CopyDan er blevet sulten!
Fra : Jesper

Dato : 20-08-06 08:13

Iflg. Radioavisen 9:00 er CopyDan blevet sultne. Mens Frederiksberg
Gymnasium hidtil har kunnet slippe med 130.000 kr/året i kopiafgift til
CopyDan, så står de nu til at skulle betale 500.000 kr/året fordi
CopyDan har sat prisen i vejret. Den halve mio er halvdelen af
gymnasiets materialeudgift om året.

Hvis nogen spørger mig, så synes jeg det er på tide at få afskaffet
CopyDan afgifterne.

--
Jesper

For serious booty shaking:
http://www.youtube.com/watch?v=KUz6S2VFtbQ

Fra : @

Dato : 20-08-06 08:35

On Sun, 20 Aug 2006 09:12:59 +0200, spambuster@users.toughguy.net
(Jesper) wrote:

> [...]
>gymnasiets materialeudgift om året.
>
>Hvis nogen spørger mig, så synes jeg det er på tide at få afskaffet

skal vi så heller ikke betale for varerne hos købmanden?

--
Et frit samfund er et samfund,
hvor det er ufarligt at være upopulær

Fra : Knud Larsen

Dato : 20-08-06 08:42

"@" <1[at]invalid.net> wrote in message

> skal vi så heller ikke betale for varerne hos købmanden?

Jo, og helst 100.000 kroner pr husstand forlods, og for varer som kun er
papirkopier af andre varer.

Fra : @

Dato : 20-08-06 09:11

On Sun, 20 Aug 2006 09:41:56 +0200, "Knud Larsen"
<larsensknud@yahoo.dk> wrote:

>"@" <1[at]invalid.net> wrote in message

>Jo, og helst 100.000 kroner pr husstand forlods, og for varer som kun er
>papirkopier af andre varer.

hvis man ikke synes prisen står mål med ydelsen hos Copydan lader man
blot være med at bruge de produkter de tilbyder

Fra : Knud Larsen

Dato : 20-08-06 09:14

> hvis man ikke synes prisen står mål med ydelsen hos Copydan lader man
> blot være med at bruge de produkter de tilbyder

Ja, den er god, - og hvis man ikke er tilfreds med prisen på vand og el, så
lader man blot være at købe disse produkter.

Fra : Jesper

Dato : 20-08-06 10:31

"@" <1[at]invalid.net> wrote:

> hvis man ikke synes prisen står mål med ydelsen hos Copydan lader man
> blot være med at bruge de produkter de tilbyder

Problemet er, at CopyDan er et monopolfortagende og der er ingen andre
steder at gå hen.

Fra : @

Dato : 20-08-06 10:42

On Sun, 20 Aug 2006 11:30:53 +0200, spambuster@users.toughguy.net
(Jesper) wrote:

>Problemet er, at CopyDan er et monopolfortagende og der er ingen andre
>steder at gå hen.

joda
man kan købe originalen hos producenten

--
Det er et paradoks, at enhver diktator er klatret op til magten på
ytringsfrihedens stige. Straks efter at have opnået magten har enhver

Fra : Jesper

Dato : 20-08-06 10:55

"@" <1[at]invalid.net> wrote:

> joda
> man kan købe originalen hos producenten

Hvad hvis bogen er OOP?

Fra : @

Dato : 20-08-06 11:17

On Sun, 20 Aug 2006 11:54:51 +0200, spambuster@users.toughguy.net
(Jesper) wrote:

>Hvad hvis bogen er OOP?

Objekt Orienteret Programmering

???

Fra : Jesper

Dato : 20-08-06 11:57

"@" <1[at]invalid.net> wrote:

> Objekt Orienteret Programmering
>
> ???

Out of print

Fra : Carl Alex Friis Niel~

Dato : 21-08-06 19:08

@ <1[at]invalid.net> skrev i meddelelsen ...

>man kan købe originalen hos producenten

Det er ikke nok - der betales per kopi uanset om det kopierede materiale er
public domain, egenproduceret eller andet som man har lov til frit at
kopiere.

Dvs. hvis lærerne på skolen selv laver deres undervisningsmaterialer skal de
betale
til CopyDan for udbredelse af det materiale, som de selv har ophavsretten
til.

--------------------------------------
Carl Alex Friis Nielsen

Love Me - take me as I think I am

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 21-08-06 20:08

On Mon, 21 Aug 2006 20:08:11 +0200, Carl Alex Friis Nielsen wrote:

> [...]
> betale
> til CopyDan for udbredelse af det materiale, som de selv har ophavsretten

Alternativet er et bureaukratisk system, der vil komme til at koste
skolerne endnu mere.

