|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Metallisk knirken/klirren i Fiesta ST - De~ Fra : Kasper Hansen [8270]
 | 
 Dato :  16-06-06 17:40
 | 
 |  | Fortsættelse af tråden "Knirkelyd i ny Fiesta ST - hvad kan det være?" d.
 11/06...
 Efter at have kørt lidt mere i Fiesta'en, har jeg bemærket at lyden kun
 opstår i 1. og 2. gear ved ikke-blid acceleration. Det drejer sig om sådan
 en metallisk raslende/klirrende lyd - lidt svært at beskrive.
 I første omgang var jeg overbevist om at lyden kom fra udstødningen, men jeg
 er bange for at det er gearkassen der er kilden. Hvis jeg kobler ud og lader
 den tage omdrejninger langsomt, er der ingenting (udover motorlyd) at
 høre -det samme hvis den får lov at trække hele vejen op i 3. gear. Lyden
 synes samtidig noget tydeligere i 2. gear end 1.
 
 Nogen bud på hvad det kan være? Det er helt sikkert at Ford kommer til at
 kigge på den, men det var rart at få nogle inputs inden...
 
 /Kasper Hansen
 
 
 
 
 |  |  | 
  Ukendt (16-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  16-06-06 17:47
 | 
 |  | 
 "Kasper Hansen [8270]" <news@SLETpostmand.com> skrev i en meddelelse
 news:4492de7b$0$67261$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
 > Fortsættelse af tråden "Knirkelyd i ny Fiesta ST - hvad kan det være?" d.
 > 11/06...
 > Efter at have kørt lidt mere i Fiesta'en, har jeg bemærket at lyden kun
 > opstår i 1. og 2. gear ved ikke-blid acceleration. Det drejer sig om sådan
 > en metallisk raslende/klirrende lyd - lidt svært at beskrive.
 > I første omgang var jeg overbevist om at lyden kom fra udstødningen, men
 > jeg er bange for at det er gearkassen der er kilden. Hvis jeg kobler ud og
 > lader den tage omdrejninger langsomt, er der ingenting (udover motorlyd)
 > at høre -det samme hvis den får lov at trække hele vejen op i 3. gear.
 > Lyden synes samtidig noget tydeligere i 2. gear end 1.
 >
 > Nogen bud på hvad det kan være? Det er helt sikkert at Ford kommer til at
 > kigge på den, men det var rart at få nogle inputs inden...
 
 Stadig..varmeskjold eller katalysator....eller måske tændingsbanken...prøv
 evt med 98 oktan
 
 --
 Tom
 
 
 
 
 |  |  | 
  Kasper Hansen [8270] (16-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kasper Hansen [8270]
 | 
 Dato :  16-06-06 18:18
 | 
 |  | > Stadig..varmeskjold eller katalysator....eller måske tændingsbanken...prøv
 > evt med 98 oktan
 
 Jammen hvordan kan det forklare at det kun sker i 1. og 2. gear? Samme
 omdrejningstal i f.eks. 3 gear giver ikke den lyd.
 
 /Kasper Hansen
 
 
 
 
 |  |  | 
   Ukendt (16-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  16-06-06 18:59
 | 
 |  | 
 "Kasper Hansen [8270]" <news@SLETpostmand.com> skrev i en meddelelse
 news:4492e72e$0$67261$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
 >> Stadig..varmeskjold eller katalysator....eller måske
 >> tændingsbanken...prøv evt med 98 oktan
 >
 > Jammen hvordan kan det forklare at det kun sker i 1. og 2. gear? Samme
 > omdrejningstal i f.eks. 3 gear giver ikke den lyd.
 
 Måden som motoren belastes på....jeg ville ikke udelukke de simple ting før
 det var undersøgt. Man kan let banke lidt på skjoldene og fylde 98 oktan på
 bilen
 
 --
 Tom
 
 
 
 
 |  |  | 
    Kasper Hansen [8270] (16-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kasper Hansen [8270]
 | 
 Dato :  16-06-06 19:25
 | 
 |  | > Måden som motoren belastes på....jeg ville ikke udelukke de simple ting
 > før det var undersøgt. Man kan let banke lidt på skjoldene og fylde 98
 > oktan på bilen
 
 Det er klart... det er da også et forsøg værd. Den skal alligevel snart
 tankes...
 
