Styrbar underboring
Fra : JBH

Dato : 29-08-06 21:43

Jeg så idag hvordan et sjak skød en plastslange under en vej og kom i den
forbindelst til at tænke over hvordan det lader sig gøre. ...Det må være den
teknik som kaldes "Vermeer drilling" som bruges.

Jeg kunne forestille mig at der presses vand under høj tryk ned i borerøret
og at det er trykket på et givent tidspunkt , mens borehovedet befinder sig
i en bestemt position og dermed vil spule i en bestemt retning i sin
rotation, som bestemmer i hvilken vej borehovedet søger. ??

mvh
JBH

Fra : John Larsson

Dato : 30-08-06 06:47

"JBH" <skodkontoen@hotmail.com> writes:
> [...]
>den
>teknik som kaldes "Vermeer drilling" som bruges.

Næh, mon ikke det er den gamle russiske (sovjetiske) jordtorpedteknik? Den
fortrænger bare materialet, lige som en muldvarp (i løs skovjordbund). Så
du at der blev brugt vand til at spule med?

Jordtorpeden har et "rystestempel" og nogen af dem kan styres en smule,
formentlig ved brug af flere stempler eller ved at få stemplet til at
arbejde lidt skævt inde i torpeden.

John

Fra : JB

Dato : 30-08-06 08:02

> [...]
>
> Jordtorpeden har et "rystestempel" og nogen af dem kan styres en smule,
> formentlig ved brug af flere stempler eller ved at få stemplet til at

Nej du kan ikke styre jordraketten i forskellige retninger. Med styret
underboring kan du bore omkring hjørner og bore op til 650m. Man bruger det
mere og mere da det er billigere end opgravning

JB

Fra : JBH

Dato : 30-08-06 20:39

"John Larsson" <john_larsson@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse

> Næh, mon ikke det er den gamle russiske (sovjetiske) jordtorpedteknik? Den
> fortrænger bare materialet, lige som en muldvarp (i løs skovjordbund). Så
> du at der blev brugt vand til at spule med?

Nej. Det er den her teknik jeg søger en beskrivelse af.

http://www.danboring.dk/?Side=4641&Udvid=1

http://www.vermeer.com/vcom/TrenchlessEquipment/Line.jsp?PrdlnID=3383

> Jordtorpeden har et "rystestempel" og nogen af dem kan styres en smule,
> formentlig ved brug af flere stempler eller ved at få stemplet til at
> arbejde lidt skævt inde i torpeden.

Det må være den her du tænker på, men den er ikke særlig styrbar..

http://www.hammerheadmole.com/methods/pipe_ramming_method.htm

mvh
JBH