Fra : Carl Alex Friis Niel~

Dato : 23-08-06 00:05

Frank E. N. Stein skrev i meddelelsen ...

>Alternativet er et bureaukratisk system, der vil komme til at koste
>skolerne endnu mere.

Nonsens.

Der er ikke behov for noget system overhovedet.

Noget er det lovligt at kopiere frit uden at skulle betale for det.
Kopiering af andet er ulovligt og rettighedshaverne kan hive folk i
retten og forlange erstatning hvis deres ophavsrettigheder er krænkede.

At forlange at alle skal betale en afgift for at kompensere for enkeltes
misbrug
er dybt amoralsk - man kan ikke fratage folk deres basale rettigheder bare
fordi
det falder een bekvemt og/eller man kan tjene penge på det.

--------------------------------------
Carl Alex Friis Nielsen

Love Me - take me as I think I am

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 23-08-06 18:23

On Wed, 23 Aug 2006 01:04:50 +0200, Carl Alex Friis Nielsen wrote:

> er

> de

> Nonsens.
>
> Der er ikke behov for noget system overhovedet.

Jo, hvis man gerne vil have lov til at kopiere andres materiale. Hvis man
gerne vil undgå det system, så kontakter man bare dem der ejer
ophavsretten i stedet for, hver gang man gerne vil kopiere noget.
Jeg kan ikke forestille mig at det bliver billigere for skolerne.

> Noget er det lovligt at kopiere frit uden at skulle betale for det.
> Kopiering af andet er ulovligt og rettighedshaverne kan hive folk i
> retten og forlange erstatning hvis deres ophavsrettigheder er krænkede.

Aftalen med CopyDan er en tilladelse til at kopiere ophavsrets beskyttet
materiale..

> [...]
> misbrug er dybt amoralsk - man kan ikke fratage folk deres basale
> rettigheder bare fordi det falder een bekvemt og/eller man kan tjene

Det har ikke noget med misbrug at gøre, men en betaling for en reel
ydelse. Hvis man ikke ønsker ydelsen, lader man være med at betale.

Fra : Carl

Dato : 20-08-06 11:55

"@" <1[at]invalid.net> skrev i en meddelelse

> hvis man ikke synes prisen står mål med ydelsen hos Copydan lader man
> blot være med at bruge de produkter de tilbyder

Hvis det bare så nemt. Desværre er det prisen der skal betales, før de 50
øre pr kopi der bliver taget på kopimaskinerne. Så de 500.000 skal altså
betales.
Jeg glemte helt at fortælle at hvis skolen vil skrive ud til forældrene, så
koster det også 50 øre pr kopi.

Carl

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 20-08-06 12:20

"Carl" <news@111.dk> skrev i en meddelelse news:44e83f53$0$146$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Jeg glemte helt at fortælle at hvis skolen vil skrive ud til forældrene, så
> koster det også 50 øre pr kopi.

Hvad forhindre dem i at købe en laser printer,
eller sende en e-mail, SMS, uploade til en web side.

Jan Rasmussen

Fra : Henry Vest

Dato : 20-08-06 16:57

Jan Rasmussen wrote:

> Hvad forhindre dem i at købe en laser printer,
> eller sende en e-mail, SMS, uploade til en web side.

I princippet skal CopyDan også have afgift af printerudskrifter. I praksis
er det vist lykkedes de fleste skoler at "snyde" her.

--
Henry Vest

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 20-08-06 10:17

On Sun, 20 Aug 2006 09:41:56 +0200, Knud Larsen wrote:

> Jo, og helst 100.000 kroner pr husstand forlods, og for varer som kun er
> papirkopier af andre varer.

Altså ligesom aviser, bøger og blade er?
Afgiften til CopyDan skal vel ses i forhold til hvad det ville koste at
købe originalerne.

Fra : Jesper

Dato : 20-08-06 09:01

"@" <1[at]invalid.net> wrote:

> skal vi så heller ikke betale for varerne hos købmanden?

Jo og hvis den sammenligning skal holde, så svarer det til at der kun er
én købmand og han pludseligt sætter prisen på dagligvarer op til mere
end det tredobbelte.

Fra : Tony

Dato : 20-08-06 10:13

> Jo og hvis den sammenligning skal holde, så svarer det til at der kun er
> én købmand og han pludseligt sætter prisen på dagligvarer op til mere
> end det tredobbelte.