 Tak :)
 
 /Kasper Hansen
 
 
 
 
 |  |  | 
     Ukendt (16-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  16-06-06 21:24
 | 
 |  | 
 "Kasper Hansen [8270]" <news@SLETpostmand.com> skrev i en meddelelse
 news:4492f719$0$60783$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
 >> Måden som motoren belastes på....jeg ville ikke udelukke de simple ting
 >> før det var undersøgt. Man kan let banke lidt på skjoldene og fylde 98
 >> oktan på bilen
 >
 > Det er klart... det er da også et forsøg værd. Den skal alligevel snart
 > tankes...
 >
 > Tak :)
 
 98 oktan + bankesensor ?
 Er der noget jeg har misforstået ?
 
 
 
 
 |  |  | 
      Ukendt (16-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  16-06-06 21:39
 | 
 |  | 
 "Olsen" <-> skrev i en meddelelse
 news:4493137b$0$132$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 >
 > "Kasper Hansen [8270]" <news@SLETpostmand.com> skrev i en meddelelse
 > news:4492f719$0$60783$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
 >>> Måden som motoren belastes på....jeg ville ikke udelukke de simple ting
 >>> før det var undersøgt. Man kan let banke lidt på skjoldene og fylde 98
 >>> oktan på bilen
 >>
 >> Det er klart... det er da også et forsøg værd. Den skal alligevel snart
 >> tankes...
 >>
 >> Tak :)
 >
 > 98 oktan + bankesensor ?
 > Er der noget jeg har misforstået ?
 
 Ja....så siger man "98 oktan er ikke nødvendig fordi bilen har bankesensor"
 såfremt at dette er tilfældet
 
 --
 Tom
 
 
 
 
 |  |  | 
       Brian (16-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian
 | 
 Dato :  16-06-06 21:41
 | 
 |  | 
 
            Tom wrote:
 > Ja....så siger man "98 oktan er ikke nødvendig fordi bilen har
 > bankesensor" såfremt at dette er tilfældet
 Og det har alle moderne motorer vel... selv i en Ford    /Brian 
            
             |  |  | 
        Ukendt (16-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  16-06-06 22:06
 | 
 |  | 
 "Brian" <nej@tak.du> skrev i en meddelelse 
 news:44931739$0$15786$14726298@news.sunsite.dk...
 > Tom wrote:
 >
 >> Ja....så siger man "98 oktan er ikke nødvendig fordi bilen har
 >> bankesensor" såfremt at dette er tilfældet
 >
 > Og det har alle moderne motorer vel... selv i en Ford    Nej det har de ikke hos Ford
 --
 Tom
            
             |  |  | 
         Brian (16-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian
 | 
 Dato :  16-06-06 22:10
 | 
 |  | Tom wrote:
 
 > Nej det har de ikke hos Ford
 
 Okay, jeg troede alle biler havde den slags.
 Et sært sted at spare...
 
 /Brian
 
 
 
 
 |  |  | 
          Klaus D. Mikkelsen (16-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen
 | 
 Dato :  16-06-06 22:22
 | 
 |  |  |  |  | 
           Ukendt (16-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  16-06-06 22:57
 | 
 |  | 
 "Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse 
 news:44932105.CF17F05E@du.kan.finde.den...
 > Brian skriver:
 >>
 >> Okay, jeg troede alle biler havde den slags.
 >> Et sært sted at spare...
 >
 > Sådan er det vel, når man vil lave "billige biler" ???
 Men så er der til gengæld cigarettænder som standard     --
 Tom
            
             |  |  | 
            Klaus D. Mikkelsen (16-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen
 | 
 Dato :  16-06-06 23:08
 | 
 |  |  |  |  | 
            John Sahl (16-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : John Sahl
 | 
 Dato :  16-06-06 23:13
 | 
 |  | 
 
