Rentefradragsret kontra gevinst på ejendom~
Fra : jantheman28@gmail.co~

Dato : 28-07-06 00:41

Idag har alle der ejer fast ejendom og har optaget lån til betaling af
denne en rentefradragsret. Dvs. skatteyderne er med til at betale deres
ejendom.
Samtidig får de en værdistigning i deres ejendomme og kan tjene
millioner i visse tilfælde på salg af deres ejendom. Denne gevinst
får det offentlige (os allesammen!) ikke del i.
Det er sku da urimeligt når det offentlige er medinvestor pga.
rentefradraget.

Spørgsmålet er hvem tør gøre op med dette ?
Lad os forestille os vi fjernede skat på renteindtægter og fradrag
for renteudgifter.

Resultatet vil være at store formuer vil blive flyttet til
investeringer der giver renteafkast.
Dette vil dog blive opvejet af de mange milliarder der udbetales i
rentefradrag til både virksomheder og private. Det vil givetvis betyde
færre investeringer i aktier og flere i obligationer og som passive
investeringer iform af bankindeståender. Samtidig vil ejendomspriserne
styrtdykke idet ingen vil kunne betale de kunstigt høje priser der
findes idag pga. manglende fradragsmuligheder. Dem der allerede har
købt vil opleve at de skal betale mere end førhen og får nu ikke
foræret en værdistigning i deres investering. Mange vil givetvis
måtte gå på tvangsauktion fordi de har købt deres ejendom uden at
have midlerne til det, men istedet har de ladet det offentlige
financiere deres bolig via fradrag.

I øjeblikket oplever vi at kreditforeningerne financierer en
forbrugsfest ved at lade folk tage lån i en vildt overdrevet
friværdi. Men financierer man forbrug med lån lever man livet
farligt. Lånet skal jo betales tilbage. Og falder priserne på det der
danner sikkerhed for lånet har vi balladen....
Samfundsøkonomien bliver overgearet med fare for inflation, flaskehals
problemer og en højkonjunktur kan lynhurtigt vende til det modsatte.
At financiere højkonjunktur med andet end reele eksport indtægter er
som at financiere det ved at trykke flere penge. Kreditforeningerne
låner en masse penge ud, disse bruges til at købe importerede varer,
vi får et valuta underskud, vi må optage valutalån i udlandet hvis
vi ikke kan opveje valutatabet med eksportindtægter i fremmed valuta.
Lige pt. er der balance.....men hvad nu hvis eksporten falder ? Kort
sagt noget må der gøres for at stoppe ejendomsprisernes himmelflugt
og den deraffølgende kunstige højkonjunktur og forbrugsfest.

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 28-07-06 01:04

<jantheman28@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> millioner i visse tilfælde på salg af deres ejendom. Denne gevinst
> får det offentlige (os allesammen!) ikke del i.

Det er ikke helt korrekt. Ejere af fast ejendom betaler ejendomsværdiskat og
ejendomsskat.

> I øjeblikket oplever vi at kreditforeningerne financierer en
> forbrugsfest ved at lade folk tage lån i en vildt overdrevet
> friværdi.

Det er ikke engang givet, friværdien er reelt på den måde, at en ejendom
faktisk kan sælges til den pris, kreditforeningen vurderer den til.

Min opfattelse er, at langt de fleste boligejere faktisk bor i deres
ejerbolig, eller har købt dem til deres børn. I de tilfælde er det kun en
sidegevinst, hvis de har en friværdi, der kan belånes.

Med venlig hilsen
Børge

Fra : ThomasB

Dato : 28-07-06 01:07

> [...]
> får det offentlige (os allesammen!) ikke del i.
> Det er sku da urimeligt når det offentlige er medinvestor pga.

Ja, men betaler du 35.000 om året i ejendomsskatter for mig så?

Fra : jantheman28@gmail.co~

Dato : 28-07-06 01:42

ThomasB skrev:

> <jantheman28@gmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Ja, men betaler du 35.000 om året i ejendomsskatter for mig så?

Der var altså tale om den værdistigning der opstår ved salg der
overhovedet ikke står mål med de relativt lave ejendomsskatter.

Fra : Basil

Dato : 28-07-06 06:33

jantheman28@gmail.com har bragt dette til os:

> Der var altså tale om den værdistigning der opstår ved salg der
> overhovedet ikke står mål med de relativt lave ejendomsskatter.

