23-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~
 | 
 Dato :  23-06-06 07:53
 | 
 |  | PetrolHead wrote:
 > Christian S skrev:
 
 >> Jeg har selv været ude i den slags uha. har fået min  lille honda
 >> civic, som standart
 >> er opgivet til 0-100 på 7.5 til at gå 18.3 km/l på en hel tank.
 >> Det er noget med at koble ud og lade den trille i god tid. Inden
 >> lysreguleringer osv.
 >
 > Så er det faktisk bedre at lade den rulle i gear. Godtnok ruller bilen
 > så heller ikke så langt, men til gengæld laver motoren så Fuel
 > Cut-Off, så at motoren ikke bliver "fordret" med benzin til at
 > omdrejnignerne igen er nede omkring ~1500. Ved at træde koblingen i
 > bund dykker omdrejningerne under 1500 og moteren vil så have sit
 > tomgangsforbrug.
 
 Ovenstående er forkert.
 
 Først finder du ud af hvor langt din bil ruller med fuelcutoff. Så finder du
 ud af hvor langt din bil ruller i frigear. Så regner du ud hvor meget
 brændstof du bruger mens bilen går i tomgang over den strækning den kan løbe
 i frigear og holder det op imod hvor meget brændstof bilen bruger når den
 kører ud ad lige vej på den strækning inden du har tænkt dig at bruge
 motorbremsen.
 
 Jeg er ret sikker på at hvis du gør som ovenstående, vil du komme frem til
 at det er billigst brændstofmæssigt at sætte bilen i frigear og lade den
 løbe farten af.
 
 --
 Per, Esbjerg
 Tidligere dobbelt DK-mester i økonomiløb i Golf GTD, noget med 28 på literen
 (ca.!).
 
 
 
 
 |  |  | 
   Klaus D. Mikkelsen (23-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen
 | 
 Dato :  23-06-06 08:07
 | 
 |  | 
 
            Per Henneberg Kristensen skriver:
 > 
 > Først finder du ud af hvor langt din bil ruller med fuelcutoff. Så finder du
 > ud af hvor langt din bil ruller i frigear. Så regner du ud hvor meget
 > brændstof du bruger mens bilen går i tomgang over den strækning den kan løbe
 > i frigear og holder det op imod hvor meget brændstof bilen bruger når den
 > kører ud ad lige vej på den strækning inden du har tænkt dig at bruge
 > motorbremsen.
 > 
 > Jeg er ret sikker på at hvis du gør som ovenstående, vil du komme frem til
 > at det er billigst brændstofmæssigt at sætte bilen i frigear og lade den
 > løbe farten af.
 Nu bor du, hvor der er helt fladt, der skal det nok passe. Men, her hvor
 jeg bor er der mange bakker og det går nedad mod mange af
 standsningsstederne. Her vil frigear blot betyde at farten accellereres
 yderligere og heraf følgende mere slid på bremsen, når der skal
 standses. Hvorimod at holde den i gear betyder at der bremses let og
 ikke bruges brændstof.
 Klaus
 -- 
  Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk    Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
                  http://home6.inet.tele.dk/moppe      Turbogrilstarter: http://home6.inet.tele.dk/moppe/tgs.html |  |  | 
    Per Henneberg Kriste~ (23-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~
 | 
 Dato :  23-06-06 08:34
 | 
 |  | Klaus D. Mikkelsen wrote:
 > Per Henneberg Kristensen skriver:
 
 > Nu bor du, hvor der er helt fladt, der skal det nok passe. Men, her
 > hvor jeg bor er der mange bakker og det går nedad mod mange af
 > standsningsstederne. Her vil frigear blot betyde at farten
 > accellereres yderligere og heraf følgende mere slid på bremsen, når
 > der skal standses. Hvorimod at holde den i gear betyder at der
 > bremses let og ikke bruges brændstof.
 
