Intet politi til butikstyve
Fra : @

Dato : 13-07-06 23:57

<<<
I flere politikredse har politiet nemlig ikke altid mandskab nok til
at rykke ud, når der bliver rapset fra hylderne
<<<

mystisk, når det drejer sig om at beskytte borgerne og deres ejendom
mod tyveri er der ikke mandskab

men når det drejer sig om politiopgaver som kan skæppe i statskassen i
form af f.eks. trafikbøder så mangler der aldrig mandskab

politiet er ikke længere borgernes værn mod kriminelle

politiet er blevet statskassens forlængede arm

--
Blasfemilove bør afskaffes. Det ville være en sær gud,
som har behov for at blive beskyttet af loven

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 14-07-06 07:25

> [...]
>
> politiet er ikke længere borgernes værn mod kriminelle
>
> politiet er blevet statskassens forlængede arm

Vores system er blevet for kompliceret. Dels skal det sikre en persons
rettigheder og det er ressourcekrævende.

Dels er der forbrydelser, som kræver personlig tilstedeværelse, da man vil
sende et signal om at det ikke er acceptabel. En butikstyv koster 2 betjente
i X minutter og en butiksansat i Y minutter. En udgift som bla. har fået
amerikanske Wallmart til at ændre deres politik om altid at anmelde til at
nøjes med at anmelde butikstyveri til en værdi over 20$.

En fartfælde fælder langt flere lovbrydere end en patrujlevogn nogensinde
ville kunne klare. Den sender ikke noget klart signal til lovbryderne.
Allerhøjst "et tænk dig om eller vi bliver ved med at gribe ned i din
tegnebog".

Men politiet har få ressourcer og må prioritere dem synligt overfor
politikerne. Det betyder fartfælder og indsats i områder, hvor det skaber
overskrifter (F.eks. Voldsmose, Gellerupparken og Christiania). Vel at mærke
et indsats alene for opmærksomhedens skyld og ikke for at løse problemet.
(Det var derfor at en ung mand kunne blive myrdet i ubemærkethed på
Christiania på trods af at området er plantet til med politiindsats.)

Hvis vi skal løse problemet med butikstyveri, så må vi på en eller anden
måde automatisere opklaringen af lovovertrædelsen og simpelthen kræve at et
forretning uanset hvor lille overvåger med video og at forbrydelsen er
optaget, så bevistførelsen kan sendes til retten.

Afhængig af om personen er mindreårig eller voksen (Jeg vil jo gerne dele
tingene op), så er det enten den kommunale ungdomsdomstol, som fører sagen
(En jurist, en butiksansat og forældrene som forsvarer) eller en bagatel
domstol (En domsmand, en butiksansat og den anklagede som parter.) som fører
sagen. Få ressourcer, næsten samme retsikkerhed og domme, som altid vil lyde
på en blanding af kontrolforanstaltninger, tvungen opgaver og
samfundstjeneste.

Systemet skal reformeres. Ellers så fortsætter håndhævelsen af loven med at
være et mediestyret system.

Carsten Overgaard
http://www.center-validering.dk/aboutdenmark.htm
"Om 2006 - Evigt ejer du kun det, som du har mistet."

Fra : Carl Alex Friis Niel~

Dato : 15-07-06 00:53

@ <1@invalid.net> skrev i meddelelsen ...
> [...]
><<<
>
>mystisk, når det drejer sig om at beskytte borgerne og deres ejendom

Personalet i butikken kan jo tilbageholde butikstyven indtil politiet
får tid til at afhente vedkommende - jf. loven skal man ved en civil
anholdelse så hurtigt som muligt overlade den anholdte til politiet;
men det fremgår ikke at der er nogen øvre grænse for så hurtigt
som muligt.

--------------------------------------
Carl Alex Friis Nielsen

Love Me - take me as I think I am

Fra : JensenDenmark

Dato : 15-07-06 06:50

"Carl Alex Friis Nielsen" <cafn@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> anholdelse så hurtigt som muligt overlade den anholdte til politiet;
> men det fremgår ikke at der er nogen øvre grænse for så hurtigt

Forretningen skal jo også leve. Hvad koster en ansat i et par timer og hvad
med forretninger, hvor der kun er ganske lidt personale. Wallmatt over i USA
har netop indført et 20 $ til stor kritik af netop denne grund.

Butikstyveri er skadelig for forretningslivet og der bør ske en indgriben,
da det er sket at ældre mere forhærdede kriminelle unge sætter deres
"elever" ind, da det hele ofte ender op i en løftet pegefinger.

Og det er den løftede pegefinger, vi skal væk fra. Vi skal måske have
indført muligheden af at politiet, som er hængt op, kan suppleres med at det
er socialforvaltningen, som i samarbejde med et nyoprettet organ - en
ungdomsdomstol - kan afhente butikstyve under 18 og foretage yderligere
opfølgning derfra. Så skal politiet kun træde til, når butikstyven er over
18. Det vil aflaste politiet.

Mvh
JensenDenmark

Fra : Gert Medom

Dato : 22-07-06 11:14

> [...]
>

> politiet er ikke længere borgernes værn mod kriminelle
>
> politiet er blevet statskassens forlængede arm

Som en konsekvens af det du siger kan man overveje, om politiet skal helt/
delvist udliciteres til Private firmaer. Der findes idag vagtfirmaer, der
yder en beskyttelses service, der ligger udover hvad politiet gør.

