Cisco 1400 og Cybercity vil det virke
Fra : Kim M Jørgensen

Dato : 30-08-06 12:31

Nogen der ved om en Cisco 1400 Router kan bruges på en Cybercity forbindelse
?
For efter min overbevisning burde den kunne da det er ATM de køre med.

Og om der evt var nogen der kendte lidt til konfigurering af den evt havde
en standard opsætning.

Fra : Michal

Dato : 30-08-06 16:50

On Wed, 30 Aug 2006 13:30:32 +0200, Kim wrote:
> Nogen der ved om en Cisco 1400 Router kan bruges på en Cybercity forbindelse
> ?
> For efter min overbevisning burde den kunne da det er ATM de køre med.

Ja, oven på DSL signallering.

Har du da fundet en Cisco 1400 med DSL interface? Mig bekendt kan man
ikke få sådan nogle.

--
Venlig Hilsen
Michal

Fra : Kim M Jørgensen

Dato : 31-08-06 10:57

"Michal" <usenet@spamwodzinskitrap.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, oven på DSL signallering.
>
> Har du da fundet en Cisco 1400 med DSL interface? Mig bekendt kan man
> ikke få sådan nogle.

Jeg jeg har fået fingerne i sådan en her Cisco 1401
http://www.cisco.com/univercd/cc/td/doc/product/dsl_prod/c1400/icg/intro.htm

Og den skulle være blevet brugt på en Cybercity forbindelse før hen.

Men må nok indrømme jeg er lidt for godt bevendt med en webinterface så det
gamle command line interface er lidt mere besværligt at gå til.

Så var derfor jeg henvendte mig om der var nogen der havde en standard
opsætning eller noget

Fra : Michal

Dato : 31-08-06 12:52

On Thu, 31 Aug 2006 11:57:21 +0200, Kim wrote:

> Jeg jeg har fået fingerne i sådan en her Cisco 1401
> http://www.cisco.com/univercd/cc/td/doc/product/dsl_prod/c1400/icg/intro.htm

Ok, min fejl. Det var jeg ikke klar over.

Men...

1401'eren har ATM-25 interface, og *ikke* et ADSL interface. Du skal
altså også bruge en ATM-25 til ADSL-box...

> Men må nok indrømme jeg er lidt for godt bevendt med en webinterface så det
> gamle command line interface er lidt mere besværligt at gå til.

Tjaah, søg på cisco's hjemmeside på noget adsl ting, og erstat pvc med
0/35 som er det cybercity bruger. Ved ikke om 1400'erne kræver nogle
'specielle' dsl-opsætninger.

--
Venlig Hilsen
Michal

Fra : Kim M Jørgensen

Dato : 31-08-06 14:23

> Ok, min fejl. Det var jeg ikke klar over.
>
> Men...
>
> 1401'eren har ATM-25 interface, og *ikke* et ADSL interface. Du skal
> altså også bruge en ATM-25 til ADSL-box...

Hvorfor skal jeg også bruge ATM til ADSL ?

Cybercity køre da kun med ATM så skal da ikke bruge noget ATM til ADSL, skal
da vel kun køre ATM til noget Ethernet eller har jeg fuldstændig misforstået
noget der ?

Fra : Michal

Dato : 31-08-06 16:23

On Thu, 31 Aug 2006 15:23:02 +0200, Kim wrote:

> Hvorfor skal jeg også bruge ATM til ADSL ?

Fordi Cybercity så vidt jeg ved ikke leverer ATM-25 råt men snarere PPP
over ATM over ADSL.

Check selv om det er et RJ45 stik du har siddende på ISP-siden eller om
det er et tele-jack.

> Cybercity køre da kun med ATM så skal da ikke bruge noget ATM til ADSL,

Nej ikke kun med ATM. De skulle gerne også køre et eller andet neden
under ATM'en. I Cybercity's tilfælde kører det oven på en 2 eller
4-trådet DSL-linie. Hvis du har et RJ45 jack er det da meget muligt
cybercity giver dig ATM-25 ind i hytten, men så er det sandelig ikke
DSL, og det tvivler jeg lidt på :)

> skal da vel kun køre ATM til noget Ethernet eller har jeg fuldstændig
> misforstået noget der ?

Ja, på din side skal du konvertere mellem ATM og Ethernet på en eller
anden måde. Derfor skal du ha' en router/andet stående :)

Men på ISP-siden kører de ATM (OSI lag 2) direkte oven på DSL-linien
(OSI lag 1). Medmindre du naturligvis har en RJ45-jack med ATM-25 i, så
kører de ATM (lag 2) oven på ATM (lag 1), da ATM afaik oprindeligt er
udviklet som en 3-lags protokolsuite.

