Elselskaber kan score kassen på fiber
Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 31-08-06 17:35

Det mener i hvert fald Gartner: http://www.computerworld.dk/art/35407

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : BJ

Dato : 31-08-06 17:45

news:lq3ef259t9vnleghdmlnu9pcpbov1bo97m@hojmark.net...

KLIP

> Det mener i hvert fald Gartner: http://www.computerworld.dk/art/35407

Tjaeee... http://www.jp.dk/erhverv/artikel:aid=3929544/

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Sune

Dato : 31-08-06 18:45

On Thu, 31 Aug 2006 18:35:05 +0200, Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

>Det mener i hvert fald Gartner: http://www.computerworld.dk/art/35407

Det er også korrekt.
Spørgsmålet er bare hvor lang tid der går før investeringen er tjent hjem.

Hvor lang tid var teleselskaberne om at tjene pengene hjem på udrulningen af telefonforbindelser til
alle danske husstande?

Hvis John Strand have levet dengang det blev besluttet, er jeg ganske sikker på at han også dengang
ville have udtalt at teleselskaberne aldrig nogensinde ville kunne tjene pengene hjem igen.

Men det kunne de.....

Mvh
Sune

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-08-06 19:13

Sune skrev:

> Hvor lang tid var teleselskaberne om at tjene pengene hjem på
> udrulningen af telefonforbindelser til alle danske husstande?

De blev udrullet for offentlige midler.

--
Bertel

Fra : Sune

Dato : 31-08-06 19:47

On Thu, 31 Aug 2006 20:12:36 +0200, Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> wrote:

>De blev udrullet for offentlige midler.

Derfor har de tjent sig ind alligevel.

Mvh
Sune

Fra : BJ

Dato : 31-08-06 19:49

"Sune" <april2005@tdcadsly.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Derfor har de tjent sig ind alligevel.

Jeg har 1 krone. Den giver jeg til dig. Du giver mig den tilbage, ergo har
jeg nu 2 kroner.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Sune

Dato : 31-08-06 19:51

On Thu, 31 Aug 2006 20:48:56 +0200, "BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> wrote:

>Jeg har 1 krone. Den giver jeg til dig. Du giver mig den tilbage, ergo har
>jeg nu 2 kroner.

Hvad forsøger du at sige?

Mvh
Sune

Fra : BJ

Dato : 31-08-06 19:53

KLIP

> Hvad forsøger du at sige?

.... at du ikke har forstået Hr. Bertels indlæg.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Sune

Dato : 31-08-06 19:56

On Thu, 31 Aug 2006 20:53:16 +0200, "BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> wrote:

>... at du ikke har forstået Hr. Bertels indlæg.

Hvad er det jeg ikke har forstået?

At det offentlige engang udrullede telefonforbindelser til alle og at det offentlige fik pengene x
gange igen dengang det offentlige ejede teleselskaberne?

Kan en offentlig investering ikke tjene sig ind igen?

Mvh
Sune

Fra : BJ

Dato : 31-08-06 20:00

"Sune" <april2005@tdcadsly.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Kan en offentlig investering ikke tjene sig ind igen?

Ikke når dem, der lægger ud for investeringen også skal betale den tilbage.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Sune

Dato : 31-08-06 20:06

On Thu, 31 Aug 2006 20:59:56 +0200, "BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> wrote:

>Ikke når dem, der lægger ud for investeringen også skal betale den tilbage.

Det er jo noget vrøvl.

Mvh
Sune

Fra : BJ

Dato : 31-08-06 20:09

KLIP

> Det er jo noget vrøvl.

Så siger vi det, selv om jeg foretrækker ordet "omfordeling".

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-08-06 21:16

Sune skrev:

> Derfor har de tjent sig ind alligevel.

Hvordan vil du gøre det op?

--
Bertel

Fra : Sune

Dato : 31-08-06 21:26

On Thu, 31 Aug 2006 22:15:38 +0200, Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> wrote:

>Hvordan vil du gøre det op?

Meget snævert:
Udgifter til anlæg, drift, vedlighold x kr.
Indtægter fra abonnenter x kr.
Indtægter ved frasalg til private
= resultat

Men hvis vi skal 'bredere' ud, rent samfundsøkomisk set, er jeg sikker på at Denmark ville være
ligeså langt tilbage økonomisk set som Uganda, hvis vi aldrig havde haft et fungerende
telefonsystem.

Mvh
Sune

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-08-06 21:57

Sune skrev:

> Meget snævert:
> Udgifter til anlæg, drift, vedlighold x kr.
> Indtægter fra abonnenter x kr.
> Indtægter ved frasalg til private
> = resultat

Jo, jeg ved godt hvordan man lægger sammen og trækker fra.

Hvor får du tallene fra?

--
Bertel

Fra : Sune

Dato : 31-08-06 22:02

On Thu, 31 Aug 2006 22:57:22 +0200, Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> wrote:

>Jo, jeg ved godt hvordan man lægger sammen og trækker fra.
>
>Hvor får du tallene fra?

De konkrete tal? Ingen steder.

Men det skulle da være mærkeligt hvis det ikke havde tjent sig selv ind igen.

Mvh
Sune

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-08-06 22:07

Sune skrev:

> Men det skulle da være mærkeligt hvis det ikke havde tjent sig selv ind igen.

Hvorfor det? Har kirkerne tjent sig selv ind? Har skolerne?

--
Bertel

Fra : Sune

Dato : 31-08-06 22:12

On Thu, 31 Aug 2006 23:06:38 +0200, Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> wrote:

>Hvorfor det? Har kirkerne tjent sig selv ind? Har skolerne?

Hverken kirkerne eller skolerne har 'brugerbetaling' på samme måde direkte henført til et anlæg, så
det må du selv lave en antagelse om.

Mvh
Sune

Fra : Jesper

Dato : 31-08-06 19:48

On Thu, 31 Aug 2006 18:35:05 +0200, Asbjorn Hojmark wrote:

> Det mener i hvert fald Gartner: http://www.computerworld.dk/art/35407
>
> -A

TDC har i hvert fald jamret og klaget og lobbyet på fuld kraft siden
EL-selskaberne startede på projektet. Og det mere end noget andet siger
mig, at dette vil være en rigtig god ting for os som forbrugere.

Fra : BJ

Dato : 31-08-06 19:54

"Jesper" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> TDC har i hvert fald jamret og klaget og lobbyet på fuld kraft siden
> EL-selskaberne startede på projektet. Og det mere end noget andet siger
> mig, at dette vil være en rigtig god ting for os som forbrugere.

Nogen af os sidder tilbage med tanken:"Hvorfor købte de ikke bare TDC og
sparede os for alle de omveje".

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 31-08-06 20:14

BJ <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev 2006-08-31:

> "Jesper" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Nogen af os sidder tilbage med tanken:"Hvorfor købte de ikke bare TDC og
> sparede os for alle de omveje".

Hvilke omveje? Vi kan indgå et vædemål om, hvorvidt fremtiden tilhører
kobber eller fiber. Jeg satser på fiber. Det gør alle andre også så
vidt jeg kan se. TDC prøver bare at presse de sidste dråber ud af
deres kobber infrastruktur. IMHO

Thomas

Fra : BJ

Dato : 31-08-06 20:22

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> kobber eller fiber. Jeg satser på fiber. Det gør alle andre også så
> vidt jeg kan se. TDC prøver bare at presse de sidste dråber ud af

Staten solgte Tele Danmark efter jeg, du er nok ikke så gammel en skatteyder
som jeg og nogen er endda ældre end jeg..;), havde finansieret det eventyr.

Ny bygger staten gu´hjælpemig et nyt "KTAS", "FT", "JTAS" og "P&T
(Sønderjylland) for skatteydernes/forbrugernes penge.

Man kunne lige så godt have købt TDC og fortsat renoveringen her. Selskabet
er jo alligevel godt på vej med fiber og desuden har forstand på at drive en
kommunikationsvirksomhed.

Nu bygger man i stedet en ny infrastruktur helt fra bunden af.

