"Ny bredde" af roteret objekt
Fra : Heine Bøgebjerg

Dato : 30-08-06 14:21

Hej gruppe!
Jeg håber det er i orden jeg stiller et matematik/geometri-spørgsmål
herinde.

Jeg mangler en formel til at udregne "bredden" af en firkant, når jeg har
roteret den.
Det er noget jeg skal bruge til en grafisk præsentation, med roterende
billeder.
Jeg har dog svært ved at få centreret billederne efter rotation, da jeg
simpelthen ikke kan
få regnet ud, hvor bredt billedet er på skærmen.

Jeg har uploadet et billede som forklarer lidt bedre:
http://www.firklovergard.dk/bredde.gif

Jeg har disse informationer om billederne:
oprindelig bredde, oprindelig højde, rotationsvinkel
fx: width = 200, height = 250, angle = 35.

Jeg er på udkig efter en "dynamisk" formel, som bare virker hver gang.
Ligegyldigt om billedet er 50x300 og roteres 5 grader, eller om det er 600 x
200 og roteres 360 grader (hele vejen rundt).

Jeg har søgt og søgt. Afprøvet pythagoras, brugt PI, sinus og cosinus... Jeg
har givet op.
Jeg er ikke totalt blank udi matematikkens fortryllende univers, men lige
hér er jeg sgu kommet til kort.

Jeg håber I kan hjælpe!

På Forhånd mange tak.

Fra : Heine Bøgebjerg

Dato : 30-08-06 14:53

> Jeg er på udkig efter en "dynamisk" formel, som bare virker hver gang.
> Ligegyldigt om billedet er 50x300 og roteres 5 grader, eller om det er 600
> x 200 og roteres 360 grader (hele vejen rundt).

Jeg skal naturligvis også bruge en formel til at finde den nye "højde" - men
jeg
går ud fra, at det er den samme formel man bare putter andre variable i?

MvH Heine

Fra : Steen

Dato : 30-08-06 15:20

Heine Bøgebjerg wrote:

> Jeg mangler en formel til at udregne "bredden" af en firkant, når jeg
> har roteret den.

Hvis

x1 er bredden før rotation,
y1 er højden før rotation, og
theta er det antal grader (el. radianer) du roterer objektet,

vil objektets bredde efter rotation være
x2 = x1 * cos(theta) + y1 * sin(theta),

og objektets højde efter rotation vil være
y2 = x1 * sin(theta) + y1 * cos(theta).

/steen

Fra : Steen

Dato : 30-08-06 15:22

Heine Bøgebjerg wrote:

> Jeg har disse informationer om billederne:
> oprindelig bredde, oprindelig højde, rotationsvinkel
> fx: width = 200, height = 250, angle = 35.

Ved hjælp af disse formler finder du:

Bredde efter rotation: 307,2245
Højde efter rotation: 319,5033

/steen

Fra : Steen

Dato : 30-08-06 15:31

Steen wrote:

> Ved hjælp af disse formler finder du:

En interessant iagttagelse: uanset billedets oprindelige dimensioner vil det
resulterende billede være lige så højt som det er bredt, når det bliver
roteret 45°.

/steen

Fra : Heine Bøgebjerg

Dato : 30-08-06 16:43