Min-width og max-width uden hacks i IE6?
Fra : Rune Jensen

Dato : 28-08-06 21:44

Jeg sad lige og studerede denne side...
http://www.cssplay.co.uk/boxes/width3.html

Og så kom jeg til at tænke på, at der da må være en metode, som virker i
alle browsere... uden hacks... Altså en metode til at sætte min-width og
max-width på en DIV i et centreret, fast design? Det idelle ville jo så
være, hvis man kunne sætte bredden af denne DIV med em, og min/max-width
også med em...

Funktionen ville blive det samme som ovenstående, men det hele handler
altså om at undgå hacks... Og så skulle idéen gerne virke i xHTML 1.0
strict.

Kan dette lade sig gøre?

MVH
Rune Jensen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 28-08-06 22:41

Rune Jensen wrote:
> [...]
> virker i alle browsere... uden hacks... Altså en metode til at sætte
> min-width og max-width på en DIV i et centreret, fast design?

Det er der ikke. IE forstår bare ikke definitionerne min-width og max-width.

http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/minwidth.asp
http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/maxwidth.asp

> Det
> idelle ville jo så være, hvis man kunne sætte bredden af denne DIV
> med em, og min/max-width også med em...

Det er helt ligemeget, om du definerer bredden i px, pt, eller em. IE
forstår det bare ikke.

> Funktionen ville blive det samme som ovenstående, men det hele handler
> altså om at undgå hacks...

Vil du have min- eller max-width, må du affinde dig med at skulle lave
hacks.

> Og så skulle idéen gerne virke i xHTML 1.0
> strict.

Det er til gengæld ikke noget problem. Mine sider validerer (og virker med
de brugte hacks).

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Rune Jensen

Dato : 29-08-06 00:54

Fra : Rune Jensen

Dato : 29-08-06 01:29

> Det er der ikke. IE forstår bare ikke definitionerne min-width og
max-width.

Dette er jeg skam klar over

> Det er helt ligemeget, om du definerer bredden i px, pt, eller em. IE
> forstår det bare ikke.

Det er ikke en min-width eller max-width, jeg leder efter, men en
efterligning, som alle browsere forstår. Linket fungerer jo fint. Der er
bare brugt hacks. Og der bliver skam brugt em i linket.... eller det er
muligt "You can set the width as any percentage and the min-width as a
px or em value."

> Vil du have min- eller max-width, må du affinde dig med at skulle lave
> hacks.

Fair nok, men du vil nok blive overrasket over, hvor kreative folk er,
når det gælder løsninger på netop sådanne problemer, jeg har set flere
løsninger på "runde hjørner" problemet end bare en masse DIVs f.eks..
Også derfor jeg spurgte. Ingen siger jo, mit link er det eneste (jeg har
set hjemmesideskolen, men din metode bruger jo så andre former for
hacks, så vidt jeg kan se)

> Det er til gengæld ikke noget problem. Mine sider validerer (og virker
med
> de brugte hacks).

Det gør det også her. I alle mine installerede browsere i begge win
styresystemer. Jeg har bare set løsninger, som virkede uden hacks, men
som så ikke validerede. Måske skulle jeg uddybe min idé... Jeg
forestillede mig at ville lave et centreret layout med header,
leftmenu/content og footer, som er skalérbart og flydende vha.
min/max-width, men bare fuldstændigt uden hacks - altså den rene kode
skal kunne forstås af alle browsere... Til dét er det jo godt at
indsamle så mange informationer som muligt - for ikke at opfinde den
dybe tallerken igen Men det kan være, det er for stor en mundfuld at
gå i gang med?

Ellers mange tak for svaret, jeg var godt klar over, det ville være
problematisk

MVH
Rune

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 29-08-06 19:58

Rune Jensen wrote:
> [...]
> Også derfor jeg spurgte. Ingen siger jo, mit link er det eneste (jeg
> har set hjemmesideskolen, men din metode bruger jo så andre former for

Det kan ikke lade sig gøre, det kan simuleres i en tabel og det er det
nærmeste man kan komme, jeg har jagtet en side der kunne det, du
efterspørger det sidste år og jeg er ikke den eneste, der er vist ikke nogen
der har fundet en løsning på det problem endnu. Hvis der er, så ser jeg frem
til at høre om det. Men jeg tvivler stærkt for en sådan løsning er meget
efterspurgt, ikke blot i de danske grupper, men også i de udenlandske. Hvis
der var en løsning ville den blive pushet ligesom "Valider dine sider hvis
du vil have hjælp" (Dukker mig og løber.)

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Rune Jensen

Dato : 29-08-06 20:50

"Johnny Winther Ronnenberg" wrote in message...

> [...]
meget
> efterspurgt, ikke blot i de danske grupper, men også i de udenlandske.

Det kan jeg forstå, for nu har jeg undersøgt emnet lidt grundigere på
nettet, og hver gang, der er en der råber, han har fundet de vises sten,
så viser det sig, den ikke kan forvandle bly til guld alligevel. Altså
der er brugt hacks eller andet "fusk", og det var jo ikke meningen. Men
nu går der jo også kun 2-3 år, så kan vi ånde lettet op, for så har alle
IEbrugere jo skiftet til IE7.0

He-he, ja det forstår man jo godt

MVH
Rune

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 28-08-06 22:44

Rune Jensen skrev:
> [...]
>
> Funktionen ville blive det samme som ovenstående, men det hele handler
> altså om at undgå hacks... Og så skulle idéen gerne virke i xHTML 1.0

http://www.webdesign101.dk/csslayout/jello.php
er nok det nærmeste du kommer det.

Det er i hvert fald uden de sædvanlige stylesheet
hacks.

Ellers findes der Dean Edwards IE7 patch
til IE6 og IE5:
http://www.webdesign101.dk/ie7/eksempler/index.php

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Rune Jensen

Dato : 29-08-06 02:22

"Jørgen Farum Jensen" wrote in message...

> [...]
>
> Det er i hvert fald uden de sædvanlige stylesheet
> hacks.
>
> Ellers findes der Dean Edwards IE7 patch

Mjah... Jeg ville gerne undgå JS. Hele idéen med hacks er fint nok, så
længe, det er få og overskuelige og nemme at slette når den tid kommer.
Men jeg kan forstå, der er forskel også i forhold til MAC/PC i de
forskellige versioner. Det gør jo det hele en anelse besværligere

Så faldt jeg over http://www.gunlaug.no/contents/wd_additions_14.html,
og umiddelbart synes jeg det er ret meget at gøre ud af, når IE7 snart
er på banen, ligesom jeg heller ikke er glad for de dér IEspecifikke
kommandoer. Men det irriterer mig lidt ikke at kunne finde en overall
solution.

MVH
Rune

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 29-08-06 21:56

Rune Jensen wrote:

> Men det irriterer mig lidt ikke at kunne finde en overall
> solution.

Du er ikke alene om at være irriteret over IE's manglende understøttelse af
css, der har været gældende standard i flere år.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/