Det kan kun give underskud og dette selvom man udvider afskrivningsperioden
til 75 år.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 31-08-06 20:41

> Staten solgte Tele Danmark efter jeg, du er nok ikke så gammel en skatteyder
> som jeg og nogen er endda ældre end jeg..;), havde finansieret det eventyr.

Der er flere aspekter i det her.

Jeg er ganske klar over at staten ejede telfonvæsnet i sin tid. Nu
betalte køberne af TDC jo ikke lommeuld for selskabet og det er, i
hvertfald for mig, svært at afgøre, hvorvidt de fik det for billigt
eller for dyrt.

> Ny bygger staten gu´hjælpemig et nyt "KTAS", "FT", "JTAS" og "P&T
> (Sønderjylland) for skatteydernes/forbrugernes penge.

Ja måske, og? Hvor er iværksætteren i dig? Det kunne jo gå hen og
blive en ganske god forretning og når staten så liberaliserer
elsektoren så kunne det jo være at pengene kunne tjene sig ind, eller
tæt på.

> Nu bygger man i stedet en ny infrastruktur helt fra bunden af.

Men lad os antage at det hele giver underskud for elselskabet. Jeg ved
ikke med dig, men jeg har ikke styr nok på samfundsøkonomisk teori til
at kunne forkaste at det er en samfundsmæssig GOD ide at få
højhastigheds fibernet ud til de fleste danske hjem.

Men jeg holder på at der godt kan skabes et overskud på at være de
første og/eller største med et fibernet i danmark.

> Det kan kun give underskud og dette selvom man udvider afskrivningsperioden
> til 75 år.

Sålænge kan jeg altså ikke lade vædemålet stå Vi kan sige 10 år.

Thomas

Fra : BJ

Dato : 31-08-06 20:45

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Sålænge kan jeg altså ikke lade vædemålet stå Vi kan sige 10 år.

Du har tabt på forhånd.

Indenfor den periode er "det elektriske fibernet" overhovedet ikke
færdig. ( deres egne opgivelser)

PS: Jeg er dog imponeret over, vort lokale TRE-FOR nu er oppe på ca. 3.000
abonnenter i det planlage fibernet til godt 300.000 abonnenter.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 31-08-06 20:51

> Indenfor den periode er "det elektriske fibernet" overhovedet ikke
> færdig. ( deres egne opgivelser)

Det skal jo også være spændende

Har du fulgt med i de problemer de har med adsl2+? p.g.a. crosstalk.
Og så ved jeg ikke med hvor du bor, men ComX og andre fiberfirmaer har
travlt herinde i storkøbenhavn.

Jeg tror stadigvæk på 10 år

Thomas

Fra : BJ

Dato : 31-08-06 20:56

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det skal jo også være spændende

Det er altid spændende om du kan få "arme & ben nok".

> Har du fulgt med i de problemer de har med adsl2+? p.g.a. crosstalk.

Jeg bor i Hovedlandet, så jeg mærker ikke noget til problemerne.

> Og så ved jeg ikke med hvor du bor, men ComX og andre fiberfirmaer har
> travlt herinde i storkøbenhavn.

Det er da godt for dem. Lad os håbe kunderne hænger ved i det lange løb.

> Jeg tror stadigvæk på 10 år

Så laver vi her en aftale om at "gøre kassen op" om 10 år her i denne NG
(hvis den stadig findes)..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 31-08-06 20:59

BJ skriver:

> Det er da godt for dem. Lad os håbe kunderne hænger ved i det lange løb.

EnergiMidt løber også stærk, en gammel kollega er begyndt at lave fiber
for dem.

> Så laver vi her en aftale om at "gøre kassen op" om 10 år her i denne NG
> (hvis den stadig findes)..

Torsdag den 1/9-2016....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : BJ

Dato : 31-08-06 21:02

"Klaus D. Mikkelsen" <moppe@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> EnergiMidt løber også stærk, en gammel kollega er begyndt at lave fiber
> for dem.

O.k., et er dog at løbe stærkt, et andet er at få nogen betalende
abonnenter.

Jeg ved ikke hvordan det går med det (endnu), men ved du noget (om antallet
af abonnenter).?

> Torsdag den 1/9-2016....

Yesss ... om Gud og Fædreland vil..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 31-08-06 21:10

BJ skriver:

> O.k., et er dog at løbe stærkt, et andet er at få nogen betalende
> abonnenter.

Det går okay, så vidt jeg er orienteret.

Dog er EnergiMidt for dyre i mine øje, specielt, hvis du sammenligner
med eksempelvis dem der holder til omkring Ulfborg (kan ikke lige komme
på navnet)

> Jeg ved ikke hvordan det går med det (endnu), men ved du noget (om antallet
> af abonnenter).?

EnergiMidt bygger deres net op omkring erhvervskunder, for derefter at
udbyde til private i områderne. Min gamle kollega laver kun terminering
til erhvervskunder. Det er de vigtigste....

Fra : BJ

Dato : 31-08-06 21:24

"Klaus D. Mikkelsen" <moppe@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Dog er EnergiMidt for dyre i mine øje, specielt, hvis du sammenligner
> med eksempelvis dem der holder til omkring Ulfborg (kan ikke lige komme
> på navnet)

Der er vist et par stykker eller 3 i og omkring Ulfborg-Vemb.

> EnergiMidt bygger deres net op omkring erhvervskunder, for derefter at
> udbyde til private i områderne. Min gamle kollega laver kun terminering
> til erhvervskunder. Det er de vigtigste....

O.k.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 01-09-06 05:28

BJ skriver:

> Der er vist et par stykker eller 3 i og omkring Ulfborg-Vemb.

Mvb.dk er aktive i Ulfborg by...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 31-08-06 20:56

"Thomas S. Iversen" skriver:

> Jeg tror stadigvæk på 10 år

I storbyerne måske.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 31-08-06 22:55

Klaus D. Mikkelsen skrev:

> "Thomas S. Iversen" skriver:

> I storbyerne måske.

Hvor de netop ikke vil lægge fiber ind i etagebyggeri. KE og NESA vil kun
lægge ind til folk, som har egen stikledning. Man kan ikke engang selv få
lov til at betale etableringsomkostningerne....

Claus

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 01-09-06 12:05

On Thu, 31 Aug 2006 21:22:02 +0200, "BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk>
wrote:

> Ny bygger staten gu´hjælpemig et nyt "KTAS", "FT", "JTAS" og "P&T
> (Sønderjylland) for skatteydernes/forbrugernes penge.

Nej, det gør staten ikke. Det gør en række selvstændige firmaer. Det
er da en ret væsentlig forskel.

-A

Fra : BJ

Dato : 01-09-06 12:12

KLIP

> Nej, det gør staten ikke. Det gør en række selvstændige firmaer. Det
> er da en ret væsentlig forskel.

Hvem ejer de forskellige "selvstændige" selskaber..?

Hvem ejer DONG.

Hold nu op med det pjat, når man samtidig på ingen måde er bleg for
sammenkæde TDC´s datterselskaber med selve holdingselskabet.

I øvrigt bliver det spændene at høre nyt herfra:

http://www.jp.dk/itogc/artikel:aid=3931338/

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : N_B_DK

Dato : 01-09-06 22:00

BJ wrote:
> http://www.jp.dk/itogc/artikel:aid=3931338/

Interessant som TDC vil kende el selskabernes planer og forventninger etc.
det er vel ikke deres opgave at holde øje med om det er rentabelt for el
selskaberne at udrulle fiber (men uden tvivl det må være rart for dem at få
det at vide, så de kan spænde mere ben for fremtiden)

--
MVH.
N_B_DK

Fra : BJ

Dato : 01-09-06 23:43

KLIP

> [...]
> selskaberne at udrulle fiber (men uden tvivl det må være rart for dem at
> få det at vide, så de kan spænde mere ben for fremtiden)

Tjaee ... vi er vel også bedst tjent med at få det ry, vi er landet, hvor
staten (under bordet) konkurrerer med erhvervslivet.