Lad nu være, det er jo så urimeligt at nogen får en masse penge, hvis
de vælger at stå uden hjem.
Går du med og betaler næste gang jeg skal i Silvan for at købe 4
plasticting til sammelagt kr. 750, der skal lede regnvand væk fra mit
tag og hen til kloakken?
Hjælper du med at grave og lægge fliser, det tog ca. 10 timer (uden
løn).
Husker du selv at lade være med at trække renterne fra til din nye
fladskærm, bil og hvad du ellers har, så det offentlige ikke er medejer
af dine forbrugsgoder?
Skal du med og betale næste gang jeg skal bruge lidt maling (kr. 2500)?
Drop misundelsen!
Kai

Fra : Alucard

Dato : 28-07-06 07:51

On 27 Jul 2006 17:42:12 -0700, jantheman28@gmail.com wrote:

>Der var altså tale om den værdistigning der opstår ved salg der
>overhovedet ikke står mål med de relativt lave ejendomsskatter.

Størrelsen af værdistigningen er da kun interessant for dem der er
misundelige fordi de ikke ejer et hus.....

Påstanden var da at det offentlige ikke fik del i overskudet ved salg
af ejendomme, selvom de med rentefradraget var med til at investere i
det.....

Der bliver lige glemt at ejendomsskatter m.m. nemt overstiger værdien
af rentefradraget (nu når renten er så lav).... Eksempelvis betaler
min egen mor LANGT mere i ejendomsskatter end værdien af hendes
rentefradrag....

Humlen er at samfundet sammenlagt IKKE er med til at investere i
ejendomme....

Fra : ThomasB

Dato : 29-07-06 11:53

"Alucard" <alucard44@hotmail.dk> skrev i en meddelelse
> On 27 Jul 2006 17:42:12 -0700, jantheman28@gmail.com wrote:

> Humlen er at samfundet sammenlagt IKKE er med til at investere i
> ejendomme....

Samtidig er der en risiko ved at en husinvestering.

Fra : Jens G

Dato : 28-07-06 07:44

On 27 Jul 2006 16:41:11 -0700, jantheman28@gmail.com wrote:

>Samtidig får de en værdistigning i deres ejendomme og kan tjene
>millioner i visse tilfælde på salg af deres ejendom. Denne gevinst
>får det offentlige (os allesammen!) ikke del i.

Hvordan vil du beregne fortjenesten ved salg?
Trækkes udgifter til vedligeholdelse fra?
Trækkes pristalsudviklingen fra?

Hvis huspriserne skulle gå hen og falde, som de gjorde i en periode i
80'erne, skal tabet så kunne trækkes fra i skat? Eventuelt over flere
år hvis beløbet skulle overstige ét års skat?

Derudover er det ikke i alle tilfælde skattefrit at sælge et hus.
Vores naboer har vel boet i deres hus i 35 år, og de må have en
betragtelig friværdi. Deres grund er dog så stor at den betragtes som
en dobbeltgrund og så skal der betales indkomstskat ved salg.
En halv løsning på det kan være at sælge halvdelen fra og så betale
skat af det man får for det. Så skal der ikke betales skat af resten
den dag de beslutter sig for at sælge.

--
Jens G
IP telefoni med www.musimi.dk - slet ikke så svært.

Fra : Knud Larsen

Dato : 28-07-06 07:42

<jantheman28@gmail.com> wrote in message

> [...]
farligt. Lånet skal jo betales tilbage. Og falder priserne på det der
>danner sikkerhed for lånet har vi balladen....

For det første, er det først det sidste årstid at priserne reelt er højere
end de plejer at være i forhold til folks realløn. For det andet lever man
jo ikke livet farligt ved at tage fx et 30 års lån i en friværdi, prisen på
lånet er jo uafhængig af, hvad der sker senere, så forudsat man ikke skal
sælge, og til en væsentlig lavere værdi end nu, så er der ingen fare ved
det. Og kreditforeningerne giver jo ikke lån til 100 pct-grænsen, så der er
lidt at tære af, uanset.

> [...]
sagt noget må der gøres for at stoppe ejendomsprisernes himmelflugt
>og den deraffølgende kunstige højkonjunktur og forbrugsfest.