 Det har du naturligvis ret i. Det er også en af de trick der blev brugt når
 man kører økonomikørsel. Problemet er så her at man kommer så meget omkring
 i et landskab som man ikke kender at det er svært at forudse :)
 
 Opdager man at man skal have ekstra fart af, skal bilen naturligvis i gear,
 hvis det er brændstofbesparelse vi snakker.
 
 Man skal så lige huske at sætte ekstra penge af til vedligeholdelse af
 bremserne, som en anden også skriver, især hvis der er skiver bagtil. Det
 har jeg og det koster en adskillelse minimum en gang om året, helst lige
 inden vintersæsonen.
 
 Bremserne har godt af at blive brugt ganske seriøst ind i mellem. Også af
 hensyn til rustbelægninger på skiverne.
 
 --
 Per, Esbjerg
 
 
 
 
 |  |  | 
  tb (23-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : tb
 | 
 Dato :  23-06-06 07:59
 | 
 |  | 
 Fuel Cut-Off metoden virker så kun på nyere biler, da jeg mener at
 EFI er en betingelse for at man kan have det.
 
 
 Og EFI er ?
 
 
 
 
 |  |  | 
   Klaus D. Mikkelsen (23-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen
 | 
 Dato :  23-06-06 08:02
 | 
 |  |  |  |  | 
  Per Henneberg Kriste~ (23-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~
 | 
 Dato :  23-06-06 08:31
 | 
 |  | PetrolHead wrote:
 > Christian S skrev:
 
 > Fuel Cut-Off metoden virker så kun på nyere biler, da jeg mener at
 > EFI er en betingelse for at man kan have det.
 
 Min TDI´er har det - den er fra 97. Jeg kan se det når jeg putter en VAGCOM
 på den.
 
 Min 93 Mondeo .. well, hvis jeg kørte ned ad bakke, helst i Alperne, i 1.
 eller 2. gear og slap speederen ved 6.000 omdrejninger, så kunne jeg omkring
 4.000 omdrejninger (husker ikke lige nøjagtigt hvor) mærke at den lige som
 fik et skub og løb lidt lettere - jeg går ud fra at det var ved det
 omdrejningstal motoren begyndte at få noget benzin.
 
 På det tidspunkt var der klager over andre biler (husker ikke hvilke, men
 det var ikke VW :)), som ved lavere omdrejninger fik et skub fremad,
 formentlig fordi disse biler fik denne indsprøjtning ved lavere omdrejninger
 og det således var nemmere at mærke.
 
 En anden historie var disse Mondeo´er med klimaanlæg som blev sat i arbejde
 så hurtigt at det var irriterende at køre med, også når man kørte ud ad
 landevejen, fordi speederen pludselig skulle have ekstra gas for at holde en
 given hastighed. Det lavede de så om på hen ad vejen.
 
 --
 Per, Esbjerg
 
 
 
 
 |  |  | 
  Per Henneberg Kriste~ (23-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~
 | 
 Dato :  23-06-06 08:01
 | 
 |  | 
 