Det vil bestemt gavne enhver fremtidig udenlandsk investering i Danmark.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Claus Tersgov

Dato : 31-08-06 22:47

Asbjorn Hojmark skrev:

> Det mener i hvert fald Gartner: http://www.computerworld.dk/art/35407

Ja, når de begynder at lægge fiber ind til folk, som bor i
etageejendomme....

Vi bliver snydt for produktet, men er med til at betale hele gildet!

Claus

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 01-09-06 12:07

On Thu, 31 Aug 2006 23:46:56 +0200, "Claus Tersgov"
<nospamnews@tersgov.dk> wrote:

> Ja, når de begynder at lægge fiber ind til folk, som bor i
> etageejendomme....

Hvad svarer du på? Skal Gartner begynde at lægge fiber ind hos folk,
der bor i etageejendomme? Eller mener du først, at elselskaberne kan
score kassen, når de begynder at lægge fiber til til folk, som bor i
etageejendomme?

> Vi bliver snydt for produktet, men er med til at betale hele gildet!

Det ikke noget med rentabiliteten at gøre.

Men i øvrigt var boligforeninger de første, der fik mulighed for at
købe Ethernet-baserede Internet-forbindelser... Og det kan de stadig,
fx hos Dansk Bredbånd.

-A

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 01-09-06 12:11

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> writes:

>Det ikke noget med rentabiliteten at gøre.

>Men i øvrigt var boligforeninger de første, der fik mulighed for at
>købe Ethernet-baserede Internet-forbindelser... Og det kan de stadig,
>fx hos Dansk Bredbånd.

- og Dansk Bredbånd samarbejder med flere el-selskaber. De kan
formentlig forhandle sig til en lukrativ aftale med at bruge el-
selskabernes fiber til backhaul fra ejendomme, de selv kabler.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 01-09-06 21:11

On Fri, 1 Sep 2006 11:10:54 +0000 (UTC), Klaus Ellegaard
<klausellegaard@msn.com> wrote:

> - og Dansk Bredbånd samarbejder med flere el-selskaber.

Ja, flere af elselskaberne har jo meldt ud, at de ikke vil levere
ydelserne på fiberen, men kun forbindelsen. Internet, TV, telefoni og
video er der så nogle andre der leverer.

Nogle af dem (Nesa er vel prime example) kører så åbenlyst leverandør-
uafhængigt og lader endda kunderne vælge selv. Andre går lidt mere
stille med dørene og lader ikke umiddelbart kunderne vide, hvem de
reelt får ydelsen af.

> De kan formentlig forhandle sig til en lukrativ aftale med at bruge
> el-selskabernes fiber til backhaul fra ejendomme, de selv kabler.

Det er i hvert fald oplagt, at man handler fiber (og/eller kapacitet),
hvor man kan få den billigt... Og hvis man er i et område i forvejen
(via et lokalt elselskab) ville det da være mærkeligt, hvis man ikke
brugte den POP til at levere til andre mulige kunder i området; det
være sig boligforeninger eller erhverv.

Så ja, det er kort sagt *også* en fordel for boligforeningerne, at
elselskaberne graver kabler ned.

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Niklas Petersen

Dato : 01-09-06 22:14

Asbjorn Hojmark wrote:
> Så ja, det er kort sagt *også* en fordel for boligforeningerne, at
> elselskaberne graver kabler ned.
Specielt i forbindelse med NESAs tilbud, om kun at levere selve
forbindelsen, mener jeg det er ret attraktivt for boligforeningerne,
forudsat at prisen ikke er for høj.

Såvidt jeg forstår det, kan foreningen få tilsuttet ejendommens
eksisterende netværk(såfremt man har et sådant, naturligvis) til
fibernettet, hvorefter hver enkelt beboer kan vælge serviceudbydere
individuelt. Det vil jeg da umiddelbart vurdere som en fordel.

/niklas

Fra : rEh

Dato : 02-09-06 00:56

"Niklas Petersen" <spam@berta.dk> wrote in message
> [...]
> fibernettet, hvorefter hver enkelt beboer kan vælge serviceudbydere
> individuelt. Det vil jeg da umiddelbart vurdere som en fordel.

kan ikke rigtig se noget problem i alt dette,
selv tdc regmer med at alt deres bredbånd køre på fiber inden for tre år er
i hvertfald deres planer,jævnføre deres tekniker.
så hvem mon det er der kommer til at tjene kassen.el selskaberne kan ikke
konkurere på priserne, de er alt for dyre,de er nød til at være
billigere,end de billigste.og de fleste steder er de faktisk de dyreste.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 02-09-06 07:04

rEh skriver:

> selv tdc regmer med at alt deres bredbånd køre på fiber inden for tre år er
> i hvertfald deres planer,jævnføre deres tekniker.

Var han lidt underlig ham teknikeren?

Om 3 år er der ikke fiber til de fleste hussande i Danmark!

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 02-09-06 11:59

"rEh" <professoren@pc.dk> wrote in message

> kan ikke rigtig se noget problem i alt dette,
> selv tdc regmer med at alt deres bredbånd køre på fiber inden for tre år
> er i hvertfald deres planer,jævnføre deres tekniker.

TDC startede Bolignet, hvor de leverede med fiber.. men det stoppede vist
rimeligt hurtigt.. Men det ved jeg så ikke om har noget med at gøre at de
købte Connect partner.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 02-09-06 12:16

"rEh" <professoren@pc.dk> writes:

>kan ikke rigtig se noget problem i alt dette,
>selv tdc regmer med at alt deres bredbånd køre på fiber inden for tre år er
>i hvertfald deres planer,jævnføre deres tekniker.

Ehm... TDC har planer om at installere fiber i samtlige 2,5 millioner
danske husstande på 36 måneder?

Det er næsten 3.500 installationer hver eneste hverdag...

Mvh.
   Klaus.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 02-09-06 16:31

Klaus Ellegaard skrev:

> - og Dansk Bredbånd samarbejder med flere el-selskaber. De kan
> formentlig forhandle sig til en lukrativ aftale med at bruge el-
> selskabernes fiber til backhaul fra ejendomme, de selv kabler.

Og så er man ude i delt båndbredde og lokalnetværk.

Det er to forskellige ting.....

Claus

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 02-09-06 16:34

On 2006-09-02, Claus Tersgov <nospamnews@tersgov.dk> wrote:

> Og så er man ude i delt båndbredde og lokalnetværk.

Og hvad er nesas netværk?

--
Andreas

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 02-09-06 17:09

On Sat, 2 Sep 2006 17:31:06 +0200, "Claus Tersgov"

> Og så er man ude i delt båndbredde og lokalnetværk.

Hvordan tror du, elselskabernes netværk fungerer? Det lyder som om, du
har misforstået det, for det er skam også delt båndbredde og brugere
på en masse LAN.

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Claus Tersgov

Dato : 04-09-06 12:32

Asbjorn Hojmark skrev:

> Hvordan tror du, elselskabernes netværk fungerer? Det lyder som om, du
> har misforstået det, for det er skam også delt båndbredde og brugere
> på en masse LAN.

Hvis leverandøren garanterer 30 mbit, så skal man også have 30mbit til
rådighed altid.

Det er den næppe ret mange bolignet, som garanterer, netop fordi
gensalgsfaktoren er en del af fundamentet.

Claus

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 04-09-06 12:34

On 2006-09-04, Claus Tersgov <nospamnews@tersgov.dk> wrote:

> Hvis leverandøren garanterer 30 mbit, så skal man også have 30mbit til
> rådighed altid.

30 Mbps til hvad?

--
Andreas

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 04-09-06 13:10

> Det er den næppe ret mange bolignet, som garanterer, netop fordi
> gensalgsfaktoren er en del af fundamentet.

Det gør teleselskaberne altså heller ikke. De sælger bare så lave
båndbredder at de oftest er i stand til at levere varen 100% hele tiden.

