Armene er blevet for korte
Fra : Ole Thomsen

Dato : 27-08-06 14:24

Intet er hvad det var i gamle dage.

Eksempelvis ved alle at manualer og varedeklarationer efterhånden bliver
skrevet med mindre og mindre fontstørrelser og mere gnidrede skrifttyper.
Det samme gælder bøger, selv dem af god kvalitet fra eks. Gyldendals
Bogklub.

Indtil videre har jeg kunnet klare det ved at bruge en god belysning og
holde teksten lidt længere væk fra øjnene, men nu er mine arme desværre
pludselig ikke lange nok til at kompensere for udviklingen.

Jeg har kigget på laseroperation, men det er ikke særligt effektivt mod
presbyopi (gammelmandssyn), desværre.

Så jeg ender nok med læse/skærmbriller, og i den anledning søger jeg gode
råd. Det skal lige nævnes at når vi kommer ud over en armslængde er mit syn
fint, endnu da....

Hvilken type glas kan anbefales? Der er jo mulighed for enkeltstyrke,
flerstyrke med eller uden glidende overgang, antirefleks, farve osv., men
brillerne skal jo kun bruges til læsning så alle de finesser er muligvis
overkill eller endda irriterende i længden?

Det skal lige nævnes at jeg får et ganske stort tilskud til anskaffelsen, så
fokus er på design og praktisk anvendelse, ikke pris.

Ole Thomsen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 27-08-06 15:19

"Ole Thomsen" <ot@networks.dk> wrote:

>Intet er hvad det var i gamle dage.

Nej, det har jeg opdaget

>Hvilken type glas kan anbefales?

Mon ikke du indtil videre kan klare dig med de billigste læsebriller til
20 kroner fra det lokale supermarked ??

> [...]
>brillerne skal jo kun bruges til læsning så alle de finesser er muligvis
>overkill eller endda irriterende i længden?

Flerstyrke / glidende overgang er kun relevant hvis du i forvejen bruger
briller, og det lyder det ikke til....

<mlr>

Fra : Ole Thomsen

Dato : 27-08-06 17:08

Michael Rasmussen" <mic@NO_SPAMdou.dk> wrote in message

> Mon ikke du indtil videre kan klare dig med de billigste læsebriller til
> 20 kroner fra det lokale supermarked ??

Det er i hvert fald hvad opinionen peger på.

> Flerstyrke / glidende overgang er kun relevant hvis du i forvejen bruger
> briller, og det lyder det ikke til....

Jeg troede ellers det ville være smart med glidende overgang til
vinduesglas, så jeg kan beskue lokalet uden at tage brillerne af?

Ole Thomsen

Fra : Workingmom

Dato : 27-08-06 15:14

Ole Thomsen skrev:
> Så jeg ender nok med læse/skærmbriller, og i den anledning søger jeg gode
> råd. Det skal lige nævnes at når vi kommer ud over en armslængde er mit syn
> fint, endnu da....

Jeg købte mine første briller hos en optiker - 2700 kr. Efter tre
måneder var de ikke stærke nok.

Æv

Nu har jeg 10 par - de har kostet fra 10 til 200 kr hos alt fra Tiger
til Matas.

De ligger overalt - på toilettet, på arbejde, ved skrivebordet, ved
sengen, i køkkenet, i tasken, i strikkeposerne - et par i hver - you
name it.

Det er en langt bedre løsning for mig. Jeg er aldrig bange for at miste
dem, og jeg bruger forskellige styrker til forskellige ting. Jeg laver
glimragende mad med 1, bruger 1,5 til skærmen, læser med 2, og strikker
med 2,5-3.

Afstanden er så lille, at glassets kvalitet efter min mening har mindre
betydning.

Gå til Matas eller Kvickly og find dem, der passer dig.

Tine

Fra : Ole Thomsen

Dato : 27-08-06 17:04

"Workingmom" <ditmar-no-spam@hotmail.com> wrote in message

> Jeg købte mine første briller hos en optiker - 2700 kr. Efter tre måneder
> var de ikke stærke nok.
>
> Æv

Jeg har faktisk overvejet at lægge ud med et par ekstrastærke for at imødegå
den kommende tids degenerering.

> Gå til Matas eller Kvickly og find dem, der passer dig.

Det er absolut en mulighed..

Ole Thomsen

Fra : Lampen

Dato : 27-08-06 18:55

> Gå til Matas eller Kvickly og find dem, der passer dig.

Kan man også få - briller der, og i hvilke styrker ? Eller er det kun
læsebriller ?

Fra : Workingmom

Dato : 27-08-06 21:50

Lampen skrev:

> Kan man også få - briller der, og i hvilke styrker ? Eller er det kun
> læsebriller ?

Der er få minusbriller i stativerne - men ikke mange.

Som ekstrabriller er det måske meget godt.

Tine

Fra : Marianne

Dato : 27-08-06 17:37

> Så jeg ender nok med læse/skærmbriller, og i den anledning søger jeg gode
> råd. Det skal lige nævnes at når vi kommer ud over en armslængde er mit
> syn fint, endnu da....

Jeg startede med 20-kr.s briller, men ulempen ved dem var, at min
læseafstand var 40 cm mens min skærmafstand var/er 80 cm. Det kunne de
billige briller ikke klare.

Jeg fik så nogle, som kunne skifte mellem de to afstande. Det er jeg
virkelig glad for.

