MSSQL load balancing setup...?
Fra : KPE

Dato : 28-08-06 11:41

Vi har udviklet og designet et community/dating site som er blevet en vældig
stor succes - dvs. for stor til at vi kan få flere brugere da jeg tror vores
SQL server knækker sig hvis den får mere at lave....

Jeg ville såmænd bare høre om der var nogen herinde som kunne give en smule
rådgivning omkring hvorledes vi kunne lave en form for load balancing i
vores setup.

Vores servere består af Dell PowerEdge servere, SCSI raid, dual-core Xeon
processorer og 2 Gbyte memory. De står i et hosting center hvor vi har alt
den båndbredde til rådighed som vi ønsker.

Lige nu har vi følgende i produktion:
1 stk. Webserver IIS m/win2003srv
1 stk. MSSQL server 2005 m/win2003srv

Selve sitet er kodet i .asp og alle http forespørgsler kommer ind på web
serveren og derfra sendes sql forespørgsler til db serveren.

Vi har indkøbt ekstra servere som skal fungere som db servere, men vi er
lidt i tvivl om hvorledes vi laver load balancing og om det overhovedet er
muligt i det miljø som vi har. Vi vil for alt i verden undgå at skulle til
at overgå til et Linux miljø da det hele så skal kodes om. Den højeste
prioritet lige nu er at vi gerne skulle implementere ekstra db servere så
den vi har i drift lige nu ikke "skal arbejde så hårdt" mere - dvs. sprede
forespørgslerne ud over flere servere. Backup af det hele har ikke så høj en
prioritet lige nu.

Vi har ikke så meget forstand på lige præcis dette, så spørg endelig hvis
der mangler nogle svar til at kunne sige "Det er sådan her I skal gøre
det....."

På forhånd mange tak.

Kasper

Fra : Martin Christensen

Dato : 28-08-06 12:20

"KPE" <info@"remove"specdep.dk> writes:

> [...]
> Vi har ikke så meget forstand på lige præcis dette, så spørg endelig
> hvis der mangler nogle svar til at kunne sige "Det er sådan her I

Mon ikke http://www.google.dk/search?q=ms-sql+load+balancing kunne
give et praj eller to...

Om ikke andet kan I altid implementere en slags primitiv men brugbar
load balancing selv, hvis I laver jeres eget simple databasemellemlag.
Sæt to DB-servere op. Alle skriveoperationer sendes til begge servere,
og alle læseoperationer sendes kun til én, hvor der fx kan veksles
round-robin mellem dem. Hvis I har mange skriveoperationer, går
glansen hurtigt af denne metode.

Om MSSQL understøtter load balancing i sig selv, skal jeg ikke kunne
sige.

Martin

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 29-08-06 09:49

KPE wrote:
> [...]
> stor succes - dvs. for stor til at vi kan få flere brugere da jeg tror vores
> SQL server knækker sig hvis den får mere at lave....

Hvis MSSQL knækker nakken pga en sølle webserver så har i et
seriøst problem i forb med database implementeringen

MSSQL understøtter IKKE loadbalancing (kun clustering hvor du to
fysiske servere der "kikker" på samme database men kun een server er
aktiv - kort forklaring)
I kan kun skalere op på databasen ikke ud

Hvilken hardware består databaseserveren af?
Antal CPU'er
Memory
RAID
Disksystem
etc

Har I undersøgt hvad det er der går galt på databasen?
SQP Profiler samt SQL Query Analyzer er fremragende værktøjer til
dette

- Peter

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-08-06 10:11

"KPE" <info@"remove"specdep.dk> writes:

> Selve sitet er kodet i .asp og alle http forespørgsler kommer ind på web
> serveren og derfra sendes sql forespørgsler til db serveren.

Har I lavet belastningsanalyser af SQL-serveren for at hitte ud af
hvad det er der belaster den?

Man kan ofte komme langt med et par ekstra indekser.
--
Thorbjørn Ravn Andersen