            Tom wrote:
 > Men så er der til gengæld cigarettænder som standard     Jeg troede du havde forbud mod noget som helst brændbart i dine biler?    -- 
 John Sahl,
http://www.fotofaelden.dk  - ikke helt det du troede    |  |  | 
             Martin Johansen [600~ (16-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin Johansen [600~
 | 
 Dato :  16-06-06 23:37
 | 
 |  | 
 
            In article <44932ceb$0$60778$157c6196@dreader1.cybercity.dk>,
  "John Sahl" <spamtrap9@mandezonen.dk> wrote:
 > Jeg troede du havde forbud mod noget som helst brændbart i dine biler?    ROFL!!
 Men forresten Tom... hvad var det egentlig som gik galt dengang? Jeg 
 husker bare din bil futtede af men ikke hvad der gik galt..
 MVH
            
             |  |  | 
              Ukendt (17-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  17-06-06 00:28
 | 
 |  | 
 "Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse 
 news:no-D07655.00371717062006@sunsite.dk...
 > In article <44932ceb$0$60778$157c6196@dreader1.cybercity.dk>,
 > "John Sahl" <spamtrap9@mandezonen.dk> wrote:
 >
 >> Jeg troede du havde forbud mod noget som helst brændbart i dine biler? 
 >>    >
 >
 > ROFL!!
 >
 > Men forresten Tom... hvad var det egentlig som gik galt dengang? Jeg
 > husker bare din bil futtede af men ikke hvad der gik galt..
 Jeg kørte 220 og så begyndte den at hakke lidt. Jeg prøvede derfor at gi den 
 lidt mere og da jeg var oppe på de 235 så gav den et puffff og hvid røg stod 
 ind i kabinen. Da jeg så ville bremse, var der absolut ingen modstand, 
 pedalen gik bare let i bund.
 Jeg lod den trille mens jeg trak let i håndbremse....og da den endelig stod 
 stille var hele motorhjælmen omspændt af flammer. Fik aldrig åbnet hjælmen 
 før alt skidtet var udbrændt så man kan kun gisne om hvad der gik galt, men 
 det mest sansynlige var at turboen har sat ild i noget for derefter at 
 nedsmelte beholderen til bremsevæsken
 --
 Tom
            
             |  |  | 
               Martin Johansen [600~ (17-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin Johansen [600~
 | 
 Dato :  17-06-06 01:05
 | 
 |  | In article <44933e5f$0$84028$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
 "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:
 
 > Jeg kørte 220 og så begyndte den at hakke lidt. Jeg prøvede derfor at gi den
 > lidt mere og da jeg var oppe på de 235 så gav den et puffff og hvid røg stod
 > ind i kabinen. Da jeg så ville bremse, var der absolut ingen modstand,
 > pedalen gik bare let i bund.
 > Jeg lod den trille mens jeg trak let i håndbremse....og da den endelig stod
 > stille var hele motorhjælmen omspændt af flammer. Fik aldrig åbnet hjælmen
 > før alt skidtet var udbrændt så man kan kun gisne om hvad der gik galt, men
 > det mest sansynlige var at turboen har sat ild i noget for derefter at
 > nedsmelte beholderen til bremsevæsken
 
 Fy for den... jeg tænkte ikke så meget over det dengang, men da jeg i
 dag selv kører turbo der jævnligt er rødglødende så en lommelygte i
 hallen er overflødig så bliver man jo lidt nysgerrig igen..
 
 dvs. håndbremse fra 235 af? Ubehageligt... :/
 
 Hvad havde den af specs din gamle Sierra?
 
