Baggrundslyd på hjemmeside
Fra : Christian Hjortkjær

Dato : 30-08-06 09:02

Jeg vil høre, om der er mulighed for at lave baggrundslyd/musik
på en hjemmeside, så den fortsætter (altså ikke starter forfra,
hver gang jeg klikker rundt internt på siden) uden brug af
frames?

Jeg har kigget igennem tidligere indlæg, og det ser ud til, at
man ikke kan bruge CSS og derfor er nødsaget til at bruge frames,
flash eller lignende.

Er det stadig sådan, eller er der sket noget nyt med de nyere
udgaver af IE og FF?

Venligst

Christian

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Christian Hjortkjær

Dato : 30-08-06 09:07

> Jeg vil høre, om der er mulighed for at lave baggrundslyd/musik
> på en hjemmeside

I øvrigt er det MENINGEN, at det skal være irriterende, men denne
baggrundslyd. Jeg ved hvor lidt man bryder sig om fænomenet her på
html.dk.

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 30-08-06 11:57

Christian Hjortkjær wrote:

> I øvrigt er det MENINGEN, at det skal være irriterende, men denne
> baggrundslyd. Jeg ved hvor lidt man bryder sig om fænomenet her på
> html.dk.

Nu er du ikke på HTML.dk men i nyhedsgruppen
dk.edb.internet.webdesign.html(www.usenet.dk). HTML.dk har blot en
"gateway" til denne nyhedsgruppe...

mvh
Johan

Fra : torsten

Dato : 30-08-06 17:21

Johan Holst Nielsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Nu er du ikke på HTML.dk men i nyhedsgruppen
> dk.edb.internet.webdesign.html(www.usenet.dk). HTML.dk har blot en
> "gateway" til denne nyhedsgruppe...

sikke vrøvl vi er på html når vi skriver det blir så sent vider til
usenet. musik er dejlit brug frames så duer det fint
torsten
vm i design
http:snot.1go.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 30-08-06 17:41

"torsten" wrote in message...

> sikke vrøvl vi er på html når vi skriver det blir så sent vider til
> usenet. musik er dejlit brug frames så duer det fint

Ja. Men du er stadig ikke på html.dk når du skriver i en nyhedsgruppe.
Det kan du bare ikke komme udenom. HTML.dk opbevarer indlæggene, ligesom
din nyhedslæser gør, men ellers ikke andet. Usenet er ikke et forum for
html.dk. Jeg skriver fra Outlook Express. Det ville være ligeså relevant
for mig at sige, at det bruger i så allesammen. Eller google groups,
hvis det skal være. Så du har altså ikke ret, Torsten - heller ikke i
det med musikken og frames

MVH
Rune

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-08-06 17:46

Rune Jensen skrev:

> Ja. Men du er stadig ikke på html.dk når du skriver i en nyhedsgruppe.

Jo, det er han når han har html.dk's hjemmeside i sin browser (i
den forstand man kan være på en hjemmeside).

Hvis du melder dig ind i Fiduso via en formular på hjemmesiden,
så er du også på Fidusos hjemmeside selv om formularen sender en
mail til mig. Du er ikke i min inboks.

Men din pointe er god nok: Dem der tror at alle er på html.dk
blot fordi de selv er det, tager fejl.

--
Bertel

Fra : torsten

Dato : 30-08-06 17:57

Bertel Lund Hansen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Jo, det er han når han har html.dk's hjemmeside i sin browser (i
> den forstand man kan være på en hjemmeside).

Mejet fornuftig mand der har fatet det

> Men din pointe er god nok: Dem der tror at alle er på html.dk
> blot fordi de selv er det, tager fejl.
det er en helt anet snak.

dete står på html
--------------------------
Læs dette før du poster dit indlæg!