Thomas

Fra : BJ

Dato : 04-09-06 13:22

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det gør teleselskaberne altså heller ikke. De sælger bare så lave
> båndbredder at de oftest er i stand til at levere varen 100% hele tiden.

Jeg kan nu ikke lade være med at tænke på, hvad folk finder er det
forretningsmæssige rigtige:

1) Give kunden det han/hun betaler for.

2) Stikke kunden blår i øjnene, skrue forventningerne for fremtiden
urealistisk højt op for til sidst at sætte en prop i hullet.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 04-09-06 13:38

On 2006-09-04, BJ <mrbearSL@ETpost.tele.dk> wrote:

> [...]
>
> 2) Stikke kunden blår i øjnene, skrue forventningerne for fremtiden
> urealistisk højt op for til sidst at sætte en prop i hullet.

3) Kunne sin statistik

--
Andreas

Fra : BJ

Dato : 04-09-06 13:44

"Andreas Plesner Jacobsen" <apj@daarligstil.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> 3) Kunne sin statistik

Det vil tiden jo vise, hvis der kommer mange kunder på, de tør sige noget og
ikke tilfældigvis har en eller anden tilknytning til leverandøren og kan se
sin fordel i at brokke sig over de andre.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 04-09-06 13:48

On 2006-09-04, BJ <mrbearSL@ETpost.tele.dk> wrote:

> Det vil tiden jo vise, hvis der kommer mange kunder på, de tør sige noget og
> ikke tilfældigvis har en eller anden tilknytning til leverandøren og kan se
> sin fordel i at brokke sig over de andre.

Nej, det har tiden vist. Det er det princip Internet er bygget på.

--
Andreas

Fra : BJ

Dato : 04-09-06 13:49

"Andreas Plesner Jacobsen" <apj@daarligstil.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Nej, det har tiden vist. Det er det princip Internet er bygget på.

Der findes vel ikke ret mange, der har vist det og de "nye" har ikke vist en
pind endnu.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 04-09-06 13:55

On 2006-09-04, BJ <mrbearSL@ETpost.tele.dk> wrote:

> Der findes vel ikke ret mange, der har vist det og de "nye" har ikke vist en
> pind endnu.

Hvad er det du ikke forstår ved "Internet"? Den forbindelse du bruger
lige nu er baseret på nøjagtig samme princip.

--
Andreas

Fra : BJ

Dato : 04-09-06 13:58

"Andreas Plesner Jacobsen" <apj@daarligstil.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvad er det du ikke forstår ved "Internet"? Den forbindelse du bruger
> lige nu er baseret på nøjagtig samme princip.

Hvad er det du ikke forstår "ved de nye"?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 04-09-06 14:01

On 2006-09-04, BJ <mrbearSL@ETpost.tele.dk> wrote:

> Hvad er det du ikke forstår "ved de nye"?

Der er stor forskel på at sige at de enten skal købe båndbredde nok til
at alle til enhver tid kan trække deres fulde båndbredde eller at folk
vil opleve mættede forbindelser, når den virkelige verden, i al den tid
vi har brugt pakkekoblede net, netop har overbooket deres net.

--
Andreas

Fra : BJ

Dato : 04-09-06 14:04

"Andreas Plesner Jacobsen" <apj@daarligstil.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> vil opleve mættede forbindelser, når den virkelige verden, i al den tid
> vi har brugt pakkekoblede net, netop har overbooket deres net.

Jeg har ingen udsving på min internetforbindelse. Jeg får nøjagtig, det jeg
har betalt for.

Det er jeg faktisk helt godt tilfreds med (og skal slet ikke bekymre mig
over om naboen eller "alle de andre" får mere end jeg).

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 04-09-06 14:05

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> writes:

>Jeg har ingen udsving på min internetforbindelse. Jeg får nøjagtig, det jeg
>har betalt for.

Det er jo netop fordi Andreas' "mulighed 3" er implementeret.

Mvh.
   Klaus.

Fra : BJ

Dato : 04-09-06 14:08

"Klaus Ellegaard" <klausellegaard@msn.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det er jo netop fordi Andreas' "mulighed 3" er implementeret.

Tjaeee... jeg kalder det nu 'garanteret båndbredde' som min kontrakt lyder
på.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 04-09-06 14:08

>Tjaeee... jeg kalder det nu 'garanteret båndbredde' som min kontrakt lyder
>på.

Garanteret hvorhen?

Mvh.
   Klaus.

Fra : BJ

Dato : 04-09-06 14:11

"Klaus Ellegaard" <klausellegaard@msn.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Garanteret hvorhen?

Der hen hvor peberet gror.

Jeg har daglig forbindelse med Holland og UK.

Det kører fremragende og alt hvad min forbindelse er garanteret til af
båndbredde.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 04-09-06 14:13

>Der hen hvor peberet gror.

Lad os sige, at ekstrabladet.dk kun har en 100 Mbps forbindelse.

Jeg køber 1 Gbps "garanteret båndbredde" af din internetudbyder.
Men jeg kan jo ikke hente med 1 Gbps fra ekstrabladet.dk, for de
har simpelthen ikke 1 Gbps til nettet.

Medmindre din internetudbyder er fuld af fup og fidus, må det da
så være deres opgave at levere 1 Gbps til ekstrabladet.dk? Ellers
har de jo ikke leveret de garanterede 1 Gbps?

Udskift så "ekstrabladet.dk" med de millioner af servere over
hele verden, jeg har planer om at hente med 1 Gbps fra over de
næste 10 år.

Din internetudbyder skal nok ud og ansætte et par millioner mand
og hver eneste dag de næste 10 år låne mindst 500 milliarder nye
kroner for at følge med min brug af deres garanterede båndbredde.

Mvh.
   Klaus.

Fra : BJ

Dato : 04-09-06 14:16

"Klaus Ellegaard" <klausellegaard@msn.com> skrev i en meddelelse

KLIP ... en laaannnggg bortforklaring.

Fakta er, jeg har en garanteret båndbredde og jeg kan anvende den 100% til
det formål, jeg har bestilt den for og betaler for.

Hverken mere eller mindre.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 04-09-06 14:17

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> writes:

>Fakta er, jeg har en garanteret båndbredde og jeg kan anvende den 100% til
>det formål, jeg har bestilt den for og betaler for.

>Hverken mere eller mindre.

Jeg har lige dokumenteret, at det ikke kan lade sig gøre.

Mvh.
   Klaus.

Fra : BJ

Dato : 04-09-06 14:18

"Klaus Ellegaard" <klausellegaard@msn.com> skrev i en meddelelse

KLIP

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 04-09-06 14:41

BJ <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev 2006-09-04:

> [...]
>
> Fakta er, jeg har en garanteret båndbredde og jeg kan anvende den 100% til
> det formål, jeg har bestilt den for og betaler for.

Din udbyder garanterer allerhøjest kun forbindelsen mellem dig og ham
og ikke mere. Udbyderen har ringe eller ingen kontrol på hvordan IP
pakker havner hos 3. part.

Thomas

Fra : BJ

Dato : 04-09-06 14:43

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Din udbyder garanterer allerhøjest kun forbindelsen mellem dig og ham
> og ikke mere. Udbyderen har ringe eller ingen kontrol på hvordan IP
> pakker havner hos 3. part.

Så kan man vel basalt sige, al reklame over mindste fællesnævner er ren
svindel?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Steffan Fallesen

Dato : 04-09-06 14:44

BJ wrote:

> "Klaus Ellegaard" <klausellegaard@msn.com> skrev i en meddelelse
> Fakta er, jeg har en garanteret båndbredde og jeg kan anvende den 100% til
> det formål, jeg har bestilt den for og betaler for.

Jeg tror at din ISP gør som alle andre. De ser på hvor høj er mask
belastningen på deres net og ligge så lidt til.

Det betyder at du får din båndbredde når du skal bruge den. Men skulle
*alle* kunder beslutte sig for at bruge *hele* deres båndbredde på samme
tid går det galt (meget usandsynligt)...

