Gode råd?
Fra : Anita

Dato : 29-08-06 12:20

Nu er min lille niche-webbutik ved at være klar. Hvis I gider, kunne det
være rart med lidt input fra folk, som kender til det at starte en webbutik.
Er der noget jeg glemmer at oplyse om eller noget jeg bør formulere
anderledes for at beskytte mig selv bedst muligt?

http://www.maiko.dk

Jeg mangler stadig det sidste omkring implementering af betaling og
tilbagemelding fra PBS. Men det kommer forhåbentligt på plads snart.

På forhånd tak
Venligst Anita

Fra : Allan Soerensen

Dato : 29-08-06 14:20

"Anita" <anitaoestX@Xgmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> webbutik. Er der noget jeg glemmer at oplyse om eller noget jeg bør
> formulere anderledes for at beskytte mig selv bedst muligt?

Du finder tjek-listen på
http://www.forbrug.dk/markedsforing/hvadgaelder/mfl/godskik/saerlige-omraader/internet/net-tjek/net-tjek-for-erhvervsdrivende/krav-til-din-hjemmeside/

Det eneste jeg har kunnet finde, er at du mangler at oplyse dit CVR-nummer
på siden (lovkrav).
Ellers ser det rigtig godt ud. Der er mange af de store erhvervsdrivende,
der kunne lære noget her

Fra : Anita

Dato : 29-08-06 14:57

"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> skrev

> Du finder tjek-listen på
> http://www.forbrug.dk/markedsforing/hvadgaelder/mfl/godskik/saerlige-omraader/internet/net-tjek/net-tjek-for-erhvervsdrivende/krav-til-din-hjemmeside/

Jeps, jeg har været igennem ind til flere tjeklister - inkl. denne :)

> Det eneste jeg har kunnet finde, er at du mangler at oplyse dit CVR-nummer
> på siden (lovkrav).

Det står nederst på siden - sammen med telefonnummer osv.

> Ellers ser det rigtig godt ud. Der er mange af de store erhvervsdrivende,
> der kunne lære noget her

Mange tak skal du have.

Venligst Anita

Fra : Allan Soerensen

Dato : 29-08-06 16:10

> "Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> skrev

> Jeps, jeg har været igennem ind til flere tjeklister - inkl. denne :)

> Det står nederst på siden - sammen med telefonnummer osv.

Det gør den sørme også, men kun på forsiden. Jeg havde kikket efter en
footer, men det var på de andre sider.
Jeg ville også skrive den samme med dine øvrige oplysninger under "kontakt".
Det er et naturligt sted at lede efter den.

Fra : Claus Agerskov

Dato : 29-08-06 15:38

Anita wrote:

> Er der noget jeg glemmer at oplyse om eller noget jeg bør
> formulere anderledes for at beskytte mig selv bedst muligt?

Prøv eventuelt at oprette dig som bruger på iværksætterforummet Amino og
spørg om det samme i en relevant kategori: http://www.amino.dk/

De herligste hilsner
--
Claus Agerskov, koordinator, ca@saldi.dk, tlf 27 59 69 96
Saldi, c/o AgerCon, Ledøjetoften 20 B, 2765 Smørum

Saldi - det frie økonomisystem på dansk .oO( www.saldi.dk )

Fra : Anita

Dato : 29-08-06 19:12

"Claus Agerskov" <ca@saldi.dk> skrev

> Prøv eventuelt at oprette dig som bruger på iværksætterforummet Amino og
> spørg om det samme i en relevant kategori: http://www.amino.dk/

Det har jeg gjort nu. Tak for tippet :)

Venligst Anita

Fra : Pistolprinsen

Dato : 29-08-06 18:20

Og, her kommer et svar, som du overhovedet ikke kan bruge til noget: Det ser
sgu' godt ud!

Godt gået - simpelt, overskueligt og alligevel med alt, hvad der skal til

mvh.,

Pistolprinsen

Fra : Anita

Dato : 29-08-06 19:11

"Pistolprinsen" <@> skrev i en meddelelse
> Og, her kommer et svar, som du overhovedet ikke kan bruge til noget: Det
> ser sgu' godt ud!
>
> Godt gået - simpelt, overskueligt og alligevel med alt, hvad der skal til

Det er da lækkert med ros Mange tak.