* Dit indlæg sendes til nyhedsgruppen dk.edb.internet.webdesign.html på
Usenet

torsten
vm i design
http://snot.1go.dk

Fra : torsten

Dato : 30-08-06 17:48

Rune Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Ja. Men du er stadig ikke på html.dk når du skriver i en nyhedsgruppe.

jo da jeg skriver på html det blir sent vider til usenet
hvor man skriver er limejet bare det ses
> Så du har altså ikke ret, Torsten - heller ikke i
> det med musikken og frames

jo da musik er dejlit altid med eller uden frames og jeg har altid ret
det vise alle mine avards

torsten
vm i design
http://snot.1go.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 30-08-06 18:55

"torsten" wrote in message...

> jo da musik er dejlit altid med eller uden frames og jeg har altid ret
> det vise alle mine avards

Jojo, men har du så kunder? Og hvad siger dine kunders brugere til det?
Hvordan vil du iøvrigt lave søgeoptimering med frames?

Jeg kender ingen, som synes automatisk musik er fedt... mildest talt får
det en hjemmeside til at se sådan lidt amatøragtig ud. zoo.dk havde det
på et tidspunkt, men har så vidt jeg kan se droppet det i det nye design
(de fik nok for mange klager). Politiken havde flash på et tidspunkt,
som først startede, når man "hover"de, det har de så vidt jeg kan se
også droppet... hvorfor mon? Jeg kender ingen andre proffe sider, som
har automatisk start af lyd.

Nu har jeg ikke set din side, men så vidt jeg ved, så kan enhver oprette
en award. Det var utroligt populært i internettets barndom, men det ser
man også sjældent mere...

MVH
Rune

Fra : Ukendt

Dato : 30-08-06 09:13

"Christian Hjortkjær" <christian@mudderlogen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> på en hjemmeside, så den fortsætter (altså ikke starter forfra,
> hver gang jeg klikker rundt internt på siden) uden brug af

Nej. Skal denforsætte er du nødt til at placere den i en ramme som ikke
hentes ind på ny ved side skift. Og der er mig bekendt ikke andre muligheder
end de forældede frames

> Jeg har kigget igennem tidligere indlæg, og det ser ud til, at
> man ikke kan bruge CSS og derfor er nødsaget til at bruge frames,
> flash eller lignende.

CSS kan ikke bruges til noget i den forbindelse, da det udelukkende har med
styring af udseende at gøre.

> Er det stadig sådan, eller er der sket noget nyt med de nyere
> udgaver af IE og FF?

Der er heldigvis ikke sket noget nyt på den front.

Denne artikel kunne have relevans for dig, som jeg vil råde dig til at følge
http://html-faq.dk/2017.asp

--
Med venlig hilsen - Carsten Sørensen

Gode råd til webdesigneren - http://csnet.dk/html/
Nørholm Forsamlingshus - http://forshus.dk

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 30-08-06 12:00

CS wrote:
> [...]
> hentes ind på ny ved side skift. Og der er mig bekendt ikke andre muligheder

Well eneste mulighed (som jeg ser det) udover frames. Er noget
XMLHTTPRequest - hvor du henter hele siden via et javascript. Dermed
"bytter" du blot indholdet ud, i stedet for at surfe over på en anden
side. Så kunne man lave et "fall-back" for browsere der ikke
understøttede javascript og/eller XMLHTTPRequest objektet :)

mvh
Johan

Fra : Christian Hjortkjær

Dato : 30-08-06 16:06

> [...]
> side. Så kunne man lave et "fall-back" for browsere der ikke
> understøttede javascript og/eller XMLHTTPRequest objektet :)

Ok, det lyder interessant. Jeg har dog intet begreb om, hvad du snakker om. Kan du
forklare eller henvise til noget relevant?

Fra : Knud

Dato : 30-08-06 16:32

> Ok, det lyder interessant. Jeg har dog intet begreb om, hvad du
> snakker om. Kan du
> forklare eller henvise til noget relevant?
>
> Christian

Tror nu heller ikke Johan aner noget om det han skriver.
Men vi lytter.
Det er jo skønt at lære noget
Mvh Knud
PS. Men glem det med lyd. Jo, nogle har nok tændt for lyd. Men de (52
% )som hader lyd, de hader dig meget mere.