--
Best regards,
Steffan S. Fallesen

Fra : BJ

Dato : 04-09-06 14:46

"Steffan Fallesen" <no-ssf-spam@servage.net> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> *alle* kunder beslutte sig for at bruge *hele* deres båndbredde på samme
> tid går det galt (meget usandsynligt)...

Jeg kan ikke svare dig på det. Jeg som sagt en (gammel) kontrakt og alt
virker som det skal i henhold til den og mit krav.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Svend

Dato : 04-09-06 16:14

BJ wrote:
> [...]
>
> Jeg kan ikke svare dig på det. Jeg som sagt en (gammel) kontrakt og alt
> virker som det skal i henhold til den og mit krav.

Hvis det er proaccess du taler om har de ændret vilkårne.

--
Svend

Fra : BJ

Dato : 04-09-06 17:01

"Svend" <2@lazy.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvis det er proaccess du taler om har de ændret vilkårne.

Det kender jeg ikke noget til.

Kan du ikke forklare mig, hvad du mener?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Svend

Dato : 04-09-06 17:16

BJ wrote:
> "Svend" <2@lazy.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Det kender jeg ikke noget til.
>
> Kan du ikke forklare mig, hvad du mener?

På mit arbejde bruger vi proaccess til nogle radiokanaler, der ændrede
tdc vilkårne så de ikke længere garatede bånbredden, nøjagtig som for
deres privat abn.

--
Svend
PS. dit kill filter virker ikke.

Fra : BJ

Dato : 04-09-06 17:19

KLIP

> På mit arbejde bruger vi proaccess til nogle radiokanaler, der ændrede tdc
> vilkårne så de ikke længere garatede bånbredden,

Nå, det kender jeg ikke noget til og har aldrig modtaget en ændring af
vilkårerne endsige en opsigelse for at gøre det.

> nøjagtig som for deres privat abn.

Det kender jeg ikke noget til, da jeg ikke har en privatabonnement.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 04-09-06 17:22

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> writes:

>Nå, det kender jeg ikke noget til og har aldrig modtaget en ændring af
>vilkårerne endsige en opsigelse for at gøre det.

TDC annoncerer ændrede vilkår via dagspressen.

Mvh.
   Klaus.

Fra : BJ

Dato : 04-09-06 17:23

"Klaus Ellegaard" <klausellegaard@msn.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> TDC annoncerer ændrede vilkår via dagspressen.

Det kan jeg nu ikke forstå, de skulle gøre. Jeg annoncerer heller ikke mine
evt. vilkårsændringer via dagspressen. Jeg fremsender det skriftlig til
samtlige af mine erhvervskunder.

Kan du ikke dokumentere din påstand?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 04-09-06 17:31

http://download.tdconline.dk/pub/tdc/privat/internet/bredbaand/pdf/vilkaar_internet06_spec.pdf

| 19. Ændring af vilkår og priser
| ..
| Ændringer carsles ved annoncering i landsdækkende dagblade eller
| ved fremsendelse af skriftlig meddelelse ...

Mvh.
   Klaus.

Fra : BJ

Dato : 04-09-06 17:37

"Klaus Ellegaard" <klausellegaard@msn.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> http://download.tdconline.dk/pub/tdc/privat/internet/bredbaand/pdf/vilkaar_internet06_spec.pdf

Jeg hæfter mig specielt ved den sidste del af udsagnet.

Jeg har ikke modtaget noget omkring ændring af min Pro@ccess og ville også
finde det yderst underligt om dette ville ske via dagspressen.

Der er mange andre ændringer, der med fordel kan ske via dagspressen, helt
som staten/elselskaberne gør det.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 04-09-06 17:41

> [...]

>Jeg har ikke modtaget noget omkring ændring af min Pro@ccess og ville også
>finde det yderst underligt om dette ville ske via dagspressen.

Men selv ændringer som forhøjede priser har TDC tidligere lavet
via annoncering i dagspressen.

>Der er mange andre ændringer, der med fordel kan ske via dagspressen, helt
>som staten/elselskaberne gør det.

Såsom ligegyldige detaljer om hvor langt ud i nettet man garanterer
båndbredden.

Mvh.
   Klaus.

Fra : BJ

Dato : 04-09-06 17:42

"Klaus Ellegaard" <klausellegaard@msn.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Såsom ligegyldige detaljer om hvor langt ud i nettet man garanterer
> båndbredden.

Du sidder vist meget inden døre, siden du ikke ser, hvilke "lige gyldige
ændringen" staten/elselskaberne/kommunerne gør vi dagspressen.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 04-09-06 17:44

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> writes:

>Du sidder vist meget inden døre, siden du ikke ser, hvilke "lige gyldige
>ændringen" staten/elselskaberne/kommunerne gør vi dagspressen.

Dagspressen skal læses udenfor?

Mvh.
   Klaus.

Fra : BJ

Dato : 04-09-06 17:47

"Klaus Ellegaard" <klausellegaard@msn.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Dagspressen skal læses udenfor?

Bestemt en mulighed, men måske er du for selektiv i din udvælgelse af
informationer og fokuserer udelukkende på ét selskab/koncern ... uvist af
hvilke årsager?

Desuden er jeg forundret over, jeg ikke mere har Pro@ccess, hvorfor har jeg
i grunden ikke det, er produktet forsvundet som der påstås?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 04-09-06 17:54

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> writes:

>Bestemt en mulighed, men måske er du for selektiv i din udvælgelse af
>informationer og fokuserer udelukkende på ét selskab/koncern ... uvist af
>hvilke årsager?

Årsagen er ganske simpel: det er emnet for diskussionen.

>Desuden er jeg forundret over, jeg ikke mere har Pro@ccess, hvorfor har jeg
>i grunden ikke det, er produktet forsvundet som der påstås?

Ja, det hedder "Bredbånd Professionel" nu.

Pro@ccess-navnet bruges i dag om faste kredsløb (inkl. fiber) med
internetadgang.

Mvh.
   Klaus.

Fra : BJ

Dato : 04-09-06 18:00

KLIP

> Årsagen er ganske simpel: det er emnet for diskussionen.

O.k. Det betyder, du udelukkende vil hakke på TDC. Hvorfor det?

O.k.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 04-09-06 18:02

>O.k. Det betyder, du udelukkende vil hakke på TDC. Hvorfor det?

Hakke? Jeg synes, de opfører sig ganske eksemplarisk.

Mvh.
   Klaus.

Fra : BJ

Dato : 04-09-06 18:26

"Klaus Ellegaard" <klausellegaard@msn.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hakke? Jeg synes, de opfører sig ganske eksemplarisk.

Så er alt jo o.k.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Anders Larsson \(fje~

Dato : 04-09-06 17:25

> "Svend" <2@lazy.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Det kender jeg ikke noget til.
>
> Kan du ikke forklare mig, hvad du mener?

Hvis du læser din abb. betingelser igen, så vil du bemærke et punkt vedr.
ændringer i abb.
Noget efter vil du sandsynligvis opdage at ProAccess produktet er ophørt med
at eksistere for nogle år siden, og at det produkt du nu har hedder Bredbånd
Professionel og at der nu er nogle helt andre betingelser.

--
MVH Anders (8900)
Det er fordi det er nemmere at læse - vi læser jo ikke nedefra og op.

Fra : BJ

Dato : 04-09-06 17:28

"Anders Larsson (fjern ikke noget fra email adr.)"
<nospamfilterforsex001@BotNak.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvis du læser din abb. betingelser igen, så vil du bemærke et punkt vedr.
> ændringer i abb.

Så skal jeg hen og finde den oprindelige kontrakt frem.

Har du ikke en lige ved hånden?

> Noget efter vil du sandsynligvis opdage at ProAccess produktet er ophørt
> med at eksistere for nogle år siden, og at det produkt du nu har hedder
> Bredbånd Professionel og at der nu er nogle helt andre betingelser.

Det har ikke ændret på mine garantier i praksis, såfremt det er tilfældet.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 04-09-06 18:24

On 2006-09-04, BJ <mrbearSL@ETpost.tele.dk> wrote:

> Det har ikke ændret på mine garantier i praksis, såfremt det er tilfældet.