            tb wrote:
 > Ja ordet er vitterligt besættelse.  Det er så slemt, at min kone der
 > ellers er ret god til at samle biler bag sig ala det traktorer gør,
 > kalder mig for morfar    Velkommen i klubben, som jeg også er medlem af det meste af tiden :)
 > Nå, men jeg kører 40% motorvej (100-115km/t). 50% landevej (80-90) og
 > 10% by (35-50)
 Hold dig til 90 på motorvejen (så generer du ikke lastbilerne) og 80 på 
 landevejen.
 > De ca 21 har jeg opnået ved at gi den næste gear ved 1900 omdr. og
 > altså ligge på 1500-1900, undtagen motorvej hvor den ligger på 2500
 >
 > Nu har jeg så forsøgt at gi den næste gear ved 1500, så den ligger på
 > 1100-1500omdr.  Dog forsøgt undgået sejtræk, således at den lå højere
 > på bakker eller ved friskere acc.  Det har så givet knap 23
 Sejtræk er ok, men undgå så vidt muligt at skulle i et lavere gear op ad 
 bakke ved at give lidt mere gas inden du kommer til bakken.
 > Det skal dog også siges at de knap 23 er sommer, og de 21 er vinter. Så 
 > spørgsmålet er om der reeelt er forskel.
 Spørger du brændstof(!)selskaberne, så er der ingen forskel, men jeg oplever 
 en forskel i det virkelige liv. Om det så er pga. et højere forbrug ved 
 koldstart eller om der er en forskel i kvaliteten i brændstoffet skal jeg 
 ikke kunne sige, idet jeg endnu ikke har prøvet at brænde en hel tankfuld af 
 ved vintertid (det kræver 1000+ km under samme forhold som der køres under 
 om sommeren). Men i gamle dage - for 20 år siden - var der tydelig forskel 
 ved overgang fra og til vinter, idet brændstofforbruget pludselig hhv. steg 
 og faldt fra den ene tankfuld til den anden (dengang kørte jeg i et meget 
 fast kørselsmønster).
 > Og kan jeg komme længere op - hvordan ?
 Som du selv er inde på - så hurtigt i højeste som muligt uden at træde 
 speederen i bund. Når du så er kommet i højeste gear gælder det om at køre 
 så langsomt som muligt.
 Jeg var engang ankommet til en messe i det nordlige Tyskland som jeg 
 opdagede var en landbrugsmesse og ikke en biludstilling, så jeg besluttede 
 mig for at køre hjem med det samme ad små veje med lav hastighed. Jeg husker 
 ikke hvor langt jeg kom op, men jeg kørte noget mere end de 23-24 km/l som 
 jeg normalt kørte.
 -- 
 Per, Esbjerg 
            
             |  |  | 
  Martin Bak (23-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin Bak
 | 
 Dato :  23-06-06 09:19
 | 
 |  | 
 "Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en meddelelse
 news:449b91a1$0$90506$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >
 >> Det skal dog også siges at de knap 23 er sommer, og de 21 er vinter. Så
 >> spørgsmålet er om der reeelt er forskel.
 >
 > Spørger du brændstof(!)selskaberne, så er der ingen forskel, men jeg
 > oplever en forskel i det virkelige liv. Om det så er pga. et højere
 > forbrug ved koldstart eller om der er en forskel i kvaliteten i
 > brændstoffet skal jeg ikke kunne sige, idet jeg endnu ikke har prøvet at
 > brænde en hel tankfuld af ved vintertid (det kræver 1000+ km under samme
 > forhold som der køres under om sommeren). Men i gamle dage - for 20 år
 > siden - var der tydelig forskel ved overgang fra og til vinter, idet
 > brændstofforbruget pludselig hhv. steg og faldt fra den ene tankfuld til
 > den anden (dengang kørte jeg i et meget fast kørselsmønster).
 >
 
 Kunne det ikke tænkes at det større strømforbrug i frostvejr har en del af
 skylden? El-bagrude, -fuld fart på forrudedefrosteren osv.
 
 Martin
 
 
 
 
 |  |  | 
   Per Henneberg Kriste~ (23-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~
 | 
 Dato :  23-06-06 12:16
 | 
 |  | Martin Bak wrote:
 > "Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en
 > meddelelse news:449b91a1$0$90506$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 
 >> dage - for 20 år siden - var der tydelig forskel ved overgang fra og
 >> til vinter, idet brændstofforbruget pludselig hhv. steg og faldt fra
 >> den ene tankfuld til den anden (dengang kørte jeg i et meget fast
 >> kørselsmønster).
 
 > Kunne det ikke tænkes at det større strømforbrug i frostvejr har en
 > del af skylden? El-bagrude, -fuld fart på forrudedefrosteren osv.
 
