BIOS ROM checksum error
Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 21-08-06 22:35

Ved boot på en pc med et Gigabyte bundkort GA-8SGXL som sidder i en Fujitsu
Scaleo 600 fåes følgende fejl:
Award Bootblock BIOS ver. 1.0,
BIOS ROM checksum error
Man kan ikke komme ind i bios.
Det er lidt uklart, om nogen har pillet og forsøgt at opdatere bios eller
lign., da der er flere pilfingre i familien. Men de kan helt sikkert ikke
selv finde ud af det.
Den kan boote på en win 98 diskette, men kan ikke se nogen drev eller lign.,
hvilket jo tyder på en defekt bios.
Jeg har forsøgt at flashe bios, og den booter også på disketten og når frem
til at jeg skal trykke på en tast for at flashe.
Der kan man høre og se, at den læser på disketten et øjeblik, hvorefter den
stopper og der sker absolut intet, herunder ingen fejlbeskeder.
Nogen ideer - udover et nyt bundkort?

Kurt

Fra : Dr. Phil

Dato : 21-08-06 23:41

> [...]
> Der kan man høre og se, at den læser på disketten et øjeblik, hvorefter
> den stopper og der sker absolut intet, herunder ingen fejlbeskeder.

Pil batteriet ud og vent et par minutter inden du sætter det i igen.Pc´en
SKAL være slukket og 220v ledning taget fra.Måske du kan kan få liv i bios
på den måde.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 22-08-06 06:33

"Dr. Phil" <123@123.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> SKAL være slukket og 220v ledning taget fra.Måske du kan kan få liv i bios

Jeg vidste, at jeg havde glemt at skrive noget. Ovenstående er forsøgt.
Batteriet har været skiftet, og bios forsøgt resat med jumperen på mb, men
det ændrer intet.

Kurt

Fra : claus b. p.

Dato : 22-08-06 09:23

"Kurt B. Andersen" <kurtanospam@privat.dk> wrote in message

> [...]
> Batteriet har været skiftet, og bios forsøgt resat med jumperen på mb, men

BIOS rommen er ret sikkert defekt, så det nytter ikke at flashe den. Hvis
BIOS rommen sidder i sokkel kan du tage den ud, og finde en med en brænder
der kan kopiere den over i en ny chip. Måske kan man flashe direkte fra det
image du har på disketten, men det er ikke sikkert at hele rommen ligger i
det image. Der er nemlig normalt en permanent del og en opdaterbar del. Men
hvis du holder meget af maskinen er det måske muligt at skaffe en ny chip
med BIOS fra Fujitsu/Siemens serviceafdeling?

/Claus

Fra : PA

Dato : 22-08-06 13:30

> [...]
> Der kan man høre og se, at den læser på disketten et øjeblik, hvorefter
> den stopper og der sker absolut intet, herunder ingen fejlbeskeder.

http://www.bios-flash.dk/

Har flashet bios for mig med godt resultat.

PA

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 22-08-06 22:16

"PA" <pa48@mail.dk> skrev i en meddelelse

> http://www.bios-flash.dk/
>
> Har flashet bios for mig med godt resultat.
>
> PA

Kender ham godt og har også besøgt hans hjemmeside. Men den kan ikke
flashes, så den skal nok brændes, som Claus skriver, hvis den skal reddes.
Han kan vist også brænde en del, men pris + 2x pp begynder at ligne et nyt
bundkort i stedet for, så det bliver nok løsningen, hvis ikke lige nogen har
andre guldkorn.
Dernæst har Nils Emil lukket resten af denne måned, og jeg er ikke sikker
på, at pgl. kan/vil vente så længe.

Kurt

Fra : Ukendt

Dato : 24-08-06 18:55

On Tue, 22 Aug 2006 23:15:36 +0200, "Kurt B. Andersen"
> [...]

>andre guldkorn.
>Dernæst har Nils Emil lukket resten af denne måned, og jeg er ikke sikker

Prøv at tvinge den til at flashe, se nederst på denne side:

http://forums.pcper.com/showpost.php?p=2475308&postcount=1

Måske Uniflash kan hjælpe:

http://www.uniflash.org/

http://www.biosfix.dk kan også brænde bioschips.

Desværre er de Gigabyte bundkort jeg har set, med loddet bioschip

Held og lykke med det.....

MVH

Tom Jensen

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 24-08-06 22:18

"Tom Jensen" <nope> skrev i en meddelelse
> [...]
>

> http://www.biosfix.dk kan også brænde bioschips.
>
> Desværre er de Gigabyte bundkort jeg har set, med loddet bioschip

Tak for forslagene. Det med at tvinge den til flash kan vi vist ikke, da det
var et særligt fujitsu flashprogram vi fik ned, hvor den booter direkte ind
i flashprogrammet.
Jeg har solgt ham et brugt mb i stedet for, så jeg ved ikke, om ikke han
allerede har smidt det gamle ud, så vi ikke kan lave flere eksperimenter.
Men tak for forslagene.

Kurt