indkøb fra privat
Fra : Per H

Dato : 26-08-06 21:25

hvad mulighed har jeg for at fratrække moms, når jeg køber fra en
privat person?

Vh Per

Fra : Petersen_Michael

Dato : 26-08-06 21:30

In news:afb1f2djkgeueo1pjkq8fbdk8kku7kreun@4ax.com,
Per H <phbyg@SLETprivat.dk> Typed:
> hvad mulighed har jeg for at fratrække moms, når jeg køber fra en
> privat person?

Ingen.

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
Residerende i Nyborg

ved privat post fjern dyret i @dressen

Fra : Per H

Dato : 26-08-06 21:36

On Sat, 26 Aug 2006 22:30:23 +0200, "Petersen_Michael"
<petersen_michael.dengyldnemåge@mail.tele.dk> skrev:

>In news:afb1f2djkgeueo1pjkq8fbdk8kku7kreun@4ax.com,
> Per H <phbyg@SLETprivat.dk> Typed:
>
>Ingen.

dvs. at det ikke kan betale sig at gøre handel med privat person?
hvis man ikke kan trække det fra?

Vh Per

Fra : Kim Schulz

Dato : 26-08-06 21:52

On Sat, 26 Aug 2006 22:36:10 +0200
Per H <phbyg@SLETprivat.dk> wrote:

> dvs. at det ikke kan betale sig at gøre handel med privat person?
> hvis man ikke kan trække det fra?

tjooe hvis han tilbyder en god handel...ellers nej!

--
Kim Schulz | Private : http://www.schulz.dk
Kim@schulz.dk | Business: http://www.devteam.dk

Fra : Per H

Dato : 26-08-06 21:58

On Sat, 26 Aug 2006 22:52:27 +0200, Kim Schulz <kim@schulz.dk> skrev:

>tjooe hvis han tilbyder en god handel...ellers nej!

Og selve købsprisen kan ikke trækkes fra i firmaet.
?

Vh Per

Fra : Holst

Dato : 26-08-06 22:05

Per H wrote:

> Og selve købsprisen kan ikke trækkes fra i firmaet.
> ?

Jo, købsprisen er ligesom enhver anden vare, du køber. Der er blot ingen
moms på denne pris i modsætning til varer, du har købt i et firma.

Køber du en vare fra en privat person til 100 kr., så er det en udgift
for firmaet på 100 kr.

Køber du derimod den samme vare fra et firma til 100 kr., så er det kun
en udgift for firmaet på 80 kr., idet de sidste 20 kr. er moms, som du
kan trække fra.

Fra : Per H

Dato : 26-08-06 22:12

On Sat, 26 Aug 2006 23:04:55 +0200, Holst <newsjul06@shelter.dk>
skrev:

> [...]
>
>Køber du derimod den samme vare fra et firma til 100 kr., så er det kun
>en udgift for firmaet på 80 kr., idet de sidste 20 kr. er moms, som du

Så er slutresulstatet vist det samme.

kiggede lige på nettet, og der blev beskrevet at man skulle have
grundig information, fra sælger, såsom cprnr, og evt. hans kontonr.
som skulle stå på kviteringen.
Vh Per

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 26-08-06 22:43

"Per H" <phbyg@SLETprivat.dk> wrote in message

> Så er slutresulstatet vist det samme.

Hvis du synes en udgift på 100 kr er det samme som en udgift på 80 kr, så
ja.

hilsen
Uffe

Fra : Per H

Dato : 27-08-06 00:29

On Sat, 26 Aug 2006 23:42:54 +0200, "Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev:

>"Per H" <phbyg@SLETprivat.dk> wrote in message

>Hvis du synes en udgift på 100 kr er det samme som en udgift på 80 kr, så
>ja.

jeg kan vel trække hele købsprisen fra

som er 100 kr.alt incl.

Vh Per

Fra : Holst

Dato : 26-08-06 22:47

Per H wrote:

> Så er slutresulstatet vist det samme.

Nej, slutresultatet er ikke det samme. Koster varen 100 kr. begge
steder, så reducerer du i det ene tilfælde dit overskud med 100 kr., men
kun med 80 kr. i det andet tilfælde.

> kiggede lige på nettet, og der blev beskrevet at man skulle have
> grundig information, fra sælger, såsom cprnr, og evt. hans kontonr.
> som skulle stå på kviteringen.

Skal man det. Der kan man bare se.

Fra : Per H

Dato : 27-08-06 00:27

On Sat, 26 Aug 2006 23:47:18 +0200, Holst <newsjul06@shelter.dk>
skrev:

>Nej, slutresultatet er ikke det samme. Koster varen 100 kr. begge
>steder, så reducerer du i det ene tilfælde dit overskud med 100 kr., men
>kun med 80 kr. i det andet tilfælde.

fatter ik hvad der menes.

Du skrev man kunne fratrække de 100 kr. varen kostede. det er jo hele
beløbet.

men er det nu kun de 80 kr.-

Kan i ikke bare fortælle så almndelige folk kan fatte det.

>Skal man det. Der kan man bare se.

ja det var en revisor der havede skrevet det.
jeg går ud fra de ved det

Vh Per

Fra : Petersen_Michael

Dato : 27-08-06 07:26

In news:51m1f2ts733c44tv4deu3uiss4guvdrnn4@4ax.com,
> [...]
> skrev:

> fatter ik hvad der menes.

