Andet multimedie
Photoshop laver unøjagtig path from select~
Fra : Matilda

Dato : 27-08-06 23:51

Nu må jeg vide det
Det sker i både PS8+9.
Når jeg har lavet en selection og laver "Make workpath from selection"
så bliver den skæv. Hvis selectionen var helt rund, så slår den nu
lidt hist og her, og hvis den var firkantet så er der de lige linier
nu ikke helt lige mere.

Er der nogen med en lovlig licent til Photoshop som lige vil teste, da
jeg har mistænkt at det er en piratkopi som er på den PC jeg bruger
:-/

Hilsen X

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 28-08-06 11:51

Matilda skrev:

> [...]
> så slår den nu lidt hist og her, og hvis den var firkantet så er
> der de lige linier nu ikke helt lige mere.

Du har mulighed for at vælge en tolerance imellem 0,5 og 10, når
du laver en kurve(path) ud fra en markering.
Jo lavere en tolerance, jo mere nøjagtig bliver kurven, men vælger
du 0,5, vil du også få uhyre mange ankerpunkter i kurven.

Derfor vælger man i de fleste tilfælde en tolerance på imellem
1.0 og 2.0. Det giver en nogenlunde balance imellem antallet af
punkter og nøjagtigheden af kurven, men uanset hvilken tolerance,
du vælger, vil kurven aldrig blive så nøjagtig, som den kan blive,
hvis man tegner den selv med penværktøjet, men det kræver jo så
selvfølgelig, at man mestrer det værktøj.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 28-08-06 14:55

Matilda skrev:

> Ok, tolerancen kunne kun vælges fra palettemenuen, og nu er den
> klart mere nøjagtig.

Du kan også vælge tolerance ved at holde Alt-tasten nede, når du
klikker på knappen 'Make work path from selection' i bunden af
Paths-paletten.

> Men hvorfor kan man ikke lave en præcis rund cirkel med
> penneværktøjet ?

Det kan man også, men det er svært, da man for det første kun må
bruge fire ankerpunkter til at beskrive en cirkel og for det andet
skal sørge for, at justeringsarmene på hver enkelt ankerpunkt er
nøjagtig lige lange. Desuden skal ankerpunkterne have samme
afstand og være lige ud for for hinanden både lodret og vandret,
og det er ret svært at gøre i fri hånd.

Prøv i øvrigt at lave en rund markering med det cirkulære
markeringsværktøj(M) og lav så den markering om til en kurve med
'Make Work Path'-funktionen. Prøv at stille tolerancen til 0.5
eller 1.0 og marker efterfølgende kurven med den sorte pil(A).

Nu kan du se, hvorfor 'Make Work Path' ikke er den heldigste
funktion at bruge. Der er utallige ankerpunkter og vi ved, at
en perfekt rund cirkel kan laves med fire. Vælger du i stedet
en tolerance på 2-3 stykker, bliver der færre ankerpunkter, men
kurven bliver også derefter (uhyre upræcis).

> Er penneværktøjet dårligt til at lave runde og halvrunde former ?

Nej. Det er bare svært og snakker vi cirkler, ville jeg vælge at
bruge ellipse-værktøjet(U), da det er lettere end at bruge pennen,
men jeg bruger stort set aldrig 'Make Work Path'-funktionen.

> Har ellers brugt ellipse og gemt som channel, og så har jeg en
> gemt cirkelmarkering som senere kan loades igen.

Det er også en fin måde at gemme markeringer på og kanaler/channels
kan jo f.eks. indeholde delvis markerede pixels, hvilket er en stor
fordel i mange situationer. Det kan en kurve ikke.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Matilda

Dato : 28-08-06 14:15

Thomas G. Madsen wrote:
> [...]

mere nøjagtig.

Men hvorfor kan man ikke lave en præcis rund cirkel med
penneværktøjet ? Jeg mestrer penneværktøjet til at lave rund
cirkel, men den bliver IKKE helt rund.
Bruger jeg ellipse værktøjet med alt+shift så får jeg en fuldkommen
rund cirkel, og trækker jeg denne over den runde path, så er det
tydeligt at pathen IKKE er nøjagtig rund.

Fra : Ukendt

Dato : 28-08-06 17:22

"Matilda" skrev i en meddelelse
[...]

hvis du har illustrator, så lav cirklen der, og sæt den ind i photoshop

--
mvh kajo