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 30-08-06 17:43

Knud wrote:
> Tror nu heller ikke Johan aner noget om det han skriver.
> Men vi lytter.
> Det er jo skønt at lære noget

Well - gider ikke til at lave et eksempel - men jo - jeg ved udemærket
hvad jeg snakker om...

Forestil jer følgende..

Du laver et DIV som indeholder musikplayeren... den reloades ikke eller
lign.

Sitet ligges i et DIV der fylder 100%. Der smider du indhold ind via
AJAX (dermed via XMLHTTPRequest i browseren).

Psudokode...

<!-- embed noget irriterende musik -->

<script type="text/javascript">
//load et eller andet AJAX toolkit
function loadContent(site) {
//hent content via AJAX/XMLHttpRequest og lig det i var content
document.getElementById("websiteContent").innerHTML = content;
}
</script>

Det kan sagnes laves... :) Dog vil det kræve Javascript er enabled i
browseren...

mvh
Johan

Fra : Christian Hjortkjær

Dato : 30-08-06 18:02

> Sitet ligges i et DIV der fylder 100%. Der smider du indhold ind via
> AJAX (dermed via XMLHTTPRequest i browseren).
>
> Psudokode...

Tak for det, men jeg er ydmyg nybegynder. Jeg forstår ikke hvad du
skriver. Jeg kan finde ud af copy paste + simpel redigering i scripts.
Hvis nogen har lyst til at hjælpe, er de meget velkomne.

I øvrigt bliver folk ved med at brokke sig over at jeg bare foreslår musik
på hjemmeside. Dette på trods af, at jeg har forklaret, at det er hele
POINTEN med sitet. Men tak for den konstruktive kritik, da.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-08-06 19:15

Christian Hjortkjær skrev:

> I øvrigt bliver folk ved med at brokke sig over at jeg bare foreslår musik
> på hjemmeside. Dette på trods af, at jeg har forklaret, at det er hele
> POINTEN med sitet. Men tak for den konstruktive kritik, da.

De par hjemmesider som jeg har set, der handler om bands eller
solister, starter automatisk musik når man åbner dem. Det synes
jeg er fint nok.

--
Bertel

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 30-08-06 19:39

Christian Hjortkjær wrote:

> Tak for det, men jeg er ydmyg nybegynder. Jeg forstår ikke hvad du
> skriver. Jeg kan finde ud af copy paste + simpel redigering i scripts.
> Hvis nogen har lyst til at hjælpe, er de meget velkomne.

Har desværre ikke tid til at gå helt i dybden - sorry... måske andre
har. Men hvis du har lyst til at lære mere - googlede jeg lidt og fandt
dette eksempel fra Apple som bruger XMLHttpRequested til at loade nyt
indhold uden at reloade siden (og dermed i dit tilfælde genstarte musikken).

Ved ikke om du kan få noget ud af det :)

<http://developer.apple.com/internet/webcontent/XMLHttpRequestExample/example.html>

mvh
JOhan

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 31-08-06 09:24

Bertel Lund Hansen skrev:

> De par hjemmesider som jeg har set, der handler om bands eller
> solister, starter automatisk musik når man åbner dem. Det
> synes jeg er fint nok.

Jeg synes det er møgirriterende når en side starter musik uden at
man har bedt om det - uanset om det er et band eller lignende der
er på siden.

Hvis man i forvejen hører musik på computeren, kan autostart af
musik på en ny side betyde at man hører to ting oven i hinanden. Og
selv om man ikke hører musik på computeren når sådan en side åbnes,
kan den pludselige start af noget musik stadig virke forstyrrende -
fx hvis man sidder i en telefonsamtale.

Lad brugerne selv vælge hvornår de vil høre musik.
eller Brønshøj, max 6000 pr. måned.
Kontakt pr. mail - nospam(at)gyros.dk
Jens Gyldenkærne Clausen