|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Fristet af Stjernen  ! Fra : T
 | 
 Dato :  14-06-06 16:33
 | 
 |  | Overvejer at købe en Mercedes , selvfølgelig rigtig godt brugt.. :))
 Kan se at Mercedes fra lige omkring 1997  ligger til ca 150.000 kr..
 men , men, så har de også næsten alle kørt omkring en halv mille !
 " Gammel mercedes , kørt en halv mille " er det et problem ?
 Må jo være gamle "færdige" hyrevogne..
 Hvor meget skal ca. laves på sådan en gammel Mercedes
 og hvad er prisen ? Motoren skulle jo kunne køre en million km , men resten
 holder for pokker ikke
 evigt heller ? Kan den sættes up to date for ca en 50-60.000 oveni prisen
 eller er det mere
 "fornuftigt" at gi` 200.000 for en lidt "nyere" / "kørt mindre " model ?
 
 Oh store guruer ud i bilverdenen , hvad gør en klog og hvad gør jeg  :))
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  Ukendt (14-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  14-06-06 17:08
 | 
 |  | 
 "T" <stenvej@gmail.com> skrev i en meddelelse 
 news:44902c26$0$74107$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 > Overvejer at købe en Mercedes , selvfølgelig rigtig godt brugt.. :))
 > Kan se at Mercedes fra lige omkring 1997  ligger til ca 150.000 kr..
 > men , men, så har de også næsten alle kørt omkring en halv mille !
 > " Gammel mercedes , kørt en halv mille " er det et problem ?
 Jain, Det ER mange Km og det kan da godt være at motor eller gearkasse kan 
 væsentlig mere, men der kommer med GARANTI masser af andre ting som skal 
 skiftes lige så længe du har bilen.
 Biler der har kørt så langt er kun for folk der enten selv kan lave store 
 reparationer eller også kender en mand med sort sort farve.
 > Må jo være gamle "færdige" hyrevogne..
 > Hvor meget skal ca. laves på sådan en gammel Mercedes
 > og hvad er prisen ? Motoren skulle jo kunne køre en million km , men 
 > resten holder for pokker ikke
 > evigt heller ? Kan den sættes up to date for ca en 50-60.000 oveni prisen 
 > eller er det mere
 > "fornuftigt" at gi` 200.000 for en lidt "nyere" / "kørt mindre " model ?
 Arrrh en million Km er nu temmelig højt sat....så skal der godt nok skiftes 
 en del ting undervejs.
 Find hellere en med nogen færre km....en ½ million er immervæk anseeligt 
 meget og mercedes er ikke en klaphat mere holdbart end andre bilmærker...jeg 
 har adskillge venner og bekendte der har mercedes som går lige så meget i 
 stykker som Ford og Fiat    --
 Tom
            
             |  |  | 
  TDN (14-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : TDN
 | 
 Dato :  14-06-06 18:34
 | 
 |  | 
 "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse 
 news:4490347b$0$84034$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 > Find hellere en med nogen færre km....en ½ million er immervæk anseeligt 
 > meget og mercedes er ikke en klaphat mere holdbart end andre 
 > bilmærker...jeg har adskillge venner og bekendte der har mercedes som går 
 > lige så meget i stykker som Ford og Fiat    >
 > --
 > Tom
 >
 >
 Med de massive rust problemer Mercedes har er det ligegyldig om mekanikken 
 holder hvis karossen er rustet væk. Efter hvad man kan læse, og hører om; er 
 Mercedes udover rustproblemerne bestemt ikke mere problemfri end andre 
 bilmærker. Personligt synes jeg Mercedes er stærkt overvurderet i forhold 
 til prisen. Prøv at spørge nogle taxichauffører hvad de oplever af 
 problemer.... det vil være deres problemer du køber    Mvh
 Thomas 
            
             |  |  | 
   T (15-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : T
 | 
 Dato :  15-06-06 08:27
 | 
 |  | 
 >
 > Med de massive rust problemer Mercedes har er det ligegyldig om mekanikken 
 > holder hvis karossen er rustet væk. Efter hvad man kan læse, og hører om; 
 > er Mercedes udover rustproblemerne bestemt ikke mere problemfri end andre 
 > bilmærker. Personligt synes jeg Mercedes er stærkt overvurderet i forhold 
 > til prisen. Prøv at spørge nogle taxichauffører hvad de oplever af 
 > problemer.... det vil være deres problemer du køber    >
 > Mvh
 > Thomas
 >
 ----------------------------------------------------------------------------------
 Det vil sige at man skal holde fingrene for sig selv ,
 når man opdager at den har været Taxa ?
 Hvor gammel skal sådan en mercer være , for at være den
 nogenlunde "ægte vare" der ikke har massive rustproblemer ?
 Takker for alle de gode svar der kommer i dette indlæg !
 Kan jo spare andre og undertegnede for rigtig mange penge ! :))
 T.
            
             |  |  | 
    TDN (15-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : TDN
 | 
 Dato :  15-06-06 08:30
 | 
 |  | 
 "T" <stenvej@gmail.com> skrev i en meddelelse 
 news:44910bc7$0$74097$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 >
 >>
 >> Med de massive rust problemer Mercedes har er det ligegyldig om 
 >> mekanikken holder hvis karossen er rustet væk. Efter hvad man kan læse, 
 >> og hører om; er Mercedes udover rustproblemerne bestemt ikke mere 
 >> problemfri end andre bilmærker. Personligt synes jeg Mercedes er stærkt 
 >> overvurderet i forhold til prisen. Prøv at spørge nogle taxichauffører 
 >> hvad de oplever af problemer.... det vil være deres problemer du køber 
 >>    >>
 >> Mvh
 >> Thomas
 >>
 >
 > ----------------------------------------------------------------------------------
 >
 > Det vil sige at man skal holde fingrene for sig selv ,
 > når man opdager at den har været Taxa ?
 > Hvor gammel skal sådan en mercer være , for at være den
 > nogenlunde "ægte vare" der ikke har massive rustproblemer ?
 > Takker for alle de gode svar der kommer i dette indlæg !
 > Kan jo spare andre og undertegnede for rigtig mange penge ! :))
 >
 > T.
 >
 >
 Se evt. artikel her:
http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article176121.ece Mvh
 Thomas 
            
             |  |  | 
    Ole Gaarde Kristense~ (15-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ole Gaarde Kristense~
 | 
 Dato :  15-06-06 12:08
 | 
 |  | 
 