Det er nok kernen af tråden du berører her: Der er ikke nogen der har
sagt at oplevelsen var at der manglede båndbredde, blot at det ikke var
garanteret.

--
Andreas

Fra : BJ

Dato : 04-09-06 18:29

"Andreas Plesner Jacobsen" <apj@daarligstil.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det er nok kernen af tråden du berører her: Der er ikke nogen der har
> sagt at oplevelsen var at der manglede båndbredde, blot at det ikke var
> garanteret.

Så er alt jo o.k. og jeg modtager altså ikke noget opreklameret plat.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Daniel Stjernholm

Dato : 06-09-06 00:29

On Mon, 04 Sep 2006 15:44:25 +0200, Steffan Fallesen
<no-ssf-spam@servage.net> wrote:

>Det betyder at du får din båndbredde når du skal bruge den. Men skulle
>*alle* kunder beslutte sig for at bruge *hele* deres båndbredde på samme
>tid går det galt (meget usandsynligt)...

Men et godt eksempel på at div. IP-net rundt omkring kan få åndenød
var d. 11/9-2001. Der var lidt flere brugere der godt ville online og
opdateres end normalt :)

--
Med venlig hilsen / Best regards
Daniel Stjernholm Andersen

Fra : Svend

Dato : 06-09-06 08:05

Daniel Stjernholm wrote:

> Men et godt eksempel på at div. IP-net rundt omkring kan få åndenød
> var d. 11/9-2001. Der var lidt flere brugere der godt ville online og
> opdateres end normalt :)

Hvad !, vil det virkelig sige at TDC ikke kan garantere bånbredden
udover deres eget net ? Jeg er rystet. Her gik jeg og troede at hvis
bare man havde Bredbånd Professionel så var alt godt. Hvordan skal jeg
nu forstå deres marketing ?

--
Svend Der har en 6mbit forbindelse hos en udbyder der ikke kan
garantere bånbredden, men som alligevel lever op til mine forventninger

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 06-09-06 08:29

On 2006-09-05, Daniel Stjernholm <newshamster@skumlenet.dk> wrote:

> Men et godt eksempel på at div. IP-net rundt omkring kan få åndenød
> var d. 11/9-2001. Der var lidt flere brugere der godt ville online og
> opdateres end normalt :)

Jeg mener ikke at min daværende arbejdsgiver løb ind i problemer den
dag; men ja, der var da pres på hos CNN og venner.

--
Andreas

Fra : BJ

Dato : 06-09-06 22:54

"Andreas Plesner Jacobsen" <apj@daarligstil.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg mener ikke at min daværende arbejdsgiver løb ind i problemer den
> dag; men ja, der var da pres på hos CNN og venner.

Jeg gjorde i hvert fald ikke som kunne. Det kørte som det plejede ... uden
problemer (men det har ham Svend svært ved at acceptere).

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Svend

Dato : 07-09-06 09:20

BJ wrote:

> Jeg gjorde i hvert fald ikke som kunne. Det kørte som det plejede ... uden
> problemer (men det har ham Svend svært ved at acceptere).

Ikke spor,

--
Svend

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 04-09-06 15:34

On Mon, 4 Sep 2006 15:03:31 +0200, "BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk>
wrote:

> Jeg har ingen udsving på min internetforbindelse. Jeg får nøjagtig,
> det jeg har betalt for.

Ja, og det gør andre kunder også *når de prøver* og det viser så, at
udbyderen kan sin matematik. Hvis alle kunder prøvede at køre fuld
skrue på én gang, ville det ikke virke.

Og ja, sådan er det hos *alle* udbydere.

(Det er i øvrigt fuldstændig det samme på telefonnettet. Hvis alle
løftede røret og prøvede at ringe samtidig, ville rigtig, rigtig mange
af dem få optaget. Nettet virker i praksis fint, fordi det gør folk
ikke).

-A

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 04-09-06 15:40

> [...]

>løftede røret og prøvede at ringe samtidig, ville rigtig, rigtig mange
>af dem få optaget. Nettet virker i praksis fint, fordi det gør folk

Og mange andre steder i samfundet:

- Hvis alle trækker ud i toilettet samtidig...

- Hvis alle bankens kunder hæver deres indeståender samtidig...

- Hvis alle kører over Storebælt samtidig...

Rigtig, rigtig mange steder har man defineret, at det bare er
ærgeligt, hvis folk får den samme ide på samme tid.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 04-09-06 16:07

> - Hvis alle bankens kunder hæver deres indeståender samtidig...
>
> - Hvis alle kører over Storebælt samtidig...

- Men noget vi alle gør stort set samtidigt om som jeg har stor
respekt for er:

laver mad næsten samtidigt.

At elforsynerne klarer at vi alle mere eller mindre trækker 2kW
ekstra i snit mellem 6 og 7 er mig er flot.

Thomas

Fra : BJ

Dato : 04-09-06 17:02

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
>
> laver mad næsten samtidigt.
>
> At elforsynerne klarer at vi alle mere eller mindre trækker 2kW
> ekstra i snit mellem 6 og 7 er mig er flot.

Jeg kan nu ikke lade være med at grine smørret over jeres 3 sidste
indlæg..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 04-09-06 19:24

On Mon, 4 Sep 2006 18:01:53 +0200, "BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk>
wrote:

> Jeg kan nu ikke lade være med at grine smørret over jeres 3 sidste
> indlæg..

Vi lader det være op til den opmærksomme læser at gætte på, om det så
betyder, at du har forstået det, eller at du ikke har forstået det.

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : BJ

Dato : 04-09-06 20:00

KLIP

> Vi lader det være op til den opmærksomme læser at gætte på, om det så
> betyder, at du har forstået det, eller at du ikke har forstået det.

Jeg ved ikke, hvilken type læser jeg skal regne dig til, så det må stå helt
åbent.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Anders Larsson \(fje~

Dato : 04-09-06 20:23

>...snip...snap...
>
> Jeg ved ikke, hvilken type læser jeg skal regne dig til, så det må stå
> helt åbent.

ROFL - jeg tror vist roligt man kan sige at du lige har svaret på om du
forstår hvad der bliver skrevet til dig )

Fra : BJ

Dato : 04-09-06 20:25

"Anders Larsson (fjern ikke noget fra email adr.)"
<nospamfilterforsex001@BotNak.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> ROFL - jeg tror vist roligt man kan sige at du lige har svaret på om du
> forstår hvad der bliver skrevet til dig )

Højmark er altid så spidsfindig og ynder at komme med slige bemærkninger.

Jeg tror ikke, han er afholdt.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 04-09-06 20:46

> Højmark er altid så spidsfindig og ynder at komme med slige bemærkninger.
>
> Jeg tror ikke, han er afholdt.

Jeg skal ikke kunne sige om han er afholdt, men hans ord kan man
dårligt betvivle når det omhandler netværkstopologi.

Thomas

Fra : BJ

Dato : 04-09-06 20:47

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg skal ikke kunne sige om han er afholdt, men hans ord kan man
> dårligt betvivle når det omhandler netværkstopologi.

Jeg kunne aldrig drømme om at tro han er dum til sit arbejde.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : N_B_DK

Dato : 04-09-06 23:21

Thomas S. Iversen wrote:
> At elforsynerne klarer at vi alle mere eller mindre trækker 2kW
> ekstra i snit mellem 6 og 7 er mig er flot.

Det kan de faktisk heller ikke, spændingen falder lidt i netop det tidsrum
hvor flest laver mad

--
MVH.
N_B_DK

Fra : RenÈ

Dato : 09-09-06 13:27

"N_B_DK" <N_B_DKSPAM@hotmail.com> wrote in message

> Det kan de faktisk heller ikke, spændingen falder lidt i netop det tidsrum
> [...]
JA OG SÅ KAN I SURFE PÅ KOGE PLADERNE

Fra : Rudi Stegen

Dato : 05-09-06 15:42

Hej Thomas S. Iversen, du skrev i dk.edb.internet.udbydere:

> laver mad næsten samtidigt.
>
> At elforsynerne klarer at vi alle mere eller mindre trækker 2kW
> ekstra i snit mellem 6 og 7 er mig er flot.