En privatisering vil gøre timgene mere gennemskuelige for borgerne.
Monopoler står for fald, se for eks. DSB. Arriva gør et godt stykke arbejde.

// Gert

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 22-07-06 11:49

"Gert Medom" <Gert.medom[slet dette]@stofanet.dk> wrote:

> [...]
>
> En privatisering vil gøre timgene mere gennemskuelige for borgerne.
> Monopoler står for fald, se for eks. DSB. Arriva gør et godt stykke arbejde.

HØRT!!!!

Hvor politiet agerer pengemaskine og ikke beskytter for borgernes liv og
ejendom, har de fortabt deres ret til at være monopol på lov-området.

Lad os få alternativer på banen!

--
regards, Peter B. Perlsø - liberterran.org, siad.dk
"The politicians don't just want your money. They want your soul. They

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 22-07-06 13:14

Peter Bjørn Perlsø skrev:

> HØRT!!!!
>
> Hvor politiet agerer pengemaskine og ikke beskytter for borgernes liv og
> ejendom, har de fortabt deres ret til at være monopol på lov-området.
>

> Lad os få alternativer på banen!

Tja, jeg finder det nu altså lidt bekymrende, hvis man således får et
"privat politi", som måske snarere end ligeligt at opretholde lov og
orden for ALLE ville kunne risikere at tage åbenlyse særhenyn til den
eller de, der måtte betale deres lønninger.

Det er jo nemlig mere eller mindre noget så basalt konstitionelt som
magtens tredeling, man er inde og pille ved, da politiet som bekendt
udgør den udøvende magt i dette samfund.

Der er altså dermed et latent problem med borgerens retsstilling, der så
vidt jeg kan se gør at gør at der - dsværre - nok må og skal være en
statslig tilsynsførende myndighed, der fastholder grænserne for, hvad
sådan et privat politi måtte kunne tillade sig.

(Ikke at vort nuværende politi egentlig kan siges at være helt hævet
over disse problemer, men det synes dog at være "det mindste af to onder"!)

Løsningen synes derfor at være vagtselskaber, der som nu - så vidt jeg
er orienteret - fungerer efter Straffelovens bestemmelser om at de
(ligesom alle andre civile borgere i princippet) kan foretage civile
anholdelser og så tilkalde "det rigtige" politi.

Når det så kommer til domstolene, mener jeg ligeledes heller ikke at man
uhæmmet kan "udlicitere", da de jo altså principelt OGSÅ udgør en vigtig
tredjedel i statsmagens deling, nemlig den dømmende magt: For i så fald
opstår der - også her - en redundands, hvor man atter engang må have en
så vidt muligt interesseneutral statslig myndighed til at tjekke at det
også går rigtigt for sig ved eventuelle private domstole.

I så fald synes det egentlig bare at blive yderlige bureaukratisering og
fordyrelse i sidste ende ved at bygge unødvendige "skaller" uden på det
allerede eksisterende system...

Anders Peter Johnsen

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 22-07-06 15:16

Anders Peter Johnsen <anderspj@REMOVE_THISwebspeed.dk> wrote:

> I så fald synes det egentlig bare at blive yderlige bureaukratisering og
> fordyrelse i sidste ende ved at bygge unødvendige "skaller" uden på det
> allerede eksisterende system...

Det eneste jeg kan frygte ved et privat vagtværn/privatiseret politi, er
at muslimerne i ghettoerne stabler et Mutawwa-værn på benene, og bruger
det til at indføre sharia'en mere end den allerede er indført...

Fra : @

Dato : 22-07-06 15:42

On Sat, 22 Jul 2006 16:16:06 +0200, peter@DIESPAMMERDIE.dk (Peter
Bjørn Perlsø) wrote:

>Det eneste jeg kan frygte ved et privat vagtværn/privatiseret politi, er
>at muslimerne i ghettoerne stabler et Mutawwa-værn på benene, og bruger
>det til at indføre sharia'en mere end den allerede er indført...

kunne man ikke også tænke sig

et privatfinancieret vagtværn som sørgede for at holde områder
muhamedanerfrie

jeg er bange for at næste kapitel så ville blive borgerkrig

--
Et frit samfund er et samfund,
hvor det er ufarligt at være upopulær

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 22-07-06 23:20

@ <1@invalid.net> wrote:

> kunne man ikke også tænke sig
>
> et privatfinancieret vagtværn som sørgede for at holde områder
> muhamedanerfrie
>
> jeg er bange for at næste kapitel så ville blive borgerkrig

Det bliver det. Spørgsmålet er bare hvornår. 10, 20, 50 år fra nu. Hvem
ved...?

Fra : @

Dato : 22-07-06 12:54

On Sat, 22 Jul 2006 12:14:02 +0200, "Gert Medom" <Gert.medom[slet
dette]@stofanet.dk> wrote:

>"@" <1@invalid.net> skrev i en meddelelse

>Som en konsekvens af det du siger kan man overveje, om politiet skal helt/
>delvist udliciteres til Private firmaer.

man kunne jo også vælge at øge politistyrken i takt med stigningen i
antallet af lovbrud

>Der findes idag vagtfirmaer, der
>yder en beskyttelses service, der ligger udover hvad politiet gør.

disse firmaer tilbyder hovedsagelig nattevægter-service

IMO skal vi ikke have private firmaer til at varetage yderligere
politiopgaver