 Det har selvfølgelig lidt at sige, men det kommer ikke som jeg beskriver
 det - fra den ene tank til den anden.
 
 --
 Per, Esbjerg
 
 
 
 
 |  |  | 
  Christian B. Andrese~ (23-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Christian B. Andrese~
 | 
 Dato :  23-06-06 08:54
 | 
 |  | 
 tb wrote:
 > Nu har jeg så forsøgt at gi den næste gear ved 1500, så den ligger på
 > 1100-1500omdr.  Dog forsøgt undgået sejtræk, således at den lå højere på
 > bakker eller ved friskere acc.  Det har så givet knap 23
 Jeg har hørt at sejtræk er hårdt for toppakningen og et skift af den
 koster sikkert meget mere brændstof end man vil spare på flere år.
 -- 
 Christian
http://www.yee-haw.dk MSN: spørg...
            
             |  |  | 
  tb (23-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : tb
 | 
 Dato :  23-06-06 09:28
 | 
 |  | tb wrote:
 > Nu har jeg så forsøgt at gi den næste gear ved 1500, så den ligger på
 > 1100-1500omdr.  Dog forsøgt undgået sejtræk, således at den lå højere på
 > bakker eller ved friskere acc.  Det har så givet knap 23
 
 Jeg har hørt at sejtræk er hårdt for toppakningen og et skift af den
 koster sikkert meget mere brændstof end man vil spare på flere år.
 
 
 Sejtræk ER hårdt for motoren. specielt hvis den kommer derned hvor den ikke
 vil være med.  En toppakninger klarer jeg dog nemt selv, jeg er mere
 bekymret for hovedlejre mv...
 
 
 
 
 |  |  | 
  Kent Oldhøj (23-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kent Oldhøj
 | 
 Dato :  23-06-06 09:18
 | 
 |  | 
 
            "tb" <skodskod@yahoo.com> wrote in news:e7f173$djr$1
 @newsbin.cybercity.dk:
 > Og kan jeg komme længere op - hvordan?
 Som gammel 2CV ejer kender jeg til betydningen af ordet 
 "undermotoriseret"    Man lærte hurtigt nogle tricks for at holde gyngen 
 i bevægelse, som i mange tilfælde også kan bruges til at give et lavere 
 brændstofforbrug.
 Nogle råd kan synes banale, eller du har allerede sat checkmærke ved dem, 
 men jeg bringer nu hele listen alligevel:
 1) Sørg for at bilen er tip top mekanisk. Dæktryk er ekstremt vigtigt, 
 gerne 2-3% for højt men ikke mere.
 2) Sørg for at vindmodstanden er minimal. Væk med tagbøjler, dæk 
 overflødige åbninger til, luk ruderne.
 3) Minimér vægten. Ud med overflødige barnestole, sælg de tomme flasker 
 osv. (og tagbøjlerne skal i garagen!)
 4) Kørestil. Det der koster brændstof er acceleration og unødig 
 hastighed. Det koster mere brændstof at være 5 km om at nå op på 
 motorvejsfart i højeste gear, end hvis man hurtigt accelererer op og 
 holder en konstant fart for resten. Men ikke fuld F1 acceleration. 
 Hellere speederen i bund og gearskift ved maksimum moment.
 Er du nødt til at bremse, så kørte du med unødig hastighed... Se frem i 
 trafikken og tag farten af inden du er nødt til at lave en opbremsning.
 5) Læg dig i læ bag en lastvogn. 2CV'en gik normalt 16 på literen og helt 
 op til 20 km/l ved langture med konstant fart. Men i læ bag en lastvogn 
 trillede den snildt 22-23 km/l. Alternativt kan du nøjes med at køre i 
 medvind    |  |  | 
  tb (23-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : tb
 | 
 Dato :  23-06-06 09:30
 | 
 |  | 
 