Sådan føles det jo alligevel.

Tony

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 20-08-06 10:48

"Jesper" <spambuster@users.toughguy.net> skrev i en meddelelse news:1hkd2gx.ckbjsp1yiyibkN%spambuster@users.toughguy.net...
> [...]
> gymnasiets materialeudgift om året.
>
> Hvis nogen spørger mig, så synes jeg det er på tide at få afskaffet

http://www.copydan.dk/Om_COPY-DAN/Organisation/Faellesforeningen/Hvem_staar_bag_COPY-DAN.aspx

Hvem står bag?
COPY-DAN stilles ofte overfor spørgsmålet, hvem der egentlig står bag organisationen.
Nedenstående er de medlemsorganisationer, der p.t. er repræsenteret i de seks COPY-DAN-foreninger.
De har givet COPY-DAN-foreningerne til opgave at varetage deres medlemmers ophavsretlige interesser, når kopiering erstatter salg.

Akademikernes Centralorganisation
Animationssammenslutningen ANIS
Billedkunstnernes Forbund
Dansk Artist Forbund
Dansk Fagpresse
Dansk Filmfotografforbund
Dansk Forfatterforening
Dansk Forfatterforenings Illustratorgruppe
Dansk Fotografisk Forening
Dansk Journalistforbund
Dansk Journalistforbund
(pressefotografer, fotografer, bladtegnere, illustratorer, nyhedsgrafikere m.fl.)
Dansk Kapelmesterforening
Dansk Komponist Forening
Danske Kunsthåndværkere
Dansk Magasinpresses Udgiverforening
Dansk Metal
Dansk Musikerforbund
Dansk Musikforlæggerforening
Dansk Skuespillerforbund
Danske Billedautorer
Danske Billedkunstneres Fagforening
Danske Dagblades Forening
Danske Dramatikeres Forbund
Danske Filminstruktører
Danske Jazz, Beat & Folkemusikautorer
Danske Populærautorer
Danske Skønlitterære Forfattere
Danske Tegneserieskabere
Forlæggerforeningen
Filmret
Film & TV-Arbejderforeningen
Foreningen af Danske Kulturtidsskrifter
Foreningen af Danske Sceneinstruktører
Fællesrådet for Udøvende Kunstnere
HK/Privat
IFPI Danmark
KODA
KODA Dramatik
Nordisk Copyright Bureau (NCB)
Producentforeningen
Sammenslutningen af Danske Scenografer
Teaterteknikerforbundet
Tegnerne. Tegnerforbundet af 1919
UGEAVISERNE, Foreningen af Danske Lokale Ugeaviser
------

Jan Rasmussen

Fra : JensenDenmark

Dato : 20-08-06 13:22

> [...]
> gymnasiets materialeudgift om året.
>
> Hvis nogen spørger mig, så synes jeg det er på tide at få afskaffet

At kunstnerne skal kompenseres er vel alle ikke i tvivl om. Det er de også
blevet hidtil. Nu har de magtfulde foreninger benyttet lejligheden til at
udpine skolerne og dermed muligheden for at Danmark kan blive førende på
forskellige områder, som kræver hårde studier.

Vi kan f.eks. ikke blive en førende IT-nation uden adgang til at printe data
fra internettet. Næste generation af unge er henvist til geografi bøger og
anden viden fra 70'erne, som ligger et sted i kælderen på de diverse
uddannelsesinstitioner. Landet vil gå i stå.

Derfor kræver det at vi får en modig regering, som tør lave en opstramning
overfor Copy-Dan, som det skete med bibliotekspengene.

Til politikerne er der derfor kun et at sige: Kom igang inden at I henviser
en hel ungdomsårgang til 30 år gammel viden.

Mvh
JensenDenmark

Fra : Jesper

Dato : 20-08-06 14:37

JensenDenmark <jensen@center-validering.dk> wrote:

> [...]
>
> Til politikerne er der derfor kun et at sige: Kom igang inden at I henviser
> en hel ungdomsårgang til 30 år gammel viden.

Bravo Jensen!

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 21-08-06 19:28

> [...]
> gymnasiets materialeudgift om året.
>
> Hvis nogen spørger mig, så synes jeg det er på tide at få afskaffet

Afskaf kopimaskinen - så den potte ude!

