Før og efter
Fra : Konrad

Dato : 08-08-06 14:17

Billeder fra Beirut før og efter bombeangreb.

http://www.netscape.com/viewstory/2006/08/04/beirut-before-and-after-interesting-comparison-of-satellite-images/?url=http%3A%2F%2Fcache.aftenposten.no%2Fmultimedia%2Farchive%2F00433%2FAPTOPIX_MIDEAST_FIG_433987s.jpg&frame=true

Så kan man jo kun gisne om hvordan det ser ud i syd...

Vel opererer Hizbollah *også* fra civile områder, og vel har palæstinenserne
til tider overdramatiseret virkninger af israelske angreb (hvilket det ikke
handler om her) - men vil nogen påstå, at skaderne på billederne ikke er
omfattende, ikke ser ud til i massivt omfang at have jævnet flere tusinde
civiles hjem med jorden etc? Billederne er næppe fabrikeret i "pallywood".
Det virker på mig til at være evidens for præcis det, Israel beskyldes for,
nemlig at ramme civilbefolkningen unødigt hårdt, med langsigtede
katastrofale effekter til følge : Drab, genopbygning efter massiv
ødelæggelse, vrede.

Mange undrer sig over, at Hizbollah tilsyneladende oplever øget popularitet,
også blandt grupper der traditionelt ikke støtter Hizbollah (eller terror),
i Libanon, når nu Hizbollah indirekte er skyld i, at civile også rammes, i
forbindelse med Israels aktioner. Men efter at have studeret billederne
virker det ikke så mærkeligt. Som civil vil man helt naturligt blive vred på
Hizbollah, hvis de har affyret nogle raketter fra nærområdet, og så et
enkelt israelsk missil eller to undtagelsesvist rammer forkert, i
forbindelse med gengældelsen. Man ville sige : Vi vil ikke have jer her.
Hvorfor skal vi inddrages i jeres krig?

Men når hele bydele ufortrødent lægges i grus, som vi ser det på billederne,
og disse billeder med statsgaranti også beskriver situationen i en stor del
af det sydlige Libanon, hvor byerne er langt mindre, ja, så er det altså
ikke så forunderligt, hvis man er ved at være godt og grundigt træt af de
israelske selvforsvars-paroler. Vel skal Israel forsvare sig, og vel har
Hizbollah et medansvar for libanesiske tab - men det har Israel så sandelig
også. Det viser billederne. Hvor mange raketter affyres fra Beirut???

Fra : Frederik Thorup

Dato : 08-08-06 16:08

Konrad wrote:
> [...]
http://www.netscape.com/viewstory/2006/08/04/beirut-before-and-after-interesting-comparison-of-satellite-images/?url=http%3A%2F%2Fcache.aftenposten.no%2Fmultimedia%2Farchive%2F00433%2FAPTOPIX_MIDEAST_FIG_433987s.jpg&frame=true

Men hvad er det der er bombet? Du skriver biligblokke, men er det rigtigt?

Her er der lidt flere oplysninger.
http://www.nytimes.com/packages/html/world/20060804_MIDEAST_GRAPHIC/

> Så kan man jo kun gisne om hvordan det ser ud i syd...

Alle de steder hvor der har været spor efter Hizbollah, sikkert ligedan...

MVH
Frederik