Ejendomsprisernes himmelflugt ER stoppet, og vi har indtil videre haft stor
nytte af den som motor for fx vores lave arbejdsløshed. Det er rigtigt, at
*hvis* man komme urealistisk højt op i ejendomspriser, OG de pludselig
styrtdykker, SÅ kan man få problemer.
Både høj- og lavkonjunktur er altid "kunstig", man kan sige at hele
makroøkonomisystemet er kunstigt, lige som det er "kunstigt", at vi tror på
papirpenge, men sådan er det nu engang. Dårlige tider kommer med sikkerhed,
man behøver ikke ønske sig dem, når det går godt (for de fleste).

Da ejendomspriserne faldt tretten år i træk, - fra 1986 og frem, der var der
vist ingen som foreslog at ejerne skulle kompenseres?
Det ER Selvfølgelig uretfærdigt at mange tjener kassen på at have købt på
det rigtige tidspunkt, men sådan er livet, man kan ikke udligne alting, uden
at hele markedssystemet braser sammen til sidst.

Fra : Egon Stich

Dato : 28-07-06 09:59

[...]

???????????????????????????????????????????????????????????????

Sædvanlige elendige skrigeri..!!
Hykleri af værdste skuffe, og slet camufleret stakkelhad.

Erstat "ejere af fast ejendom, - bolig - med "ejere af produktionsapparat
eller værdipapirer", og man ville have fat i noget, der virkelig skriger til
himmelen.

Ufatteligt, at der findes danskere, der er så småt kørende i øverste etage,
at de finder det nødvenbdigt at beskatte folk fra hus og hjem.

Med alderen bliver man mere og mere bestyrket i tanken om, at danmark er et
land befolket med selvpinere og idioter.

Egon

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 28-07-06 17:29

On Thu, 27 Jul 2006 16:41:11 -0700, jantheman28 wrote:

> Idag har alle der ejer fast ejendom og har optaget lån til betaling af
> denne en rentefradragsret. Dvs. skatteyderne er med til at betale deres
> ejendom.

Da ikke på baggrund af et fradrag. Det er jo ikke skatteyderne der tjener
din løn, det er dig selv.

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 29-07-06 05:14

> [...]

> Idag har alle der ejer fast ejendom og har optaget lån til betaling af
> denne en rentefradragsret. Dvs. skatteyderne er med til at betale deres

Vrøvl, værdiskatten på privat ejendom overstiger rentefradraget. Dit
synspunkt er efterhånden så plat og primitivt man kan spørge om man skal
læse videre i dti ævl. Danske boligejere er ikke skattesubsidierede.
---

> [...]
> får det offentlige (os allesammen!) ikke del i.
> Det er sku da urimeligt når det offentlige er medinvestor pga.

Når folk har købt en bolig er det deres bolig, de har ejendomsretten. At der
stadig findes planøkonomer som dig selv der mener samfundet ejer boligen, er
beklageligt. Markedskræfterne vil helt naturligt sørge for situationen er
rimelig.

> Spørgsmålet er hvem tør gøre op med dette ?

Spørgsmålet er nok snarere hvordan vi får får gjort op med de idiotiske
tvangstanker du render rundt med.

> Lad os forestille os vi fjernede skat på renteindtægter og fradrag
> for renteudgifter.

Det mener jeg er ganske fornuftigt, hvis man samtidigt fjerner
værdibeskatning.

> [...]
> måtte gå på tvangsauktion fordi de har købt deres ejendom uden at
> have midlerne til det, men istedet har de ladet det offentlige

Jeg har sjældent læst mage til ævl. For det første lad og gøre det helt
klart, rentefradraget er mindre en værdibeskatningen, dvs. boligmarkedet er
ikke skattesubsidieret. Og så er det da ganske absurd at anskue formue som
samfundsskadeligt.

> [...]
> farligt. Lånet skal jo betales tilbage. Og falder priserne på det der
> danner sikkerhed for lånet har vi balladen....

Tænk, jeg tror markedskræfterne vil løse det problem, de store
tvangsauktioner er politisk skabte, derfor bør folk som dig ikke have nogen
indflydelse, hvad du foreslår er idiotisk og helt uden logisk fundament.
Planøkonomien er gået rabundus, det bør du forholde dig tiol.

> [...]
> sagt noget må der gøres for at stoppe ejendomsprisernes himmelflugt
> og den deraffølgende kunstige højkonjunktur og forbrugsfest.

Jeg vil citere ovenstående mere sagligt end du skrev det.

bla bla bla.....

Der er en ting der virker, markedskræfterne. Det er lidt træls at læse noget
så sindsygt tankespind som det du fremkommer med. Lad do markedskræfterne
virke og ikke tumpetanker som dine.

Thorkild