South Africa has a way to make oil from co~
Fra : Jan Rasmussen

Dato : 20-08-06 20:52

Nu stødte jeg lige på denne sag, og da Jesper har advokeret for netop
denne process, så må jeg hellere poste den.

http://www.nwfdailynews.com/articleArchive/aug2006/oilfromcoal.php
South Africa has a way to make oil from coal
The Wall Street Journal Via AP

Jeg orker ikke at manualt ombryde den lange tekst,
så interesserede kan læse linktet.

Som jeg læser artiklen, er det ikke just en dans på roser, og vil
nok hellere ikke påvirke prisen på verdensmarked, men sikkert
have en positiv effekt på de lande der slippe for at importere.

Den besvare også et spørgsmål som jeg stillede
her i gruppen for noget tid siden, nemmelig hvor høj skal
prisen på en tønde olie være, for at det kan betale sig at
udvinde olie fra kul.

Jan Rasmussen

Fra : -=* DANELAW *=-

Dato : 20-08-06 21:05

"Jan Rasmussen" <1@2.3> skrev i en meddelelse

> Den besvare også et spørgsmål som jeg stillede
> her i gruppen for noget tid siden, nemmelig hvor høj skal
> prisen på en tønde olie være, for at det kan betale sig at
> udvinde olie fra kul.

..."Energy analysts reckon that some coal-to-liquids projects can
offer an acceptable return on investment when oil is priced as
low as $30 or $35 a barrel, though such ventures might require
government tax incentives to reduce operating costs.."..

Men det er så hvis anlægget kan være tæt på kullet.

Men dagens oliepris, er jo ikke et udtryk for mangel. Det
er kun fordi nogen profit-liderlige monopol-elefanter
kontrollerer markedet.

Prisen kan sagtens falde voldsomt igen, hvis fx. renten
stiger.

Fra : Jesper

Dato : 20-08-06 23:01

Jan Rasmussen <1@2.3> wrote:

> [...]
> her i gruppen for noget tid siden, nemmelig hvor høj skal
> prisen på en tønde olie være, for at det kan betale sig at

Egentligt ikke, fordi hvad er anlægsomkostningerne og hvor mange års
tilbagebetalingstid regnes der med til en pris af $30-35 pr tønde.

Og det er sådan en faktor som renten, den er afgørende for at prisen på
de $35 holder.

Så hvis man skal bygge et rentabelt anlæg skal man enten have et
fastforrentet lån i hele tilbagebetalingstiden eller også skal man have
et variabelt, hvor man er sikker på at renten ikke kommer så højt op at
økonomien vælter.

Også er der det med olieprisen, den skal så holde sig stabilt over de
$35 i hele tilbagebetalingsperioden. I 1999 var den nede under $10 pr
tønde.
--
Jesper

For serious booty shaking:
http://www.youtube.com/watch?v=KUz6S2VFtbQ

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 20-08-06 23:32

"Jesper" <spambuster@users.toughguy.net> skrev i en meddelelse news:1hke7t9.3jeet3q7pkfN%spambuster@users.toughguy.net...

> Egentligt ikke, fordi hvad er anlægsomkostningerne og hvor mange års
> tilbagebetalingstid regnes der med til en pris af $30-35 pr tønde.

Ifl. artiklen.

"One problem is that coal-to-oil projects are extremely expensive.
A single plant capable of producing about 80,000 barrels of oil equivalent a day,
less than 0.5 percent of America's daily oil diet, would cost an estimated $6 billion or more to build."

"China is building a coal-to-oil plant costing several billion dollars in Inner Mongolia
and may add as many as 27 facilities, including some with Sasol's help, over the next several years,
according to a recent tally by Credit Suisse."

> Og det er sådan en faktor som renten, den er afgørende for at prisen på
> de $35 holder.

Nogen må jo mene at den holder, siden de begynder at bygge.

> [...]
>
> Også er der det med olieprisen, den skal så holde sig stabilt over de
> $35 i hele tilbagebetalingsperioden. I 1999 var den nede under $10 pr

Jeg kan ikke forestille mig at vi nogen sinde vil se så lave priser igen,
så skal "Demand Destruction" virkeligt gribe om sig.

Jan Rasmussen

Fra : Jesper

Dato : 21-08-06 00:22

Jan Rasmussen <1@2.3> wrote:

> [...]
> Sasol's help, over the next several years, according to a recent tally by

1. Det skal sammenholdes med hvad der skal investeres i et oliefelt for
at producere 80.000 tdr.

2. Naturligvis er det muligt at bygge større anlæg der kan producere
mere...og så vil der være nogle stordriftfordele der er til at tage at
føle på.

3. Irakkrigen har til dato kostet USA $308 mia, det skulle række til 51
anlæg der ville kunne forsyne USA med 25% af sit oliebehov.
Mere sandsynligt er det, hvis man tager højde for stordriftfordele at
man så ville komme op på at dække 50% af USAs oliebehov.
Kombineret med krav om bedre brændstoføkonomi i nye biler og lastbiler
samt udvikling og udbygning af biobrændsel, så ville USA kunne komme op
i nærheden af de 100%.

> Nogen må jo mene at den holder, siden de begynder at bygge.

> Jeg kan ikke forestille mig at vi nogen sinde vil se så lave priser igen,
> så skal "Demand Destruction" virkeligt gribe om sig.

Jeg kan ikke forestille mig, at folk gider at betale så meget for deres
brændstof, når det er muligt at konvertere til billigere brændstof og
mere brændstoføkonomiske køretøjer. Anden generations biobrændsel kan
meget vel presse prisen råolie.