asrock 939dual-sata2 og suspend to ram
Fra : Jakob Nielsen

Dato : 28-08-06 13:26

Så vidt jeg kan se, så understøtter mit 939dual-sata2 bundkort suspend to
ram. Jeg kan også under windows powerOptions sætte at powerknappen skal
suepende to ram, men når jeg gør det, så kører samtlige blæsere stadig.
Jeg har opgraderet til nyeste bios, 2.2, uden resultat. Jeg forventede
egentlig at suspend to ram ville slukke blæserene, som det mig bekendt er
standard for S3. Jeg har da også læst hints her og der om at andre brugere
kan få lukket blæserene ned ved suspend med dette motherboard.

I bios er der umiddelbart kun een indstilling for suspend to ram. Det er
henholdsvis disabled og enabled. Jeg har prøvet begge.

Hvad kan jeg prøve nu?

Fra : JK

Dato : 29-08-06 11:19

On Mon, 28 Aug 2006 14:26:12 +0200, "Jakob Nielsen" <jni@no.mail.no>
wrote:

> [...]
>
>I bios er der umiddelbart kun een indstilling for suspend to ram. Det er
>henholdsvis disabled og enabled. Jeg har prøvet begge.

Suspend skal være slået til i bios, inden windows xp installeres.
Ellers får du det ikke. Nogle gange skal sp2 og alle updates også på,
før det virker.
Se også i power sektion i bios efter wake-up events. Any-key er ganske
rart, - man kan sætte mouse wake-up og lignende.

Noget andet er cool&quiet. Det skal også enables i bios (hvis du vil),
og du skal bruge amdcpu-driveren (kan downloades fra amd.com ).
Cool&quiet er bare en blæserregulering medens windows er i luften.
Suspend to ram er noget andet.

Visse ældre strømforsyninger kan det (STR) ikke (noget med acpi
standard). Andre indstikskort som ikke er tilstrækkeligt acpi
kompatible kan også forhindre det. Netkortet skal også have et flueben
sat rigtigt m.h.t. powerstyring. Kontrolpanel, enhedskontrol, netkort,
højreklik for egenskaber.

mvh

John

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 29-08-06 12:21

> Suspend skal være slået til i bios, inden windows xp installeres.
> Ellers får du det ikke. Nogle gange skal sp2 og alle updates også på,
> før det virker.

Jeg har under power options (kontrolpanel) muligheden for suspend to ram.
Eneste problem er at blæserene ikke stopper. Er det yderligere
indstillingsmuligheder, som jeg mangler fordi min xp blev installeret da
detike var slået til i bios?

> [...]
> kompatible kan også forhindre det. Netkortet skal også have et flueben
> sat rigtigt m.h.t. powerstyring. Kontrolpanel, enhedskontrol, netkort,

Hm. Mit netkort har det enabled. Det er dog integreret på bundkortet. Eneste
reele indstikskort er et grafikkort af nyere dato, som ikke har
indstillingsmuligheder under device manager, men som vel burde kunne fungere
med acpi.

Er det virkelig et MUST at acpi er slået til før windows installeres?

Fra : JK

Dato : 29-08-06 13:22

On Tue, 29 Aug 2006 13:20:48 +0200, "Jakob Nielsen" <jni@no.mail.no>
wrote:

> [...]
>med acpi.
>
>Er det virkelig et MUST at acpi er slået til før windows installeres?

Ja, det er acpi, der laver det hele !

Visse billigere bundkort, som f.eks. ECS, har altid været dårlige til
STR (i gamle dage ialfald). Men jeg har haft et asrock, der kunne.

Alle indstikskort skal være med på spøgen. Er det et meget gammelt
grafikkort ?

Det bedste er at teste STR uden for meget ekstra udstyr. Det er altid
spændende. Jeg kan heller ikke leve uden STR.

Man kan også være ude for at visse installerede programmer kan
ødelægge STR. Jeg har hørt om det, - men husker ikke lige hvilket
program.

mvh

John

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 29-08-06 15:12

> Ja, det er acpi, der laver det hele !

Ja. Jeg mente om det skulle være slået til _før_ windows blev instaleret.
Det ser lige nu ud til at det ikke er tilfældet. Det ville nu også være ret
fjollet.

> Det bedste er at teste STR uden for meget ekstra udstyr. Det er altid
> spændende. Jeg kan heller ikke leve uden STR.

Jeg fik det til at virke efter dit tip om at ikke tillade eksempelvis mus og
keyboard at vække computeren fra suspend. Mit gamle keyboard, som jeg netop
i dag fik udskiftet, havde en sleep-knap, som vel nok kun virker til wakeup
hvis keyboard kan afbryde suspend, men det nye keyboard har ikke den slags
knapper, så det er ok at det er slået fra.

Jeg antager at hvis et keyboard eller mus (begge usb) skal kunne vægge
computeren op, så kræver det at systemet er i et lavere susppend-niveau? s2
er det vel så? og at s3 kun er muligt hvis man ikke ønsker wakeup fra den
slags ydre enheder?

Altså... suspend virker fint nu. Det eneste der reelt var nødvendigt var at
_både_ keyboard og mus, i enhedshåndtering, fik slået wakeup-funktionen fra.
Mange tak for pointeren. Jeg havde ikke selv overvejet at det kunne være
sådan noget. Jeg var ganske overbevist om at det var bundkortet, der var
noget galt med.. i indstillinger eller kabling.

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 29-08-06 15:43

> skal kunne vægge computeren

Vække, sgu da. Det nye keyboard er noget bøvl