            > 4) Kørestil. Det der koster brændstof er acceleration og unødig
 > hastighed. Det koster mere brændstof at være 5 km om at nå op på
 > motorvejsfart i højeste gear, end hvis man hurtigt accelererer op og
 > holder en konstant fart for resten. Men ikke fuld F1 acceleration.
 Det var sådan en ting jeg var i tvivl om. kan andre bekræfte den teknik?
 > 5) Læg dig i læ bag en lastvogn. 2CV'en gik normalt 16 på literen og helt
 > op til 20 km/l ved langture med konstant fart. Men i læ bag en lastvogn
 > trillede den snildt 22-23 km/l. Alternativt kan du nøjes med at køre i
 > medvind    Jep, det kender jeg fra MC, der har elendige CW værdier.  Men jeg ender 
 oftest med at overhale lastbilen selvom jeg ikke har lyst til at køre 
 hurtigere, blot for at have lidt at se på undervejs    |  |  | 
  Per Henneberg Kriste~ (23-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~
 | 
 Dato :  23-06-06 12:24
 | 
 |  | Kent Oldhøj wrote:
 
 > 4) Kørestil. Det der koster brændstof er acceleration og unødig
 > hastighed. Det koster mere brændstof at være 5 km om at nå op på
 > motorvejsfart i højeste gear, end hvis man hurtigt accelererer op og
 > holder en konstant fart for resten. Men ikke fuld F1 acceleration.
 > Hellere speederen i bund og gearskift ved maksimum moment.
 
 Ikke gearskifte ved maks. moment - gearskifte ved så lave omdrejninger som
 muligt.
 
 --
 Per, Esbjerg
 
 
 
 
 |  |  | 
  Ukendt (23-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  23-06-06 10:45
 | 
 |  | 
 
            > Ja ordet er vitterligt besættelse.  Det er så slemt, at min kone der 
 > ellers er ret god til at samle biler bag sig ala det traktorer gør, kalder 
 > mig for morfar    Jeres slags skulle ha taget jeres kørekort !! uden pis !!
 Det er jer der får utålmodige billister til at lave overhalinger fordi i er 
 sådan nogle ufattelige nærrigrøve, som ikke fatter at trafikken skal 
 afvikles og ikke indvikles !!
 Hvorfor skal vi slæves med folk som jer, hvorfor skal alle vi andre 
 frustreres over at i er så nærrige, at i ikke kan få bilen op på 50 eller 80 
 på under 5 minutter?
 Køb en cykel og lad os der har råd til at køre i bil, køre bil !
 Bare min mening.
 /Juel
            
             |  |  | 
  Molnit (23-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Molnit
 | 
 Dato :  23-06-06 11:24
 | 
 |  | 
 
            Juel skrev:
 >> Ja ordet er vitterligt besættelse.  Det er så slemt, at min kone der 
 >> ellers er ret god til at samle biler bag sig ala det traktorer gør, kalder 
 >> mig for morfar    > 
 > Jeres slags skulle ha taget jeres kørekort !! uden pis !!
 > 
 > Det er jer der får utålmodige billister til at lave overhalinger fordi i er 
 > sådan nogle ufattelige nærrigrøve, som ikke fatter at trafikken skal 
 > afvikles og ikke indvikles !!
 > 
 > Hvorfor skal vi slæves med folk som jer, hvorfor skal alle vi andre 
 > frustreres over at i er så nærrige, at i ikke kan få bilen op på 50 eller 80 
 > på under 5 minutter?
 > 
 > Køb en cykel og lad os der har råd til at køre i bil, køre bil !
 > 
 > Bare min mening.
    Et surt opstød for ham der har 10min. cykel tur til arbejdet ;) Men jeg 
 gir dig ret i, at brændstof økonomi, er ikke vigtigere end trafik 
 sikkerhed, så det med at snøvle rundt på motorvejen med 70-80km/t  er 
 uhørt tåbeligt(midtersporet og tredje spor, fordi man vil overhale en 
 lastbil, eller trailer, men ik vil spede op), eller de 50-60km/t på 
 landeveje osv. Især når vi snakker om at hive 1 ekstra km/L hjem, da 
 dette er så lidt i øre at det er til at tude over. Vigtigste er at bilen 
 køre sundt, og fornuftigt, og at man køre fornuftigt og følger 
 trafikken. f.eks. er inderbanen rigtig god hvis man skal spare 
 brændstof, især bag en lastbil osv. så er man i læ, og derved køre 
 ekstra langt literen. Og så længe man er bag en lastbil, så er man ikke 
 til gene for dem i anden og tredje kørebane.(ser lige bort for lastbiler 
 der overhaler, men det blir jo snart forbudt i hele dk. hvis vi er heldige).
 -- 
 VH
 Lars Molnit
 MZ ETZ 300 CDi ReedValve, MZ TS 250/1 Supra5
 Suzuki GSF-R 1200, Citroen Saxo 1,5D
 "www.dfmc.dk/Lars_Molnit"  , "www.molnit.com" |  |  | 
  Per Henneberg Kriste~ (23-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~
 | 
 Dato :  23-06-06 12:19
 | 
 |  | Juel wrote:
 