            "T" <stenvej@gmail.com> skrev i en meddelelse 
 news:44910bc7$0$74097$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 >
 > Det vil sige at man skal holde fingrene for sig selv ,
 > når man opdager at den har været Taxa ?
 > Hvor gammel skal sådan en mercer være , for at være den
 > nogenlunde "ægte vare" der ikke har massive rustproblemer ?
 > Takker for alle de gode svar der kommer i dette indlæg !
 > Kan jo spare andre og undertegnede for rigtig mange penge ! :))
 >
 Nej det skal man ikke nødvendigvis. Men man skal bare være opmærksom på 
 bilens aktuelle stand som ved enhver anden bilhandel.
 Hvis du overvejer en der ligger i "rust-årene" ville jeg faktisk foretrække 
 en taxa idet den - for de flestes vedkommende - er passet på et autoriseret 
 værksted, og dermed har fået lavet rusten ordenligt. Eneste finte kan være 
 en brugtimporteret, der slet ikke har set et aut. MB-værksted, og derfor 
 måske ikke er lavet "efter bogen".
 Ikke dermed sagt at alle brugtimporterede serviceret uden for MB er sådan, 
 men det forøger chancen en del.
 Som andre skriver er en W124'er det sidste rigtigt solide i "den gamle" 
 Mercedes-kvalitet. Hvis det skal være en sådan så kig efter noget fra 94-95 
 fordi vi der er så langt fremme at det er en E-klasse.
 Det betyder dels lidt mere udstyr - som f.eks. airbags, og dels at motorerne 
 er opdaterede.
 En 300D får f.eks. 18 heste mere og bliver 24 ventilet da den bliver en til 
 E300D - og den motor er det mest solide der nogensinde er fremstillet. Min 
 egen E300D - der (naturligvis    er en frikørt taxa - har rendt 545.000 
 uden problemer, og går stadig - stort set - som en ny bil.
 -- 
 Med venlig hilsen
 Ole Gaarde Kristensen
 Taxachauffør i Næstved
            
             |  |  | 
  Michael Nielsen (14-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Michael Nielsen
 | 
 Dato :  14-06-06 22:12
 | 
 |  | 
 "T" <stenvej@gmail.com> wrote in message
 news:44902c26$0$74107$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 > Overvejer at købe en Mercedes , selvfølgelig rigtig godt brugt.. :))
 > Kan se at Mercedes fra lige omkring 1997  ligger til ca 150.000 kr..
 > men , men, så har de også næsten alle kørt omkring en halv mille !
 > " Gammel mercedes , kørt en halv mille " er det et problem ?
 Kan være, mye kommer an på vedlikehold og hvordan bilen har vært kjørt.
 Skal det være en C- eller E-klasse? I begge tilfeller anbefales ´98 eller
 nyere.
 C-klasse fikk facelift fra 98-modell, E-klasse en del forbedringer (bl.a.
 automatgearkassene og det nye nøkkelsystem) fra samme årsmodell.
 Rustproblemene på E-klasse ser merkelig nok ut til å bli verre jo nyere
 bilen er, dvs. på facelift (´00) har jeg sett flere eksempler på store
 rustskader på dørene. Nå utbedres jo dette av MB, men likevel...
 > Hvor meget skal ca. laves på sådan en gammel Mercedes
 Er du heldig skal du kun tanke benzin (eller diesel). Er du uheldig skal alt
 mellom skiltene skiftes ud...    > og hvad er prisen ? Motoren skulle jo kunne køre en million km , men
 resten
 > holder for pokker ikke
 Det er nok ikke så "vanlig" at MB holder 1.000.000 km lenger, selv om det
 selvsagt er ett og annet eksemplar med lang kjørelengde.
 220 Diesel (ikke CDI) sies å være en "evighetsmaskin", nesten som 250 D i
 W124. 300 Diesel er også en god og holdbar motor.
 Erfaringene med CDI er litt mer blandet. Det er solgt svært mange CDI´er, så
 det er kanskje derfor man hører om flere som har problemer...
 Benzinmotorene er jevnt over bra. De første 6-sylindrede motorene (280 og
 320, 24V rekkeseksere) er viden kjent for å spise toppakninger, men ellers
 en flott motor. V6 kom i 1997 - har kun erfaring med 240 og 280 i E-klasse
 (320 i S-klasse). 280 = meget bra. 240 = for lille for E-klasse (dette var
 en ´00 2,4 T-modell, det er mulig 2,6-literen er noe bedre, har dessverre
 ikke prøvd den) og forbruket er for høyt IMO.
 Det jeg kjenner til av problemer på V6 er oljelekkasje på de første 240,
 ellers ingenting spesielt.
 > evigt heller ? Kan den sættes up to date for ca en 50-60.000 oveni prisen
 > eller er det mere
 > "fornuftigt" at gi` 200.000 for en lidt "nyere" / "kørt mindre " model ?
 Det kan nok betale seg å kjøpe et litt dyrere eksemplar med lavere km/bedre
 stand.
 > Oh store guruer ud i bilverdenen , hvad gør en klog og hvad gør jeg  :))
 Skal du ha bil med stjerne som er av den mer solide art - bruk heller
 pengene på en ´94-95 W124 E-klasse med lavere km/mer motor/mer utstyr enn en
 W210. W210 er større, en mer moderne konstruksjon og den har bedre
 kjøreegenskaper, men i mine øyne gir W124 en helt annen (og mer riktig)
 følelse.
 For prisen av 2 W124 produserte de 3 W210, og det er klart at det ikke kun
 var nye produksjonsmetoder som gjorde det mulig å spare så meget.
 Det merker du også allerede når du lukker dørene på den - den har ikke
 følelsen av å "lukke et pengeskap", og interiøret gir ikke et like påkostet
 inntrykk (av den enkle grunn at det er en billigere bil).
 ADACs statistikk gir også et inntrykk av at 124-serien var en meget bra bil
 i sin tid:
http://www.dinside.no/php/art.php?id=100640 ´94-> W124 er også fri for barnesykdommene og er kort og godt en solid og
 meget god bil! (Og i mine øyne ca. 553935739 ganger penere enn W210
 pre-facelift   )
 Den har heller ikke de samme rustproblemene som W210, hvis du kan finne et
 skadefritt og velholdt eksemplar har du bil i mange år.
 -- 
 Michael Nielsen
 1991 Mercedes-Benz W140 400 SE
www.mercefreaken.com |  |  | 
  Henrik Nielsen (15-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik Nielsen
 | 
 Dato :  15-06-06 07:33
 | 
 |  | "Kan se at Mercedes fra lige omkring 1997  ligger til ca 150.000 kr.."
 