Alternativt (hvis du ikke vil blande ethernet ind i det) kunne du køre
med ATM-netkort i PC'erne og ud igennem et ATM/DSL modem som f.eks. Tele
Danmark gjorde for nogle år siden med Net Expres.

--
Venlig Hilsen
Michal

Fra : Kim M Jørgensen

Dato : 01-09-06 07:19

Ja ok synes bare det lyder lidt mærkeligt, for fik ellers at vide af det
firma jeg fik den af at den før havde været brugt på en Cybercity linje før.

Hvor de havde lavet noget med at føre en offentlig IP adresse direkte ind på
LAN siden for at undgå NAT.

Og er også det jeg er ude efter, har brug for at få den offentlige IP
adresse direkte ind i min Firewall (Software Firewall IPCOP og ISA), så jeg
ikke skal NAT'e alt ind til den.

Det ville måske også kunne lade sig gøre med et ATM Indstiks Kort ?

For så er det da måske sådan noget jeg skal se om jeg kan få fat i, hvis
sådanne kort efterhånden stadig er til at få fat i, og den kan køre på en
Windows 2003 server.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 01-09-06 12:11

On Fri, 1 Sep 2006 08:18:49 +0200, "Kim M Jørgensen"
<kimremove@teledi.dk> wrote:

> Og er også det jeg er ude efter, har brug for at få den offentlige IP
> adresse direkte ind i min Firewall (Software Firewall IPCOP og ISA), så jeg
> ikke skal NAT'e alt ind til den.

Når det nu er CyberCity, så se på deres Global IP-produkt.

-A

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 01-09-06 15:27

ja men vil heller ikke ofre formeget på det da det nu bare er til mig selv
her hjemme til noget test i forbindelse med mit arbejde.

Jeg har så fundet en anden Router en D-Link DSL-564T dem har det hele PPPoA
og PPPoE og den understøstter Bridge Mode

Så får jeg jo den offentlige IP Direkte ind på mit Netkort.
Men kan se der så står i manualen man skal have noget software til at logge

Går ud fra det så er en form for PPPoA eller PPPoE klient ligesom man før
skulle have til nogle af TDC's løsninger whor man f.eks kunne bruge winpoet.

Men er så mere om jeg kan bruge sådan en klient til at sende brugernavn og
adgangskode med eller om der så decideret skal en PPPoA klient, men brude
vel kunne gøre det med en PPPoE klient da signalet jo da er lavet om til
Ethernet eller tager jeg der fejl ?

Fra : Michal

Dato : 01-09-06 18:50

On Fri, 1 Sep 2006 16:27:20 +0200, Kim wrote:
> ja men vil heller ikke ofre formeget på det da det nu bare er til mig selv
> her hjemme til noget test i forbindelse med mit arbejde.

Så betaler arbejdet vel ;)

> Jeg har så fundet en anden Router en D-Link DSL-564T dem har det hele PPPoA
> og PPPoE og den understøstter Bridge Mode

Tjaa, det lyder da meget fint... Der står nu det er en router, har ikke
læst i detaljer om den.

Jeg ville dog ikke personligt stole på D-Link, men hvis det virker kan
du jo vende tilbage med en (positiv) tilbagemelding :)

> [...]
> logge på Går ud fra det så er en form for PPPoA eller PPPoE klient
> ligesom man før skulle have til nogle af TDC's løsninger whor man

Kender ikke winpoet. Men den der box du vil bruge som router/firewall
har vel mulighed for at smide PPP over Ethernet? Så tager bridgen sig af
at smide PPP videre over ATM'en over DSL'en.

--
Venlig Hilsen
Michal

Fra : Michal

Dato : 01-09-06 14:19

On Fri, 1 Sep 2006 08:18:49 +0200, Kim wrote:
> Ja ok synes bare det lyder lidt mærkeligt, for fik ellers at vide af det
> firma jeg fik den af at den før havde været brugt på en Cybercity linje før.

Tjaa, de har muligvis haft et ADSL modem også? Eller måske har Cybercity
i gamle gamle dage tilbudt ATM-25 til virksomheder?

> Hvor de havde lavet noget med at føre en offentlig IP adresse direkte ind på
> LAN siden for at undgå NAT.

Som Asbjørn siger kan du tage et kig på deres Global IP produkt. IMHO er
det dog en lidt dyr løsning...