Det er pudsigt, at du nævner netop dét. Jeg har i årevis undret mig
over, hvordan de klarer den voldsomme belastning daglig.

--
Hygge fra Århus - Rudi
(som stadig kun sporadisk er på Usenet)

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 05-09-06 16:13

Rudi Stegen <newsnospam@stegen.dk> skrev 2006-09-05:

> Det er pudsigt, at du nævner netop dét. Jeg har i årevis undret mig
> over, hvordan de klarer den voldsomme belastning daglig.

Ja, jeg mener det tager enten tid at fyre op under en ny reaktor
(eller ditto kul dims), eller aabne sluser i en daemning eller lign.

.... og som jeg har forstaaet kan man ikke rigtigt goere klar til det,
saa jeg formoder at turbinerne bare koere op i hastighed fra klokken
18.00 ad, eller at man lige "laaner" fra elnettet hos naboerne og saa
giver tilbage naar de har brug for det.

Naa, nu blev vi en del off-topic her.

Thomas

Fra : Rudi Stegen

Dato : 05-09-06 21:00

Hej Thomas S. Iversen, du skrev i dk.edb.internet.udbydere:

> Ja, jeg mener det tager enten tid at fyre op under en ny reaktor
> (eller ditto kul dims), eller aabne sluser i en daemning eller lign.

Netop. Men at der er kapacitet til både det og fremføring det er
forunderligt.

> eller at man lige "laaner" fra elnettet hos naboerne og saa giver
> tilbage naar de har brug for det.

Jeg tror det ikke, da udvekslerlandene jo har belastningspresset i
samme periode. Sjælland udveksler med Sverige, Jylland med Tyskland.

> Naa, nu blev vi en del off-topic her.

Godt du sagde det. Jeg må hellere poste gennem en mindre personlig
server

Fra : Dino

Dato : 05-09-06 21:34

Den 5-9 2006 skrev Rudi Stegen i dk.edb.internet.udbydere:

> Jeg tror det ikke, da udvekslerlandene jo har belastningspresset i
> samme periode. Sjælland udveksler med Sverige, Jylland med Tyskland.

Nu spiser de aftensmad lidt tidligere i Sverige, så...

--
Dino

<http://starcruiser.dk/conny>

Fra : Jens Åge Holm

Dato : 04-09-06 21:32

On Mon, 04 Sep 2006 15:39:54 +0000, Klaus Ellegaard wrote:

> [...]
>
> Rigtig, rigtig mange steder har man defineret, at det bare er
> ærgeligt, hvis folk får den samme ide på samme tid.

Og det af den simple årsag at hvis systemerne skulle kunne klare
ovenstående situationer ville de være mindst 10 gange så dyre at lave - og
det er jo et ret vægtigt argument hvis man også vil tjene penge (hvilket
selvfølgelig ikke er tilfældet med alle ovenstående eksempler).

--
JÅH

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 04-09-06 14:39

> Jeg kan nu ikke lade være med at tænke på, hvad folk finder er det
> forretningsmæssige rigtige:
>
> 1) Give kunden det han/hun betaler for.

Der står også i forretningsbetingelserne for de fleste
bredbåndsselskaber at de 1) leverer OP til og 2) ikke kan garantere
forbindelsen. Folk skal bare lære at læse udenad.

Thomas

Fra : BJ

Dato : 04-09-06 14:42

KLIP

> Der står også i forretningsbetingelserne for de fleste
> bredbåndsselskaber at de 1) leverer OP til og 2) ikke kan garantere
> forbindelsen. Folk skal bare lære at læse udenad.

Nogen skal også lære at læse, hvad der rent faktisk står.

Min indeholde ikke ordet OP, men ordrerne 'garanteret båndbredde'.

Jeg valgte med fuldt overlæg 'OP TIL' fra og dette ved et simpelt kryds.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 04-09-06 14:46

On 2006-09-04, BJ <mrbearSL@ETpost.tele.dk> wrote:

> Nogen skal også lære at læse, hvad der rent faktisk står.
>
> Min indeholde ikke ordet OP, men ordrerne 'garanteret båndbredde'.

"Garanteret båndbredde" dækker kun over hastigheden fra dit ADSL-modem
til TDCs DSLAM på nærmeste central.

--
Andreas

Fra : BJ

Dato : 04-09-06 14:50

"Andreas Plesner Jacobsen" <apj@daarligstil.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> "Garanteret båndbredde" dækker kun over hastigheden fra dit ADSL-modem
> til TDCs DSLAM på nærmeste central.

I har begge dokumenteret for mig, samtlige hastigheder er noget plat.

I har endda dokumenteret for mig (og alle andre), jo højere hastighed jo
mere plat er det.

Det er da herligt.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 04-09-06 14:53

On 2006-09-04, BJ <mrbearSL@ETpost.tele.dk> wrote:

> I har begge dokumenteret for mig, samtlige hastigheder er noget plat.

Det er prisen man betaler for et pakkekoblet net. Du kan ikke få i både
pose og sæk.

> I har endda dokumenteret for mig (og alle andre), jo højere hastighed jo
> mere plat er det.

Nej, faktisk er det mængden af brugere man kan multiplexe sammen, der
afgør mængden af "plat".

> Det er da herligt.

You get some, you lose some.

--
Andreas

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 04-09-06 14:54

> I har begge dokumenteret for mig, samtlige hastigheder er noget plat.

Nja, tja. Nu har TDC jo nok noget fiber til deres central der kan
kører et par 100 Mbit/s eller mere, så det er statistisk beregnet at
du sjældendt løber ind i problemer.

> I har endda dokumenteret for mig (og alle andre), jo højere hastighed jo
> mere plat er det.

Sådan fungerer nettet nu en gang.

> Det er da herligt.

Ja det er fint. Det virker jo fint i praksis!

Thomas

Fra : Rudi Stegen

Dato : 05-09-06 15:50

Hej Andreas Plesner Jacobsen, du skrev i dk.edb.internet.udbydere:

> "Garanteret båndbredde" dækker kun over hastigheden fra dit
> ADSL-modem til TDCs DSLAM på nærmeste central.

Og i mit tilfælde tog Tele2 det bogstaveligt fra 07.12.05 og et ukendt
tidsrum frem i 2006. Jeg havde en perfekt forbindelse til og med kortet
på arc

--
http://stegen.dk/temp/tele2.txt

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 04-09-06 14:52

> Nogen skal også lære at læse, hvad der rent faktisk står.

He he. Du har købt en erhvervslinie og/eller fixed linie. Men
garantien går kun på din udbyders DSLAM/formåen.

Thomas

Fra : BJ

Dato : 04-09-06 14:56

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> He he. Du har købt en erhvervslinie og/eller fixed linie. Men
> garantien går kun på din udbyders DSLAM/formåen.

Det står der intet om, på den anden side har leverandøren aldrig skuffet
mig, så ja, jeg får, hvad jeg betaler for..;)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 04-09-06 15:28

On Mon, 4 Sep 2006 13:32:21 +0200, "Claus Tersgov"

> Hvis leverandøren garanterer 30 mbit, så skal man også have 30mbit til
> rådighed altid.

Well, så har du misforstået det.

For det første er der jo ingen Internet-udbydere, der garanterer noget
som helst. (TDC siger fx heller ikke, at 'du får 2 Mbps når som helst
og til hvor som helst' på den 2048/512 Kbps ADSL).

For det andet er *alle* Internet-ydelser baseret på, at summen af
båndbredde til kunderne er (langt, langt) højere end mængden af
båndbredde ud af huset.

Hvis man ser på, hvordan man leverer Internet til en boligforening og
til en masse fiberkunder, så er der ift. det grundlæggende design
stort set ingen forskel. Det er primært et spørgsmål om det fysiske
medie (kobber vs fiber).