 Tja, det er svært. Hvis det er en af de modeller med 30 rustgaranti, ville
 jeg ikke være så nervøs, Mercedes betaler, dog skal du jo undvære bilen i
 nogle dage....
 
 Mht. til mekanikken. Hvis det er passet ville jeg heller ikke være nervøs.
 Men det er jo meget svært at vurdere. Kender en som har en "320'er", den er
 kørt næsten en ½mill. nu og kører stadig fejlfrit. Iflg. ejeren er det den
 billigeste bil han nogensinde har haft (driftsomk) og han har haft både nye
 europæiske og japanske biler. Min egen (190'er) har motor kørt 410.000 og
 bilen har kørt en mill. Jeg har ikke haft den værksted i de 3 år jeg har
 haft den. Der er kun skiftet almindelige sliddele.
 
 Tja, det er et svært valg. Men når Mercedes skal skiftes bliver det Mercedes
 igen. Det er den første jeg har haft, og helt sikkert ikke den sidste...
 
 --
 Mvh.
 Henrik
 
 Fjern de 2 x'er ved svar på mail
 
 
 
 
 |  |  | 
  Klaus D. Mikkelsen (15-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen
 | 
 Dato :  15-06-06 07:36
 | 
 |  |  |  |  | 
   TDN (15-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : TDN
 | 
 Dato :  15-06-06 07:58
 | 
 |  | 
 "Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
 news:4490FFD1.3C920A3F@du.kan.finde.den...
 > Henrik Nielsen skriver:
 >>
 >> Tja, det er svært. Hvis det er en af de modeller med 30 rustgaranti,
 >> ville
 >> jeg ikke være så nervøs, Mercedes betaler, dog skal du jo undvære bilen i
 >> nogle dage....
 >
 > Njjjah, så vidt jeg ved er de ved at trække i land på nogle af de ældre
 > biler. Pengekassen til rust er tom....
 >
 >
 > Klaus
 
 Det er også det sidste jeg har hørt. Desuden vil en rustrepareret bil aldrig
 blive så god som ny igen, forudsat de ikke skifter de rustne dele men sliber
 ned og maler.  Jeg ville aldrig acceptere at købe en få år gammel bil med en
 nypris på knap en million kr. der allerede er rusten eller har fået lavet
 rust uanset der en stjerne. Det var forøvrigt først efter FDM gik i kødet på
 Mercedes de anerkendte at skulle dække omkostningerne under deres 30 års
 rustgaranti. Til at starte med skulle ejerene selv betale det hele, derefter
 gik de med til det halve (nogen har fået lavet rust for op mod kr.
 100.000)´og tilsidst betaler det hele. Nu er der så ejere der har fået at
 vide at der ikke er flere penge til betale for rustreperationer (om det er
 2006 budget ved jeg ikke), der har tidligere været et link til en artiklen
 om dette.
 
 Mvh
 Thomas
 
 
 
 
 |  |  | 
   Henrik Nielsen (16-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik Nielsen
 | 
 Dato :  16-06-06 07:50
 | 
 |  | "vidt jeg ved er de ved at trække i land på nogle af de ældre biler"
 
 Tja, jeg har hørt om ikke mindre end 2 som er blevet kontaktet af Mercedes,
 for at få tjekket deres biler. Ingen af dem havde set rust. Men Mercedes
 fandt noget i nogle samlinger, og alt blev lavet uden beregning...
 
 --
 Mvh.
 Henrik
 
 Fjern de 2 x'er ved svar på mail
 
 
 
 
 |  |  | 
    Ukendt (16-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  16-06-06 08:30
 | 
 |  | 
 "Henrik Nielsen" <xng@xpost.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
 
 på nogle af de ældre biler"
 >
 > Tja, jeg har hørt om ikke mindre end 2 som er blevet kontaktet af
 > Mercedes, for at få tjekket deres biler.
 
 Så er de nok ikke ældre?, det gør det endnu værre, at fabrikanten  checker
 for rust, når han ellers har lovet den holdt 30 år. Jeg har hørt om flere
 der for egen regning skulle udbedre for 40-90 kKr. Det er helt op til MB.
 hvem der har "tilknytning" nok til de vil betale, har man en gl. frikørt
 taxa solgt uden om dem, står man ikke stærkt :((..
 
