Hvor meget kølepasta skal der på en
Fra : Erling Simonsen

Dato : 28-08-06 22:34

Hej.
Jeg skal skiftet mit bundkort ud i morgen og ha' sat den
gamle cpu i.
Det er en intel celeron 2,4 ghz. Hvor meget kølepasta skal den ha'
mellem cpu og køleplade?
mvh
Erling

Fra : Lasse Jensen

Dato : 29-08-06 12:58

Erling Simonsen wrote:

> [...]
> gamle cpu i.
> Det er en intel celeron 2,4 ghz. Hvor meget kølepasta skal den ha'

Så lidt som muligt. Kølepastaens opgave er at udjævne de mikroskobiske
huller og ridser der er i CPU'en og kølerens overflade. Hvis du bruger for
meget (og det gør næsten alle) så isolerer den istedet.

Hvis du har det går kølepasta på nu, så skal du være omhyggelig med at rense
det af, inden du genmonterer CPU'en.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : Erling Simonsen

Dato : 30-08-06 21:03

Lasse Jensen skrev:

> [...]
> meget (og det gør næsten alle) så isolerer den istedet.
>
> Hvis du har det går kølepasta på nu, så skal du være omhyggelig med at rense

Tak for svaret.
Nu har jeg så fået det nye bundkort.
Det ser ud til at virke ok - jeg har endnu ikke oplevet at få
"blå skærm" som ved den tidligere, når der var belastning på.
Jeg kan se, at bundkortets temperatur holder sig konstant omkring
38 grader, mens cpu'ens temperatur svinger meget mere nu - fra
omkring 40 grader til 78 grader, når det laver noget.
Jeg håber, at det er normalt.
/Erling

Fra : Per Nielsen

Dato : 30-08-06 21:07

Erling Simonsen wrote:
> [...]
> 38 grader, mens cpu'ens temperatur svinger meget mere nu - fra
> omkring 40 grader til 78 grader, når det laver noget.

CPU'ens 78° lyder nu temmelig højt. Jeg ville prøve en genmontering af
CPU-køler + kølepasta (så lidt som muligt).

Fra : Erling Simonsen

Dato : 08-09-06 11:09

Per Nielsen skrev:

> CPU'ens 78° lyder nu temmelig højt. Jeg ville prøve en genmontering af
> CPU-køler + kølepasta (så lidt som muligt).

Ja - nu har jeg genmonteret kølepladen samt renset cpu og køleplade
for pasta. Jeg har nu kun puttet en ganske lille klat kølepasta
på cpu'en.
Det så også ud til, at jeg ikke havde fået sat lukkeanordningen
rigtig på, da jeg monterede det første gang.
Men nu sidder det som det skal.
Cpu-temperaturen kommer ikke over 45 grader, selv ved 100% cpu-belastning.
/Erling

Fra : _Alladin

Dato : 08-10-06 21:22

Hvilket program bruger i til temperatur måling, hvis det ikke gøres direkte
i bios??

Fra : Per Nielsen

Dato : 09-10-06 12:44

>Hvilket program bruger i til temperatur måling, hvis det ikke gøres
>direkte i bios??

F.eks. Motherboard Monitor:

http://mbm.livewiredev.com/