Venligst Anita

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 29-08-06 19:58

"Anita" <anitaoestX@Xgmail.com> writes:

> "Pistolprinsen" <@> skrev i en meddelelse

> Det er da lækkert med ros Mange tak.

Enig. Flot.

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : BT

Dato : 29-08-06 21:32

> Jeg mangler stadig det sidste omkring implementering af betaling og
> tilbagemelding fra PBS. Men det kommer forhåbentligt på plads snart.
>
> På forhånd tak
> Venligst Anita

Jeg skal ikke spille for meget klog på det..
Men hvis din udbyder ikke tilbyder mulighed for pbs-betaling, kan de blive
en dyr fornøjelse..
Mener det koster 15,000 at få sit software/kode godkendt af pbs..

Lidt synd hvis du bliver tvunget til at benytte de "standartbutikker" som
andre bruger, nu hvor du har lavet sådan en flot side

/Brian

Fra : Jonathan Stein

Dato : 30-08-06 07:56

BT wrote:

> [...]
> en dyr fornøjelse..
> Mener det koster 15,000 at få sit software/kode godkendt af pbs..

Der er kun ganske få web-hoteller, der selv driver betalingsløsninger,
men man kan altid integrere sin shop med færdige betalingsløsninger, så
man dels slipper for at programmere det hele selv - og dels slipper for
det store PBS-gebyr(*).

Løsninger fra http://dibs.dk/ og http://quickpay.dk/ kan f.eks. bruges
uanset hvor web-shoppen ligger.

(*) Man skal dog stadig betale årligt abonnement på 1.000 - 1.500 til PBS.

M.v.h.

Jonathan

--
Er din email vigtig? Er du træt af, at din hjemmeside er nede?
Stabilt webhotel på redundant setup med daglig backup.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 30-08-06 08:49

"BT" <brian.toft.remove.this@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> en dyr fornøjelse..
> Mener det koster 15,000 at få sit software/kode godkendt af pbs..

Du blander tingene sammen.
Det koster ganske rigtigt 15.000 Kr. at få godkend egen betalingsløsning,
men ved at anvende udbyderens PBS-betalingsgateway bruger man netop en
løsning som *er* godkendt.

Der er for øvrigt ikke noget i vejen for at benytte en udbyder af webhotel
og en anden udbyder af PBS-betalingsgateway.
Selv anvender jeg www.wannafind.dk som udbyder af PBS-betalingsgateway (pris
149 Kr. pr. mdr.), men har selve e-shoppen liggende hos en anden udbyder,
som tilbyder billigere hosting end Wannafind.

Fra : Anita

Dato : 30-08-06 18:23

"BT" <brian.toft.remove.this@get2net.dk> skrev

> Mener det koster 15,000 at få sit software/kode godkendt af pbs..

Det er kun hvis man laver sin egen løsning. Det var vi ved at overveje, for
netop at kunne videresælge løsningen, men den idé er droppet ind til videre.

Vi har tilmeldt os til www.fribetaling.dk (Plus-abonnement til 49,- kr. pr.
mdr.)

Venligst Anita

Fra : Jonathan Stein

Dato : 30-08-06 07:46

Anita wrote:

> [...]
> Er der noget jeg glemmer at oplyse om eller noget jeg bør formulere
> anderledes for at beskytte mig selv bedst muligt?

Som udgangspunkt har du ansvaret for varen indtil den er leveret, når du
sælger til forbrugere. Det er dog en af de få forbruger-regler, der godt
kan fraviges ved aftale.

Derfor skal du specifikt indgå en aftale med køberen om, at denne
påtager sig risikoen for skader eller bortkomst af forsendelsen, hvis
der vælges forsendelse som alm. brev.

M.v.h.

Jonathan

Fra : Anita

Dato : 30-08-06 18:34

"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> skrev
> Som udgangspunkt har du ansvaret for varen indtil den er leveret, når du
> sælger til forbrugere. Det er dog en af de få forbruger-regler, der godt
> kan fraviges ved aftale.

Virkelig? Det er jeg meget interesseret i at høre mere om. Kan du henvise
til noget der dokumenterer dette?

> Derfor skal du specifikt indgå en aftale med køberen om, at denne påtager
> sig risikoen for skader eller bortkomst af forsendelsen, hvis der vælges
> forsendelse som alm. brev.