 
 
 
 |  |  | 
     Henrik Nielsen (16-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik Nielsen
 | 
 Dato :  16-06-06 11:01
 | 
 |  | "Så er de nok ikke ældre?"
 
 Årgang '97...
 
 --
 Mvh.
 Henrik
 
 Fjern de 2 x'er ved svar på mail
 
 
 
 
 |  |  | 
  Ukendt (15-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  15-06-06 17:58
 | 
 |  | 
 "Henrik Nielsen" <xng@xpost.cybercity.dk> skrev i en meddelelse 
 news:4490ff2c$0$47050$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
 > "Kan se at Mercedes fra lige omkring 1997  ligger til ca 150.000 kr.."
 >
 > Tja, det er svært. Hvis det er en af de modeller med 30 rustgaranti, ville 
 > jeg ikke være så nervøs, Mercedes betaler, dog skal du jo undvære bilen i 
 > nogle dage....
 >
 > Mht. til mekanikken. Hvis det er passet ville jeg heller ikke være nervøs. 
 > Men det er jo meget svært at vurdere. Kender en som har en "320'er", den 
 > er kørt næsten en ½mill. nu og kører stadig fejlfrit. Iflg. ejeren er det 
 > den billigeste bil han nogensinde har haft (driftsomk) og han har haft 
 > både nye europæiske og japanske biler. Min egen (190'er) har motor kørt 
 > 410.000 og bilen har kørt en mill. Jeg har ikke haft den værksted i de 3 
 > år jeg har haft den. Der er kun skiftet almindelige sliddele.
 Det er lige netop disse ting som man ser igen og igen i denne gruppe. 
 Bilejernes biler her, plejer at være væsentlig bedre end resten af danmarks 
 bilpark.
 Der er rigtig mange sliddele i en bil og ½ mil. Km er ret meget....det ville 
 være at stikke folk "blår i øjnene" hvis de ikke skal forvente temmelig 
 mange små og store reparationer. Der er ikke mange andre end folk her i 
 gruppen der kan nøjes med at skifte viskerblade og tændrør i de 20 år og 
 400.000 Km de har bilen    Ud fra alle de mange mange jeg kender med forskellige MB, så kommer her mit 
 bud på hvad man kan forvente af rep. hvis ikke det da lige er blevet lavet.
 - Fjedre
 - Støddæmpere
 - Hjullejre og narv
 - Bagtøj  (de holder ca. 400.000 Km på MB)
 - Kobling ved manuel og ved automatgear begynder den med mærkelige 
 skifteintervaller og klonk lyde.
 - Rust
 - Knaster
 - Hydrauliske ventiler
 - Motorophæng
 - ALT ALT ALT i styretøjet, lige fra ophæng, styrekugler, stabilisatorer 
 m.m.
 - Sansynligheden for at bremsekalibre og hjulcylindre ruster fast eller er 
 utætte er også stor
 - Diverse elektriske fejl efter en halv million km rystelser
 - Slør i kardanaksel
 Desuden vil mange ting være præget af slid, selv om lakken måtte se fin ud. 
 Førersædet og fjedrene er sansynligvis blevet trætte da en chaufør sidder 
 særlig meget i bilen. Slør i dørhængsler efter mange åbne og lukke døre.
 Den sidste MB jeg kørte i havde gået 460.000 Km og lød af h.til fra 
 bagtøjet.....desuden dieselstøj fra en træt motor og så havde den ikke noget 
 udstyr som man ikke også kan finde i selv små potter.
 --
 Tom
            
             |  |  | 
   Leo Jensen (15-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Leo Jensen
 | 
 Dato :  15-06-06 20:56
 | 
 |  | 
 
            Snip
 > Førersædet og fjedrene er sansynligvis blevet trætte da en chaufør sidder 
 > særlig meget i bilen.
 Måske har der siddet en i førersædet hele vejen ??
   Leo 
            
             |  |  | 
    Jasper Norman Ahrens~ (15-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jasper Norman Ahrens~
 | 
 Dato :  15-06-06 22:41
 | 
 |  | 
 
            Køb nu bare den MB!
 Ja, der kommer temmeligt sikkert nogle rep. og træerne vokser sikker ikke 
 ind i himmelen, således at du undgår dette. Men til gengæld kan du hver 
 eneste dag glæde dig over at sætte dig ind i bilen.
 Min egen har gået 350.000 eller mange gange rundt om jorden! Sikkert ikke 
 uden problemer, men hvilken bil kan dét? Jeg har tegnet forsikringer for en 
 kunde der hårdnakket påstod, at det eneste han nogensinde havde skiftet på 
 sin gl. 200D´er var en sprinklermotor! Så heldig tror jeg ikke man skal 
 regne med at man er.
 Mht. til de famøse rustproblemer, tror jeg, at du kan slå koldt vand i 
 blodet. MB er klar over problemet, og dækker på garantien (uden at jeg 
 kender denne 100%). Jeg mener desuden at pressen har kastet sig over 
 historien som et kobbel ulve. Ja, en ny MB er en pebret sag at komme i 
 nærheden af, men det er nu ikke den eneste bil der har har / haft et 
 rustproblem. (er der ikke noget med at alle Ford Mondeo´er bliver indkaldt 
 hver andet år, for at få nyt karosseri    )?
 Mht. til trætte motorer... dette kan jeg slet, slet ikke genkende. Der er 
 stadig masser af liv i min, som sagt efter 350K km. Og i kabinen lyder den 
 mindre af diesel, end min kollegas Audi A6 benziner    God jagt.
 Mvh
 Jasper 
            
             |  |  | 
     Jørgen M. Rasmussen (17-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen
 | 
 Dato :  17-06-06 11:02
 | 
 |  | 
 "Jasper Norman Ahrensbach" <ahrensbach@FJERNESpc.dk> skrev i en meddelelse
  men det er nu ikke den eneste bil der har har / haft et
 > rustproblem. (er der ikke noget med at alle Ford Mondeo´er bliver indkaldt 
 > hver andet år, for at få nyt karosseri    )?
 >
 Til den pris er det #¤&!§ for DÅRLIGT når der loves mere, en Fårdvogn koster 
 kun en brøkdel, afgift el. ej :((. Indrøm du kun tolerere det pga. 
 "stjernen", havde det været hvilket  som helst andet mærke, var den blevet 
 "kørt ud over Møns Klint" ;)). 
            