> Og er også det jeg er ude efter, har brug for at få den offentlige IP
> adresse direkte ind i min Firewall (Software Firewall IPCOP og ISA), så jeg
> ikke skal NAT'e alt ind til den.

Så ville jeg næsten anbefale at købe et ADSL modem som tager imod noget
PPPoE (gætter jeg på sådan en ISA kan sende ud?).

> Det ville måske også kunne lade sig gøre med et ATM Indstiks Kort ?

Kun hvis din linie termineres i et RJ45 ATM-25 interface, eller du har
et ADSL modem med ATM-25 "lan-side"... I stil med de gamle
Siemens-modem'er Tele Danmark brugte.

> For så er det da måske sådan noget jeg skal se om jeg kan få fat i, hvis
> sådanne kort efterhånden stadig er til at få fat i, og den kan køre på en
> Windows 2003 server.

Vi ved stadig ikke hvilken linie du har :)

--
Venlig Hilsen
Michal

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 01-09-06 21:15

On 01 Sep 2006 13:18:56 GMT, Michal <usenet@spamwodzinskitrap.dk>
wrote:

> Så ville jeg næsten anbefale at købe et ADSL modem som tager imod noget
> PPPoE (gætter jeg på sådan en ISA kan sende ud?).

CC kører PPPoA. Man kan i hvert fald bruge et Eicon Diva.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Michal

Dato : 02-09-06 08:54

On Fri, 01 Sep 2006 22:14:39 +0200, Asbjorn wrote:

> CC kører PPPoA. Man kan i hvert fald bruge et Eicon Diva.

Ja, det ved jeg :)

Men jeg gætter på at man kan købe noget modem-værk som kan smide PPP fra
ethernet-siden videre over ATM-siden. I stil med Ericsson-modemet fra
TDC.

Selvom det er ganske lettere blot at kunne konfigurere PPP-parametrene i
modemet, og så blot have rent ethernet på indersiden.

Problemet dér er at så vidt jeg ved bliver "den faste" ip tildelt via
PPP, og ikke DHCP.

--
Venlig Hilsen
Michal

Fra : Kim M Jørgensen

Dato : 05-09-06 07:27

> [...]
>
> Selvom det er ganske lettere blot at kunne konfigurere PPP-parametrene i
> modemet, og så blot have rent ethernet på indersiden.

Problemet er som jeg ser det ud fra manualen at idet man sætter den op til
Bridge Mode, så skal authentikeringen foregå på Maskinen istedet for så der
var det jeg mente der så evt skulle en eller anden PPPoA klient til eller
noget.

For felterne til at indtaste brugernavn og adgangskode forbinder ihverfald i
Bridge Mode.

For jo ellers havde det været meget nemmere at gøre det hele i routeren.

Fra : Michal

Dato : 05-09-06 17:31

On Tue, 5 Sep 2006 08:27:07 +0200, Kim wrote:
> [...]
> var det jeg mente der så evt skulle en eller anden PPPoA klient til eller

Korrekt. Men ikke en PPPoA ting (da du ikke har ATM termineret på din
maskine) men blot en PPP klient (som "kalder op" via ethernet).

Ved ikke om sådan en ting er indbygget i Windows-server-ting.

> For felterne til at indtaste brugernavn og adgangskode forbinder ihverfald i
> Bridge Mode.

Øh?

Jamen så mangler du bare at få ip'en fra PPP-negotiation'en over på din
gateway :)

--
Venlig Hilsen
Michal

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 05-09-06 20:04

"Michal" <usenet@spamwodzinskitrap.dk> wrote in message

> [...]
>
> Øh?
>
> Jamen så mangler du bare at få ip'en fra PPP-negotiation'en over på din

Ja er også der jeg ser problemet hvad der skal til for at sende den PPP
authentifikation, var det jeg havde håbet på WinPoeT evt kunne som før med
de gamle TDC Forbindelser.
Men er ikke andet for end at prøve mig frem så hvis mindre det lykkedes mig
at skaffe en ATM indstiks Kort til PC'en istedet for, for det ville nok være
det bedste og nemmeste.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 31-08-06 16:28

On Thu, 31 Aug 2006 15:23:02 +0200, "Kim M Jørgensen"
<kimremove@teledi.dk> wrote:

> Cybercity køre da kun med ATM så skal da ikke bruge noget ATM til ADSL, skal
> da vel kun køre ATM til noget Ethernet eller har jeg fuldstændig misforstået
> noget der ?

Ja, det har du misforstået.

CyberCity kører ATM over ADSL. Altså skal du have noget, der kan
snakke ADSL, og det kan en 1401 ikke. Den kan kun snakke ATM.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/