Det lyder rigtig spændende, da jeg tror mange af mine kunder vil foretrække
brevporto for at reducere omkostningerne. Jeg mener også at jeg kan få en
kvittering på posthuset for afsendelsen, således jeg kan dokumentere at
varen er sendt - men holder det i forhold til dankortets beskyttelse af
forbrugeren?

Venligst Anita

Fra : Allan Soerensen

Dato : 30-08-06 19:16

> "Jonathan Stein" <jstein@image.dk> skrev
>
> Virkelig? Det er jeg meget interesseret i at høre mere om. Kan du henvise
> til noget der dokumenterer dette?

Købeloven § 73.
"Skal sælgeren sende salgsgenstanden, anses levering for sket, når
genstanden er kommet i køberens besiddelse."

Prøv evt at kik litbage i dk.videnskab.jura spørgsmålet har været oppe der
mange gange.

> [...]
> foretrække brevporto for at reducere omkostningerne. Jeg mener også at jeg
> kan få en kvittering på posthuset for afsendelsen, således jeg kan

Den kvittering vil ikke hjælpe dig noget som helst.
Den vis blot at brevet er afsendt, men da du bære risikoen indtil varen er
fremme hos modtageren, hjælper den ikke hvis varen forsvinder eller kunden
løgnagtigt påstår at han aldrig har modtaget noget.

Fra : Anita

Dato : 30-08-06 19:35

> [...]

> fremme hos modtageren, hjælper den ikke hvis varen forsvinder eller kunden
> løgnagtigt påstår at han aldrig har modtaget noget.

Det er også den opfattelse jeg sidder med. Men kan nogle dokumentere noget
andet, hører jeg gerne om det :)

Venligst Anita

Fra : Allan Soerensen

Dato : 30-08-06 20:55

> "Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> skrev

> Det er også den opfattelse jeg sidder med. Men kan nogle dokumentere noget
> andet, hører jeg gerne om det :)

Du har egentlig fået dokumentationen.
Som sagt siger købeloven at varen først er leveret når den udlevers til
kunden, derfor kan du ikke bruge en indleveringskvittering fra posthuset til
noget. Den fortæller at kun at du har sendt varen, *ikke* at varen er
udleveret til kunden.
Hvis du vil have dokumentation for at brevet er udleveret til kunden, er du
nød til at sende det rekommanderet, men det er så dyrt at det ikke længere
er billigere end at sende varen som pakke, hvor du har både forsikring og
mulighed for sporing.

Fra : Jonathan Stein

Dato : 31-08-06 08:27

Anita wrote:

> Virkelig? Det er jeg meget interesseret i at høre mere om. Kan du henvise
> til noget der dokumenterer dette?

Det er, som Allan nævner, købelovens §73, der fastslår, at sælger har
ansvaret, indtil køber har modtaget varen.

Dog skal man også have starten af loven med. §1 siger, at loven kun
finder anvendelse hvis man ikke har aftalt andet - men at der dog er
nogle paragraffer, der ikke kan fraviges til skade for forbrugeren.

§73 kan dog godt fraviges, hvis man specifikt aftaler det.

Købeloven (http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/A20030023729) er i
øvrigt god læsning, når man starter virksomhed. Specielt §1 og §§72-86,
når man handler med forbrugere (resten af loven er dog også relevant i
forhold til ens egne leverandører - bemærk f.eks., at det normalt er
_køber_ der har risikoen for transporten, når man handler mellem
virksomheder!)

Når man nu er på Retsinfo, er markedsføringsloven
(http://www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/A20050138930) og
forbrugeraftaleloven
(http://www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/A20040045130) også god læsning.

> [...]
> kvittering på posthuset for afsendelsen, således jeg kan dokumentere at
> varen er sendt - men holder det i forhold til dankortets beskyttelse af

Kvitteringen hjælper dig ikke i forhold til §73 - det er som Allan også
skriver - stadig dit ansvar, hvis brevet ikke når frem, hvis du ikke har
aftalt andet med køberen.
- Men hvis I har aftalt, at forsendelsen sker på købers risiko, er det
måske alligevel rart for dig at have denne kvittering, så du i hvert
fald kan vise kunden, at varen er sendt fra dig.

M.v.h.

Jonathan