             |  |  | 
   Ole Gaarde Kristense~ (16-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ole Gaarde Kristense~
 | 
 Dato :  16-06-06 02:12
 | 
 |  | 
 "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse 
 news:4491917f$0$84026$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 [KLIP]
 >
 > Det er lige netop disse ting som man ser igen og igen i denne gruppe. 
 > Bilejernes biler her, plejer at være væsentlig bedre end resten af 
 > danmarks bilpark.
 >
 Deri tror jeg du har helt ret.
 > Der er rigtig mange sliddele i en bil og ½ mil. Km er ret meget....det 
 > ville være at stikke folk "blår i øjnene" hvis de ikke skal forvente 
 > temmelig mange små og store reparationer. Der er ikke mange andre end folk 
 > her i gruppen der kan nøjes med at skifte viskerblade og tændrør i de 20 
 > år og 400.000 Km de har bilen    >
 Igen - du har ret - i hvert fald i det sidste.
 Der jeg mener vi er uenige er betragtningen om "temmelig mange små og store 
 reparationer". Nu er "temmelig mange" jo et vidt begreb så jeg lader tvivlen 
 komme dig til gode i denne omgang    > Ud fra alle de mange mange jeg kender med forskellige MB, så kommer her 
 > mit bud på hvad man kan forvente af rep. hvis ikke det da lige er blevet 
 > lavet.
 >
 >
 Og ud fra min erfaring kommer her mine bud    > - Fjedre
 > - Støddæmpere
 > - Hjullejre og narv
 Og ovenstående gælder vel alle biler. Formentlig vil de fleste trænge til 
 det før og oftere end en stjerne.
 Min har svjv kun fået skiftet ovenstående dele 1 gang og det var ved ca. 
 400.000 km
 > - Bagtøj  (de holder ca. 400.000 Km på MB)
 545.000 indtil videre på min og ikke *een* mislyd.
 > - Kobling ved manuel og ved automatgear begynder den med mærkelige 
 > skifteintervaller og klonk lyde.
 Mærkelige skifteintervaller er enten en ventil eller bremsebånd.
 Klonklyde ved i-gear-sætning er typisk hardyskiver.
 Begge dele er overkommelige prismæssigt at få skiftet, og hvis man ellers 
 behandler sin gearkasse ordentligt så holder det *meget* længe.
 Min har fået Hardyskiver 1 gang i sin levetid, og ellers er der aldrig lavet 
 andet end olie/filter-skift på den gearkasse.
 > - Rust
 >
 Heldigvis ikke så slemt i 124'ere som i så mange nyere, men stadig noget man 
 naturligvis skal være opmærksom på når det er en 6-10 år (eller ældre) 
 gammel bil.
 > - Knaster
 > - Hydrauliske ventiler
 > - Motorophæng
 > - ALT ALT ALT i styretøjet, lige fra ophæng, styrekugler, stabilisatorer 
 > m.m.
 > - Sansynligheden for at bremsekalibre og hjulcylindre ruster fast eller er 
 > utætte er også stor
 > - Diverse elektriske fejl efter en halv million km rystelser
 >
 > - Slør i kardanaksel
 >
 Hmm.. Heller ikke her kan jeg være med. Med undtagelse af styrekugler og en 
 styrestang der er skiftet for nyligt.
 Det ender vist med at jeg er ved at bevise din påstand om at gruppens biler 
 er bedre end gennemsnittet    Ovenstående fejl er vel forøvrigt meget almindelige i biler med en ½ million 
 på klokken?
 Jeg mener ikke dermed at man kan påstå at f.eks. en 124'er som min ikke skal 
 vedligeholdes. Selvfølgelig skal den det.
 Til gengæld holder jeg stadig på at *jeg* har en bedre køreoplevelse i min 
 W124-E300D med 545.000 km på bagen end i mange nyere biler med meget lavere 
 kilometertal.
 Den oplevelse kommer blandt andet af at den stort set aldrig går i stykkker, 
 komfort, samtidig med at dens diesellyd og gangkultur jo går et vist sted 
 hen når de 136 hyppere hives ud af stalden og får en pose havre hver    Jeg glæder mig stadig til at hoppe ud af W211'eren på arbejdet og over i 
 124'eren. Ikke fordi der er noget galt med W211'eren, men fordi jeg ganske 
 enkelt er "forelsket" i min 124'er.
 > Desuden vil mange ting være præget af slid, selv om lakken måtte se fin 
 > ud. Førersædet og fjedrene er sansynligvis blevet trætte da en chaufør 
 > sidder særlig meget i bilen. Slør i dørhængsler efter mange åbne og lukke 
 > døre.
 >
 Også enig her. Eneste der er skiftet på min er dog et par dørstop.
 > Den sidste MB jeg kørte i havde gået 460.000 Km og lød af h.til fra 
 > bagtøjet.....desuden dieselstøj fra en træt motor og så havde den ikke 
 > noget udstyr som man ikke også kan finde i selv små potter.
 >
 Ja jeg er ked af at det er din sidste MB-oplevelse. Jeg synes den fortjener 
 bedre (altså stjernen i det hele taget), men har bestemt respekt for din 
 oplevelse.
 Vi bedømmer trods alt primært ud fra vores egne erfaringer, og er de dårlige 
 kan anbefalingen ikke være rosenrød - men derfor er erfaringen ikke dårlig 
 at give videre.
 -- 
 Med venlig hilsen
 Ole Gaarde Kristensen
 Taxachauffør i Næstved 
            
             |  |  | 
   Henrik Nielsen (16-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik Nielsen
 | 
 Dato :  16-06-06 08:14
 | 
 |  | "Det er lige netop disse ting som man ser igen og igen i denne gruppe"
 
