Køling af øl i våd avis - i sol eller ej ?
Fra : Bakken

Dato : 30-08-06 13:25

Senest i en artikel på DR bringes en gammel traver til torvs igen:
En lunken øl svøbes i en våd avis og anbringes i solen.
Så vil den blive afkølet fordi "den varme, solen skal bruge til at fordampe
vandet bl. a. tages fra den indrullede flaske".
Min logik tilsiger, at den vil blive endnu koldere hvis den ikke anbringes i
solen, men uden for den direkte varmetilførsel. Og selvfølgelig gerne i
blæst, men det er ikke lige det, det kommer an på her.
Men jeg husker også en skipperskrøne af Jørn Riel fra Grønland hvor netop
dette fænomen beskrives - ganske vist til at køle en flaske snaps ! Altså:
Køles en ting svøbt i våde aviser hurtigst i sol eller i skygge når alt
andet holdes lige ?

Mvh

Bo

Fra : Max

Dato : 30-08-06 13:53

Hej Bo

> snaps ! Altså: Køles en ting svøbt i våde aviser hurtigst i sol eller
> i skygge når alt andet holdes lige ?

Prøv at kikke på indlæget dateret 20 juli 2006 med titlen
"afkøling af flaske i vådt avispapir i sol" der tror jeg at
alle aspekter af dit spørgsmål er debateret.

Mvh Max

Fra : John Larsson

Dato : 30-08-06 13:43

"Bakken" <nothanx@no.th> writes:
> Altså:
>Køles en ting svøbt i våde aviser hurtigst i sol eller i skygge når alt
>andet holdes lige ?

Hvis du er til eksperimenter, lad en sådan "kølemaskine" indpakke i en
plastikpose uden alt for meget luft uden om flasken. Så får du svaret!

John

Fra : Steen

Dato : 30-08-06 13:57

Bakken wrote:

> snaps ! Altså: Køles en ting svøbt i våde aviser hurtigst i sol eller
> i skygge når alt andet holdes lige ?

En ølflaske i vådt avispapir bliver koldere efter en halv time i skyggen end
efter en halv time i solen.

Det har været diskuteret *mange* gange før: http://kortlink.dk/2y4t

/steen

Fra : John Larsson

Dato : 30-08-06 16:12

"Steen" <oz1sej@get2net.dk> writes:
>En ølflaske i vådt avispapir bliver koldere efter en halv time i skyggen
>end
>efter en halv time i solen.

Ikke nødvendigvis, men hvis luftcirkulationen er den samme jo. Hvis der
ikke er nogen luftcirkulation der fjerner den vanddampsmættede luft
(plastposen jeg foreslog!), sker der overhovedet ingen afkøling!

John

Fra : Claus E. Petersen

Dato : 30-08-06 22:17

Bakken wrote:
> Men jeg husker også en skipperskrøne af Jørn Riel fra Grønland hvor netop
> dette fænomen beskrives - ganske vist til at køle en flaske snaps ! Altså:

Det var nu vist i Burma og bogen hedder "De gule blades Ånd"

- cep

Fra : Bakken

Dato : 01-09-06 08:15

> Det var nu vist i Burma og bogen hedder "De gule blades Ånd"

Selvfølgelig. Ved nærmere eftertanke er det vist ikke så nødvendigt at køle
snaps netop i Grønland. Men historien er god alligevel . Også selv om
systemet ikke virker

Mvh

Bo