 > Hvorfor skal vi slæves med folk som jer, hvorfor skal alle vi andre
 > frustreres over at i er så nærrige, at i ikke kan få bilen op på 50
 > eller 80 på under 5 minutter?
 
 > Køb en cykel og lad os der har råd til at køre i bil, køre bil !
 
 Hvad med at lade os som har _tid_ til at køre bil (og nyde det) og så kan
 _du_ tage cyklen!
 
 --
 Per, Esbjerg
 
 
 
 
 |  |  | 
   Jørgen Nielsen (23-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jørgen Nielsen
 | 
 Dato :  23-06-06 22:18
 | 
 |  | forfanden hvor har Juel ret
 
 I er til fare i trafikken, hvis i ikke var der kunne vi spare mange uheld
 
 Jørgen
 
 
 "Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> wrote in message
 news:449bce29$0$90513$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > Juel wrote:
 >
 >> Hvorfor skal vi slæves med folk som jer, hvorfor skal alle vi andre
 >> frustreres over at i er så nærrige, at i ikke kan få bilen op på 50
 >> eller 80 på under 5 minutter?
 >
 >> Køb en cykel og lad os der har råd til at køre i bil, køre bil !
 >
 > Hvad med at lade os som har _tid_ til at køre bil (og nyde det) og så kan
 > _du_ tage cyklen!
 >
 > --
 > Per, Esbjerg
 >
 
 
 
 
 |  |  | 
    Klaus D. Mikkelsen (24-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen
 | 
 Dato :  24-06-06 05:39
 | 
 |  | 
 
            "Jørgen Nielsen" skriver:
 > 
 > forfanden hvor har Juel ret
 I hvad ?
 
 > I er til fare i trafikken, hvis i ikke var der kunne vi spare mange uheld
 Jeg går ca 20 km/l i en Golf V. Jeg tror ikke engang at du ville opdage
 at du kørte efter mig.
 At køre økonomisk har meget med at være forudseende at gøre. Faktisk er
 vi mere opmærksomme end dig der ræser rundt, blev _du_ hjemme kunne vi
 spare mange uheld.
 Klaus
 -- 
  Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk    Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
                  http://home6.inet.tele.dk/moppe      Turbogrilstarter: http://home6.inet.tele.dk/moppe/tgs.html |  |  | 
     tb (24-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : tb
 | 
 Dato :  24-06-06 08:28
 | 
 |  | >> I er til fare i trafikken, hvis i ikke var der kunne vi spare mange uheld
 
 Jeg er overrasket over denne drejning.  At køre økonomisk har intet med at
 køre 50km/t på en motorvej at gøre.  Jeg vil nærmest sige det modsatte. Og
 jeg gad ihvertilfælde godt at se en reference der kunne underbygge din
 påstand!
 