 Jeg har også haft biler som ikke holdt.... Den nyeste og dyreste bil jeg har
 haft, både i indkøb og vedligeholdelse, var af Japansk oprindelse, i samme
 størrelse (2,0) som min Mercedes. Den havde kørt 120kkm og var 4 år gammel,
 da jeg overtog den, og 245kkm da jeg solgte den, knap 2 år senere. Det har
 været mit hidtil dyreste bekendtskab. Der blev skiftet/rep:
 
 - Hjullejre og narv
 - Trækaksler
 - Køler
 - Gearkasse 2 gange.
 - bremsekalibre
 - Diverse elektriske fejl, som ofte ikke kunne laves!!!
 - Lambda sonden blev skiftet 3 gange!!!
 
 Det synes jeg er for meget for en bil som ikke engang havde kørt 250kkm.
 
 + selvfølgelig alm. sliddele.
 
 Alene prisen på de sidste 3 eftersyn (30kkm) jeg fik lavet, var på i alt
 30kkr!!! Dertil kommer gearkassen da denne skulle rep. for anden gang for
 16kkr, men blev solgt, så måtte næste ejer klare dette... Han var
 selvfølgelig informeret om alle kendte fejl, og så gearkasse adskilt...
 
 Så store omkostninger har jeg aldrig haft på en bil, hverken den til 1500kr
 eller min Mercedes som har kostet 40kkr. For at tage de 2 yderpunkter. Og
 mig og kærsten har haft 16-17 biler (altid 2 samtidig), gennem årene.
 
 Men det er rigtigt med slør i kardanaksel. Det har jeg netop opdaget på min
 (centerleje), har lige fået et nyt ind af døren, det kostede 180,- (hos
 Gørløse).
 Motorophæng er også blevet skiftet, men det var da den havde kørt omkring
 1mill. (tidliger ejer), de kostede 275,-/stk (iflg. tidligere ejer).
 
 Jeg afviser ikke at jeg blot har været heldig, men ville bare uddele af mine
 erfaringer, så kan "T" jo selv vurdere..
 
 --
 Mvh.
 Henrik
 
 Fjern de 2 x'er ved svar på mail
 
 
 
 
 |  |  | 
  Brian S Jensen (16-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian S Jensen
 | 
 Dato :  16-06-06 14:36
 | 
 |  | 
 "T" <stenvej@gmail.com> skrev i en meddelelse 
 news:44902c26$0$74107$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 > Overvejer at købe en Mercedes , selvfølgelig rigtig godt brugt.. :))
 > Kan se at Mercedes fra lige omkring 1997  ligger til ca 150.000 kr..
 > men , men, så har de også næsten alle kørt omkring en halv mille !
 > " Gammel mercedes , kørt en halv mille " er det et problem ?
 > Må jo være gamle "færdige" hyrevogne..
 > Hvor meget skal ca. laves på sådan en gammel Mercedes
 > og hvad er prisen ? Motoren skulle jo kunne køre en million km , men 
 > resten holder for pokker ikke
 > evigt heller ? Kan den sættes up to date for ca en 50-60.000 oveni prisen 
 > eller er det mere
 > "fornuftigt" at gi` 200.000 for en lidt "nyere" / "kørt mindre " model ?
 >
 > Oh store guruer ud i bilverdenen , hvad gør en klog og hvad gør jeg  :))
 Hej
 Jeg vil bare lige sige at, det er da meget muligt at nogen påstår at en
 Mercedes-motor nemt løber en million - hva' så - det har jeg også
 hørt om Volvo Amazon - og der findes nok flere eksempler. Men generelt,
 så er Mercedes jo en bil - der ligesom andre kvalitetsbiler - slides, og
 det er ikke kun motor, gearkasse og sæder der slides - det er ALT - dørstop,
 undervogn, elektronik (jo, elektronik kan også blive "slidt"   , el-ruder, 
 centrallåse,
 interiør osv, osv.
 Køber man en Mercedes med 500.000km på bagen, så vil der være
 reparationer jævnligt
 Bare min holdning - og god weekend    Mvh.
 Brian S Jensen
 BMW 528iA E39
 Toyota Previa 2.4i 
            
             |  |  | 
  T (16-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : T
 | 
 Dato :  16-06-06 19:45
 | 
 |  | 
 "T" <stenvej@gmail.com> skrev i en meddelelse
 news:44902c26$0$74107$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 > Overvejer at købe en Mercedes , selvfølgelig rigtig godt brugt.. :))
 > Kan se at Mercedes fra lige omkring 1997  ligger til ca 150.000 kr..
 > men , men, så har de også næsten alle kørt omkring en halv mille !
 > " Gammel mercedes , kørt en halv mille " er det et problem ?
 > Må jo være gamle "færdige" hyrevogne..
 > Hvor meget skal ca. laves på sådan en gammel Mercedes
 > og hvad er prisen ? Motoren skulle jo kunne køre en million km , men
 > resten holder for pokker ikke
 > evigt heller ? Kan den sættes up to date for ca en 50-60.000 oveni prisen
 > eller er det mere
 > "fornuftigt" at gi` 200.000 for en lidt "nyere" / "kørt mindre " model ?
 >
 > Oh store guruer ud i bilverdenen , hvad gør en klog og hvad gør jeg  :))
 >
 >
 >
 Lyder som om en klog fattig mand holder snitterne væk fra ældgammel Mercer !
 ROFL   :))
 Stjerner er jo i sagens natur uopnåelige  !
 Takker rigtig mange gange for alle de gode svar..Fuldstændigt suverent !
 Go` WeekEnd  !
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  Jasper Norman Ahrens~ (16-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jasper Norman Ahrens~
 | 
 Dato :  16-06-06 22:34
 | 
 |  | 
 