Fra : Kim2000

Dato : 21-08-06 20:08

> [...]
> gymnasiets materialeudgift om året.
>
> Hvis nogen spørger mig, så synes jeg det er på tide at få afskaffet

Det er kompelt grotesk at man skal betale en afgift for kopiere sit
egenproducerede materiale, plus det at vi i engelsk har brugt en del
materiale der er public domain. Kort sagt modtager copy dans medlemmer en
række penge, som de ikke har gjort sig fortjent til.

mvh
Kim

Fra : Egon Stich

Dato : 21-08-06 20:22

"Kim2000" <kim2000@surfmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> materiale der er public domain. Kort sagt modtager copy dans medlemmer en
> række penge, som de ikke har gjort sig fortjent til.

Jamen, er det virkelig groteske i virkeligheden ikke, at skolerne er blevet
udsultet i en sådan grad, at de ikke har mulighed for at indkøbe
undervisningsmaterialer på regulær vis?

Jeg finder det ikke helt rigtigt, at klandre kunstnere og forfattere, at de
også gerne vil have løn for udført arbejde.

Men ideelt set ville det vel være godt, at denne indtægt kom fra reelle
salg, og ikke fra det uhyrligt burakratiske copy-dan.

Så burde vi ikke rette skytset mod de "liberale" skidderikker, der umuliggør
markedskræfterne på så mange områder?
Herunder også hele udgivelsesområdet.

MVH
Egon

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 21-08-06 20:41

On Mon, 21 Aug 2006 21:07:33 +0200, Kim2000 wrote:

> [...]
> materiale der er public domain. Kort sagt modtager copy dans medlemmer en
> række penge, som de ikke har gjort sig fortjent til.

Det er en lidt for forenklet måde at stille regnskabet op på. Hvis
systemet i stedet for blev lavet så man kun betalte for de kopier man tog
af CopyDans medlemmers materiale, så ville prisen pr kopi bare blive sat
op. Samtidigt skulle man betale for det system, der skal til for at
kontrollere hvad man tager kopier af.
Alternativt ville man slet ikke have lov til at kopiere det.

Hvilken løsning er den bedste?

Fra : Carl Alex Friis Niel~

Dato : 23-08-06 00:18

> [...]

>kontrollere hvad man tager kopier af.
>Alternativt ville man slet ikke have lov til at kopiere det.

Helt klart at det er forbudt at krænke ophavsrettigheder - dvs. bla. at
kopiere ting, som der ikke er lovhjemmel til at kopiere.

Det er så op til den enkelte rettighedshaver eller en af denne valgte
representant at opdage krænkelser og trække krænkerne i retten.

At en privat interesseorganisation kan forlange at nogen skal betale
for at kopiere materiale, som dem den hævder at representere ikke
har ophavsret til er dybt perverst - det er helt klart at forlange betaling
for en ydelse, som hverken er bestilt eller modtget.

Som jeg ser det har jeg som individ visse rettigheder til at kopiere, som
afgifterne til CopyDan er krænkelse af - at det så skulle være mere
besværligt for CopyDan at skaffe penge til sine medlemmer kan jeg med bedste
vilje ikke se skulle kunne anvendes til at fratage mig mine individuelle
rettigheder.

--------------------------------------
Carl Alex Friis Nielsen

Love Me - take me as I think I am

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 23-08-06 18:19

On Wed, 23 Aug 2006 01:17:56 +0200, Carl Alex Friis Nielsen wrote:

> [...]
> vilje ikke se skulle kunne anvendes til at fratage mig mine individuelle

Du bliver ikke frataget nogen rettigheder. Hvis man ikke har lyst til at
kopiere materiale fra CopyDans medlemmer, så betaler man ikke noget.
Hvis man deriomod gerne vil kopiere materiale fra CopyDans medlemmer, så
får man enten en aftale med CopyDan, eller en aftale med de enkelte
rettighedshavere.

Prissætningen med betaling pr kopi der bliver taget af alt materiale
på skolen, er fastlagt ud fra en undersøgelse der viser hvor meget
ophavsret beskyttet materiale der bliver kopieret. Man betaler altså ikke
for kopier af frit materiale, men afregningen er forenklet via
kliktællere på kopimaskinerne.
Du kan prøve at spørge lærerne hvor sjovt det var, da undersøgelsen
foregik og de skulle holde regnskab med hvilket materiale de kopierede.
Hvis afregningen skal foregå på en anden måde, er de reelt det de skal
gøre hver dag. Lærerne skal forresten have løn for den tid de bruger på
det.