-A

Fra : Claus Tersgov

Dato : 02-09-06 16:30

Asbjorn Hojmark skrev:

> Men i øvrigt var boligforeninger de første, der fik mulighed for at
> købe Ethernet-baserede Internet-forbindelser... Og det kan de stadig,
> fx hos Dansk Bredbånd.

Det er da ikke det samme...

Som parcelhusejer får du din egen direkte fiber, men som etagebeboer er du
underlagt et (måske) elendigt bolignet, hvor der er tonsvis af servere og
andet udstyr involveret, og som antageligvis ikke er gearet til at køre
stærkt.

Direkte fiber og lokalnetværk i en stor boliforening er ret forskelligt, du
må du af alle da vide..

Claus

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 02-09-06 16:38

On Sat, 2 Sep 2006 17:30:09 +0200, "Claus Tersgov"

> [...]
> er du underlagt et (måske) elendigt bolignet, hvor der er tonsvis af
> servere og andet udstyr involveret, og som antageligvis ikke er gearet

Man kører med Dansk Bredbånd ikke på det billigst mulige Føtex-udstyr,
der er indkøbt og hjemmesnedkereret af et par lokale entusiaster. Man
får en 100 Mbps forbindelse til en eller flere switche i kælderen og
et par gigabitforbindelser ud af huset.

Jeg vil tro, Com X kan tilbyde det samme.

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 02-09-06 18:59

> Direkte fiber og lokalnetværk i en stor boliforening er ret forskelligt, du
> må du af alle da vide..

Der skal immervæk en del til at lægge saturate et par
fiberforbindelser. Selv i et bolignetværk.

Thomas

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 02-09-06 11:33

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote in message

> Ja, når de begynder at lægge fiber ind til folk, som bor i
> etageejendomme....
>
> Vi bliver snydt for produktet, men er med til at betale hele gildet!

Hvordan tror du at firmaer kan begynne at bore ind i bygninger, og lave
kanalarbejde og bore ind hos folk uden først at lave aftaler med den
pågældende bygning?

ja netop, derfor begynder de ikke bare at lave fiber ind til alle i etage
egendomme.. Men derimod kan det være der er specielle tilbud når en egendom
indgår en aftale med fiberselskabet. ligesom med aftaler direkte med dansk
bredbånd, Comx og andre.. netop de for det billigere... Huse for det jo til
normal pris.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 02-09-06 16:36

Bjarke Hansen skrev:

> [...]
> aftaler direkte med dansk bredbånd, Comx og andre.. netop de for det
> billigere... Huse for det jo til normal pris.

Sikke noget sludder...

Når man kan lægge fiber ind i hvert *eneste* parcelhus, hvor der endda skal
*graves*, så kan man også lægge fiber ind i en etageejendom.

Andre firmaer kan finde ud af det, hvorfor kan elselskaberne så ikke??

Claus

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 02-09-06 17:07

On Sat, 2 Sep 2006 17:36:12 +0200, "Claus Tersgov"
<nospamnews@tersgov.dk> wrote:

> Når man kan lægge fiber ind i hvert *eneste* parcelhus, hvor der
> endda skal *graves* [...]

Det gør (alle) elselskaberne skam heller ikke. Dem jeg kender til,
lægger kun fiber ind til dem, der har bestilt det.

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 02-09-06 18:16

> Sikke noget sludder...

Hvad er noget sludder begrund dit svar

> Når man kan lægge fiber ind i hvert *eneste* parcelhus, hvor der endda
> skal *graves*, så kan man også lægge fiber ind i en etageejendom.

Du må kunne forstå, hvis beboere i en etageegendom skal have direkte fiber
ind i hver lejligheder, kræver det at boligforeningen og beboerne er med på
ide´en. Også selvom elselskabet fx kun levere et fiberpar ind til
boligforeningen skal der jo laves aftaler som bologforeningen står for..
Enkelte beboere kan jo ikke vælge at få lagt fiber ind, for det kræver jo at
der laves installationerne på egendommen som bologforeninen skal sige god
for... Det er så en anden sag, at TDC sådan kan gøre hvad de vil da de i
tidernes morgen lagde telefon ind. Men det er jo nok fordi der er
leveringspligt.

> Andre firmaer kan finde ud af det, hvorfor kan elselskaberne så ikke??

De kan det nok også, men typist hvis en egendom er på 1000 lejlgiheder.. Så
vil elselskabet jo nok hellere lave et bolignet og levere 2fiberpar... end
at levere 2000fiberpar og splidset helt til deres central... Med egendommse
kommer man jo sjællent op i de splidsninger indenfor rækkevidden på fiberen.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 05-09-06 23:29

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*.REMOVE*spamfilter.dk> skrev i en meddelelse
> Du må kunne forstå, hvis beboere i en etageegendom skal have direkte fiber
> ind i hver lejligheder, kræver det at boligforeningen og beboerne er med
> på ide´en.

Hvorfor?

> Det er så en anden sag, at TDC sådan kan gøre hvad de vil da de i tidernes
> morgen lagde telefon ind. Men det er jo nok fordi der er leveringspligt.

Stofa har ikke leveringspligt, og de kan alligevel godt komme rundt uden at
det er en del af en foreningsløsning.

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.makr.dk/ - outdated og trist

Fra : Jonas R.

Dato : 06-09-06 16:16

> [...]
>
> Stofa har ikke leveringspligt, og de kan alligevel godt komme rundt uden
> at det er en del af en foreningsløsning.

Øhhh er stofanet ikke via kabeltv?

/Jonas R.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 06-09-06 17:38

> Øhhh er stofanet ikke via kabeltv?

Ikke nødvendigvis. Jeg har f.eks. stofanet ADSL

Thomas

Fra : Jonas R.

Dato : 07-09-06 07:40

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> wrote in message

> Ikke nødvendigvis. Jeg har f.eks. stofanet ADSL

Oki min pointe var at det jo ikke er fiber og dermed skal man vel ikke være
i en forening for at få det lagt ud som martin sagde.

/JOnas R.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 07-09-06 22:06

"Jonas R." <hihi@hihi.invalid> skrev i en meddelelse
> Øhhh er stofanet ikke via kabeltv?

Jo, men om kablet indeholder en fiber eller noget coax er jo ret
ligegyldigt..

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 06-09-06 20:04

> "Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*.REMOVE*spamfilter.dk> skrev i en
> meddelelse news:a%iKg.85$bA.3@news.get2net.dk...
>
> Hvorfor?

Øhh, nu overrasker du mig godtnok noget....! Det er jo ligesom
egendommen/fællesskabet der ejer grunden som boligkomplexset står på! Jeg
tror nok ikke der er særligt mange ejere der finder det særligt
hensigtmessigt at et tilfældig firma begynder at grave op i asfalt, hænger
ledninger i en krog og svinger den over tagrykken og hamrar den fast ind til
en tilfældig beboer... At på i lejlighed er nu altså sådan en fælles sag.
Derfor er beboerne jo næd til i fællesskab at godkendte at fx. NESA kommer
og lægger infrastruktur ind i egendommen. PÅ hvilke præmisser det skal
foregå kan jo aftales.. At fx kun de beboere der vil have det for det
installeret.

> Stofa har ikke leveringspligt, og de kan alligevel godt komme rundt uden
> at det er en del af en foreningsløsning.

Ja i fladanlæg vel, altså i almindelige huse der lægger op til offenlig
vej?!

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 07-09-06 22:10

> [...]
> ledninger i en krog og svinger den over tagrykken og hamrar den fast ind

Se nedenfor

> Ja i fladanlæg vel, altså i almindelige huse der lægger op til offenlig
> vej?!

Nej, i mindst halvdelen af de århusianske blok-bebyggelser.
Der står gerne en kasse foran facaden ude ved vejen, derfra er der trukket
kabler op ad facaden og ind i de enkelte ejendomme.
Ja, ejendommen skal give samtykke til at kassen sættes op, men det er
bestemt ikke noget der kræver involvering fra ejendommen eller større anlæg
i ejendommen.