            > Lyder som om en klog fattig mand holder snitterne væk fra ældgammel Mercer 
 > !
 Tjooo, men den kloge forstår også at sætte pris på komfort    Derudover har 
 MB jo ry for at være billige med reservedele. Så måske alligevel noget for 
 en fattig mand. Jeg har i hvert tilfælde vovet pelsen    Og har endnu ikke 
 fortrudt det.
 Mvh
 Jasper 
            
             |  |  | 
   Klaus D. Mikkelsen (16-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen
 | 
 Dato :  16-06-06 22:43
 | 
 |  |  |  |  | 
   Michael Nielsen (17-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Michael Nielsen
 | 
 Dato :  17-06-06 10:22
 | 
 |  | 
 "Jasper Norman Ahrensbach" <ahrensbach@FJERNESpc.dk> wrote in message
 news:449323bd$0$38667$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 >
 > Tjooo, men den kloge forstår også at sætte pris på komfort    Derudover
 har
 > MB jo ry for at være billige med reservedele. Så måske alligevel noget for
 Joda, E-klasse o.l. er ikke så galt. Men for pokker så dyrt alting blir med
 en gang de hører "S-klasse" hos forhandleren... 2-3 ganger så dyrt for mange
 av delene.
   -- 
 Michael Nielsen
 1991 Mercedes-Benz W140 400 SE
www.mercefreaken.com |  |  | 
    T (17-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : T
 | 
 Dato :  17-06-06 11:34
 | 
 |  | 
 "Michael Nielsen" <mercefreaken@hotmail.com> skrev i en meddelelse 
 news:4493c9a1$0$22975$c83e3ef6@nn1-read.tele2.net...
 >
 > "Jasper Norman Ahrensbach" <ahrensbach@FJERNESpc.dk> wrote in message
 > news:449323bd$0$38667$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 >>
 >> Tjooo, men den kloge forstår også at sætte pris på komfort    Derudover
 > har
 >> MB jo ry for at være billige med reservedele. Så måske alligevel noget 
 >> for
 >
 > Joda, E-klasse o.l. er ikke så galt. Men for pokker så dyrt alting blir 
 > med
 > en gang de hører "S-klasse" hos forhandleren... 2-3 ganger så dyrt for 
 > mange
 > av delene.
 >    > -- 
 > Michael Nielsen
 > 1991 Mercedes-Benz W140 400 SE
 >
 > www.mercefreaken.com >
 >
 Er der nogen steder man kan se reservedelspriser på de forskellige Mercedes 
 typer ?
 Google er ikke min ven idag  :)
 Så det en fattig mand åbenbart skal gå efter er en model W124 ikke nyere end 
 1994 ( rustproblemer ) og
 holde snitterne fra en Mercer der har kørt mere end 350.000 km og S-modeller 
 da de er hammerdyre i reservedelspriser :)
 Kunne ellers MEGET nemt blive fristet af den her S-klasse : 
http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/show.asp?id=481700316&page=1 Noget jeg især skal passe på her ?
 Er meget meget glad for al den store viden om biler der findes her og alle 
 de hjælpsomme folk .Super !
            