 Og hvorfor skal folk accelerere som sindsyge hen til næste røde kryds for at
 holde stille igen.  Magen til miljøsvineri, magen til stress faktor, mangen
 til unødvendighed
 
 
 Mvh TB, der nægter at komme under 20km/l selvom det tydligvis irriterer
 nogle :)
 
 
 
 
 |  |  | 
    Per Henneberg Kriste~ (24-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~
 | 
 Dato :  24-06-06 16:28
 | 
 |  | Jørgen Nielsen wrote:
 > forfanden hvor har Juel ret
 >
 > I er til fare i trafikken, hvis i ikke var der kunne vi spare mange
 > uheld
 
 Nu topposter du, så det er lidt svært at se hvad det egentlig er du vil
 svare på.
 
 Vi venter alle sammen meget spændt mens du uddyber!
 
 
 >
 > Jørgen
 >
 >
 > "Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> wrote in message
 > news:449bce29$0$90513$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >> Juel wrote:
 >>
 >>> Hvorfor skal vi slæves med folk som jer, hvorfor skal alle vi andre
 >>> frustreres over at i er så nærrige, at i ikke kan få bilen op på 50
 >>> eller 80 på under 5 minutter?
 >>
 >>> Køb en cykel og lad os der har råd til at køre i bil, køre bil !
 >>
 >> Hvad med at lade os som har _tid_ til at køre bil (og nyde det) og
 >> så kan _du_ tage cyklen!
 >>
 >> --
 >> Per, Esbjerg
 
 
 
 
 |  |  | 
    Per Henneberg Kriste~ (24-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~
 | 
 Dato :  24-06-06 16:30
 | 
 |  | Jørgen Nielsen wrote:
 > forfanden hvor har Juel ret
 >
 > I er til fare i trafikken, hvis i ikke var der kunne vi spare mange
 > uheld
 
 Det ser desværre ud til at det er dig der er til fare for trafikken. Du har
 selv skrevet:
 
 > Jeg har for 14 dage siden købt en ny bil (KIA RIO (den nye). I følge
 > specifikationerne skulle den kunne køre ca. 16,8 km/l ved blandet
 > kørsel. Jeg har indtil videre ikke kunnet få den til at køre mere end
 > 10,8 km/l. Forhandleren siger jeg skal tage den med ro - det bliver
 > meget bedre når den er kørt til - skal jeg tro på ham?.
 
 Speederen i bund hele tiden, ehh?
 
 --
 Per, Esbjerg
 
 
 
 
 |  |  | 
  Leo_Jensen (23-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Leo_Jensen
 | 
 Dato :  23-06-06 11:53
 | 
 |  | 
 tb wrote:
 > > 4) Kørestil. Det der koster brændstof er acceleration og unødig
 > > hastighed. Det koster mere brændstof at være 5 km om at nå op på
 > > motorvejsfart i højeste gear, end hvis man hurtigt accelererer op og
 > > holder en konstant fart for resten. Men ikke fuld F1 acceleration.
 >
 > Det var sådan en ting jeg var i tvivl om. kan andre bekræfte den teknik?
 
 Jeg tror ikke på den. Min 2CV går normalt 14-16 km/l, men efter en
 'klemmer' for nylig, hvor motoren stoppede ret brat og lavede grimme
 lyde (og stadig klaprer en del) kører jeg forsigtigt, ingen bundgas.
 Tændingen står skidt, så jeg justerer speederfoden efter om motoren
 tændingsbanker...
 Resultatet er 19 km/l og transporttiden er den samme, det er bare noget
 mere kedeligt at køre og helt sikkert irriterende for dem der fanges
 bagved, når en bakke får mig ned på 70 km/t. Jeg vil holde med Juel
 i at man skal følge trafikken i stedet for at køre ultraøkonomisk.
 
 Leo
 
 
 
 |  |  | 
 |  |