 MVH
 
 
 |  |  | 
                Ukendt (17-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  17-06-06 07:55
 | 
 |  | 
 "Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse
 news:no-93EB74.02051517062006@sunsite.dk...
 > In article <44933e5f$0$84028$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
 > "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:
 >
 >> Jeg kørte 220 og så begyndte den at hakke lidt. Jeg prøvede derfor at gi
 >> den
 >> lidt mere og da jeg var oppe på de 235 så gav den et puffff og hvid røg
 >> stod
 >> ind i kabinen. Da jeg så ville bremse, var der absolut ingen modstand,
 >> pedalen gik bare let i bund.
 >> Jeg lod den trille mens jeg trak let i håndbremse....og da den endelig
 >> stod
 >> stille var hele motorhjælmen omspændt af flammer. Fik aldrig åbnet
 >> hjælmen
 >> før alt skidtet var udbrændt så man kan kun gisne om hvad der gik galt,
 >> men
 >> det mest sansynlige var at turboen har sat ild i noget for derefter at
 >> nedsmelte beholderen til bremsevæsken
 >
 > Fy for den... jeg tænkte ikke så meget over det dengang, men da jeg i
 > dag selv kører turbo der jævnligt er rødglødende så en lommelygte i
 > hallen er overflødig så bliver man jo lidt nysgerrig igen..
 >
 > dvs. håndbremse fra 235 af? Ubehageligt... :/
 >
 > Hvad havde den af specs din gamle Sierra?
 
 Officielt havde den 170 HK og 270 Nm men ved at justere lidt ved wastegaten
 var den et stykke over de 200 hk....normalt kørte jeg med 0.45 bar men det
 var ind imellem skruet op til 0.9. Da uheldet skete var der dog kun 0.45 bar
 
 --
 Tom
 
 
 
 
 |  |  | 
                 Martin Johansen [600~ (17-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin Johansen [600~
 | 
 Dato :  17-06-06 10:04
 | 
 |  | In article <4493a73c$0$84020$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
 "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:
 
 > Officielt havde den 170 HK og 270 Nm men ved at justere lidt ved wastegaten
 > var den et stykke over de 200 hk....normalt kørte jeg med 0.45 bar men det
 > var ind imellem skruet op til 0.9. Da uheldet skete var der dog kun 0.45 bar
 
 Justerede du bare grundladetrykket på aktuatordåsen?
 
 MVH
 
 
 |  |  | 
                  John Sahl (17-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : John Sahl
 | 
 Dato :  17-06-06 10:26
 | 
 |  |  |  |  | 
                   Martin Johansen [600~ (17-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin Johansen [600~
 | 
 Dato :  17-06-06 12:00
 | 
 |  | 
 
            In article <4493cab2$0$60781$157c6196@dreader1.cybercity.dk>,
  "John Sahl" <spamtrap9@mandezonen.dk> wrote:
 > Basalt set så ja, drøvlede trykket, ved at sætte et t-stykke og en
 > drøvleventil ind på slangen mellem turbo'en og aktuatoren.
 > 
 > Du kan se det her i en 2-trins version:
 > http://www.turbosmart.com.au/index.php?s=file_download&id=17 > 
 > Og her i den helt simple almindeligt justerbare version:
 > http://www.turbosmart.com.au/index.php?s=file_download&id=20 Det minder lidt om det på en SAAB.
 Der har "vi" en APC ventil, som elektronisk 72gange i sekundet justerer 
 ladetrykket i tilfælde af TB, ellers får den bare fuld skrue så længe 
 systemet ikke detekterer en fejl.
 Grundladetrykket er normalvis 0,45bar ca som den falder tilbage på i 
 tilfælde af TB og lign.
 Der går 3 slanger fra ventilen - 1 til aktuator, 1 til kompressorsiden 
 af turboen og 1 til retur ned i luftfilterrøret.
 Man kan også få en simpel MBC, Manual Boost Control, som man så manuelt 
 sætter til et bestemt tryk, fx 1,2bar... problemet er bare at man er 
 fucked hvis den TB eller andet og ikke kan regulere sig ud af det med 
 tændingen for den kan ikke komme ned i tryk...
 MVH
            
             |  |  | 
               tom jensen (17-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : tom jensen
 | 
 Dato :  17-06-06 01:05
 | 
 |  | 
 "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
 news:44933e5f$0$84028$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
  >
 > Jeg kørte 220 og så begyndte den at hakke lidt. Jeg prøvede derfor at gi
 den
 > lidt mere og da jeg var oppe på de 235 så gav den et puffff og hvid røg
 stod
 > ind i kabinen. Da jeg så ville bremse, var der absolut ingen modstand,
 > pedalen gik bare let i bund.
 > Jeg lod den trille mens jeg trak let i håndbremse....og da den endelig
 stod
 > stille var hele motorhjælmen omspændt af flammer. Fik aldrig åbnet hjælmen
 > før alt skidtet var udbrændt så man kan kun gisne om hvad der gik galt,
 men
 > det mest sansynlige var at turboen har sat ild i noget for derefter at
 > nedsmelte beholderen til bremsevæsken
 >
 > --
 > Tom
 >
 hej
 var der ikke også noget med at du havde været ved at fuske noget med nogle
 slanger i motorrummet ang turbo trykket    .
 mvh 2m (den anden)
 --
 slet ged i emailadresse ved svar
            