             |  |  | 
     Michael Nielsen (17-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Michael Nielsen
 | 
 Dato :  17-06-06 16:32
 | 
 |  | 
 "T" <stenvej@gmail.com> wrote in message
 news:4493da9f$0$74101$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 >
 > Er der nogen steder man kan se reservedelspriser på de forskellige
 Mercedes
 > typer ?
 Tja, du kan finne noe på www.autoimport.dk  ihvertfall, jeg har ikke studert
 siden så nøye, så jeg vet ikke om det er nye eller brukte deler (eller begge
 deler)
 > Så det en fattig mand åbenbart skal gå efter er en model W124 ikke nyere
 end
 > 1994 ( rustproblemer ) og
 Jeg ville heller si ikke eldre enn 1990, og helst 1994-1995 (1995 er siste
 årsmodell for sedan, stationcar 1996).
 > Kunne ellers MEGET nemt blive fristet af den her S-klasse :
 > http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/show.asp?id=481700316&page=1 > Noget jeg især skal passe på her ?
 Prøvekjør den, og få den til en mekker som kan kikke på undervognen.
 Fjedrer har en tendens til å knekke på MB generelt ;)
 Servolukning av dørene - prøv om den fungerer på alle dører + bagklap.
 Klimaanlegg - fungerer det? Begge sider?
 El-sæder - fungerer de i alle retninger?
 Fartpilot - fungerer den godt?
 Sædevarme - fungerer den i både sittepute og rygg? Sett ALDRI dit kne i
 sædet på en MB med sædevarme, det kan ødelegge varmeelementerne.
 El-antenne: ofte feil på disse har jeg inntrykk av
 Sjekk "ryggeassistance-antennerne" som kommer opp i Revers, en på hver side
 bak.
 Lyt etter ulyder fra motor og drivverk, samt hjulopheng.
 El-spejle - alle spejle, inkl. innerspejl, er elektrisk på disse biler. Egen
 knapp som fungerer som en slags joystick til venstre for gearspaken. Med
 vribryteren mot venstre - justering av venstre ytterspejl, bryter rett
 frem - innerspejl, høyre - høyre ytterspejl, bryter bakover - ytterspejle
 klappes inn eller ut.
 Betrækning på B-stolper kan være løst.
 Km-tæller - analog km-tæller på de første årgange, har sett flere
 eksemplarer der dette ikke fungerer. På f.eks. W124 vil du bare skifte selve
 speedometeret ut, på S-klassen må hele instrumentpanelet skiftes ut. Pris i
 Norge: ca. 12-15.000,-.
 Soltag - skal fungere i alle retninger (heve/senke, frem/tilbake)
 Automatgear - skal skifte relativt mykt (*for* mykt kan dog tyde på
 slitage). 4-trinns kassen skal være temmelig solid, 5-trinns noe mer utsatt
 for feil. Sørg for å overholde olieskiftene (hver 60.000 km) så bør den
 holde lenge.
 Rust - hjulbuer bak, forskjermer over støtfanger og sideskørt. Venstre
 hjørne bak (over støtfanger).
 Dette er tunge biler, regn med å skifte bøsninger, støddæmpere o.l. oftere
 enn på andre biler.
 Motor - dette er en 3,2-liter, ikke 3-liter som det står i annoncen. Den har
 rykte på seg for å æde toppakninger, så tidlig som efter 60.000 km. Ellers
 en god "all-round" motor, 231 hk er OK (men ikke for meget) i 1890++ kg bil.
 Den maler også ganske fint    I en test i det norske bladet Bil ble 300 omtalt som måske det beste kjøpet
 i S-klassen da den var ny. Testen er gjengitt her:
http://www.mercefreaken.com/test11.htm -- 
 Michael Nielsen
 1991 Mercedes-Benz W140 400 SE
www.mercefreaken.com |  |  | 
      T (17-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : T
 | 
 Dato :  17-06-06 17:14
 | 
 |  | 
 "Michael Nielsen" <mercefreaken@hotmail.com> skrev i en meddelelse 
 news:44942055$0$22972$c83e3ef6@nn1-read.tele2.net...
 >
 > "T" <stenvej@gmail.com> wrote in message
 > news:4493da9f$0$74101$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 >>
 >> Er der nogen steder man kan se reservedelspriser på de forskellige
 > Mercedes
 >> typer ?
 >
 > Tja, du kan finne noe på www.autoimport.dk  ihvertfall, jeg har ikke 
 > studert
 > siden så nøye, så jeg vet ikke om det er nye eller brukte deler (eller 
 > begge
 > deler)
 >
 >> Så det en fattig mand åbenbart skal gå efter er en model W124 ikke nyere
 > end
 >> 1994 ( rustproblemer ) og
 >
 > Jeg ville heller si ikke eldre enn 1990, og helst 1994-1995 (1995 er siste
 > årsmodell for sedan, stationcar 1996).
 >
 >> Kunne ellers MEGET nemt blive fristet af den her S-klasse :
 >> http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/show.asp?id=481700316&page=1 >> Noget jeg især skal passe på her ?
 >
 > Prøvekjør den, og få den til en mekker som kan kikke på undervognen.
 > Fjedrer har en tendens til å knekke på MB generelt ;)
 > Servolukning av dørene - prøv om den fungerer på alle dører + bagklap.
 > Klimaanlegg - fungerer det? Begge sider?
 > El-sæder - fungerer de i alle retninger?
 > Fartpilot - fungerer den godt?
 > Sædevarme - fungerer den i både sittepute og rygg? Sett ALDRI dit kne i
 > sædet på en MB med sædevarme, det kan ødelegge varmeelementerne.
 > El-antenne: ofte feil på disse har jeg inntrykk av
 > Sjekk "ryggeassistance-antennerne" som kommer opp i Revers, en på hver 
 > side
 > bak.
 > Lyt etter ulyder fra motor og drivverk, samt hjulopheng.
 > El-spejle - alle spejle, inkl. innerspejl, er elektrisk på disse biler. 
 > Egen
 > knapp som fungerer som en slags joystick til venstre for gearspaken. Med
 > vribryteren mot venstre - justering av venstre ytterspejl, bryter rett
 > frem - innerspejl, høyre - høyre ytterspejl, bryter bakover - ytterspejle
 > klappes inn eller ut.
 > Betrækning på B-stolper kan være løst.
 > Km-tæller - analog km-tæller på de første årgange, har sett flere
 > eksemplarer der dette ikke fungerer. På f.eks. W124 vil du bare skifte 
 > selve
 > speedometeret ut, på S-klassen må hele instrumentpanelet skiftes ut. Pris 
 > i
 > Norge: ca. 12-15.000,-.
 > Soltag - skal fungere i alle retninger (heve/senke, frem/tilbake)
 > Automatgear - skal skifte relativt mykt (*for* mykt kan dog tyde på
 > slitage). 4-trinns kassen skal være temmelig solid, 5-trinns noe mer 
 > utsatt
 > for feil. Sørg for å overholde olieskiftene (hver 60.000 km) så bør den
 > holde lenge.
 > Rust - hjulbuer bak, forskjermer over støtfanger og sideskørt. Venstre
 > hjørne bak (over støtfanger).
 >
 > Dette er tunge biler, regn med å skifte bøsninger, støddæmpere o.l. oftere
 > enn på andre biler.
 >
 > Motor - dette er en 3,2-liter, ikke 3-liter som det står i annoncen. Den 
 > har
 > rykte på seg for å æde toppakninger, så tidlig som efter 60.000 km. Ellers
 > en god "all-round" motor, 231 hk er OK (men ikke for meget) i 1890++ kg 
 > bil.
 > Den maler også ganske fint    >
 > I en test i det norske bladet Bil ble 300 omtalt som måske det beste 
 > kjøpet
 > i S-klassen da den var ny. Testen er gjengitt her:
 > http://www.mercefreaken.com/test11.htm >
 > -- 
 > Michael Nielsen
 > 1991 Mercedes-Benz W140 400 SE
 >
 > www.mercefreaken.com >
 >
 Jamen fuldstændigt suverent svar Michael ! Helt totalt perfekt.
 Tusind Tak for de gode råd .
 T.
            
             |  |  | 
 |  |