> Kan i ikke bare fortælle så almndelige folk kan fatte det.

Kan du ikke bare spænde hjælmen inden du slår dig ned som erhvervsdrivende?

Når et firma køber en vare til 100,- Kr.
Betaler firmaet 100,- Kr. uanset om beløbet er incl. moms eller der ikke er
moms.
Hvis der er moms (25% af 100,- Kr = 20,- Kr.) så kan momsen refunderes.
Der ved står firmaet tilbage med en netto udgift på 80,- Kr.

Hvis et firma køber en vare til 100,- Kr. som ikke er belagt med moms
Betaler firmaet 100,- Kr.
Der er ingen moms at få refunderet, og dermed er udgiften tada.wav 100,- Kr.

>og udgifter kan man trække fra ik?

Trække fra hvad?
Ja, de trækes fra firmaets overskud..

>det er det jeg ønsker svar på

Hvis du stadig er i tvivl, må du formulere dine spørgsmål mere præcist.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 27-08-06 07:49

"Per H" <phbyg@SLETprivat.dk> wrote in message

> Kan i ikke bare fortælle så almndelige folk kan fatte det.

Her er så mit forsøg:

Ved købet fra den private, trækker du 100 kr fra i dit regnskab. Derved
bliver dine skattebetaling 50 kr mindre ved årets udgang (ved antaget 50%
skat) og din privatøkonomiske udgift er altså 50 kr.

Ved købet fra den momsregistrerede, trækker du 80 kr fra i dit regnskab og
skatten bliver altså 40 kr. De 20 kr i moms får du tilbage. Derved bliver
din privatøkonomiske udgift samlet 40 kr.

hilsen
Uffe

Fra : Per H

Dato : 27-08-06 08:46

On Sun, 27 Aug 2006 08:49:14 +0200, "Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev:

> [...]
>skatten bliver altså 40 kr. De 20 kr i moms får du tilbage. Derved bliver
>din privatøkonomiske udgift samlet 40 kr.

Nååee ja, klar forskel.

Hvad så hvis man havede trukket det fra som var det ved en foretning
man havede handlet? hvis det blev opdaget?

Vh Per

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 27-08-06 09:11

> Hvad så hvis man havede trukket det fra som var det ved en foretning
> man havede handlet? hvis det blev opdaget?

Der sker nok ikke det store, måske en løftet pegefinger. Afhænger af om du
har gjort det før, om der er andre problemer i dit regnskab m.m.

hilsen
Uffe

Fra : Per H

Dato : 27-08-06 09:28

On Sun, 27 Aug 2006 10:10:55 +0200, "Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev:

>"Per H" <phbyg@SLETprivat.dk> wrote in message

>Der sker nok ikke det store, måske en løftet pegefinger. Afhænger af om du
>har gjort det før, om der er andre problemer i dit regnskab m.m.

Men man skal nok være forberedt at de kunne tage de finkæmmende
briller på.

Tror jeg dropper den privathandel.

Tnx for svaret, også til de andre.

Vh Per

Fra : Petersen_Michael

Dato : 29-08-06 18:31

In news:41j2f25galqjcjbfh01ckvq2senom3dd23@4ax.com,
Per H <phbyg@SLETprivat.dk> Typed:

> Hvad så hvis man havede trukket det fra som var det ved en foretning
> man havede handlet? hvis det blev opdaget?

Der er intet forkert i at et firma køber fra private ?!?
Hvad mener du med "opdaget"

Fra : Per H

Dato : 29-08-06 19:42

On Tue, 29 Aug 2006 19:30:58 +0200, "Petersen_Michael"
> [...]

>In news:41j2f25galqjcjbfh01ckvq2senom3dd23@4ax.com,
> Per H <phbyg@SLETprivat.dk> Typed:

>Der er intet forkert i at et firma køber fra private ?!?

først at trække de 25 % ud af beløbet, fra privat handel.

Vh Per

Fra : Petersen_Michael

Dato : 30-08-06 15:39

In news:oh29f219n77vc13qcvoenedjch83rsbl37@4ax.com,
Per H <phbyg@privat.dk> Typed:

> først at trække de 25 % ud af beløbet, fra privat handel.

Ja, det er forkert uanset hvad..
For det er jo kun 20%

fx. 100,- incl moms. moms = 20,- Kr

20% af 100 Kr. = 20,- Kr.

Fra : Per H

Dato : 27-08-06 00:35

skrev:

>Skal man det. Der kan man bare se.

meget lærig info

Vh Per

Fra : Per H

Dato : 27-08-06 00:32

Fra : Kasper Holtze

Dato : 27-08-06 01:26

Per H skrev:

> og udgifter kan man trække fra ik?
> det er det jeg ønsker svar på
>

> Vh Per

Du kan trække udgiften fra i skat, uanset om du køber af en privat eller
af en virksomhed. Du kan kun trække momsbeløbet fra, hvis du køber af en
momsregistreret virksomhed.
Hvis du køber af en privat, så er prisen "uden moms" 100,- kr. Her kan
du trække de 100,- kr. fra i skat, men intet i momsen.
Hvis du køber af en virksomhed, også til 100,- kr., så er prisen uden
moms 80,- kr. Her kan du trække de 80,- kr. fra i skat, og de 20,- i momsen.

Slutresultaterne vil derfor blive forskellige.

// Kasper