             |  |  | 
                Ukendt (17-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  17-06-06 07:52
 | 
 |  | 
 "tom jensen" <t-j@adslhome.dkged> skrev i en meddelelse 
 news:4493472c$0$60783$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
 >
 >
 > "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
 > news:44933e5f$0$84028$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 > >
 >> Jeg kørte 220 og så begyndte den at hakke lidt. Jeg prøvede derfor at gi
 > den
 >> lidt mere og da jeg var oppe på de 235 så gav den et puffff og hvid røg
 > stod
 >> ind i kabinen. Da jeg så ville bremse, var der absolut ingen modstand,
 >> pedalen gik bare let i bund.
 >> Jeg lod den trille mens jeg trak let i håndbremse....og da den endelig
 > stod
 >> stille var hele motorhjælmen omspændt af flammer. Fik aldrig åbnet 
 >> hjælmen
 >> før alt skidtet var udbrændt så man kan kun gisne om hvad der gik galt,
 > men
 >> det mest sansynlige var at turboen har sat ild i noget for derefter at
 >> nedsmelte beholderen til bremsevæsken
 >>
 >> --
 >> Tom
 >>
 >
 >
 > hej
 > var der ikke også noget med at du havde været ved at fuske noget med nogle
 > slanger i motorrummet ang turbo trykket    .
 Jeg havde sat en regulator påp ved wastegaten så jeg kunne styre 
 trykket.....om dette var årsagen bliver aldrig afklaret....jeg havde kørt 
 med det et godt stykke tid uden problemer.....hehe 0.9 bar og over 200 HK
 --
 Tom
            
             |  |  | 
  Esben Juul Sørensen (18-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Esben Juul Sørensen
 | 
 Dato :  18-06-06 20:52
 | 
 |  | 
 "Kasper Hansen [8270]" <news@SLETpostmand.com> wrote in message
 news:4492de7b$0$67261$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
 > Fortsættelse af tråden "Knirkelyd i ny Fiesta ST - hvad kan det være?" d.
 > 11/06...
 > Efter at have kørt lidt mere i Fiesta'en, har jeg bemærket at lyden kun
 > opstår i 1. og 2. gear ved ikke-blid acceleration. Det drejer sig om sådan
 > en metallisk raslende/klirrende lyd - lidt svært at beskrive.
 > I første omgang var jeg overbevist om at lyden kom fra udstødningen, men
 jeg
 > er bange for at det er gearkassen der er kilden. Hvis jeg kobler ud og
 lader
 > den tage omdrejninger langsomt, er der ingenting (udover motorlyd) at
 > høre -det samme hvis den får lov at trække hele vejen op i 3. gear. Lyden
 > synes samtidig noget tydeligere i 2. gear end 1.
 >
 > Nogen bud på hvad det kan være? Det er helt sikkert at Ford kommer til at
 > kigge på den, men det var rart at få nogle inputs inden...
 >
 > /Kasper Hansen
 
 Klirren kan meget vel være tændingsbanken. Men det undrer mig at det så er i
 de lave gear hvor motoren ændrer omdrejningstal meget hurtigt. Det burde
 også kunne høres ved fuld belastning i højt gear ved lave omdrejninger - men
 det hænger jo muligvis sammen med motorstyringen.
 
 Min egen bil med bankesensor regulerer tænding og turbotryk hvis man fylder
 dårlig benzin på og det mærkes tydeligt under acceleration - men det opstår
 kun ved fuld belastning over længere tid (3-4 secs) og lave omdrejninger
 (lige omkring der hvor turboen begynder at lade)...
 
 VH Esben
 
 
 
 
 |  |  | 
 |  |