Men start da med de billige

mvh
marianne

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 27-08-06 17:47

"Ole Thomsen" <ot@networks.dk> skrev i en meddelelse

> Så jeg ender nok med læse/skærmbriller, og i den anledning søger jeg gode
> råd. Det skal lige nævnes at når vi kommer ud over en armslængde er mit
> syn fint, endnu da....

Jeg har lige været i din situation - og endte med at købe briller hos en
optiker efter utallige forsøg med at købe læsebriller.

I mit tilfælde var problemet, at så længe jeg brugte læsebriller til det
specifikke mål de egnede sig til, var det fint. Når jeg så tog dem af og
skiftede til andet "arbejde", gik det galt... jeg kunne ikke bruge de samme
briller til at læse på papir, sidde ved min PC, køre bil, gå rundt......

> [...]
> brillerne skal jo kun bruges til læsning så alle de finesser er muligvis
> overkill eller endda irriterende i længden?

Jeg endte med at købe flerstyrkeglas.

Og jeg går det for dig, som for mig, så vil dine øjne blive glade for ikke
mere at skulle anstrenge sig forskellige afhængig af, hvad du laver - dine
øjenmuskler slapper af på grund af brillerne og pludselig er det blevet
radikalt sværere at undvære dem i situationer, hvor du før lige kunne klare
dig ugen brillerne. Jeg kan eksempelvis ikke mere læse varedeklarationer
uden briller.

Jeg vil derfor anbefale dig, at når du en dag ender med ikke at ville/kunne
nøjes med supermarkedets læsebriller, så køb nogle gode briller. Til den tid
får du nemlig mere brug for dem, end du forestiller dig nu.

Mvh. Lisbeth

Fra : Andersen [3650]

Dato : 27-08-06 21:04

"Ole Thomsen" <ot@networks.dk> skrev i en meddelelse
> Intet er hvad det var i gamle dage.
---snip en historie om briller---
> Det skal lige nævnes at jeg får et ganske stort tilskud til anskaffelsen,
> så fokus er på design og praktisk anvendelse, ikke pris.

Sjovt som alle går efter prisen, når det er design og anvendelse du går
efter.
Havde jeg selv samme økonomiske frihed ville jeg da vælge et par fra en
optiker. De billige har jo samme styrke på begge glas, men det har dine
øjne sikkert ikke brug for. Få et par som er tilpasset dine øjne og så evt.
en smule stærkere (som du selv er inde på) som fremtidssikring.
Held og lykke.

Fra : Workingmom

Dato : 27-08-06 21:51

Andersen [3650] skrev:
> [...]
> øjne sikkert ikke brug for. Få et par som er tilpasset dine øjne og så evt.
> en smule stærkere (som du selv er inde på) som fremtidssikring.

Jeg var simpelthen så bange for at miste de dyre briller, at jeg ikke
tog dem med alle vejne - for mig er det bedre med billigere. De ryger
bare i lommen til alting.

Tine

Fra : Benny Mortensen

Dato : 28-08-06 08:49

> [...]
>
> Det skal lige nævnes at jeg får et ganske stort tilskud til anskaffelsen,

> fokus er på design og praktisk anvendelse, ikke pris.

Hej Ole

Du har helt ret ... Det har de fleste herinde, sikkert også, i deres
forklaringer, men om det så også vil gøre sig gældende for dig, se det er et
godt spørgsmål...
Jeg har 3 sæt optikerbriller, og vel 4 eller 5 par læsebriller. Deraf, kan
jeg sikkert finde de 3... Men indrømmet, det er ikke altid, at det er de
samme 3 par, jeg kan finde... Dem med glidende overgang, vil jeg i første
omgang, råde dig fra... Først og fremmest, er de dyre, og de har jo kun
valget mellem ingen, eller en styrke. Så hvis det er vigtigt for dig, at du
ikke behøver at tage brillerne af, så køb et par, meget små briller, så du
kan kigge over dem. Når nu prisen ikke spiller nogen rolle, så kan de jo fås
uden ramme, så du ikke kommer til at ligne en professor . Men jeg tror
du vælger at tage dem af, for ellers bliver du sgu søsyg... Det gør jeg
stadig, efter adskillige år med læsebriller, og et ellers bortset fra det,
velfungerende syn.

M.V.H....Benny..

Fra : Ole Thomsen

Dato : 20-09-06 05:08

"Ole Thomsen" <ot@networks.dk> wrote in message

> Så jeg ender nok med læse/skærmbriller, og i den anledning søger jeg gode
> råd. Det skal lige nævnes at når vi kommer ud over en armslængde er mit
> syn fint, endnu da....

Nå, men jeg fik samlet mig sammen til at besøge optikeren. Jeg har faktisk
100% (optikeren forklarede mig så at man godt kan have mere?) på begge øjne
når blot afstanden er over en halv meter.

> [...]
> brillerne skal jo kun bruges til læsning så alle de finesser er muligvis
> overkill eller endda irriterende i længden?

Jeg endte med to briller, en læsebrille og en med glidende overgang.

Indtil videre tror jeg min favorit bliver den med overgang, da det virker
ret generende at alt er sløret når man med læsebriller kigger ud i lokalet
eller skifter fokus til fjernsynet Men det må tiden vise.

Tak for input til alle.

Ole Thomsen