Vcore på asus a7v333-x bundkort
Fra : Lars Hansen

Dato : 30-08-06 21:57

Hej,
I fobindelse med skift af CPU fra AthlonXP1700 til Sempron2800 (model
8 -altså ældre version ;) kan jeg ikke så lov til at vælge den Core Voltage
(Vcore), som den nye CPU skal køre med. Begge CPU'er skal ifølge AMD køre
med en Core spænding på 1,6V. Med den gamle AthlonXP har jeg ingen problemer
med at sætte Vcore til 1,6V i BIOS, men med Sempron'en kan jeg kun vælge
mellem spændninger over 1,725V.

Jeg bruger et Asus A7V333-X bundkort, med den nyeste BIOS version 1005.002
beta, som jeg netop opdaterede for at kunne skifte CPU.

Ifølge Asus er Sempron2800 kompatibel med A7V333-X med BIOS ver 1005.002.
Jeg mener derfor at BIOS bør kunne genkende Sempron og give mulighed for at
vælge Vcore på 1,6V.

Jeg håber at der er nogen i gruppen som kan hjælpe mig med at finde årsagen
til den for høje core spænding.

Jeg har clear'et CMOS'en, og Over_volt er disabled. Er der andet jeg bør
tænke på? Er det MB eller CPU som er problemet?

Problemet er at Sempron'en bliver for varm. Under tomgang når den 68-70C
(CPU diode), og med lidt belastning når den nemt 80-85C. Det er lidt for tæt
på AMD's oplyste max die temperatur på 90C, til at jeg kan lide det. Jeg
formoder at årsagen er at CPU'en får for høj spændning. Da jeg er mere
interesseret i et stille system end i at overclocke, vil jeg gerne kunne
sætte Vcore ned til de korrekte 1,6V.

Lars